Elektrische fiets of ligfiets

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Liiesjjj

Elektrische fiets of ligfiets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-03-22 17:22

Nu de benzineprijzen echt de pan uit aan het rijzen zijn, ben ik aan het kijken naar alternatieven. Een elektrische scooter heb ik ook naar gekeken, maar een beetje beweging extra is niet verkeerd. Het idee is om met de fiets naar mijn paard te gaan, enkele reis 15 km.

Eerste wat in me opkwam was natuurlijk een elektrische fiets, maar na wat gestruin op internet kwam ik bij de ligfiets uit. Qua snelheid claimt internet dat je met een ligfiets sneller gaat. Handig is ook dat je hem niet op hoeft te laden. Dat is weer mooi meegenomen voor als de prijs voor elektriciteit stijgt. Elektrische fiets voelt voor mij veiliger aan, maar dat is geheel gebaseerd op vooroordelen.

Nu heb ik van beide fietsen eigenlijk geen verstand :Y) ook nog nooit op een van beide gefietst, dus ik heb geen idee wat ik ervan kan verwachten. Dus mijn vraag naar voor- en nadelen, ervaringen, tips. Ook waar ik op moet letten bij de aanschaf van een tweedehandse fiets :D

Mascha en haar uitspattingen zijn te volgen op: https://instagram.com/never_miss_mas

marga1

Re: Elektrische fiets of ligfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 17:25

Ligfiets is een gevaar op de weg Je bent slecht zichtbaar voor de automobilist, en je moet met een ligfiets leren omgaan.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 17:27

Ik heb geen ervaring met een ligfiets maar heb wel een electrische fiets thuis

Wat een uitkomst. Je gaat ongeveer 26km per uur dus lekker snel. Wij hebben er een gekocht met 8 versnellingen dus dan kan je ook goed schakelen.
Mijn vriend heeft met het fietsplan van werk een fiets aangeschaft, is dat een optie? We hebben hem gekocht bij stella en dan gekozen voor een showmodel omdat die gunstig geprijsd zijn. Ze worden verder wel nagekeken en er zit een nieuwe accu bij dus daar hoef je niet bang voor te zijn. We zijn niet voor een tweedehands model gegaan omdat een nieuwe accu behoorlijk duur is en je het bij een tweedehands toch niet goed weet

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 17:41

Elektrische fiets zou ik zelf nooit tweedehands kopen. Dan zit je over een jaar ineens met een slechte accu misschien. En een nieuwe accu betaal je je gelijk scheel! Dus als je voor elektrisch gaat, zou ik toch overwegen om een nieuwe te kopen. En daar krijg je echt geen spijt van :D Ik geniet elke dag van mijn fiets!

Een ligfiets heb ik geen ervaring mee, maar vind het altijd een gevaar op de weg.

Niet perfect is ook goed

dalena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 18:25

Amado7 schreef:
Elektrische fiets zou ik zelf nooit tweedehands kopen. Dan zit je over een jaar ineens met een slechte accu misschien. En een nieuwe accu betaal je je gelijk scheel! Dus als je voor elektrisch gaat, zou ik toch overwegen om een nieuwe te kopen. En daar krijg je echt geen spijt van :D Ik geniet elke dag van mijn fiets!

Een ligfiets heb ik geen ervaring mee, maar vind het altijd een gevaar op de weg.

Ik heb een tweedehands fiets gekocht bij een fietsenwinkel, daar zit ook nog even garantie op.
Misschien is dat een optie? :)

"We're all stories in the end. Just make it a good one"
[BB-HK] [VOLG] Onze eerste kitten

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 18:30

Elektrische fiets is heerlijk!
Wel veilig kunnen stallen, ze worden veel gestolen.
Van de week nog op mijn werk zijn er zo voor het gebouw 2 elektrische fietsen gestolen.
Maar als je eenmaal een elektrische fiets bent gewend, en je fietst dan weer eens op een gewone fiets schrik je je rot hoe zwaar dat gaat :+

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 18:34

Ik zou voor een elektrische fiets mét naafversnelling met minimaal 8 versnellingen gaan. 15 jaar geleden vond ik die dingen nog best teleurstellend en ging ik voor een ultra licht gewicht fietsje met naafversnelling, geen spijt van maar als er windkracht 7 of meer staat in openveld is het geen pretje. 1 keer bijna 2 uur gedaan over een stuk wat in 40 - 45 minuten te doen zou moeten zijn. Inmiddels staat er ook een elektrische fiets.
Ligfiets is levensgevaarlijk en als je er een (slecht) zichtbaar-vlaggetje opzet ben je een deel van de goede aerodynamica kwijt.
Waarom naafversnelling? Dat vergt vrijwel geen onderhoud en dat is wel zo prettig - met name als je soms over modderige wegen moet.
Diefstal is een dingetje, daarvoor hebben wij er naast de ketting voor het standaard slot nog een Abus Bordo bij.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 19:00

Met een ligfiets geen ervaring, met een elektrische fiets wel.
Sinds we die gekocht hebben probeer ik alles tot 10 km sowieso te fietsen als er geen grote zware spullen mee hoeven en als het niet regent.
En tussen de 10 en de 20 km kijk ik een beetje naar hoeveel tijd ik heb.
Maar ik pak echt beduidend vaker de fiets al bijna 1,5 jaar, ook in de winter als het flink waait, want toch geen last van tegenwind.
Schakel gewoon een tandje ondersteuning bij.
Ik fiets 75% op de ecostand en af en toe met tegenwind op tour.
De sportstand en de turbostand gebruik ik alleen bij heel veel wind en/of flink heuvel op, of bij een heel lange rit als ik moe word.

Voor mij echt absoluut een goede investering geweest.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 19:06

Ligfiets vind ik altijd zo oncomfortabel eruit zien. Als ik naar die nekken kijk van die mensen krijg ik gelijk een pijnlijk gevoel maar dat is mijn idee hoor.

Ik zit ook naar een electrische fiets te kijken omdat Mando nu ook op 11 km staat gestald dus het lijkt me heerlijk om dat te fietsen.
Maar wat ik mooi vind vwb fiets ligt toch rond de 2500 euro.
Ik moet ook maar eens gaan proefrijden.

Denk dat dat het eerste is wat je moet doen.
Probeer het uit maar ik verschillende soorten fietsen denk dat er best veel verschil in zit.

Wat jij van mij vindt mag je houden, het is niet van mij.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 19:19

En een elektrische scooter zoals een Niu?

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 19:55

Mando schreef:
Ligfiets vind ik altijd zo oncomfortabel eruit zien. Als ik naar die nekken kijk van die mensen krijg ik gelijk een pijnlijk gevoel maar dat is mijn idee hoor.

Ik zit ook naar een electrische fiets te kijken omdat Mando nu ook op 11 km staat gestald dus het lijkt me heerlijk om dat te fietsen.

Probeer het uit maar ik verschillende soorten fietsen denk dat er best veel verschil in zit.

Heb je al naar showmodellen gekeken van bijvoorbeeld Stella? Die van ons was rond de 2300 en uiteindelijk ongeveer 1600. Nieuwe accu en helemaal nagekeken

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 19:59

Qua stelen: ik heb mijn fiets verzekerd, kost bijna niks. Als je dan twee sleutels heb, krijg je de eerste twee jaar bij mij mijn gehele fiets terug en dan 75% geloof ik.

Niet perfect is ook goed

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 20:18

Amber_anne schreef:
Mando schreef:

Heb je al naar showmodellen gekeken van bijvoorbeeld Stella? Die van ons was rond de 2300 en uiteindelijk ongeveer 1600. Nieuwe accu en helemaal nagekeken

Wilde ik ook gaan kijken hadden nu ook aanbiedingen maar ik zit nu mijn quarantaine tijd uit...

Wat jij van mij vindt mag je houden, het is niet van mij.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 20:21

Ah poedersuiker corona weer... Hopelijk vind je iets moois als je erheen kan

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 20:26

Er zijn heel veel soorten ligfietsen, van tourfiets tot low racer.
Probeer eerst verschillende modellen uit.
Ik heb heel lang een relaxte tourfiets gehad, een Optima Condor, en mijn vrouw een low racer, Optima Baron.
Wil je echt tempo maken kijk dan eens naar een roeifiets.
Mijn vrouw haalde daar echt hoge snelheden mee maar heeft hem daarom ook weer weggedaan na wat valpartijen.
Ondertussen heb ik een elektrische fiets en dat bevalt me super.
Mijn vrouw fiets momenteel graag op haar gravelbike, combineert snelheid en van terrein op een prettige manier.

3 Gelderse toppers en
Paardengebitsverzorger Klik hier voor mijn website

Liiesjjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-03-22 21:05

Fijn al jullie reacties! Ik zal even overkoepelend reageren.

Weinig animo voor de ligfiets. Is ook een heel ander slag gereedschap natuurlijk. Als ik jouw verhaal zo lees Albert dan vind ik het toch spannend, het vallen dan. Lees ook op internet dat het best even een ding is om onder de knie te krijgen. Een elektrische fiets is dan misschien een betere (veiligere) keuze.

Helaas is een fietsplan momenteel niet mogelijk. Een tweedehandse bij een winkel of het showroommodel zou een goede optie zijn.

Wij hebben een garage waar hij veilig staat en de plek van de paarden zit midden in het bos, niet te zien vanaf de weg. Dus ook prima veilig. Maar grote kans dat ik hem dan ook vaker voor andere dingen ga gebruiken. Dus goed om in het achterhoofd te houden.

Wat voor modellen zouden jullie verder aanbevelen? Budget is afhankelijk van levensduur van de fiets. Betaal bij wijze van liever 1 keer 3000 euro en dat hij dan 10 jaar mee gaat, dan 1000 en binnen 2 jaar is hij kapot.

Edit: had nog niet gereageerd op de elektrische scooter. Maar ik ga liever voor een fiets. Puur voor de extra beweging.
Laatst bijgewerkt door Liiesjjj op 04-03-22 21:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Mascha en haar uitspattingen zijn te volgen op: https://instagram.com/never_miss_mas

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 21:28

Wat regen betreft, ik heb van Vaude (dure) fietsregenkleding en daar heb ik nooit een moment spijt van gehad. Ik blijf droog en geen gezweet zoals met de ouderwetse regenkleding. Top materiaal! Is al een tijd geleden dat ik het aanschafte maar mocht er interesse zijn kan ik even nakijken wat ik heb.

Liiesjjj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-03-22 21:35

Dat is ook interessant ja. Als je het wilt nakijken, graag

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 21:43

15 km met een elektrische fiets is 45 tot 60 minuten enkele reis. Dus je bent al bijna 2 uur kwijt aan reistijd, heb je die tijd wel dagelijks? Ik heb vroeger 3 kwartier enkele reis naar stal gefietst en dat was echt slopend. Dan deed ik het nog niet eens dagelijks.

La Vie en Rose 

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 21:56

Hier ook een elektrische fiets, ben er zo blij mee! Ik ben begonnen met een Pelikaan (nu failliet) bij de Gamma vandaan, kostte me toen, in 2018, 900 euro. Ik heb er veel plezier van gehad en er nooit iets mee gehad. Maar omdat ik sindsdien zoveel fietste (naar mijn werk heen en weer 12 km enkele reis, en alles wat ik voorheen met mijn auto deed, ik bind zelfs een zak voer van 20 kg achterop als het moet) heb ik afgelopen jaar zelfs mijn autootje verkocht en van dat geld dit jaar, ivm de werkgeversbijdrage die ik nu weer kon krijgen, een nieuwe ebike gekocht. Ik had toch een wensenlijstje voor een volgende fiets en dat is deze geworden, een Sparta C-grid. De Pelikaan heeft nu een tweede leven bij een collega van mijn man.

Mijn huidige fiets kostte 2500 euro. Deze is duidelijk beter van kwaliteit, dat voel en merk je toch wel.
Maar nogmaals ook met die eerste fiets was ik heel blij.

Ik heb nog even gedacht over private lease maar het is uiteindelijk toch gewoon koop geworden. Maar dat is dus ook nog een mogelijkheid.

Er heeft vorig jaar nog een topic over goedkopere ebikes gelopen, daar staat misschien ook nog veel interessants voor je in.

Verder is het vooral een paar verschillende fietsen proberen, er zit bijvoorbeeld heel veel verschil in beleving tussen voorwielmotor en middenmotor, en zo is er nog veel meer. Oh en als je een proefrit maakt kijk dan ook of ie nog lekker fietst zonder ondersteuning. Altijd handig om dat te weten voor het geval je onverhoopt een keer met een lege batterij zit. Is mij nog nooit gebeurd trouwens maar toch.

En idd als je er een hebt, goed verzekeren, en altijd, ook in de schuur, op slot zetten. En verder liefst ergens aan vastzetten ook.

.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 22:30

xSCWx schreef:
15 km met een elektrische fiets is 45 tot 60 minuten enkele reis. Dus je bent al bijna 2 uur kwijt aan reistijd, heb je die tijd wel dagelijks? Ik heb vroeger 3 kwartier enkele reis naar stal gefietst en dat was echt slopend. Dan deed ik het nog niet eens dagelijks.

Op mijn electrisch ondersteunde fiets haal ik zonder moeite 25 km/u dan doe je 15 km makkelijk in 40 minuten. Dat is in standje max en je benen bewegen zonder kracht te zetten. Ga je meetrappen dan is 30km/u redelijk makkelijk haalbaar.

3 Gelderse toppers en
Paardengebitsverzorger Klik hier voor mijn website

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 00:29

Nou moet ik wel zeggen dat ik het per fiets ook verschillend vindt. De voorwiel motoren trekken je meer voort, de midden motor voelt wat natuurlijker. Maargoed, 2x 40 minuten is in het meest gunstige geval (hou ook rekening met stoplichten en oversteken) alsnog 1 uur en 20 minuten.

La Vie en Rose 

pjer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 01:54

marga1 schreef:
Ligfiets is een gevaar op de weg Je bent slecht zichtbaar voor de automobilist, en je moet met een ligfiets leren omgaan.

Wat een onzin! Onbekend maakt onbemind blijkbaar.

Ik heb een ligfiets een open 3wieler (dus geen banaan). En ik denk dat als het je ook om snelheid en gemak gaat dat een electrische fiets makkelijker is. Maar met een ligfiets kun je misschien wel harder, dat ligt aan jouw fitheid. Ik ben zelf geen snelle fietser en gebruik de ligger vooral voor af en toe een toertocht. Ik haal met gemak 20km/uur als ik mijn best doe harder maar ik hou dat niet makkelijk vol langere periodes. Berg af en wind mee zit je zo op 40 - 50km/uur

Een vriend van ons heeft jaren lang met zijn mango (dat is dus zo'n velomobiel) woonwerk van almere naar amsterdam sloterdijk gedaan ca 40km enkele reis.

Kortom het kan.
Waar je met een ligfiets wel bewust op moet zijn is als er langs je route hegjes staan, dat je daar niet zo makkelijk overheen kijkt. Verder dat sommige automobilisten eikels zijn en je gaan snijden, opdrijven of je van de weg af proberen te rijden. Ik vermoed dat ze dat met alle fietsers proberen. ;-)

Ik heb mijn ligfiets veel gebruikt om boodschappen te halen en waar je dan wel een beetje tegen aan loopt is dat ze dus meestal niet zo makkelijk in de gemiddelde fietsenstalling passen, het is wat slepen. En bij een driewieler nog net wat meer. Op slot zetten is vaak ook ff knoeien, maar dat went.

Voor alle foto's uit een topic: &if=1
Ik maak stalnaambordjes en dogtags met naam en telnr voor aan je zadel, lasergravin.nl

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 02:11

xSCWx schreef:

Wat een onzin. Ik fietste tot enkele jaren geleden zonder te zweten op mijn 'gewone' lichtgewicht fiets met 11 versnellingen 18 km in maximaal 45 minuten bij een windkracht onder de 5 tegen. Helft buitengebied en vervolgens via buitenwijken + pontje het centrum van Amsterdam in en 's avonds weer terug.
Als tiener fietste ik 20 km naar school op een Gazelle met 3 versnellingen en dat was meestal binnen de 50 minuten, snelste was 40 minuten.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 07:56

Misschien ben ik een zwakkeling maar echt elke dag 30 km fietsen en je paard verzorgen en rijden is mij toch te zwaar.Zeker met tegenwind en regen of als je zelf eens wat minder energie heb.Een e bike is heel fijn maar als het echt noodzakelijk vervoer is dan zou ik toch kiezen voor een e scooter.