Welke bloemen in deze bakken?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Animal

Welke bloemen in deze bakken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-22 10:23

Wij zijn begin dit jaar naar onze nieuwe woning verhuisd. De tuin en veranda waren compleet overwoekerd en we proberen nu alle planten die al jaren niet meer netjes gesnoeid zijn te verwijderen. Ook hebben we alle planten rondom het huis moeten verwijderen omdat het voegwerk van de woning opnieuw gedaan moet worden.

Het begint nu langzaamaan wat netter te worden, maar stiekem vind ik het ook wel een beetje kaal. Tzt willen we allerlei planten gaan terugplaatsen, maar eerst willen we de tuin een beetje netjes hebben en de meeste troep (stoelen, eetborden, gieters en nog 1000 dingen die rondslingeren), scheve bomen en woekerende planten eruit.

Nu heb ik deze 2 bloembakken leeg staan en wil ik deze schoonmaken en hier graag iets in planten wat de boel een beetje opfleurt. Er stonden eerder stokrozen in, maar dat oogde juist heel rommelig. Ook willen we er geen klimplant in omdat de bakken eventueel een stukje verplaatst moeten worden voor het voegen. Ik heb geen idee wat mooi zou staan, daarvoor vraag ik jullie hulp.

Het mag een soort bloem zijn die wat hoger wordt, maar bij voorkeur zou ik wel zien dat de bakken wat "gevuld" ogen. Flink wat kleur is leuk omdat de rest eromheen vrij kaal is en nog kaler gaat worden. De bloemen mogen zowel eenjarig als meerjarig zijn.

Wat zouden jullie in deze bakken plaatsen?

Even een foto om de situatie aan te duiden:
Afbeelding

Sting

Re: Welke bloemen in deze bakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 10:28

Hoe staan de bakken qua zon?
Hortensia kan heel leuk zijn. Als je wat meer chaos prima vind, zonnehoed/rudbeckia of dahlia’s. Als eenjarige kunnen renpaard flinke margrieten ook gezellig staan. Wat dat betreft kan je veel kanten uit denk ik.

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-22 10:35

Sting schreef:
Hoe staan de bakken qua zon?
Hortensia kan heel leuk zijn. Als je wat meer chaos prima vind, zonnehoed/rudbeckia of dahlia’s. Als eenjarige kunnen renpaard flinke margrieten ook gezellig staan. Wat dat betreft kan je veel kanten uit denk ik.

Oh, dat is een goede vraag! De bakken staan op het zuiden. Smorgens in de schaduw van het huis, daarna op het hoogtepunt volzon, laat in de middag even een uurtje in de schaduw van een boom (midzomer is dit niet zo omdat de zon dan hoger staat) en dan savonds weer in de zon.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 10:36

Ik zou daar niet al te gek hoge eenjarigen in zetten. Vaste planten in bakken gaat meestal niet (lang) goed. Tenzij je heel fanatiek en nauwkeurig bent met regelmatig bemesten en iedere paar jaar scheuren en deels opnieuw terug planten.
Eenjarigen kan je ieder jaar verse grond geven.

Je zal er alleen nog even mee moeten wachten, tot half mei. En kijk dan gewoon bij een tuincemtrum wat ze daar bij elkaar in hanging baskets proppen (dingen als Verbena, Petunia en haar modieuze mini en midi soorten, Lobelia), zoek die planten los bij elkaar (helft goedkoper minimaal) en zet die lekker in je bakken.
Per bak 5 - 7 plantjes, niet meer. Je wilt niet weten hoe dat kan groeien in een maandje tijd. Overbeplanten is zonde van je geld (en de zwakste plantjes verliezen de strijd en gaan dood)

Wil je toch vast, kijk dan eens naar Echinacaea, Liatris spicata, Geranium (niet de Pelargonium, maar de vaste) en zet daar bv Verbena bonariensis tussen (hoge luchtige 'sprieten' met kleine felpaarse bloemetjes).

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-22 10:38

Ibbel schreef:
Ik zou daar niet al te gek hoge eenjarigen in zetten. Vaste planten in bakken gaat meestal niet (lang) goed. Tenzij je heel fanatiek en nauwkeurig bent met regelmatig bemesten en iedere paar jaar scheuren en deels opnieuw terug planten.

Je zal er alleen nog even mee moeten wachten, tot half mei. En kijk dan gewoon bij een tuincemtrum wat ze daar bij elkaar in hanging baskets proppen (dingen als Verbena, Petunia en haar modieuze mini en midi soorten, Lobelia), zoek die planten los bij elkaar (helft goedkoper minimaal) en zet die lekker in je bakken.
Per bak 5 - 7 plantjes, niet meer. Je wilt niet weten hoe dat kan groeien in een maandje tijd. Overbeplanten is zonde van je geld (en de zwakste plantjes verliezen de strijd en gaan dood)

Wil je toch vast, kijk dan eens naar Echinacaea, Liatris spicata, Geranium (niet de Pelargonium, maar de vaste) en zet daar bv Verbena bonariensis tussen (hoge luchtige 'sprieten' met kleine felpaarse bloemetjes).

Oja! Je kunt natuurlijk ook gewoon planten kopen :+
Ik denk alleen maar aan het kopen van zaadjes en dan binnen opkweken. Vandaar dat ik er nu al mee bezig ben :D

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 10:39

Spaanse Margrieten zou ik doen :j

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 10:49

Ik vind persoonlijk kattenkruid erg leuk. Bloeit weelderig. ( wel de walker's low!)
Dat zou bijvoorbeeld op de randen kunnen en dan middenin bijvoorbeeld duifkruid of salie. Die bloeien weer wat hoger.

Bloeien beide vroeg en tot laat in de zomer door.
Laatst bijgewerkt door Matheno op 23-03-22 10:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-22 10:50

Ibbel schreef:

Het maakt voor ons niet uit als het vaste planten zijn. We hopen volgend jaar de tuin grotendeels op orde te hebben en kunnen dan eventueel de planten ook nog naar de tuin zelf verplaatsen.

Eenjarige planten vind ik zelf wel lekker makkelijk :o We hebben al zoveel werk aan tuin en beesten, dat een onderhoudsarme bloembak voor ons ook wel fijn is.

Vroeger had ik in onze tuin Brandende Liefdes geplant. Hiertussen werden alle dieren begraven die bij ons overleden. Heb stiekem nog wel een zwak voor die planten. Zouden die het eventueel ook goed doen in een bloembak samen met andere soorten? De Brandende liefdes worden zelf niet heel erg "vol" naar mijn idee. Of is dat meer iets voor in de tuin als die klaar is?

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-22 10:54

Matheno schreef:
Ik vind persoonlijk kattenkruid erg leuk. Bloeit weelderig. ( wel de walker's low!)
Dat zou bijvoorbeeld op de randen kunnen en dan middenin bijvoorbeeld duifkruid of salie. Die bloeien weer wat hoger.

We hebben wel 2 katten overgenomen bij het huis.. Gaat dat goed samen met kattenkruid?

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 10:57

Animal schreef:
Matheno schreef:

We hebben wel 2 katten overgenomen bij het huis.. Gaat dat goed samen met kattenkruid?

Ja hoor. Ze vinden het lekker ruiken (wij ook :-D), maar maken het niet kapot oid.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 11:34

Ik zou in die voorste misschien wel een Suzanna met de mooie ogen zetten, die klimt dan ook een beetje tegen die paal omhoog. Wij hebben er vaak een tegen de schutting staan, blije bloemetjes.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 11:52

Al zet je er distels en brandnetels in, met zulke geweldige kippen (brahma's? ) is het toch wel gezellig <3

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 10:39

Ik zou voor iets van Hebe gaan, heb je lang plezier van.

Magrieten zijn ook leuk, heb je ook de hele zomer plezier van :)

gonniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 10:45

Je zou er ook nu al violen in kunnen zetten, voor de gezelligheid en kleur nu. En dan als het voorjaar iets verder loopt er andere planten in zetten. Hier is de tuin aan het uitkomen, veel jong groen van vaste planten. Maar ik zet er elk jaar wat violen tussen, dat geeft al direct een lente-gevoel. (En die kosten de wereld niet;))

SCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 16:09

wij hebben camellia's geplant in de bakken bij ons huis. zowel in de volle zon, als de halfzon kant doen ze het prima!

Wij hebben de lichtroze en donkerrode versie en het fleurt zo mooi op <3

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 13:36

Wellicht dingen als oostindische kers, eetbare bloemen, dille en kamille? Allemaal eenjarig en erg lekker om te eten. Eventueel te combineren met iets van cherry tomaatjes.