wie heeft er een elektrische fiets?

Moderators: ynskek, Dani, Polly, Giolli, Hanmar, Mjetterd, xingridx, Ladybird

lnvdh

wie heeft er een elektrische fiets?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-04-22 12:53

En welk merk en type heb je. wat vind je de voor en wat vind je de nadelen..Ik ben me aan het oriënteren voor een nieuwe elektrische fiets voor vnl naar stal maar ook weekendjes weg. mijn actieradius is dus heel belangrijk. Ik neig naar een met een middenmotor maar zie door de bomen het bos niet meer. En de rijwiel handel in de buurt heeft twee merken. Volgende week maar naar een grotere rijwielhandel die meer merken heeft

maar ben benieuwd naar jullie ervaringen

Storm, voor altijd in ons hart 09-10-2020

Essie73
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Re: wie heeft er een elektrische fiets?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 12:58

Dit topic hoort op Huis,Tuin,Techniek. Ik verplaats hem daarheen.

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 13:07

Hier twee fietsen van de Lidl. Een Prophete en een Colorado. De eerste met een middenmoter en de tweede met een voorwielmotor. Beiden helemaal prima voor het doel waar we ze voor gebruiken. We hebben er tot nu toe nog geen problemen mee gehad. De Prophete heb ik al zo’n jaar of vier. De Colorado in juni een jaar.

Die met de voorwielmotor is wel wat vlotter en beter bij heuvels en zo. Mijn man en kinderen vinden die veel fijner. Beiden zijn nu weer verkrijgbaar bij de Lidl zag ik, en zonder verzend kosten te bestellen. Ze staan nu in de folder https://www.lidl.nl/l/folders/special-bestelmagazine-maart-2022/view/flyer/page/1
Laatst bijgewerkt door Niqui op 03-04-22 13:48, in het totaal 1 keer bewerkt

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 13:27

Ik heb een middenmoter Flyer upstreet en heb op heel veel merken gefietst. Deze fiets gaf me het krachtigste gevoel en qua uiterlijk ben ik er ook helemaal voor gevallen. Geen spijt, maar was wel echt een dure aankoop.
Ik fiets alleen in de stad en ook niet iedere dag. Ik heb geloof ik een actieradius van een om of 90 en dan op de auto stand. Fiets is nu 3 jaar oud en ik merk weinig terugloop vd accu.

[o]

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 13:29

Ik rijd al jaren Stella met voor motor. Ik heb mijn auto weg gedaan en fiets alles. Ik wil nooit meer wat anders.

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 13:29

2 stuks, Gazelle voorwielmotor, Amslod met Bafang middenmotor. Verschillen, bij middenmotor trap jezelf een derde en de rest de motor. Dus complexe aandrijving en duurder onderhoud o.a. van ketting. Middenmotor is zuiniger en trager dus uitermater geschikt voor ouderen of slechter evenwicht. Bafang is een goedkope motor en dat merk je bij versnellingwissel.
De voorwielmotor is vlotter en ook zonder ketting gaat ie als een speer. Eerder slippen in de bocht of onregelmatig wegdek.
Beide fietsen hebben een 600 Wh accu (gazelle na revisie) en daar kom je mee op topsnelheid, zomerdag, voorwielmotor 55 km en middenmotor 65 km. Winterdag minus 20%. Na 5 jaren meestal revisie accu.
Zelf prefereer ik voorwielmotor.
Minstens net zo belangrijk de remmen, voorkeur schijfremmen.
Meestal hebben die fietsen een ketting, neem uitsluitend een dichte kettingkast ivm onderhoud. Nog beter een riemaandrijving echter de naven zijn duur in de oliewissel of zelf doen, half uur werk of fietsenmaker neemt 125 euro ex. olie.
De gazelle heeft 13000 km gelopen en de amslod 9000 km.
Soms wordt een actieradius van meer dan 65 km beloofd. Dit verwijs ik naar het rijk der fabelen, als ik erop zit met mijn 75 kg dan zal 65 km maximaal zijn met de zwaarste accu, 600Wh, bij een 25 km/h fiets.
Laatst bijgewerkt door Nico12 op 03-04-22 13:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 13:40

Ik heb een Stella Livorno met voorwiel motor. Bij de Stella winkel zelf gaan kijken en een showmodel genomen omdat je hier ontzettend veel korting op kreeg. Er komt dan een nieuwe accu in en de fiets wordt nagekeken dus het gaat eigenlijk alleen om het frame.

Tot nu toe heel tevreden. Fiets heeft 8 versnellingen en dat bevalt ontzettend goed

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 13:49

Hier zijn ook al verschillende topics over.

Faja V. Modim M. Franzi V. Vento x Max

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 14:19

Hier gazelle met voorwiel. Ouders hebben middenmotor maar ik vind persoonlijk voorwiel lekkerder fietsen.

Ik zou gewoon eens naar een fietsenmaker gaan en het verschil ontdekken.

Niet perfect is ook goed

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 14:37

Idd gewoon naar de fietsen maker gaan.
Wij hebben een rih super fijn en rijd soepel en ze hebben de frame maat voor mijn man( ietes meer als 2 meter dus veel merken hebben niet groot genoeg) schoon ouders hebben ook rij en vrienden ook en fijne fietsen dus keuze was vrij snel := al is de prijs wel %)

Twan 26-11-2013
Luuk 17-8-2015

De sint kwam met de stoomtrein ozosnel na Nederland waar malle pietje kado tjes strooit langs elke kant

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 14:41

Ik twijfel soms, het is 9km enkele reis fietsen naar mijn werk, dat klinkt niet zo ver maar het is 45 kwartier met de gewone fiets waar het nog geen 20 minuten is met de auto. Er zijn 2 grote bruggen onderweg. Maar is het het geld waard? Hoe vaak moet ik heen en weer om het gunstiger te maken dan de auto? En het opladen van de accu kost natuurlijk ook stroom. Hoe lang gaan de accu's van de fietsen ook mee?

Ik ken een paar mensen die een elektrische fiets hebben maar ik hoor toch wel vaak mankementen waar ze vervolgens weer veel geld aan kwijt zijn en ook een tijd waarop hun eigen fiets weg is

Wist je dat veel planten eetbaar zijn en dat sommige ook heel gezond zijn? Je leert er meer over tijdens een wildplukwandeling

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 15:00

Ik hen sinds kort de Giant Ease met voorwielmotor en ik vind hem heerlijk fietsen!
Al een aardig stuk mee gereden, ook de brug op en dat is appeltje eitje :j

On bended knee is no way to be free……
Ter ere aan Peter R. De Vries.

ZaZu Curacao vakantiestudio’s verhuur, kijk op Instagram!

_kimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 15:23

Ik heb sinds een jaar een elektrische fiets van het merk cube. Volgens mij heet het model toen. Tot nu toe +/- 1500 km mee gefiets en hij fietst echt heerlijk. Ik ben er echt heel blij mee en heb eigenlijk nog geen gekke dingen gehad.

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 15:32

Ik fiets nu sinds januari 2018 elektrisch. Eerst een goedkope (nouja....) pelikaan via de Gamma om te kijken of ik daarmee wel echt zou gaan fietsen. Die is met voorwielmotor en een actieradius op papier van 125 km.
Omdat dit super beviel en ik sindsdien eigenlijk alles op de fiets doe heb ik zelf mijn autootje verkocht en mezelf een iets luxere/betere elektrische fiets gekocht. Dat is een sparta C-grid fit, met middenmotor. De Pelikaan heeft nu een tweede leven bij iemand anders. Allebei heerlijke fietsen, maar je merkt duidelijk wel een kwaliteitsverschil. Ook een duidelijk verschil is voorwielmotor/middenmotor. Middenmotor is meer echt zelf fietsen, daar waar een voorwielmotor je echt vooruit "trekt". daar moest ik echt weer even aan wennen maar nu heel blij mee. Maar dat is een kwestie van uitproberen wat je zelf het fijnst vindt.

De actieradius was voor mij iets minder belangrijk, naar mijn werk is dik 12 km enkele reis en eventueel kan ik daar opladen. Actieradius hangt sowieso heel erg af van temperatuur, wind, gewicht en wegdek.

Met beide fietsen, al heb ik de sparta nog maar een paar maanden, heb ik nog nooit iets stuk gehad oid. Alleen in de eerste maand van de Pelikaan de ketting gebroken maar dat is netjes opgelost.

.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 15:35

Hier middenmotor.
Meen dat voorwiel er ook langzaamaan uit gaat.
Persoonlijk vind ik dat ook fijner fietsen. Meer zoals je gewend bent.

Bij diverse zaken mag je proef fietsen.
Is dat geen idee voor je?

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 15:43

Fijn dat hier een topic over is nu.
Ik zit me ook te oriënteren omdat stal nu maar 11 km is.
Aan de ene kant vind ik een accu achterop prima maar de nieuwe modellen met de accu in het frame vind ik persoonlijk mooier.
Ben dan bang dat ik spijt krijg als ik toch een koop met accu achterop.

Ik ga deze week maar eens op verschillende proefrijden.
Wil er 1 hebben voor half mei maar ik lees lange levertijden of niet op voorraad.

Wat jij van mij vindt mag je houden, het is niet van mij.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 15:44

Ik volg even.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 15:52

Ik vind het heel fijn fietsen vooral omdat ik best pijnlijke knieën heb door artrose en dat gaat echt goed.
Ik vind het makkelijk om de accu eraf te kunnen halen ook ivm pikken en ik heb er twee goede sloten bij met het vaste slot drie.

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 15:55

Ik heb een Batavus Pack-D Ego. Transportfiets.
Dit gekozen omdat ik een grote werktas heb en vaak na mijn werk gelijk door ga naar stal.
Zo kan ik voorop mijn werktas zetten, schoenen en een jas in de fietstassen. En een rugzak met rijbroek en trui achterop onder de snelbinders.
Werk is 7.5 km en stal ligt op deze route naar huis.
Ik heb de dikste accu, kan vaak wel 3 of 4 keer naar werk. Ligt een beetje aan welke ondersteuning ik hem zet.
Heb hem nu een jaar. Enige jammere eraan is dat het computertje niet uitgebreid. Je ziet alleen ondersteuning, batterij en snelheid meer niet.

Blackstar † 02-01-2016
Rust zacht meisje

Tailina 16-04-2016
B+2

xMaritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 15:59

moonsparkle schreef:
Ik twijfel soms, het is 9km enkele reis fietsen naar mijn werk, dat klinkt niet zo ver maar het is 45 kwartier met de gewone fiets waar het nog geen 20 minuten is met de auto. Er zijn 2 grote bruggen onderweg. Maar is het het geld waard? Hoe vaak moet ik heen en weer om het gunstiger te maken dan de auto? En het opladen van de accu kost natuurlijk ook stroom. Hoe lang gaan de accu's van de fietsen ook mee?

Ik ken een paar mensen die een elektrische fiets hebben maar ik hoor toch wel vaak mankementen waar ze vervolgens weer veel geld aan kwijt zijn en ook een tijd waarop hun eigen fiets weg is

Ik kan het iedereen aanraden. Voor mij is het 12,5 km enkele reis naar het werk. Met de auto ook 20 min en met de normale fiets volgens maps 45 min. Mede door dat tijdsverschil en het hoogteverschil (ik woon op de Utrechtse heuvelrug) ging ik altijd met de auto. Ik heb nu sinds een half jaar een elektrische fiets (merk Qwic, middenmoter) en sindsdien ga ik eigenlijk altijd op de fiets. Met de elektrische fiets doe ik er precies een half uur over, maar ik fiets dan wel altijd ca 26-27 km/u. Voordelen zijn wat mij betreft dat je heel anders thuis komt na het werk als je een stukje gefietst hebt, het is beter voor het milieu en je verdient je fiets vrij vlot terug. Nadeel is dat ik door weer en wind ga en dus ook wel eens door de regen, maar daarvoor heb ik een goede jas en een regenbroek gekocht.

Ik weet niet hoe groot mijn accu is, volgens mij gewoon standaard formaat. Hiermee kan ik twee keer op en neer (dus 50 km totaal).

Persoonlijk vind ik een middenmoter fijner fietsen dan een voorwielmoter. Daarnaast is de middenmoter sterker op heuvelachtig terrein.

Waar ik zelf bij aanschaf nog op gelet heb is dat ik een dichte kettingkast wilde, minstens 6/7 versnellingen en ik wilde een vast schermpje/kastje (hoe noem je dat??) erop. Niet eentje die je eraf moet halen als je je fiets ergens geparkeerd hebt.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 16:06

Ik heb er ook eentje. Een Cortina met voormotor.
Ideaal vind ik het, zeker met peuter achterop en straks een dreumes ook nog voorop.
Het zijn zeker geen grote afstanden die ik moet overbruggen maar ik vind het gewoon fijn dat ik mezelf niet meer het schompes hoef te trappen :+

Nadeel van de mijne vind ik alleen dat de motor niet zo stil is als die van de meeste andere e-bikes.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 16:48

Wij hebben beide een fiets van Cube.

Een touring fiets met een middenmotor van Bosch.
Ik rijd gemiddeld ruim meer dan 100 km op 1 volle accu.
Ligt uiteraard wel aan hoeveel ondersteuning je daadwerkelijk gebruikt.
Ik fiets 70% op de laagste stand van de ondersteuning, 25% op 1 standje hoger en de laatste 5% op de bovenste 2 standen.

Ik vind het fijn dat de accu eraf kan zodat die een stuk lichter is als we hem achterop onze auto willen tillen voor fietstochten elders.
En dan kan ik de accu ook binnen opladen, wat in de winter weer beter is voor de accu dan in de koude schuur aan de lader.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 17:14

Overal kan toch de accu vanaf?

Wat jij van mij vindt mag je houden, het is niet van mij.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 17:24

Ik weet niet of dat bij een accu die ‘in het frame zit’ zo makkelijk kan, daar heb ik me niet in verdiept eerlijk gezegd :o?

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 17:40

Ik volg even.
M'n werk is 26km enkele reis. Dus 52km op een dag.
Dicht bij huis de meeste tegen wind en heuvels. Een goede accu die op de laatste 4km nog genoeg power heeft om maximaal te ondersteuenen wil ik dan ook graag. Met de gewone fiets is dat stuk best zwaar, zeker als je al een stuk gefietst hebt.

Ik heb het nu een paar keer met m'n normale transport fiets gedaan. Leuk voor een keertje maar toch best afhankelijk van het weer op zo een afstand.
Binnenkort even met de leen fiets van werk proberen. Die heeft alleen maar een radius van 30km, voorwiel aandrijving. Maar 1 stand voor ondersteuning en geen display.

Met de auto doe ik er 40 minuten over, als er geen file staat...
Als ik met een elektrische fiets het in een uur kan doen, zou dat echt top zijn.

Ook aan een racefiets gedacht, maar dan zit je toch weer met het weer en met bagage.