uit elkaar gaan, de woning

Moderators: Essie73, Polly, xingridx, Firelight, Ladybird, Muiz, Mjetterd, NadjaNadja, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
wemkelover

Berichten: 4699
Geregistreerd: 30-09-04
Woonplaats: bolsward, friesland

uit elkaar gaan, de woning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-22 08:56

Helaas voor mij heeft mijn vriend (of ex nu) besloten niet met mij verder te willen. Al hoop ik nog steeds stiekem dat hij zich bedenkt. Is naief gedacht weet ik.

Er zijn momenteel heel veel dingen die mij pijn doen. Onder ander dat waar ik nu zit, zo graag woon. Ik heb het hier echt heel fijn en de kinderen ook. En ik zou heel graag hier willen blijven, maar ik weet niet hoe. Mijn (ex)vriend die wil hier niet blijven, en wil het huis dan eventueel verkopen.
Nu vroeg ik me af zijn er andere manieren zodat ik toch in dit huis zou kunnen blijven wonen?

- ik heb niet genoeg inkomen om het huis over te kopen van hem of hem uit te kopen.
- Ik heb tot nu altijd heel wisselend inkomen gehad, geen vaste baan. Al kan ik wel elk jaar terug naar waar ik nu werk (ik werk daar al paar jaar, maar het is seizoenswerk). Ze willen proberen om in de winter door te gaan maar de vraag is gaat dat lukken? En kunnen ze dan nog genoeg uren bieden?
- Ik ben denk ik niet instaat om een koopwoning te hebben, want heb zo geen recht op subsidies en toeslagen. En mocht ik in de bijstand moeten komen lukt dat niet ivm huis.

Hij wou mij het huis zelfs wel schenken zei die, maar ik denk gewoon niet dat het gaat. Plus daarbij het huis is nog niet helemaal volledig afbetaald. Dus volgens mij kan hij dat ook niet doen.

Ik vroeg me af of er andere manieren zijn zodat ik eventueel wel hier kan blijven wonen. En eventuele recht op uitkeringen en vangnetten heb als ik dat nodig heb. Of moet ik ook hierin maar gaan moeten accepteren dat het niet gaat. Ook als er manieren zijn, hoor ik graag de haken en ogen daarin. Wat er zijn altijd wel dingen waar rekening mee te houden.

Tot nu toe gaan wij samen nog wel door 1 deur, al heb ik wel veel verdriet, pijn en soms ook wel beetje boos. Het is ook de bedoeling om door 1 deur te kunnen blijven gaan ivm de kinderen. We hebben beide zelf een vechtscheiding meegemaakt en dat willen wij niet voor onze kinderen. Het is voor iedereen wel moeilijk genoeg.

zonnebloem18

Berichten: 24921
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: uit elkaar gaan, de woning

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 09:04

Wat vervelend dat hij die keus gemaakt heeft. Mijn tip zou zijn op zoek te gaan naar een hypotheekadviseur die veel ervaring heeft met scheidingen. Berdien hier Bokt heeft vast wel tips voor je.

Kimddddd

Berichten: 499
Geregistreerd: 19-08-19
Woonplaats: Beverwijk - Äppelbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 09:09

Ik zou het heft in eigen handen nemen en een baan zoeken voor minimaal 28 uur per week en dan kijken wat financieel de gevolgen zijn. Hoe hoog is de hypotheek? Je krijgt vaak als werkende alleenstaande moeder extra kindgebonden budget en combinatiekorting en bij een laag inkomen ook evengoed nog zorgtoeslag. Voor de kinderen is er kinderopvang en kinderopvangtoeslag op de dagen dat jij werkt maar ook werken onder schooltijd kan bij bepaalde banen nog. Zoals thuishulp bijvoorbeeld en daar kun je ook aan 28 uur per week komen. Er is op dit moment genoeg werk om niet in de bijstand te hoeven. Qua uitkopen zou ik ook kijken welke afspraken je kunt maken. Hebben jullie een echtscheidingsmakelaar? Dat kan misschien ook helpen bij die praktische zaken en afspraken. Sterkte voor nu en succes

chanicha

Berichten: 12334
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 09:11

Ik heb daar, gelukkig, geen ervaring mee maar wil je alleen heel veel sterkte wensen :(:)

Zinzi_jewel

Berichten: 8991
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 09:11

wemkelover schreef:
Helaas voor mij heeft mijn vriend (of ex nu) besloten niet met mij verder te willen. Al hoop ik nog steeds stiekem dat hij zich bedenkt. Is naief gedacht weet ik.

Er zijn momenteel heel veel dingen die mij pijn doen. Onder ander dat waar ik nu zit, zo graag woon. Ik heb het hier echt heel fijn en de kinderen ook. En ik zou heel graag hier willen blijven, maar ik weet niet hoe. Mijn (ex)vriend die wil hier niet blijven, en wil het huis dan eventueel verkopen.
Nu vroeg ik me af zijn er andere manieren zodat ik toch in dit huis zou kunnen blijven wonen?

- ik heb niet genoeg inkomen om het huis over te kopen van hem of hem uit te kopen.
- Ik heb tot nu altijd heel wisselend inkomen gehad, geen vaste baan. Al kan ik wel elk jaar terug naar waar ik nu werk (ik werk daar al paar jaar, maar het is seizoenswerk). Ze willen proberen om in de winter door te gaan maar de vraag is gaat dat lukken? En kunnen ze dan nog genoeg uren bieden?
- Ik ben denk ik niet instaat om een koopwoning te hebben, want heb zo geen recht op subsidies en toeslagen. En mocht ik in de bijstand moeten komen lukt dat niet ivm huis.

Hij wou mij het huis zelfs wel schenken zei die, maar ik denk gewoon niet dat het gaat. Plus daarbij het huis is nog niet helemaal volledig afbetaald. Dus volgens mij kan hij dat ook niet doen.

Ik vroeg me af of er andere manieren zijn zodat ik eventueel wel hier kan blijven wonen. En eventuele recht op uitkeringen en vangnetten heb als ik dat nodig heb. Of moet ik ook hierin maar gaan moeten accepteren dat het niet gaat. Ook als er manieren zijn, hoor ik graag de haken en ogen daarin. Wat er zijn altijd wel dingen waar rekening mee te houden.

Tot nu toe gaan wij samen nog wel door 1 deur, al heb ik wel veel verdriet, pijn en soms ook wel beetje boos. Het is ook de bedoeling om door 1 deur te kunnen blijven gaan ivm de kinderen. We hebben beide zelf een vechtscheiding meegemaakt en dat willen wij niet voor onze kinderen. Het is voor iedereen wel moeilijk genoeg.


Ik denk dat je sowieso een huur constructie in elkaar kunt laten zetten , hij blijft eigenaar maar verhuurt het aan jou .
Blijf je onder de toeslag grens heb je ook recht op toeslag etc

Het kopen lijkt me geen optie met laag en geen vast inkomen .

Succes met alles

Ineke2

Berichten: 33202
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 09:13

Lastige situatie… Ik zou als de bliksem op zoek gaan naar een baan en zorgen voor een vast inkomen. Daarnaast een advies gesprek hebben met de hypotheekverstrekker.

wemkelover

Berichten: 4699
Geregistreerd: 30-09-04
Woonplaats: bolsward, friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-22 09:29

Kimddddd schreef:
Ik zou het heft in eigen handen nemen en een baan zoeken voor minimaal 28 uur per week en dan kijken wat financieel de gevolgen zijn. Hoe hoog is de hypotheek? Je krijgt vaak als werkende alleenstaande moeder extra kindgebonden budget en combinatiekorting en bij een laag inkomen ook evengoed nog zorgtoeslag. Voor de kinderen is er kinderopvang en kinderopvangtoeslag op de dagen dat jij werkt maar ook werken onder schooltijd kan bij bepaalde banen nog. Zoals thuishulp bijvoorbeeld en daar kun je ook aan 28 uur per week komen. Er is op dit moment genoeg werk om niet in de bijstand te hoeven. Qua uitkopen zou ik ook kijken welke afspraken je kunt maken. Hebben jullie een echtscheidingsmakelaar? Dat kan misschien ook helpen bij die praktische zaken en afspraken. Sterkte voor nu en succes


Hypotheek is niet schokkend hoog, ik denk dat ik met een huurhuis met 3 kamers op hetzelfde neer kom.
Oppas is ook geregeld dat blijft niet veranderd voorlopig. Misschien straks als hun ooit niet meer kunnen oppassen dan is indd de kinderopvang er nog.
Vanaf nu tot oktober kan ik op mijn uren komen, daarna is het weer afwachten. In de zomermaanden werk ik altijd mij een slag in de rondte en 4 a 5 maanden is het dan even lastig. Heb dan wel recht op ww voor paar maanden. Ook dat is lastig geweest ivm de wisselende diensten van mijn ex. Ook dat is nog een ding waar we / ik over na moeten nadenken hoe ik dit kan doen. Ik krijg genoeg werk aangeboden dat is het niet, alleen het is allemaal voor een uurtje hier, twee uurtjes daar. In de schoonmaak, zonder reiskosten ect en eigen vervoer.
We hebben nog niemand geregeld het is eigenlijk ook pas sinds twee dagen volgens hem definitief. Al speelt al paar weken en moest hij nadenken wat hij wou. Hij ziet het niet gebeuren dat het op deze manier (relatie met elkaar) goed komt. Hij zegt wel van mij te houden en vind het heel rot dat het zo loopt. Maar ja dit hoe het momenteel gaat. We willen een mediator inschakkelen, ik weet niet of die het zelfde doen als een echtscheidingsmakkelaar? Ik moet ook even google wat een echtscheidingsmakelaar precies is en doet.

wemkelover

Berichten: 4699
Geregistreerd: 30-09-04
Woonplaats: bolsward, friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-22 09:30

we zijn btw niet getrouwd, wel een samenlevingscontract.
ik laat alle tips ook even in mijn hoofd omgaan, en zal informatie opzoeken.
Dat is ook wat we van plan waren deze week om voor ons zelf dingen uit te zoeken, en informatie op te doen. Om vervolgens daarna stappen te ondernemen. Ik neem alles mee wat hier gezegd word :)

Kimddddd

Berichten: 499
Geregistreerd: 19-08-19
Woonplaats: Beverwijk - Äppelbo

Re: uit elkaar gaan, de woning

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 09:51

mediator doet ongeveer hetzelfde maar volgens mij meer als je ruzie hebt maar ik kan het mis hebben hoor. Maar in ieder geval je krijgt echt nog wel extra toeslagen als alleenstaande werkende moeder en uiteraard alimentatie of jullie moeten iets afspreken dat het huis van jou is als hij geen alimentatie hoeft te betalen. Wel kan dit in een bijstandssituatie problemen opleveren met de gemeente omdat die hier niet o.k. mee zijn maar dat is misschien van latere zorg en ook niet nodig. Als je dingen over bijstand wilt weten trouwens in combi met koophuis...Ik werk als klantmanager Werk en Inkomen :)

juval

Berichten: 13559
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: uit elkaar gaan, de woning

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 09:58

Mediator heb ik ook gehad. Dat werkt wel als je samen ongeveer op 1 lijn zit. Vooral voor de kinderen zou ik zeker proberen je constructief op te stellen. Laat je goed adviseren voor wat betreft de woning. Heeft hij al wat anders? Hij zegt nu wel makkelijk dat hij je de woning geeft, maar ik twijfel of dat zomaar kan.
Is het wellicht een optie om een huurder of huisgenoot in huis te nemen om de kosten te drukken?
De mediator zal aansturen op een co-ouderschap, denk goed na of dit is wat je wilt.

veel sterkte, een emotionele achtbaan waar je nu door gaat. Maar mijn ervaring is dat je er sterker uitkomt, het komt goed. :(:)

Eatshay
Berichten: 695
Geregistreerd: 18-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 10:09

Als je nu tot oktober in ieder geval genoeg uren kunt draaien, betekent dat ook dat je alvast kunt gaan zoeken naar een andere baan voor na oktober, of zoveel eerder als goed uitkomt. De arbeidsmarkt is op dit moment heel gunstig voor je, dus ik zou niet gaan wachten tot we mogelijk weer richting een recessie duiken.
Mbt de kinderen is het misschien handig om alvast een lijstje voor jezelf te gaan maken met wat jij belangrijk vindt, zodat je dat straks goed helder hebt als jullie een ouderschapsplan op gaan stellen.

Mbt je woning; hij zegt je de woning nu wel te willen schenken, maar dit is een emotionele tijd, ook voor degene die er een punt achter gezet heeft. Dat draait nog bij, en dan wordt hij ook wat zakelijker. Ik denk dat je er verstandig aan doet hier een professional voor te raadplegen, en daarin ook even heel realistisch en zakelijk voor je eigen en je kinderen hun belang te gaan. Dat wil uiteraard niet zeggen dat je hem dan maar moet gaan proberen een poot uit te draaien, absoluut niet. Maar ga wel uit van je eigen situatie. Dat gaat hij straks ook doen. Hoe sociaal en gezamenlijk je het ook gaat proberen aan te pakken.

Heel veel sterkte, kracht en wijsheid gewenst.

Bienotje

Berichten: 10916
Geregistreerd: 09-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 10:15

Zsm contact opnemen met een goede mediator en je financiële plaatje in kaart laten brengen.

Als hij kostwinner was, zul je recht hebben op alimentatie en in sommige gevallen kan dat net jou kans om te kunnen blijven zijn.

Hier financieel heel andere situatie en zat het er helaas niet in.

Als je wilt kan ik je wel naam van een goede mediator doorgeven. Is ook financieel adviseur en juriste van achtergrond en weet waar ze het over heeft en wat mogelijkheden zijn.

Sterkte iig, moeilijke en onzekere tijd zo.

wemkelover

Berichten: 4699
Geregistreerd: 30-09-04
Woonplaats: bolsward, friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-22 10:16

nee hij heeft zelf nu niks. Hij slaapt nu bij een collega. Ik denk ook dat hij daar indd mischien te makkelijk over denkt. Ik weet dat hij bezig is om een caravan te huren maar goed dat moet hij nu eerst zelf maar zien wat hij wil. Ik kan geen huurder erbij in hebben, daar is het huis te klein voor. Dan moeten de kinderen een kamer gaan delen in een keer. Dat lijkt mij ook niet de bedoeling.
Er gaat zoveel door me heen. Praktische zaken, angst voor de toekomst, verdriet, verdriet van de kinderen. Ook wel weer momenten van rust. Dat wisseled zich de hele tijd door.

IK heb wel uitgerekend dat als ik minimaal 1000,- in maand verdient, toeslagen, alimitaite erbij rekend dat ik wel op een 2000,- per maand zit. Geen idee of dat genoeg is om van te leven. dat moet ik ook nog uitzoeken. Ik ga nu weer even mijn gewone dagelijkse ding doen, even gedachten verzetten en ga op een later tijdstip vandaag weer verder met denken en rekenen en uitzoeken.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 111426
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 10:22

Zinzi_jewel schreef:
Ik denk dat je sowieso een huur constructie in elkaar kunt laten zetten , hij blijft eigenaar maar verhuurt het aan jou .
Blijf je onder de toeslag grens heb je ook recht op toeslag etc

Het kopen lijkt me geen optie met laag en geen vast inkomen .

Succes met alles


Dit lijkt me een tricky situatie. De verstandshouding tussen TS en ex is momenteel goed en je hoopt natuurlijk altijd dat dit zo blijft, maar dat is ook maar afwachten.
Stel dat TS idd van haar ex zou gaan huren, dan stelt ze zich wel -samen met haar kinderen- in een kwetsbare positie.
Als huurder heb je gelukkig wel veel rechten, maar als ouders van de kinderen zullen ze ook nog door één deur moeten kunnen en in sommige gevallen kan dat dan echt heel lastig worden. Daar zou TS en haar kinderen dan ook de dupe van zijn en is een flink risico.
Dus als TS zoiets doet, laat het dan aub echt waterdicht timmeren en bij officiële instanties vast leggen.

Ineke2

Berichten: 33202
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 10:46

Een mediator is er niet alleen als je ruzie hebt hoor. Het is iemand die beide partijen aanhoort en handvatten geeft om samen tot een oplossing te komen.

Onali

Berichten: 18644
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 10:50

Waarom wil je afhankelijk zijn van toeslagen, bijstand, alimentatie en weet ik wat nog meer.

Zoek gewoon een goede vaste baan dan ben je financieel niet afhankelijk van wat de de belastingbetaler aan je geeft.

Je mankeert niks dus je kan prima je eigen boontjes doppen als je een baan zoekt.

Ineke2

Berichten: 33202
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 10:52

Alimentatie heb je geen recht op met alleen een samenlevingscontract.

Zoek een baan en zorg voor een vast inkomen zodat je niet afhankelijk bent van toeslagen etc… Dat scheelt zoveel zorgen.

xDenies

Berichten: 13550
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 10:58

Wat een vervelende situatie! Ik kan niet heel veel bijbrengen alleen; let op met toeslagen. Het ene moment lijkt het alsof je er recht op hebt en het andere moment betaal je je scheel aan kosten terug. Je kan beter uitzoeken hoe je zónder kan dan dat je afhankelijk wordt van het 'met'. Laat je door iemand met verstand daarover goed adviseren en niet perse de figuren bij de belastingdienst/toeslagen telefoon (of hoe het ook heet) daar gaat zat fout.

Veel sterkte!

Muronia

Berichten: 19893
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: uit elkaar gaan, de woning

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 11:14

Weet ook waar je aan begint als je voor mediation kiest. Mijn ex deed in het begin ook zijn best om door 1 deur te kunnen (hij was ook degene die de relatie beëindigde en die niet in het huis wou blijven). We zijn het traject begonnen, handtekeningen gezet en vervolgens draaide hij als een blad aan de boom om, kwam geen afspraak meer na en liet het traject kapot lopen. Uiteindelijk draaide ik daardoor voor de mediation-rekening van ruim 1500 euro op omdat meneer weigerde en kon ik daarna nog een advocaat in de arm nemen.

wemkelover

Berichten: 4699
Geregistreerd: 30-09-04
Woonplaats: bolsward, friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-22 11:34

Onali schreef:
Waarom wil je afhankelijk zijn van toeslagen, bijstand, alimentatie en weet ik wat nog meer.

Zoek gewoon een goede vaste baan dan ben je financieel niet afhankelijk van wat de de belastingbetaler aan je geeft.

Je mankeert niks dus je kan prima je eigen boontjes doppen als je een baan zoekt.


Ik mankeer wel wat... ik heb op dit moment werk

chanicha

Berichten: 12334
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 11:37

Onali schreef:
Waarom wil je afhankelijk zijn van toeslagen, bijstand, alimentatie en weet ik wat nog meer.

Zoek gewoon een goede vaste baan dan ben je financieel niet afhankelijk van wat de de belastingbetaler aan je geeft.

Je mankeert niks dus je kan prima je eigen boontjes doppen als je een baan zoekt.


Ik vind dit wel weer kort door de bocht Onali!

Lieffiefi

Berichten: 4699
Geregistreerd: 06-02-09
Woonplaats: Aan het water

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 11:42

Ik begrijp de aanname ergens wel, bepaalde maanden kan er gewerkt worden en soms niet.
Als je dat leest vraag je je toch af waarom die maanden wel en de rest niet?
Ts doet seizoenswerk, dus er kan gewerkt worden... waarom dan niet het hele jaar door?

Ik begrijp Onali in deze wel maar wellicht was de opmerking net wat anders verwoord wat tactischer..

MyWishMax

Berichten: 25899
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 11:46

Ineke2 schreef:
Een mediator is er niet alleen als je ruzie hebt hoor. Het is iemand die beide partijen aanhoort en handvatten geeft om samen tot een oplossing te komen.


Juist bij ruzie is een mediator misschien een minder goed idee. Je moet dan namelijk samen dingen bespreken en afspreken, waarbij de mediator wel helpt, maar echt voor jullie samen is en waar je samen dus ook echt veel moet bespreken. En dus elkaar wat 'gunnen'.

Mijn scheiding ging met een mediator, want we hadden toen nog geen ruzie. Ik heb daar persoonlijk zelfs spijt van, want toen we wel ruzie kregen moesten we nog steeds samen alles afspreken. Plus dat ik niemand had die voor mij zelf alles uitzocht hoe dingen zaten qua plichten en richten. Advies was vooral wat het beste voor allebei was, maar daardoor zijn er ook een hoop dingen afgesproken die achteraf voor mij nadelig waren. (Maar misschien trof ik gewoon geen hele goede, hoewel ik wel meer van deze verhalen heb meegemaakt in privéleven maar ook tijdens studie)

De stap voor allebei een eigen advocaat vonden wij alleen te groot in het begin, waren bang dat het dan wel een vechtscheiding zou worden. Maar dat had achteraf geen verschil gemaakt, want zelfs toen alles dus op advies van mediator gedaan werd kwam er een enorme ruzie vanuit zijn kant.

Sterkte Ts. Heel lastig :(:) dat vond ik al en ik had geen kinderen om rekening mee te houden. Hopelijk vind je een manier om toch in huis te kunnen blijven wonen, zonder dat je klem komt te zitten financieel.

Onali

Berichten: 18644
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 12:06

chanicha schreef:
Onali schreef:
Waarom wil je afhankelijk zijn van toeslagen, bijstand, alimentatie en weet ik wat nog meer.

Zoek gewoon een goede vaste baan dan ben je financieel niet afhankelijk van wat de de belastingbetaler aan je geeft.

Je mankeert niks dus je kan prima je eigen boontjes doppen als je een baan zoekt.


Ik vind dit wel weer kort door de bocht Onali!



Hoezo? Ze kan toch werken? Waarom dan onnodig je hand ophouden ter aanvulling van.

Dat wil ik namelijk ook wel hoor. TS kan gewoon werken, ze doet alleen seizoenswerk. Dat gaat dus niet als je zelf de kostwinnaar bent, dan zal je het hele jaar door moeten werken.

Hevonen

Berichten: 5696
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 12:07

wemkelover schreef:
nee hij heeft zelf nu niks. Hij slaapt nu bij een collega. Ik denk ook dat hij daar indd mischien te makkelijk over denkt. Ik weet dat hij bezig is om een caravan te huren maar goed dat moet hij nu eerst zelf maar zien wat hij wil. Ik kan geen huurder erbij in hebben, daar is het huis te klein voor. Dan moeten de kinderen een kamer gaan delen in een keer. Dat lijkt mij ook niet de bedoeling.
Er gaat zoveel door me heen. Praktische zaken, angst voor de toekomst, verdriet, verdriet van de kinderen. Ook wel weer momenten van rust. Dat wisseled zich de hele tijd door.

IK heb wel uitgerekend dat als ik minimaal 1000,- in maand verdient, toeslagen, alimitaite erbij rekend dat ik wel op een 2000,- per maand zit. Geen idee of dat genoeg is om van te leven. dat moet ik ook nog uitzoeken. Ik ga nu weer even mijn gewone dagelijkse ding doen, even gedachten verzetten en ga op een later tijdstip vandaag weer verder met denken en rekenen en uitzoeken.


Volgens mij moet dat echt wel kunnen.
Ik had in totaal (incl alimentatie etc) ongeveer € 1200,- per maand, dat is wel 15 jaar geleden, maar moest wel alles en alles zelf betalen.
Toen mijn (inmiddels ex) zei dat hij wilde scheiden, hadden we drie puberkinderen (11-14-16), een vervallen boerderij en een heleboel dieren. Ik werkte wel bij vlagen voor de zaak van mijn man.
Ik moest dus ineens fulltime gaan verdienen (wat zonder diploma's lastig is) en ben toen vertaalwerk gaan doen. Dat was (en is) slechtbetaald werk; ik verdiende ongeveer € 1000 bruto per maand en kreeg ook nog 500 euro alimentatie (het absolute minimum). Alleen al mijn aflossingsvrije hypotheek kostte € 800 in de maand (er was nog niets afgelost). En dan hadden we een paard en een pony, geiten, kippen en katten.
Toen de scheiding rond was (3 jaar later) ging de oudste studeren en had veel en dure boeken en een laptop etc nodig. Ik moest echt alles zelf betalen, mijn ex weigerde alles. Het jaar daarna ging de tweede ook, zelfde verhaal.

Om het huis en de dieren te kunnen houden (wat vooral voor de kinderen het allerbelangrijkste was) heb ik hulp gehad van mijn moeder die garant ging staan voor de hypotheek; ik heb hem altijd zelf betaald, maar de bank wilde extra zekerheid. Ik heb ook een tijdje (de jaren voor ik alimentatie kreeg, want dat duurde al met al bijna 3 jaar) financiële hulp van mijn moeder gehad (€ 450/maand), maar dat hield op toen ik alimentatie kreeg. Verder werkte ik bijna dag en nacht.

Het was financieel superkrap met alle kinderen, dieren en een krakkemikkig huis en het was in alle opzichten een heel moeilijke rottijd, maar het is gelukt.

Kijk of iemand garant kan staan voor je, overleg met je ex, maar vooral: leg alles goed vast! Ook al lijkt het misschien niet nodig, situaties kunnen veranderen...
Laatst bijgewerkt door Hevonen op 14-03-22 12:08, in het totaal 1 keer bewerkt