Help, vegan snacks of gebakjes

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shae

Help, vegan snacks of gebakjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-22 13:41

Hey allemaal,

Ik maak en koop geregeld wat lekkers voor op kantoor om met teamgenoten te delen en sinds kort heb ik een teamgenootje dat veganistisch eet. Nu kom ik erachter dat ik niet zo heel veel weet over echt lekkere vegan dingen en dan denk ik aan zowel zoet en hartig wat makkelijk te eten is.

Ik had bedacht dat ik bijvoorbeeld kleine monchou taartjes kon maken met Violify Creamy, althans... Dat is wat Google en sommige recepten aanraden. Is de smaak een beetje oké, of heeft iemand andere aanraders?
Afbeelding
https://www.foodless.nl/glutenvrije-en- ... choutaart/

Ik zou Violife Creamy ook kunnen gebruiken voor bijvoorbeeld de vulling van chocoladetruffels (met oreo, bastogne?), maar wat is lekkere vegan chocola en is dat een beetje fijn te smelten en te bewerken?

En wat zijn nu écht lekkere vegan borrelhapjes?

Misschien handig om te vermelden dat 90% van mijn team bestaat uit mannen van middelbare leeftijd die thuis vooral stamppot en gevulde koeken krijgen. Als het tè apart is, kan ik het helaas weer mee terug naar huis nemen. :') En op kantoor heb ik beschikking tot een koelkast en een magnetron.

Ik hoop dat Bokt een paar tips kan delen met deze nitwit. Het mag zowel iets om zelf te maken zijn, als iets wat ik in de supermarkt kan kopen.

Berryz

Re: Help, vegan snacks of gebakjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 14:00

Zo goed als alles is vegan te maken. Gewoon de niet vegan producten vervangen met vegan opties. Ik Ben zelf Vega dus Ben er niet heel erg in thuis, maar melk kan he gewoon vervangen door een plantaardige versie. Eieren geloof ik door banaan.

Qua vegan chocolate. Volgens mij alles dat lactosevrij en bio/fair trade is.

Maar zoals ik zei, ik Ben Vega en eet Al die dingen wel dus best ook wat horen van echte vegans. :o

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 14:03

Appeltaart kan je makkelijk vegan kopen / maken!

mignonne2403

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 14:03

Je kan de recepten van Oh my pie eens bekijken. Zijn (volgens mij) allemaal vegan/glutenvrij te maken, deze optie staat in het recept beschreven. https://ohmypie.nl/

Vrij simpel is ook deze taart, erg lekker:
Ingrediënten
Bodem
 250 g Lotus speculoos koekjes
 140 g veganistische boter
Crème
 200 g geweekte cashewnoten (minimaal 8 uur)
 240 ml amandelmelk
 200 ml gesmolten kokosolie
 100 ml maple syrup
 2 zakjes vanillesuiker
 2 eetlepels citroensap
Topping
 Een blik kersen met saus

Bereidingswijze
1. Maak de lotuskoekjes fijn
2. Smelt de boter, voeg daarna de lotuskoekjes toe aan de boter
3. Bekleed de bodem van de bakvorm met bakpapier en verdeel het koek-mengsel over de bodem en druk goed aan met een lepel. Zet het in de koelkast om op te stijven.
4. Doe alle ingrediënten van de crème in een blender/keukenmachine, laat dit 5 minuten pureren tot een gladde massa ontstaat.
5. Haal de bakvorm met bodem uit de koelkast en voeg de massa toe.
6. Zet om op te stijven in de koelkast voor minimaal 4 uur.
7. Voeg een paar uur voor serveren de kersen toe op de taart.

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-22 14:09

Ik zal de website van Oh My Pie eens goed bekijken. :D

Waar ik dus stiekem ook een beetje 'bang' voor ben is dat m'n andere collega's de smaak te afwijkend vinden. Ik begrijp dat sommige plantaardige melkvervangers best apart smaken, maar misschien kan ik dat verdoezelen met andere smaken. :')

Berryz schreef:
Eieren geloof ik door banaan.

Ah, die was ik helemaal vergeten! Thanks! Volgens mij ook door appelmoes.

deksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 14:24

Gewoon niet van te voren tegen je collega’s zeggen dat het vegan is ;). Anders gaan ze er, waarschijnlijk, al met een vooroordeel in!

Ik vind vegan monchou taart niet apart smaken. Lekker met Oreo koekjes in de bodem!

Kairos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 14:27

https://www.ah.nl/producten/product/wi4 ... rt-aardbei en zoiets? Geen ervaring mee, maar er lijken niet zoveel bijzondere ingrediënten in te moeten en het lijkt gewoon op kwarktaart.

Ook geen ervaring mee, maar onze Albert Heijn heeft in de diepvries kleine Vegan gebakjes. Misschien ook het overwegen waard voor die persoon?(want ze zijn best prijzig om het aan iedereen uit te delen)

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 14:29

Ik heb onlangs vegan (wel gelatine, maar dat doe ik ook niet meer, niet te nassen...), suikervrije, glutenvrije monchou taart gemaakt. Laat ik zo zeggen: nog wat meer oefenen O:)

Ik heb ook die Violife Creamy gebruikt en slagroom van kokosnogwattes. Ik miste wel de standaard monchou-smaak. Maar kan ook zijn dat er dan wellicht te weinig violife in zat ivm die klodder slagroom.

Ik lees dus nog even gezellig mee.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 14:45

Ik vond de vegan biologische bitterballen van de Aldi lekker anders koop je een doosje en test je het eerst zelf ?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 14:51

Eieren moet je zeker niet gewoon overal door banaan of appelmoes vervangen, dat ligt helemaal aan het doel van de eieren. In een cake zorgen de eieren ervoor dat de cake luchtig wordt, dat doet een banaan niet, dus de cake zal dan niet gaar worden. Voor luchtig gebak zonder ei kun je het beste baking soda en azijn gebruiken. Dat neutraliseert elkaar qua smaak, dus je proeft er niks van, maar het maakt het beslag enorm luchtig.

Ik ben altijd gek op vegan chocoladecake :9
Vegan koekjes zijn ook makkelijk te maken, er zijn redelijk veel recepten zonder ei, en de roomboter vervang je dan gewoon door plantaardige boter.
Oh, en dr Oetker heeft pakken voor vegan kwarktaart :9

En bij de AH verkopen ze slagroombussen met vegan slagroom.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 07-03-22 14:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 14:51

Vegan appelflappen zijn heel makkelijk. Je hebt kant en klaar vegan bladerdeeg uit de vriezer. Beetje sojamelk bovenop smeren als lijm waar je dan de suiker overheen strooit.

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 14:55

Wil je niet gelijk te gek doen dan kun je veel klassieke gerechten makkelijk vegan maken. Vervang boter voor margarine, melkchocolade voor pure chocola, melk voor haver- of sojamelk. Oreos lust ook bijna iedereen en zijn ook vegan (wel het echte merk en niet de dubbel chocolade etc versies).
Bv appeltaart is ook vrij gemakkelijk vegan te maken, ei is niet perse nodig of je doet er wat appelmoes in en verder dus margarine ipv roomboter.

Dr oetker heeft ook een vegan kwark taart in het assortiment die is ook heerlijk en smaakt vrijwel hetzelfde.

En niet te vergeten een pot met Apenkoppen lust toch ook iedereen?
Laatst bijgewerkt door boeflover op 07-03-22 14:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Susan88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 14:56

Apple crumble is gemakkelijk te maken en vegan (indien je plantaardige boter gebruikt). Naast appel (extra lekker met rozijnen en/of noten) kun je ook andere soorten fruit gebruiken, zo maak ik het in de zomer ook wel eens met rood fruit (mix zak uit de vriezer of vers fruit).

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-22 14:59

Bedankt voor alle reacties <3 ik neem alle tips door en noteer wat ik kan gebruiken.

8nnemiek schreef:
Eieren moet je zeker niet gewoon overal door banaan of appelmoes vervangen, dat ligt helemaal aan het doel van de eieren. In een cake zorgen de eieren ervoor dat de cake luchtig wordt, dat doet een banaan niet, dus de cake zal dan niet gaar worden. Voor luchtig gebak zonder ei kun je het beste baking soda en azijn gebruiken. Dat neutraliseert elkaar qua smaak, dus je proeft er niks van, maar het maakt het beslag enorm luchtig.

Dit wist ik dus serieus niet, thanks! :)

ievie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 15:24

Cupcakes met olie ipv boter en dan de melk vervangen door plantaardige melk. Veel smeuïger dan met boter! Als je googlet op cupcake met olie, dan kom je al recepten tegen. Er hoeft geen ei in, maar maizena.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 18:51

Berryz schreef:
Zo goed als alles is vegan te maken. Gewoon de niet vegan producten vervangen met vegan opties. Ik Ben zelf Vega dus Ben er niet heel erg in thuis, maar melk kan he gewoon vervangen door een plantaardige versie. Eieren geloof ik door banaan.

Maar zoals ik zei, ik Ben Vega en eet Al die dingen wel dus best ook wat horen van echte vegans. :o

Ja maar als je er zelf geen verstand van hebt dan zie je door de bomen het bos van de vega(n)producten niet meer.

Bovendien zullen er net als niet vega(n)producten goede en kwalitatief minder goede dingen tussen zitten. Of misschien juist producten die totaal niet samen gaan.

dinek123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 20:40

Berryz schreef:

Niet alles wat lactosevrij is is ook vegan(zelfde voor fairtraide, dat zijn niet per definitie vegan producten). Bij chocola kan je het beste de ingredientenlijst even doorlezen. Pure chocola is vaak Vegan en je hebt ook steeds vaker andere soorten vegan chocola (daar staat dan vaak het vegan logo op).
kijk verder bijv eens op de site van wat eet je dan wel of zoek op vegan recepten. Niet vegan recepten met melk of boter kan je idd vervangen voor de plantaardige variant.