Stacaravan kopen, hoe, waar, wat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Goof

Stacaravan kopen, hoe, waar, wat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-03-22 17:13

Ik geloof dat ik het best wel fijn zou vinden om een vaste vakantieplek te hebben waar ik lekker ieder weekend (of wanneer ik maar wil) heen kan rijden, dus ik zit wel eens na te denken over het kopen van een stacaravan of chalet.

Wie heeft er een eigen plekje (in Nederland)?
Hoe heb je dat aangepakt? Caravan/chalet inclusief staplaats gekocht? Caravan/chalet gekocht en zelf een staplaats gezocht? Zijn daar dan weer wachtlijsten voor?

Ik vind de caravan zelf niet zo belangrijk, een basic ding is prima, maar de locatie vind ik wel belangrijk.
Ik zoek dan eigenlijk een caravan op de Veluwe, op een natuurpark/-camping, zonder enige entertainment voor kinderen. Dus echt een doodstille plek in het bos, zo'n 55+ locatie ofzo :+
De honden moeten mee mogen en het kavel moet goed vrij en afgezet kunnen worden.

Mensen die hier ervaring mee hebben?

frisian_love

Re: Stacaravan kopen, hoe, waar, wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 17:36

Helaas ervaring mee, wel ruim 20 jaar geleden.
Maar ik geloof dat er nog steeds soortgelijke dingen gebeuren.

Ik had een mooie stacaravan in voorthuizen.
Prachtig plekje op een huurkavel (hou er rekening mee dat dat best behoorlijke bedragen zijn per jaar en dat je er niet mag wonen).
Bij ons is er toen een nieuwe eigenaar op het terrein gekomen, precies in de periode dat ik hem verkocht wegens samen wonen. Alles zou bij het oude blijven.

De koper van mijn caravan bedacht na ca een jaar hem te willen verkopen.
Intussen had de nieuwe eigenaar van het terrein bedacht dat hij er chaletjes op wou hebben.
Dus moest de stacaravan van het terrein af.

Helaas hebben ze mij er toen aansprakelijk voor gehouden en moest ik de caravan terugnemen incl een jaar stageld.
Dit ondanks dat de oude eigenaar van het terrein ook getuigde dat ik van niks had kunnen weten.
Toen had ik dus een caravan zonder staplaats en dat is relatief weinig waard en moeilijk te plaatsen.
Uiteindelijk hebben we hem maar laten vernietigen, heeft dus allemaal goud geld gekocht.
Volgens mij heb je als eigenaar van een stacaravan nog steeds geen enkel recht.

Een plek in eigen bezit is heerlijk, maar ook moeilijk aan te komen.
Er moet al een recreatiebestemming op de grond zitten, je mag niet zomaar zo’n ding neerzetten in een weiland ofzo.

Inmiddels hebben we recent een grote tourcaravan aangeschaft en deze staat deze zomer op een seizoensplaats ( met manege ernaast).
Voordeel is, dat als we het op die plek niet meer kunnen vinden, we hem achter de auto kunnen hangen en een nieuwe plek kunnen zoeken.
Gevoel is nog steeds vergelijkbaar, op de douche na dan :D

Hoezo is paardrijden duur?
Een goede psychiater kost ook geld.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 18:31

Ik heb een stacaravan. Heerlijk! Mijn eigen plekje in Drenthe. Wij hebben eerst een camping uitgezocht waar we wilde staan. Plekje geregeld dus. Toen op MP opzoek gegaan naar een caravan in ons budget. Er waren wel caravans te koop op het park maar die waren ver boven ons budget. Caravan gevonden en toen transport geregeld. Transport kostte ons toen 600€. De eigenaar van het park heeft de aansluiting geregeld voor riool en stroom/gas.

Hou er ook rekening mee dat je verschillende kosten heb in een jaar. Je hebt je stageld, dat betaal je per jaar of per seizoen. Dan heb je nog de toeristenbelasting/ forenzenbelasting, die betaal je aan de gemeente. De rekening voor stroom en gas is bij ons apart van het stageld, krijg je dus ook een aparte rekening voor. Dan wil je je caravan ook verzekeren. En er is onderhoud natuurlijk.

Wij hebben een oudere caravan gekocht, zo’n 5 jaar geleden. We hebben m zelf opgeknapt, maar zijn nog steeds bezig. Nu moeten we dit jaar een nieuwe geiser, ook weer een flinke kostenpost.

Maar alles weegt voor ons niet op tegen de “vrijheid”. Het is voor ons echt ons rustpunt. Wij gaan er elke maand een lang weekend heen, en elke vakantie

Dag pap, ik mis je

o0eefje0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 19:05

Hou vooral ook rekening dat op veel parken geen oudere stacaravans welkom zijn! ( Vaak is het zonder wielen max 15 jaar net wielen 20 jaar )

Dus hou hier met de aanschaf ook zeker rekening mee en ook met het feit dat steeds meer parken dit gaan hanteren.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 21:52

o0eefje0o schreef:
Hou vooral ook rekening dat op veel parken geen oudere stacaravans welkom zijn! ( Vaak is het zonder wielen max 15 jaar net wielen 20 jaar )

Dus hou hier met de aanschaf ook zeker rekening mee en ook met het feit dat steeds meer parken dit gaan hanteren.

Ik heb geen enkele ervaring, maar was wel benieuwd wat het idee er achter is dat oudere stacaravans niet welkom zijn? Het enige wat ik kan bedenken qua uitstraling dat het niet past bij het park?

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 22:12

Wij hebben ook een tourcaravan op een seizoensplek. Bevalt ons prima en we kunnen dan na een paar jaar weer een andere locatie zoeken. Dat is met een stacaravan wat lastiger.

Stel niet uit tot morgen, wat je vandaag wilt doen! :)

En dan ben je, na ruim 40 jaar, paardloos ....

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 22:22

Jaren gehad en het was heerlijk. We wilden Max 1 1/2 uur rijden en zijn toen gaan zoeken: eerlijk gezegd vielen alle caravans/campings af (vies, slecht onderhouden, entertainment, druk) op eentje na. Nou ja, je hebt ook maar een caravan nodig. Veel oudere mensen, geen voorzieningen, direct naast een heel groot bos op de Veluwe. Bijna zeven jaar hebben we er de meeste weekenden en vakanties doorgebracht, maar toen gingen we vrijstaand wonen en hebben we m verkocht. In 2015 ging dat niet makkelijk, maar inmiddels is ook die markt behoorlijk gek geworden. Ik mis, ondanks dat we nu buiten wonen, het plekje en vooral het bos nog erg regelmatig.
Het was een huurplek en gekochte houten caravan die er al stond. Campingwigenaren zijn meestal wel wat bijzonder, of zoals iemand het een keer uitdrukte: wat feodaal. ;)

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 22:31

Koop een grote dubbelasser toercaravan en zoek een seizoensplekje.
Zijn geweldige campings die geen stacaravans hebben maar wel seizoensplekjes

De wereld verandert door jouw voorbeeld, niet door jouw mening Paulo Coelho

desi92

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 22:33

Wij hebben een chalet net over de grens in Duitsland. Bedoeling was dat mijn broertje daar in ging wonen. Helaas heeft hij er nooit van kunnen genieten.
Chalet staat op een rustige camping, direct aan de rand van het bos.
Op deze camping is permanente bewoning mogelijk.
Chalet hebben we gekocht, de plek was al bekend en men was bezig met het bouwen van het chalet. Dit was vorig jaar.

Het is niet echt een camping camping. Ze willen er juist vaste mensen zodat de rust op de camping gewaarborgd wordt

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 22:54

Wat zijn jullie aan lasten kwijt per maand?
Wij hebben heel lang geleden een vakantie huisje gehad. Gekocht voor klein bedrag, dus eigendom. Grond niet. Waren ongeveer 500 euro pm kwijt aan pacht, gwl etc.
Absoluut waard

desi92

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 23:35

Paardenfan25 schreef:
Wat zijn jullie aan lasten kwijt per maand?
Wij hebben heel lang geleden een vakantie huisje gehad. Gekocht voor klein bedrag, dus eigendom. Grond niet. Waren ongeveer 500 euro pm kwijt aan pacht, gwl etc.
Absoluut waard

Dat durf ik niet goed te zeggen. Er is nooit in gewoond.
Pacht is per jaar (1500) overige kosten (500 pj)
Men kan kiezen of je via gas stookt of via elektra, wij doen het nu op gas, ong 50 pm.

Dus voor nu omgerekend per maand ongeveer 300. Maar is niet te vergelijken natuurlijk omdat het nu niet bewoond wordt.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-03-22 21:12

Dank voor de reacties!

Siersma, ik ben me bewust van de kosten, ik had er alleen nog niet bij stil gestaan dat er ook een verzekering bij komt kijken. Maandelijkse kosten zouden geen probleem zijn.

o0eefje0o schreef:

Goede tip! Interessant ook, waarom is dit?

ChristaMoor schreef:
Wij hebben ook een tourcaravan op een seizoensplek. Bevalt ons prima en we kunnen dan na een paar jaar weer een andere locatie zoeken. Dat is met een stacaravan wat lastiger.

Een vriendin van me doet het ook op deze manier. Ik heb zelf liever echt aparte ruimtes ivm de honden, dus een chalet of stacaravan. En daarnaast ook een vaste badkamer.

Ceetje_bokt schreef:
Jaren gehad en het was heerlijk. We wilden Max 1 1/2 uur rijden en zijn toen gaan zoeken: eerlijk gezegd vielen alle caravans/campings af (vies, slecht onderhouden, entertainment, druk) op eentje na. Nou ja, je hebt ook maar een caravan nodig. Veel oudere mensen, geen voorzieningen, direct naast een heel groot bos op de Veluwe. Bijna zeven jaar hebben we er de meeste weekenden en vakanties doorgebracht

Heerlijk, ik zou ook max 1 1/2 uur willen rijden en op de Veluwe willen zitten.
Ik zoek verder geen contact met campinggasten, aan campingeigenaren ontkom je wellicht niet. Komt vast goed, ik hoef er niet mee aan de koffie.

Echwel schreef:
Koop een grote dubbelasser toercaravan en zoek een seizoensplekje.
Zijn geweldige campings die geen stacaravans hebben maar wel seizoensplekjes

Heeft dus niet mijn voorkeur, maar ik neem het mee in de overweging!

Desi92, dat klinkt als een superfijne plek.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 21:18

Je kan verschillende campings bezoeken, vaak staan er wel een paar caravans te koop.
Zo hebben wij toen onze kinderen nog klein waren ook een stacaravan gekocht vlakbij Ede.

On bended knee is no way to be free……
Ter ere aan Peter R. De Vries.

ZaZu Curacao vakantiestudio’s/appartementen verhuur, kijk op Instagram!

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 21:19

Ts je hoeft m niet te verzekeren natuurlijk, maar als er wat gebeurd dan is het wel jou verlies. Zover ik weet is het niet verplicht

Dag pap, ik mis je

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 21:24

Mijn ouders hebben een stacaravan die eind vh seizoen verkocht wordt, want nieuwe eigenaar op het terrein, er komen luxe huisjes te staan waardoor van iedereen de huur is opgezegd.
Dus mocht je stacaravan zoeken, deze is te koop en staat in Friesland. Eind vh seizoen dus beschikbaar.

Paarden ❤️

desi92

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 21:34

Goof schreef:
Desi92, dat klinkt als een superfijne plek.

Het chalet staat te koop :P . Het zit niet direct aan de Veluwe, dat is 30 min rijden. Maar wel direct aan de eltener berg, en vlakbij het montferland bos

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 21:41

Wij hebben een tourcaravan die al jaren op dezelfde plek staat, vriendje heeft hem er neergezet toen hij 16 was ( nu 40) er is inmiddels een deel aan gebouwd waar we de keuken en woon ruimte hebben, de caravan is alleen nog slaap ruimte .
We hebben een toilet in de schuur , douchen doen we in het douche gebouw van de camping.
Het is een oude boel maar we genieten er ieder weekend met volle teugen van de rust.
We staan op een camping in het Drents Friese wold , geen luxe maar gewoon simpel .
Onze plek is helemaal rondom afgezet zodat de hond niet weg kan lopen, die ligt hele dagen buiten als hij de kans krijgt _O-
We betalen een bedrag per jaar voor de plek inclusief elektra en water ( bij redelijk verbruik)
En we betalen forenzen belasting aan de gemeente .
Verder geen extra kosten.

Een vakantie ieder weekend op 40 minuutjes rijden.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-03-22 21:15

Zijn er toevallig ook mensen bekend met natuurcampings/ natuurparken op de Veluwe?
Ik zoek specifiek iets zonder animatie en faciliteiten, simpel gezegd een plek die niet kindvriendelijk is, die doodstil is. Een plek voor mensen die zich echt willen terugtrekken in stilte en natuur.

Ik kan nauwelijks tot niets vinden op internet. 1 Park bij Garderen, verder kom ik uit op familieparken/ -campings.
Iemand tips?

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 22:02

Klinkt als ons park, alleen ligt dat in zuid-west Drenthe. Heerlijk rustig, bijna geen kinderen alleen soms op bezoek bij buren. Dat trek ik net zeg maar

Dag pap, ik mis je

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 22:09

Bij svr campings kun je zoeken.op adults only
Lidmaatschap kost 10 euro per jaar

De wereld verandert door jouw voorbeeld, niet door jouw mening Paulo Coelho

Corien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 22:21

Wij zaten laatst in Putten, Lots of lodge (op airbnb te vinden). Dat was een stacaravan op een heel rustig park (echt doodstil en prachtige omgeving). Je kan ook wat verschillende plekken eens een paar nachten uitproberen door te huren.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-03-22 18:56

Ok, lastige situatie;

Wij zijn vanmorgen bij een stacaravan gaan kijken. Caravan, locatie, tuin, buren helemaal top. Honden welkom en jaar rond open. Prijs prima, stageld voor dit jaar al betaald.
We waren beiden eigenlijk zeer enthousiast. Totdat we de parkbeheerder spraken (op verzoek van de huidige eigenaren). Deze vertelde namelijk dat hij het park over 5 jaar gaat moderniseren. Dat houdt in dat de stacaravan moet verdwijnen, we kunnen dan of met de stacaravan een ander park zoeken of een chalet bij hem terugkopen.
Hij wil niet meer dat de stacaravan nog een keer verkocht wordt, dat betekent dus dat ALS wij nu zouden kopen, wij er ook 5 jaar aan vast zitten. In principe willen we er ook jaren van profiteren, maar het kan ook zijn dat we na 2 jaar iets anders willen, dat onze financiële situatie wijzigt of dat 1 van ons iets overkomt en we niet meer kunnen gaan. Dat vind ik dus wel een risico.

Ik was er instantly weg van, maar vind deze voorwaarde wel een ding.
Het stageld kost ons jaarlijks evenveel, of net iets meer, dan onze normale kosten voor vakanties op jaarbasis. Dat is dus prima. De aankoopsom is ook prima. Maar komende 5 jaar niet de keuze hebben er weer vanaf te zien vind ik een risico.

Wat vinden jullie hiervan?

lizard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 19:10

Ben ik nu Dom?
Je Kan de caravan toch laten vervoeren naar een andere camping?

Sastaic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 19:29

Mijn ouders hebben ook een stacaravan en hebben 2 hervulbare gasflessen. deze kun je bij de pomp met LPG vol tanken. Dat is echt een aanrader en drukt lekker in de kosten.

Brasso (Kahal x Notaris) geb. 25-04-2008 / 10-05-14 B + 3 [o]

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-03-22 19:30

lizard schreef:
Ben ik nu Dom?
Je Kan de caravan toch laten vervoeren naar een andere camping?

Klopt, dat zei ik ook toch?

Of bedoel je voor de verkoop? In theorie wel, maar er zot een aanbouw aan, dus alles zou los moeten. Ik denk in de praktijk niet dat dat gaat gebeuren.