Ventilatierooster badkamer jeej of nee?

Moderators: ynskek, Dani, Polly, Giolli, Hanmar, Mjetterd, xingridx, Ladybird

moonsparkle

Ventilatierooster badkamer jeej of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-03-22 19:20

Hallo bokkers,

Ik ga een raam in de badkamer laten vervangen, nu is de meerprijs voor een rooster meer dan 100 euro en het kunstof kozijn +montage zijn ook erg prijzig. Nu vraag ik me af is een ventilatie rooster echt een toevoeging? Ik lees verschillende artikelen waarbij de ene zegt het heeft weinig zin want zodra het buiten kouder is dan binnen blijft het door de koude lucht langer vochtig,die raad ventilatieroosters af in natte ruimtes. Een ander artikel zegt weer om altijd het ventilatierooster open te houden.

Wat is nou wijsheid? Het raam kan wel open en ook op kiepkantel stand.

De mechanische ventilatie is ongeveer 2 jaar terug vervangen.

Wist je dat veel planten eetbaar zijn en dat sommige ook heel gezond zijn? Je leert er meer over tijdens een wildplukwandeling

Anoniem

Re: Ventilatierooster badkamer jeej of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 19:32

Koude lucht is zeker niet altijd vochtiger. Zo drogen de vloeren bij klanten vaak sneller bij vriesweer (geen verwarming en schuifdeur open) dan in de zomer als het warm en drukkend is. Ik zou er in investeren.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 19:52

Als het raam open en dicht kan zie ik daar geen meerwaarde van.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-03-22 20:20

Bedankt voor de reacties, beide toevallig ook een andere mening :P meer dan 100 euro vind ik best veel, maar als het echt meerwaarde heeft dan is het het wel waard maar dat kan ik dus niet zo goed vinden

Wist je dat veel planten eetbaar zijn en dat sommige ook heel gezond zijn? Je leert er meer over tijdens een wildplukwandeling

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 20:43

Ik mis echt een ventilatierooster in onze badkamer! Hebben ook 3 draai/kiep ramen. En op de kiepstand komt er wel heel veel koude lucht binnen in de winter, maar met de ramen dicht blijft het te vochtig. Als ik voor het slapen ga douchen laat ik ook niet de mechanische ventilatie de hele nacht aan staan. Kortom, ik zou er echt wel voor kiezen, als je die mogelijkheid hebt.

Gezocht: trust inno sense bustrens 13,5cm. Stuur gerust een pb als je iets hebt!

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-03-22 20:44

san4nie schreef:
Ik mis echt een ventilatierooster in onze badkamer! Hebben ook 3 draai/kiep ramen. En op de kiepstand komt er wel heel veel koude lucht binnen in de winter, maar met de ramen dicht blijft het te vochtig. Als ik voor het slapen ga douchen laat ik ook niet de mechanische ventilatie de hele nacht aan staan. Kortom, ik zou er echt wel voor kiezen, als je die mogelijkheid hebt.

En dan na je mechanische ventilatie het ventilatierooster open? In principe gaat onze mechanische ventilatie automatisch, die gaat vanzelf uit
Laatst bijgewerkt door moonsparkle op 09-03-22 20:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 20:45

Ik zou er zeker voor kiezen, zeker in de winter wil je het raam toch niet te lang open laten staan maar wat beluchting is wel zo gezond.

Valerie93

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 20:48

Azmay schreef:
Ik zou er zeker voor kiezen, zeker in de winter wil je het raam toch niet te lang open laten staan maar wat beluchting is wel zo gezond.

ik zou het ook zeker doen, ga ook mee met deze reactie vanwege de beluchting.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 20:50

Wij hebben een draai kiep balkondeur op de badkamer met rooster.
Rooster is echt ideaal hoor.
In de winter is rooster open tijdens douchen comfortabeler dan de deur op de kiep :brr:
En als we weg zijn kan de deur niet in de kiep, dus dan het rooster open.

Ik ben heel blij dat we er een rooster in hebben zitten.

I am not perfect, I am a limited edition
Ik leef in mijn eigen wereld, ze kennen me daar

Daenerys

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 20:51

Wij hebben over de breedte van de badkamer 2 ramen (ongeveer 30 cm hoog vanaf het plafond). Het ene raam draai/kiep en in het vaste raam zit in rooster. Deze staat open tijdens het douchen, dan kan de ergste stoom alvast naar buiten zonder dat je in de kou staat met het raam open.
Ik vind het ideaal.

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 20:52

Ik heb er eentje sinds een paar jaar, heel blij mee :j

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-03-22 20:54

Maar ik lees ook dat als je mechanische ventilatie hebt dat het dan niet aan te raden is om tegelijk een ventilatie rooster of raam open te hebben in de badkamer? Misschien is het wel handig voor gewoon frisse lucht tussendoor zonder het te koud te laten worden. Bedankt voor het meedenken. Ik wil vooral voorkomen dat de boel gaat schimmelen

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 21:14

Ik heb het ventilatierooster altijd open staan op de badkamer. Ik zou echt niet meer zonder willen. Wel ventilatie en geen kou naar binnen. Scheelt denk ik wel dat er vrijwel nooit wind op staat.

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 21:16

Ik vind het juist ideaal om het raam open te zetten en de afzuiging aan te zetten. Dat droogt het snelste.
De mechanische ventilatie is dus een afzuiging. Die gaat met een schakelaar aan en uit.

Gezocht: trust inno sense bustrens 13,5cm. Stuur gerust een pb als je iets hebt!

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 21:20

san4nie schreef:
Ik vind het juist ideaal om het raam open te zetten en de afzuiging aan te zetten. Dat droogt het snelste.
De mechanische ventilatie is dus een afzuiging. Die gaat met een schakelaar aan en uit.

Ben ik het wel mee eens. Wij hebben een vrij klein raampje (50x50) en mechanische afzuiging. In de winter doe ik voor het douchen het raampje dicht, ventilatie aan. Na het douchen raampje op kiepstand en ventilatie uit. Die blijft nog een paar minuten z’n ding doen en gaat dan uit. Als ik vind dat het te lang vochtig blijft gooi ik het raampje helemaal open en de deur open om het door te laten waaien.

Oy with the poodles, already

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 21:23

Ik zou zeker een ventilatie rooster nemen. Hier werkt een raam echt beter dan de mechanische afzuiging. Bovendien gebruikt die best wat stroom en maakt best veel geluid.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 21:34

Ik heb geen raam in mijn badkamer, alleen mechanische ventilatie, na het douchen half uur open laten en geen last van vocht of schimmel.
Het huis is 100 jaar oud, badkamer minimaal 40 jaar op die plek en laatst heb ik het plafond vernieuwd en in het houtwerk geen schimmel of vocht te zien.

In mijn slaapkamer heb ik ook voor een rooster gekozen maar in praktijk staat het raam altijd in de kiepstand. Ik zou er niet meer voor kiezen.

Kortom ik zou die €100 besparen of uitgeven aan een hor. Daar heb ik destijds wel op bezuinigd in de logeerkamer en nog steeds spijt.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 21:41

Ik heb ook een ventilatierooster en een raam dat open kan. 's Zomers staat het raam 24/7 op de kiepstand open, maar de rest van het jaar ben ik extreem blij met mijn ventilatierooster. Het droogt het aller snelste als er frisse lucht naar binnen kan.

Als atheïsme een religie is, dan is geen postzegels verzamelen een hobby.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 21:43

Een ventilator werkt beter dan een open raam heb ik laatst ondervonden toen m'n ventilator kapot was. Zou dus voor een ventilator gaan die je aan kunt trekken als je onder de douche staat.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-03-22 21:46

elnienjo schreef:
Een ventilator werkt beter dan een open raam heb ik laatst ondervonden toen m'n ventilator kapot was. Zou dus voor een ventilator gaan die je aan kunt trekken als je onder de douche staat.

Ventilator? Bedoel je mechanische ventilatie?

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 21:48

moonsparkle schreef:
elnienjo schreef:

Ventilator? Bedoel je mechanische ventilatie?

Gewoon op de elektra aangesloten. Ik heb geen idee wat met mechanisch bedoeld wordt eerlijk gezegd.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 21:52

moonsparkle schreef:
Bedankt voor de reacties, beide toevallig ook een andere mening :P meer dan 100 euro vind ik best veel, maar als het echt meerwaarde heeft dan is het het wel waard maar dat kan ik dus niet zo goed vinden

Ik heb niet eens een raam dus ik vind het onzin. Prima mechanische ventilatie.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 21:56

janderegelaa schreef:
moonsparkle schreef:

Dat dacht ik ook in mijn vorige huis (waar ik geen raam had) tot ik hiernaar toe verhuisde. Wereld van verschil, echt.

Als atheïsme een religie is, dan is geen postzegels verzamelen een hobby.

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 22:05

Nou hier moet dus altijd het raam open, als mijn mechanische ventilatie aan moet, moet mijn licht dus ook aan en dat is me te duur. Dus altijd kou lijden onder de douche met raam open anders is alles zeiknat. En mijn man doet dus altijd het raam dicht.
Als ik kon kiezen had ik een ventilatierooster!!!

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 22:07

janderegelaa schreef:
moonsparkle schreef:

Tijdens een bouwkundige keuring van een woning vertelde de desbetreffende deskundige mij dat badkamers waarbij er ramen ed. open kunnen deze vaker last hebben van schimmels en vochtproblemen.

De deskundige gaf aan dat er een kier onder de deur van de badkamer moet zitten en dat er een goede mechanische ventilatie aanwezig moet zijn. Die voert de vochtige lucht naar buiten af terwijl er onder de deur door droge lucht uit de woning de badkamer in komt.

Lucht van buiten is in Nederland vaak (te) vochtig om een badkamer voldoende te drogen. De ergste vochtigheid haal je misschien wel weg, maar uiteindelijk zou je mechanische ventilatie voldoende moeten werken.

Edit: maar goed. Een ventilatierooster kan je ook dicht doen natuurlijk, dus het is aan jou wat je denkt dat je het prettigste vindt. Als je badkamer goede mechanische ventilatie heeft is het in principe niet nodig en is het echt een voorkeur die je zelf wel of niet hebt.

Kilimanjaro
@puppy_freek