oude digitale camera kopen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Shetloveerrr

oude digitale camera kopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-02-22 16:26

Hoihoi,

Ik wil graag aankomende zomer mijn herinneringen vastleggen met iets van een camera, dit vind ik leuker dan gewoon met mijn iphone aangezien ik dan alle foto's gewoon op één plek heb en niet dat ik de helft op snapchat met een filter heb gemaakt en de helft in de camera app, ik ga er namelijk een fotoboek van het jaar 2022 mee maken.
Ik heb een spiegelreflex met hartstikke goede kwaliteit foto's, maar de kwaliteit maakt me niet heel erg uit (vind vintage look juist leuk) en ik vind die veel te groot en duur om overal mee naartoe te nemen. Vorige zomer heb ik een wegwerpcamera gebruikt, ontzettend leuk en ik vond de foto's er heel mooi uitkomen. Maar ik vind 27 foto's toch wat weinig en dan wordt het vrij duur om elke keer een wegwerpcamera aan te schaffen en de foto's te laten ontwikkelen. Ik weet dat je ook een analoge camera kunt kopen en er steeds nieuwe rolletjes in doen maar ook dat vind ik vrij duur.
Nu wil ik dus een digitaal cameraatje kopen en de kwaliteit hoeft echt niet goed te zijn, ik wil gewoon iets kleins en goedkoops dus ik ga denk ik ook als eerst even bij de kringloop kijken. Nu heb ik alleen een vraagje, want hebben zulke compactcamera's wel eens een timer(zelfontspanner)? Ik had voor mijn spiegelreflex ook zo'n ding, maar weet het niet meer, denk het niet toch? Dat vond ik namelijk vervelend bij mijn wegwerpcamera, dat er vaak niemand was die de foto kon maken dus dat we dan maar een selfie maakten maar dat komt er niet geweldig uit als je jezelf niet kunt zien zoals op een iphone. Maar ik weet dus niet of dat op zo'n digitale camera kan zitten.

En nog iets, waarschijnlijk klink ik nu heel dom en voelen sommigen zich boomers hahaha. Maar ik vind dus analoog geschoten foto's het mooist, dat effect zegmaar, dat groenachtige. En er zijn tal van apps en filters die dat namaken maar ik vind dat nooit mooi of echt lijken. En ik vroeg me af of dat echt alleen iets is van analoge camera's, of dat er ook digitale camera's zijn waarbij de foto's er een beetje zo uit komen.

Ik ga dus waarschijnlijk een klein oud digitaal cameraatje bij de kringloop of op marktplaats halen, en mijn voornaamste vraag is dus of op sommige van die cameraatjes een zelfontspanner zit. En zijn de usb ingangen enzo van 10-15 jaar geleden nog gewoon hetzelfde als nu?

tienus63

Re: oude digitale camera kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 16:41

Ik heb een nieuwe compactcamera met 30x optische zoom gekocht.
Een Panasonic lumix 90.
Volgens mensen die er verstand van hebben is het een verrekte leuk ding.

Ik heb deze gekocht omdat we tijdens onze vakantie walvissen en dolfijnen te zien en vast te leggen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 03:39

Met een digitale camera krijg je nooit dat echte vintage effect van vroeger. Een oude digitale camera zal vooral weinig pixels hebben, slecht presteren in lastige lichtsituaties.. Wat het dichtst bij vintage foto's komt met een digitale camera is een spiegelreflex camera met vintage lenzen. Dan moet je wel handmatig focussen.

Op zoek naar een trouwvideograaf of fotograaf? ABCreatief Videoproducties   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎   
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 06:59

Ook met een oudje krijg je niet de "vintage " style - maar wel normaal, goede foto's.
Ik had vroeger die Olympis all weather. Klein, kon tegen een stootje en ook water.
7 megapixels. Zelfontspanner zat (zit erop) .
Ik heb die van mij een paar weken geleden op mp gezet - alleen heb je daar niets aan.
Die van mij is voor de hobbyist- want display stuk.
Maar er staan nog genoeg op die het doen voor weinig en het kabeltje heeft gewoon een usb aansluiting.
Alleen kijk dat er ook een kaartje inzit of dat je er een in kan stoppen, want de stofware programma's zijn natuurlijk ook verouderd en het kan zijn dat jouw pc/laptop de camera niet meer herkend
Op kantoor ligt zelfs nog ons aller eerste van 1998/99.
En Sony... daar moet je nog een floppy instoppen, haha.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 07:46

Ik heb mijn eerste digitale camera hier nog liggen. Een compacte camera van Kodak uit 2006. Zelfontspanner, functie om met 1 druk op de knop 5 foto achter elkaar te maken. Om iets in beweging vast te leggen bijvoorbeeld. Mini USB aansluiting. Ik ben beslist geen fotograaf, maar met deze camera heb ik fantastische foto's gemaakt.
Er zijn inmiddels 2 belangrijke nadelen.
- Er gaan gewone AA batterijen in. Ik gebruikte oplaadbare batterijen want die batterijen gaan heel snel leeg. De camera herkent de nieuwe oplaadbare batterijen met meer vermogen niet. Geeft aan dat ze halfvol zijn bij vol en leeg terwijl deze volgens de oplader nog halfvol zijn. Ik zou in elk geval kijken naar een camera met een verwisselbare oplaadbare batterij.
- De camera herkent de nieuwe Sd-kaarten niet. Er moet dus een oude(re) kaart in. Anders kan de camera de foto's niet wegschrijven.

Ik zou bij de MediaMarkt of Coolblue naar een nieuwe kijken. Extra batterij erbij en je bent klaar om te gaan. Krijg je garantie en uitleg erbij.

En ik zou gewoon in kleur fotograferen. Een filter toevoegen kan later altijd. Een bestand waar de kleuren niet in zitten kan je ze niet aan toevoegen.

[&] Met katten doorgebrachte tijd is nooit verspilde tijd [Sigmund Freud]
Sinds wanneer is onwetendheid een opinie? [Dilbert]
Niet alles wat staat geschreven is waar. [Mijn vader]

Problemen moet je niet kopen, die krijg je vanzelf. [Annekee]
ZOLDEROPRUIMING, ik geef van alles en nog wat weg: *KLIK* en *KLIK*

Nanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 08:21

Het hangt er een beetje vanaf wat je het belangrijkst vind wat ik zou adviseren.
Als je de analoge look heel mooi en belangrijk vind en graag een camera die zo eenvoudig mogelijk is, zou je kunnen kijken naar een analoge point and shoot camera. Dan heb je wel het analoge effect van de rolletjes, maar wordt het niet te technisch. Of ze een zelfontspanner hebben zal per camera verschillen. De rolletjes geven de specifieke kleuren aan de foto’s, dus als je goed uitzoekt welk effect je mooi vind en welk rolletje daarbij hoort kun je een heel gaaf effect krijgen. Ik zou rolletjes zoals kodak Portra en kodak gold aanraden. De grote maar aan analoge fotografie is inderdaad wel de kosten, de rolletjes en het ontwikkelen daarvan zijn niet goedkoop. Maar het maakt je ook kritisch wat je op de foto zet en ook dat heeft zijn charme.

Wil je die kosten niet zou ik kijken naar een eenvoudige (nieuwe) compact camera. Een goede camera hoeft niet duur te zijn en heb je wel alle gemakken en de kwaliteit die tegenwoordig haalbaar is. Met een oude digitale camera ga je denk ik niet bereiken wat je wilt. Met goede kwaliteit foto’s kun je ze achteraf altijd nog een “vintage” filter geven maar wil je dat echt goed doen moet je eigenlijk de foto’s on RAW schieten. En met RAW wordt het wel weer wat technischer qua bewerking en dat moet je net willen.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 09:05

Panasonic lumix zou ik ook aanraden. Past in je broekzak, maakt mooie foto’s en is niet heel duur.

Natuur*28-04-1995<>24-10-2021 Y;(
O’Laska *future is bright*

Shetloveerrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-02-22 16:23

Bedankt voor alle reacties! Ik ga van de week eerst maar eens bij de kringloop kijken denk ik, het hoeft namelijk echt geen ding van kwaliteit te zijn, ik wil gewoon iets van max een paar tientjes.

Shetloveerrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-02-22 23:24

Ik heb nu een beetje een dilemma. Mijn vader had nog een oude analoge camera liggen, die ik mag hebben. Hierbij moet je wel alles zelf instellen, dus dan zou een point and shoot camera handiger zijn. Ik weet niet of dit instellen erg moeilijk is en of foto's hierdoor sneller mislukken, ik heb wel gewoon ervaring met iso en diafragma instellen etc in de manual modus op mijn spiegelreflex. Hiervoor zou ik wel natuurlijk steeds nieuwe rolletjes moeten kopen, en ik vraag me af of dat veel verschil maakt in prijs in vergelijking tot wegwerpcamera's gebruiken. Wegwerpcamera's zijn namelijk wel wat compacter dan deze. Of zal ik toch gewoon een goedkoop digitaal cameraatje kopen en toch maar eens gaan rondneuzen voor mooie realistische vintage filters?

En op de hema staat "kleinbeeld kleurenfoto's", gaat dat over fotorolletjes? Als dat zo is dan is dat ontwikkelen wel een stuk goedkoper dan een wegwerpcamera (3 euro vs 8)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 23:37

8nnemiek schreef:
Met een digitale camera krijg je nooit dat echte vintage effect van vroeger. Een oude digitale camera zal vooral weinig pixels hebben, slecht presteren in lastige lichtsituaties.. Wat het dichtst bij vintage foto's komt met een digitale camera is een spiegelreflex camera met vintage lenzen. Dan moet je wel handmatig focussen.

Kun je dan niet beter een fatsoenlijk setje kopen en daar een filter over gooien. Kun je het zo vintage maken als je wil :j

Er is genoeg leuks te koop voor hele redelijke prijzen:
https://www.cameranu.nl/nl/c212/occasions-en-demo
https://www.kamera-express.nl/producten ... hands-foto

leef je uit.....

It will never be perfect. Make it work. --Live--

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 07:22

Zelf leren ontwikkelen kan ook leuk zijn. En dat is écht vintage :D

Op zoek naar een trouwvideograaf of fotograaf? ABCreatief Videoproducties   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎   
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

link2thepast

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 07:41

Shetloveerrr schreef:
En op de hema staat "kleinbeeld kleurenfoto's", gaat dat over fotorolletjes? Als dat zo is dan is dat ontwikkelen wel een stuk goedkoper dan een wegwerpcamera (3 euro vs 8)

Ja, kleinbeeld is tegenwoordig alleen nog het 35mm formaat. De meest van ons zullen dit als de standaard 'fotorolletjes' herkennen. De meeste kleurnegatief film van tegenwoordig ( c41 ) heeft best een heel groot "bereik". Dus zijn onder heel veel omstandigheden te gebruiken.

Het zelf ontwikkelen is trouwens niet eens zo moeilijk hoor :) er zijn standaard setjes voor. Maar praktisch is het wel om de rolletjes naar de hema te brengen en ze gescand weer terug te krijgen.

De verschillende merken hebben in het verleden allemaal hun eigen "systeem" gehad voor zelfontspanners of afstandsbedieningen. Mocht er al een USB op zitten, is het de vraag op voor welk besturingssysteem er drivers te krijgen zijn. Tussen USB 1 en 2 zit een groot verschil, maar ook daar zijn soms oplossingen voor.

Weet je wel hoe super gaaf het is om met een echte Mamiya of Hasselblad 500cm te kunnen werken? *\o/*

In a true dialogue, both sides are willing to change

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 08:13

Er zijn ook apps, waarmee je het effect van analoog kunt nadoen. Je kunt dan 24 of 36 foto's maken, je kunt ze niet terugkijken en als je digitale rolletje vol is moet je nog een paar dagen wachten voordat je de foto's kunt zien.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 11:05

link2thepast schreef:
Weet je wel hoe super gaaf het is om met een echte Mamiya of Hasselblad 500cm te kunnen werken? *\o/*

Ook eens opgezocht wat dat kost?

Nog los van het feit dat Rolleicord of Mamyiya vrijwel niet te vinden zijn, als je er eentje vindt, kost ie de hoofdprijs.
Hasselblad is wat simpeler te vinden EN je kunt door de losse cassettes kiezen voor chemie of digitaal +:)+
Valt alleen ook buiten het budget van TS, vrees ik.

Overigens is er wel een leuke winkel in Zierikzee: https://www.cameramuseum.nl/
Leef je uit :D

It will never be perfect. Make it work. --Live--

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Shetloveerrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-02-22 16:27

Heb net bij de kringloop gekeken, helaas geen 1 camera. toch maar online kijken. iemand tips voor een heel compact digitaal cameraatje, liefst met timer? voor een klein prijsje, kwaliteit hoeft echt niet goed te zijn en mag nieuw of tweedehands

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 17:06

Wat is je budget? Mijn Panasonic lumix ligt te verstoffen in een la

Natuur*28-04-1995<>24-10-2021 Y;(
O’Laska *future is bright*

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 17:44

Ik heb met dezelfde reden als jij ooit een digitale camera gekocht. Een vakantie gebruikt en daarna niet meer, telefoon is toch makkelijker. Die mag evt wel weg mocht je interesse hebben, 1 vakantie gebruikt in 2013.

Ruiter in Balans - ruiterfitness in Zuid-Limburg https://ruiterinbalanslimburg.nl

Shetloveerrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-02-22 16:36

Bedankt voor de reacties! Mijn oog is nu gevallen op de canon ixus 130, heeft een timer en is heel erg klein dus dat is perfect, en voor 30 euro op etsy

Shetloveerrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-02-22 20:54

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 04:36

Fotorolletje?
De camera die je hebt gevonden is toch digitaal? Dus gewoon bestandjes uploaden of via usb inlezen en afdrukken.

Lijkt me voor gewone kleurenfoto's 2,95 per rolletje plus de prijs per foto.

FNRS dressuurjury t/m F20, FNRS Springen, KNHS B-L jury, Examinator Ruiterbewijs en ORUN gediplomeerd instructrice
Xada B+11

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 22:39

Een iets duurdere optie, maar ik zou zeggen ga eens kijken of je ergens een tweede hands Olympus omd em10 mark i of mark ii systeem camera op de kop kunt tikken. Alle mogelijkheden van een spiegelreflex, maar in zo’n handzaam licht maatje. Het weegt echt geen drol! En er zijn diverse converters naar m43 voor vintage glas.

"Every song has a CODA, a final movement. Whether it fades out or crashes away. Every song ends. Is that any reason not to enjoy the music?"

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 00:11

Ik heb nog een oude fujifilm finepix liggen. Mag je zo overnemen tegen verzendkosten... Is digitaal, met ook zelfontspanner.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie