Miskoop auto, wat is wijsheid?

Moderators: Essie73, Polly, xingridx, Firelight, Ladybird, Muiz, Mjetterd, NadjaNadja, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JudithGigi

Berichten: 4533
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Miskoop auto, wat is wijsheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-22 21:22

Hey allemaal!

Mijn vriend heeft een paar werken terug een auto aangeschaft om mee naar werk (180km enkele reis een á twee keer per week) te rijden. Uiteindelijk met een vriend met verstand van auto's een aantal gaan proefrijden en een prima (althans, zo leek het) Hyundai meegenomen van een occasion dealer.

Echter bleek het ding na het tanken opeens niet meer te starten.. Dealer was al gesloten dus niet meer te bereiken, en ze hebben de auto uiteindelijk aan de praat gekregen door hem aan te duwen. Het probleem zou volgens de garage bij het tankstation waarschijnlijk de startmotor zijn. Eenmaal thuis was het flink balen, want zijn vertrouwen in de auto was weg en hij zat nu 150 kilometer van de dealer af..... Hij heeft toen afgesproken met de dealer om op hun kosten de startmotor te laten vervangen en de auto verder even na te laten kijken, om ook geen verdere verrassingen meer tegen te komen.

Hierna ging het relatief soepel (hij startte niet altijd meteen door en er zat opeens een ratel in de motor bij 3500 toeren maar goed, hij reed) voor een tijdje, maar toen hij vanmorgen instapte deed hij helemaal niks meer. Accu doet het, maar voor de rest gebeurt er helemaal niks.

Hij wil nu van de auto af, maar dat wordt natuurlijk lastig aangezien hij niet start... Wat is nu wijsheid? In de huidige staat verkopen? Laten repareren en dan verkopen? De dealer aansprakelijk houden wordt lastig, gezien deze geen garantie mee heeft gegeven.

Al het advies is welkom :)

(en ja ja, hindsight is 20/20 ;))

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Miskoop auto, wat is wijsheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 21:24

Heeft hij geen 6 maanden garantie op een occasion? Dit is bij betrouwbare dealers vrij standaard.

Achterom
Berichten: 23172
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 21:26

Verdiep je in je rechten... de dealer kan niet zomaar zeggen dat hij geen garantie geeft. Of heeft je vriend daar expliciet voor getekend?
En dan nog, ook al heeft ie ervoor getekend, is het maar de vraag of dat rechtsgeldig is.

spoekie

Berichten: 2407
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 21:26

Je hebt sowieso 6 maanden garantie… wat die bedrijven ook zeggen. Blijft een consumentenkoop. Of het nou een autogarage of de mediamarkt is.
Oftewel contact met hun opnemen en ofwel door hun laten maken ofwel terug laten nemen/ruilen voor een andere.

JudithGigi

Berichten: 4533
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-22 21:29

Oh goed dat jullie het zeggen, hier waren wij ons niet van bewust!

Mijn vriend vond destijds online namelijk dat deze garantie niet voor auto's zou gelden zegt hij nu.

Oscar
Forumcoördinator

Berichten: 132488
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Re: Miskoop auto, wat is wijsheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 21:35

Hoe oud is de auto?
Er zijn nogal wat problemen met de 'nieuwe' benzine. Een aantal modellen (ook wat nieuwere) zouden geschikt moeten zijn voor de nieuwe euro95, maar geven serieuze problemen.

AmyJamess

Berichten: 2153
Geregistreerd: 03-10-08
Woonplaats: Hengelo (OV)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 21:40

Is de startmotor vervangen nou of nog niet?
Is mij namelijk niet helemaal duidelijk uit je verhaal.
Maar ik heb dat met mijn vorige auto ook gehad. Startmotor vervangen en deed het weer prima zonder problemen.
Dus als het alleen de startmotor is zal ik die vervangen en nog een poging wagen. Mocht wr meer aan de hand zijn dan kun je misschien beter verkopen inderdaad.

blauwdruivje
Berichten: 227
Geregistreerd: 08-08-08

Re: Miskoop auto, wat is wijsheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 21:43


Anna79

Berichten: 3418
Geregistreerd: 30-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 21:45

Wij hebben ook net een occasion gekocht en kregen daarop 3 maanden garantie, 6 maanden is volgens mij niet standaard, misschien op jongere occasions. Je hebt volgens mij wel 14 dagen consumenten herroepingsrecht. Succes hoor, supervervelend dit! Onze staat inmiddels na een week al bij de garage met een kapotte versnellingsbak (automaat)

JudithGigi

Berichten: 4533
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-22 21:47

Oscar schreef:
Hoe oud is de auto?
Er zijn nogal wat problemen met de 'nieuwe' benzine. Een aantal modellen (ook wat nieuwere) zouden geschikt moeten zijn voor de nieuwe euro95, maar geven serieuze problemen.


De auto is uit 2002. Zou volgens het internet geschikt moeten zijn voor e10, maar je hoort uit dat bouwjaar inderdaad wel verschillende verhalen!


AmyJamess schreef:
Is de startmotor vervangen nou of nog niet?
Is mij namelijk niet helemaal duidelijk uit je verhaal.
Maar ik heb dat met mijn vorige auto ook gehad. Startmotor vervangen en deed het weer prima zonder problemen.
Dus als het alleen de startmotor is zal ik die vervangen en nog een poging wagen. Mocht wr meer aan de hand zijn dan kun je misschien beter verkopen inderdaad.


Oeps pardon, de startmotor is inderdaad vervangen. Hierna startte hij nog niet, waarna de zekering is vervangen en toen startte hij wel.

ikke

Berichten: 37872
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 21:48

Hier heb je dus een rechtsbijstand voor!

Hoe dat precies zit met garanties, kan zo'n club je haarfijn uitleggen en ze regelen het ook nog voor je!

Technisch gezien: Wat heeft ie gelopen en als je googled op problemen van jouw merk/type/bouwjaar, wat komt er dan boven?

Een verrotte startmotor/startzekering is nog een ding, maar ratelen boven 3500 toeren krijg ik niet zo'n lekker gevoel bij, eerlijk gezegd.
Laatst bijgewerkt door ikke op 19-03-22 21:51, in het totaal 1 keer bewerkt

IHN
Berichten: 2337
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Geeste

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 21:50

Dat met 6 maanden garantie ligt wel iets gecompliceerder. Spelen nog andere zaken mee als er geen sprake is van BOVAG garantie. Heb je zelf wel aan je onderzoeksplicht voldaan? De verkoper moet aan kunnen tonen dat de problemen nog niet er waren toen jullie de auto kochten. Is nu ws niet zo heel moelijk, aangezien de auto bij een andere garage is nagekeken en het 1e probleem verholpen is. De verkoper kan dus zeggen: luister, de startmotor is vervangen bij een andere garage, en niet bij mij. Die garage kan ook iets verkeerd hebben gedaan, want de ratel ontstond daarna pas....kortom: t is niet zo simpel als te lijkt met 6 maanden garantie dus hij moet hem terugnemen.

JudithGigi

Berichten: 4533
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-22 21:52

ikke schreef:
Hier heb je dus een rechtsbijstand voor!

Hoe dat precies zit met garanties, kan zo'n club je haarfijn uitleggen en ze regelen het ook nog voor je!

Technisch gezien: hoe oud is de auto? Wat heeft ie gelopen en als je googled op problemen van jouw merk/type/bouwjaar, wat komt er dan boven?

Een verrotte startmotor is nog een ding, maar ratelen boven 3500 toeren krijg ik niet zo'n lekker gevoel bij, eerlijk gezegd.


De auto is uit 2002 en heeft nu 140k op de teller. We hebben flink lopen googlen, maar niet écht iets gevonden wat antwoord zou kunnen geven op onze vragen. Veel problemen met de automaat versie van deze auto wel :')

Ja die ratel is inderdaad erg naar. Tijdens het proefrijden helemaal niks van gemerkt maar nu doet hij het als hij warm is op een specifiek punt rond die 3500 toeren. Erboven niet en eronder ook niet.

ikke

Berichten: 37872
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 21:57

JudithGigi schreef:
ikke schreef:
Hier heb je dus een rechtsbijstand voor!

Hoe dat precies zit met garanties, kan zo'n club je haarfijn uitleggen en ze regelen het ook nog voor je!

Technisch gezien: hoe oud is de auto? Wat heeft ie gelopen en als je googled op problemen van jouw merk/type/bouwjaar, wat komt er dan boven?

Een verrotte startmotor is nog een ding, maar ratelen boven 3500 toeren krijg ik niet zo'n lekker gevoel bij, eerlijk gezegd.


De auto is uit 2002 en heeft nu 140k op de teller. We hebben flink lopen googlen, maar niet écht iets gevonden wat antwoord zou kunnen geven op onze vragen. Veel problemen met de automaat versie van deze auto wel :')

Ja die ratel is inderdaad erg naar. Tijdens het proefrijden helemaal niks van gemerkt maar nu doet hij het als hij warm is op een specifiek punt rond die 3500 toeren. Erboven niet en eronder ook niet.

Als je stil staat en je laat de motor optoeren, wat gebeurt er dan? Ook ratel? Of is ie dan stil?

140k in 20 jaar, dat is 7000 km per jaar. Niet echt een getal waar ik blij van zou worden. Dat betekend zeer waarschijnlijk dat die auto zelden op temperatuur gekomen is en die motor dus relatief veel geleden heeft.
Zit er wel genoeg olie in en hoe ziet die eruit? mooi bruin, of is die ook zwart?

Je zit wat ver weg anders mocht je wel even een compressie-test komen doen, als de boel niet goed meer is, is dat een van de eerste dingen die je kunt aantonen.

Als je koud start, welke kleur uitlaatgas heb je dan?

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 22:00

JudithGigi schreef:
Oh goed dat jullie het zeggen, hier waren wij ons niet van bewust!

Mijn vriend vond destijds online namelijk dat deze garantie niet voor auto's zou gelden zegt hij nu.

Een betrouwbare dealer biedt bovag garantie.

JudithGigi

Berichten: 4533
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-22 22:01

ikke schreef:
JudithGigi schreef:


De auto is uit 2002 en heeft nu 140k op de teller. We hebben flink lopen googlen, maar niet écht iets gevonden wat antwoord zou kunnen geven op onze vragen. Veel problemen met de automaat versie van deze auto wel :')

Ja die ratel is inderdaad erg naar. Tijdens het proefrijden helemaal niks van gemerkt maar nu doet hij het als hij warm is op een specifiek punt rond die 3500 toeren. Erboven niet en eronder ook niet.

Als je stil staat en je laat de motor optoeren, wat gebeurt er dan? Ook ratel? Of is ie dan stil?

140k in 20 jaar, dat is 7000 km per jaar. Niet echt een getal waar ik blij van zou worden. Dat betekend zeer waarschijnlijk dat die auto zelden op temperatuur gekomen is en die motor dus relatief veel geleden heeft.
Zit er wel genoeg olie in en hoe ziet die eruit? mooi bruin, of is die ook zwart?

Je zit wat ver weg anders mocht je wel even een compressie-test komen doen, als de boel niet goed meer is, is dat een van de eerste dingen die je kunt aantonen.

Maar als je koud start, welke kleur uitlaatgas heb je dan?


In de vrij is de ratel er niet #)
Oliepijl was volgensmij prima, wel erg donker inderdaad.

Poeh lastig dat kunnen we nu natuurlijk niet checken aangezien hij niks meer doet, maar het is me niet opgevallen dat er iets gekleurds uit kwam de keren dat we hem gestart hebben.

Ik wist niet dat 7000 zo weinig was per jaar, aangezien je dat wel vaker ziet bij de sportievere auto's.

AmyJamess

Berichten: 2153
Geregistreerd: 03-10-08
Woonplaats: Hengelo (OV)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 22:03

Is het een import auto?

Ik denk dat je nu vooral bij jezelf moet nagaan wat ben je bereid te spenderen aan deze auto.
Ik heb ook een auto uit 2002 met nog geen 140k op de teller. Maar behalve kapotte ruitenwissers heb ik geen grote problemen met de auto. Mocht het wel zo zijn dat dat gebeurt en de kosten zijn hoger dan de auto waard is dan gaat die toch echt weg. Ik had overigens geen garantie toen ik mijn auto kocht bewust nagevraagd. Maar toch de koop durfen maken, de verkopen kwam ook over als een eerlijke verkoper.

Verder heb ik geen verstand van garanties en auto. Hopelijk vind je wel snel de juiste oplossing.

Toen ik vorig jaar mijn nieuwe auto kocht gaf mijn broer de tip na de koop eens langs je vaste garage te gaan en de auto na te laten kijken. Hij had namelijk ook een probleem met de auto maar viel net buiten die garantie periode. Heel zuur, maar alleen maar een wijze les voor de volgende keer :)

Oscar
Forumcoördinator

Berichten: 132488
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 22:05

elnienjo schreef:
JudithGigi schreef:
Oh goed dat jullie het zeggen, hier waren wij ons niet van bewust!

Mijn vriend vond destijds online namelijk dat deze garantie niet voor auto's zou gelden zegt hij nu.

Een betrouwbare dealer biedt bovag garantie.


De auto is van 2002 he, dat is 20 jaar oud. Bovaggarantie begint vanaf 4.500 euro.

De meeste Bovag-gecertificeerde bedrijven branden daar hun vingers niet aan en dan gaat een auto van zo'n bouwjaar meestal naar de handel of sloop, afhankelijk van de staat.

JudithGigi

Berichten: 4533
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-22 22:10

AmyJamess schreef:
Is het een import auto?

Ik denk dat je nu vooral bij jezelf moet nagaan wat ben je bereid te spenderen aan deze auto.
Ik heb ook een auto uit 2002 met nog geen 140k op de teller. Maar behalve kapotte ruitenwissers heb ik geen grote problemen met de auto. Mocht het wel zo zijn dat dat gebeurt en de kosten zijn hoger dan de auto waard is dan gaat die toch echt weg. Ik had overigens geen garantie toen ik mijn auto kocht bewust nagevraagd. Maar toch de koop durfen maken, de verkopen kwam ook over als een eerlijke verkoper.

Verder heb ik geen verstand van garanties en auto. Hopelijk vind je wel snel de juiste oplossing.

Toen ik vorig jaar mijn nieuwe auto kocht gaf mijn broer de tip na de koop eens langs je vaste garage te gaan en de auto na te laten kijken. Hij had namelijk ook een probleem met de auto maar viel net buiten die garantie periode. Heel zuur, maar alleen maar een wijze les voor de volgende keer :)


Volgensmij is het geen import nee. Het belangrijkste nu is om onder de streep zo min mogelijk verlies te maken.. Vriend kan nu waarschijnlijk toch een lease auto vanuit het werk krijgen (leek eerst niet het geval) dus gelukkig hoeven we geen vervanger te regelen.

kiki1976

Berichten: 16987
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 22:16

Volgens de wet heb je altijd recht bij een garage op 6 maanden. MAAR, je kan bij een auto van € 1000 euro niet hetzelfde verwachten dan bij een auto van € 15.000. Alles naar verhouding.
Is de auto bovag aangesloten? Ja en heb je rechtsbijstand? Want die helpen je enkel als de garage bovag aangesloten is, anders niet helaas.

JudithGigi

Berichten: 4533
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-22 22:21

kiki1976 schreef:
Volgens de wet heb je altijd recht bij een garage op 6 maanden. MAAR, je kan bij een auto van € 1000 euro niet hetzelfde verwachten dan bij een auto van € 15.000. Alles naar verhouding.
Is de auto bovag aangesloten? Ja en heb je rechtsbijstand? Want die helpen je enkel als de garage bovag aangesloten is, anders niet helaas.


Ik zie op de website zo gauw niks van Bovag staan dus ben er bang voor....

kiki1976

Berichten: 16987
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 22:29

JudithGigi schreef:
kiki1976 schreef:
Volgens de wet heb je altijd recht bij een garage op 6 maanden. MAAR, je kan bij een auto van € 1000 euro niet hetzelfde verwachten dan bij een auto van € 15.000. Alles naar verhouding.
Is de auto bovag aangesloten? Ja en heb je rechtsbijstand? Want die helpen je enkel als de garage bovag aangesloten is, anders niet helaas.


Ik zie op de website zo gauw niks van Bovag staan dus ben er bang voor....

Dan kan je ervan uit gaan dat ze daarbij niet zijn aangesloten

8nnemiek

Berichten: 43677
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Miskoop auto, wat is wijsheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 22:49

Ik dacht dat een RDW erkend bedrijf altijd wettelijk 6 maanden garantie moet geven, maar dan wel alleen op gebreken die er voor de aankoop al waren, en dat is natuurlijk lastig te bewijzen.
Als jij kan bewijzen dat ze een ondeugdelijke auto hebben geleverd, dan zijn ze verplicht om dat te repareren.
Als je rechtsbijstand hebt dan kun je daar waarschijnlijk wel hulp krijgen.

Dees

Berichten: 19030
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Miskoop auto, wat is wijsheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 22:55

Een hyundai benzine auto van 20 jaar oud.... daar kun je niet veel voor betaald hebben.
Dikke kans dat het ding de kosten van de reparatie ook niet meer waard is.

Ik kan me ook niet voorstellen dat je daar enige garantie bij krijgt. En ik denk ook dat die verkoper voor de reparatie kosten zal wegdraaien.

Oftewel: accepteer het maar als leergeld en ruil het ding "as-is" maar in op een betere koop. Al zal die volgende auto vast aanzienlijk duurder in aanschaf mogen zijn, wil je herhaling hiervan voorkomen.
Private lease niet wat voor jullie?

JudithGigi

Berichten: 4533
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-22 23:03

Dees schreef:
Een hyundai benzine auto van 20 jaar oud.... daar kun je niet veel voor betaald hebben.
Dikke kans dat het ding de kosten van de reparatie ook niet meer waard is.

Ik kan me ook niet voorstellen dat je daar enige garantie bij krijgt. En ik denk ook dat die verkoper voor de reparatie kosten zal wegdraaien.

Oftewel: accepteer het maar als leergeld en ruil het ding "as-is" maar in op een betere koop. Al zal die volgende auto vast aanzienlijk duurder in aanschaf mogen zijn, wil je herhaling hiervan voorkomen.
Private lease niet wat voor jullie?


Het is een Hyundai Coupé, kostte 3600 euro. Mijn vriend komt nu gelukkig toch in aanmerking voor een zakelijke lease auto, want een duurdere auto kunnen we niet betalen en in deze prijsklasse blijft het altijd wel een beetje een risico..