Radiator

Moderators: Firelight, Muiz, NadjaNadja, Mjetterd, xingridx, Ladybird, ynskek, Essie73, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Gianti

Radiator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-22 09:47

Misschien dat iemand hier mee in denken/ ons de juiste richting op kan helpen.

We hebben best flinke stookkosten in ons appartement en krijgen we de woonkamer moeilijk warm. 1 van de dingen die daaraan bij draagt (denken wij) is de plaatsing en soort radiator. De radiator staat nu onder een uitstekende vensterbank, achter een grote bank.

Nu zitten we te denken om de radiator daar weg te halen (het is niet mogelijk om extra radiator in de ruimte te plaatsen) en dan op de muur ernaast een nieuwe te plaatsen. Echter werd dat ook weer afgeraden omdat je meer tocht van raam zou ervaren, maar kan dit niet opgelost worden door dikke gordijnen?

Ander idee was om er een slimme radiator knop op te zetten om efficiënter te stoken, maar het is een oude radiator. Weet iemand of dit makkelijk te doen is of zit je dan ook aan een nieuwe radiator gelijk?

Paar foto’s om idee te verduidelijken. Ben enorm benieuwd naar tips

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

rien10

Re: Radiator

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 09:51

Ik neem aan dat je het riedeltje: ontluchten, watertemperatuur etc al hebt gedaan?

Ken je dit? Wellicht helpt deze vorm van warme lucht in je kamer blazen. https://www.speedcomfort.nl/speedcomfort/
Maar, inderdaad, een nieuwe, moderne radiator op dezelfde plek zou ook kunnen helpen.

JorineV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 10:00

En de bank verplaatsen is geen optie? Andere vensterbank zou ook nog wel eens kunnen helpen (minder diep, of met sleuven erin).

Op één van de kamers boven hebben wij de radiator eigenlijk tussen de dakramen. Merk daar geen koude tocht ofzo. Maar goed, we hebben niet een zitplek precies naast het raam, en wel HR++ glas.

Wodamen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 10:02

Je zou eventueel een elektrische wand radiator kunnen plaatsen. Die hebben we in de keuken waar geen radiator zit.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 10:11

Ik zie dat je al radiatorfolie geplaatst hebt +:)+
Als je veel tocht van het raam zou ervaren wanneer de radiator weggehaald wordt, zit daar nu misschien ook wel een deel van de oorzaak van het probleem. Dikke gordijnen zouden inderdaad wel al kunnen helpen, maar misschien kan je bijvoorbeeld ook de kit-randen vervangen/verbeteren of tochtstrips plaatsen. Dit is een kleine moeite maar ik merk in mijn eigen appartement dat het superveel kan schelen.

Verder misschien denken aan iets elektrisch? Ik heb zelf een elektrisch kacheltje voor 's avonds, en doe de kaarsjes aan, dan is het zomaar warm in een kleine kamer en gebruik je ook geen gas :)

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 10:14

Ik zal mijn man eens vragen als hij thuis is, hij heeft hier wel verstand van.

Wel alvast een tip, blijf weg bij infraroodsystemen. Daar heb je niet zoveel aan, want die stralen geen warmte uit.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 10:40

De radiator wordt wel goed heet als je de verwarming aan hebt? Ik had een dergelijk probleem in de hal en daar was iets mis met de waterafvoer van de radiator. Ik was er niet bij toen de monteur kwam, dus weet het probleem niet precies. Maar die radiator werd maar voor de helft warm, en dan ook warm, niet gloeiend heet.

En heeft die ene radiator voldoende vermogen om de hele kamer warm te krijgen? Ik weet niet hoe groot jouw kamer is, maar ik heb in mijn niet te grote woonkamer 2 radiatoren.

En ja, die bank houdt de warmte tegen, dus dat helpt zeker niet mee.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 11:39

Is hij niet gewoon veel te klein voor de ruimte die hij moet verwarmen? Het lijkt maar een klein minidingetje en dat is dan maar voor een heel klein kamertje gedacht, daar krijg je nooit een woonkamer mee warm inderdaad.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 12:05

Lucht-lucht warmtepomp nemen. :)
De radiator lijkt mij hoe dan ook te klein voor de ruimte, ongeacht de opstelling. Maar omdat het verwarmen via gas zo'n beetje ten einde loopt en het verwarmen van lucht via een warmtepomp veel efficienter is (en het kan ook als airco worden ingezet) zou ik niet zoeken naar een nieuwe radiator, maar de overstap maken naar een nieuw systeem.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 12:11

Als de radiator te klein is helpt ook een nieuw verwarmingssysteem niet, eerder omgekeerd omdat de voorlooptemperaruur dan meestal lager is bij oude opstellingen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 12:14

Als je echt graag weer een radiator wilt, dan zou ik een verticaal hangende design-radiator (zoals voor badkamers) overwegen als je tegen de muur ernaast geen kastje ofzo wilt hangen. Hang je daar lekker een hangmatje aan voor je huisdier, je kan er nog eens een handdoek drogen of dekentje voor de bank of pyjama ophangen ofzo, om lekker warm te maken...

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 12:34

Het idee dat er flinke stookkosten zijn is een gevoel echter het kan niet door die radiator komen. Aantal convectoren kan ik niet zien. De capaciteit van die radiator moet fors omhoog, daar zijn talloze mogelijkheden voor. Opvallend, de radiator is gezien de aansluitingen modern.
Op google kun je de radiator capaciteit berekenen. Kan het aantal convectoren niet zien maar bij geluk ga je van type 20 naar 23. Daarnaast kunnen er ventilatoren onder de radiator. De radiatorkraan kan meestal wel een thermostaatkraan zijn als er maar ergens doorstroming blijft. Bijkomend voordeel van nieuwe radiator is dat, indien eigen cv ketel, de watertemperatuur omlaag kan.
Maar je stookkosten worden hoger.

Als alternatief is genoemd een airco/ warmtepomp dus lucht/lucht. Ik heb deze maar gebruik ze zelden voor verwarming. De reden is simpel, bij ons is comfort op plaats 1 en dan is gas cv meer comfortabel dan die luchtstroom.
Anderzijds, je te verwarmen ruimte zal piepklein zijn wegens die kleine radiator. Dus een 2,5 KW airco lijkt op het eerste gezicht voldoende. Als die echt moet verwarmen zal je stroomverbruik stijgen met 500 W/h gemiddeld. Je gasverbruik omlaag.
Tevens moet er een plaats zijn voor een buitendeel welke geluid maakt.
Een topmerk airco, o.a. minder geluid, van 2,5 KW is inclusief standaard montage ongeveer € 1500,- .

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 08:13

Als je al hebt gecontroleerd of de radiator overal even heet wordt als hij goed 'gestookt' wordt én er komt geen lucht meer uit, dan kun je best eerst narekenen of hij wel groot genoeg is voor de ruimte: https://www.radiatorxxl.nl/radiator-ver ... 022%C2%B0C

Zolang de bank niet strak tegen de vensterbank staat, maar er 20 cm vanaf is er geen reden om de warmte te belemmeren de kamer te verwarmen.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 08:25

pmarena schreef:
Als je echt graag weer een radiator wilt, dan zou ik een verticaal hangende design-radiator (zoals voor badkamers) overwegen als je tegen de muur ernaast geen kastje ofzo wilt hangen. Hang je daar lekker een hangmatje aan voor je huisdier, je kan er nog eens een handdoek drogen of dekentje voor de bank of pyjama ophangen ofzo, om lekker warm te maken...

Dit was ook mijn idee!

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 09:13

pmarena schreef:

Dat zou ik ook doen, en neem dan een elektrische, dat scheelt je in gasverbruik en die kun je daar gewoon plaatsen zonder dat je moet klooien met gasaansluitingen.

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 10:22