moonsparkle schreef:Ik twijfel soms, het is 9km enkele reis fietsen naar mijn werk, dat klinkt niet zo ver maar het is 45 kwartier met de gewone fiets waar het nog geen 20 minuten is met de auto. Er zijn 2 grote bruggen onderweg. Maar is het het geld waard? Hoe vaak moet ik heen en weer om het gunstiger te maken dan de auto? En het opladen van de accu kost natuurlijk ook stroom. Hoe lang gaan de accu's van de fietsen ook mee?
Ik ken een paar mensen die een elektrische fiets hebben maar ik hoor toch wel vaak mankementen waar ze vervolgens weer veel geld aan kwijt zijn en ook een tijd waarop hun eigen fiets weg is
Ik kan het iedereen aanraden. Voor mij is het 12,5 km enkele reis naar het werk. Met de auto ook 20 min en met de normale fiets volgens maps 45 min. Mede door dat tijdsverschil en het hoogteverschil (ik woon op de Utrechtse heuvelrug) ging ik altijd met de auto. Ik heb nu sinds een half jaar een elektrische fiets (merk Qwic, middenmoter) en sindsdien ga ik eigenlijk altijd op de fiets. Met de elektrische fiets doe ik er precies een half uur over, maar ik fiets dan wel altijd ca 26-27 km/u. Voordelen zijn wat mij betreft dat je heel anders thuis komt na het werk als je een stukje gefietst hebt, het is beter voor het milieu en je verdient je fiets vrij vlot terug. Nadeel is dat ik door weer en wind ga en dus ook wel eens door de regen, maar daarvoor heb ik een goede jas en een regenbroek gekocht.
Ik weet niet hoe groot mijn accu is, volgens mij gewoon standaard formaat. Hiermee kan ik twee keer op en neer (dus 50 km totaal).
Persoonlijk vind ik een middenmoter fijner fietsen dan een voorwielmoter. Daarnaast is de middenmoter sterker op heuvelachtig terrein.
Waar ik zelf bij aanschaf nog op gelet heb is dat ik een dichte kettingkast wilde, minstens 6/7 versnellingen en ik wilde een vast schermpje/kastje (hoe noem je dat??) erop. Niet eentje die je eraf moet halen als je je fiets ergens geparkeerd hebt.