Appartement voor dummies

Moderators: Essie73, Polly, xingridx, Firelight, Ladybird, Muiz, Mjetterd, NadjaNadja, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fitzroy

Berichten: 25306
Geregistreerd: 11-01-01

Appartement voor dummies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-22 20:57

Over een paar maanden ga ik naar een appartement verhuizen. Nu heb ik daar totaal geen ervaring mee, want ik heb nog nooit in een appartement gewoond.

Zijn er nog dingen waar ik aan moet denken?

- Hoe worden bv. pakketjes bezorgd? Moet je naar beneden komen of komen ze gewoon bij je aan de deur als je open doet?
- En Thuisbezorgd :+
- Krijgt de VVE vanzelf door dat je er bent komen wonen voor de servicekosten?

Nou ja, dummy dus.

Tezzy
Berichten: 4626
Geregistreerd: 23-09-08
Woonplaats: Almere

Re: Appartement voor dummies

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 21:12

Hier komen pakketbezorgers en thuisbezorgd gewoon naar boven (11 hoog met lift) :)

VVE geen ervaring mee

Onali

Berichten: 18644
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 21:16

Pakketbezorgers en eetbezorgers komen gewoon boven, 2 hoog zonder lift.
Wel heb ik een luie bezorger van Postnl die het vertikt boven te komen.
Ik woon in een portiekflat dus hij legt het dan op de brievenbus. Met 4 andere bewoners maak ik me niet echt zorgen over diefstal ed.
Over het algemeen ga ik het direct halen.

VVE geen ervaring mee.

Silenna

Berichten: 2992
Geregistreerd: 20-09-11
Woonplaats: Arnhem

Re: Appartement voor dummies

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 21:19

Ik woon op 3 hoog zonder lift, en wij gaan de pakketjes of het eten zelf even ophalen. Voel me anders echt een beetje asociaal, om die mensen voor zo'n belabberd loon helemaal naar de 3e te laten lopen. :=
Pakketjes laat ik ook nog wel eens beneden op de trap zetten (dus dan doe ik even de deur open met de intercom) en dan pik ik ze later van beneden op.

ilaan

Berichten: 2434
Geregistreerd: 23-03-09

Re: Appartement voor dummies

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 21:26

Hier kwam de bezorger etc gewoon naar boven met de lift (6 hoog).

Vve werden we bij ingeschreven bij de notaris. Even navragen voor de overdracht maar als het goed is wordt dit daar ook overgezet. Ontvangt dan vaak nog een naamkaartje etc voor brievenbus ed. Wijst zich meestal vanzelf.

Bienotje

Berichten: 10916
Geregistreerd: 09-09-04

Re: Appartement voor dummies

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 23:48

Hier kleine en niet zo actieve vve. Vve heeft zich hier niet voorgesteld, gemeld en gevraagd voor incasso oid. Ik weet nr ivm koop en maak het over. Binnenkort zal het ter sprake komen op vergadering ook.

Bovenbuurman woont er ook net en heeft kosten nog nooit overgemaakt. Dit moet nog besproken worden en indien waar zal hij dat nog met terugwerkende kracht moeten doen zeg maar. Dus ook eigen belang per direct zelf achteraan gaan.

Ik woon hier verder op benedenverdieping dus bezorgen andere situatie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 23:58

Gefeliciteerd! Hier komen de bezorgers inderdaad ook gewoon aan de deur. Ik ging bij verhuizing vaak even hoi zeggen tegen de buren. Dan heb je daar gelijk een beeld van (en zij van jou) en het is wel fijn om al eens kennis te hebben gemaakt als er bijvoorbeeld geluidsoverlast is of zoiets.

Veel plezier in je nieuwe appartement!

Fitzroy

Berichten: 25306
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Appartement voor dummies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-22 09:25

O ja, dat laatste wilde ik inderdaad ook nog vragen. Met wie en hoe maak je kennis met de buren? Het is een appartementencomplex met iets van 40 appartementen.
En doe je bv. met de verhuizing een briefje overal in de bus voor evt. overlast door verhuizers?

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 34040
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Appartement voor dummies

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 09:29

Pakketjes bellen ze hier van PostNL meestal aan en moet je naar beneden. Dit mogen ze doen maar als je wil dat ze naar boven komen moeten ze dat doen als je een lift hebt. Thuisbezorgd komt ook aan de deur zelf. VVE heb ik niet haha.

Shadow0

Berichten: 43697
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 09:49

Eten en pakketjes worden in principe tot de deur bezorgd, maar ik loop ze wel eens tegemoet. VVE zou in principe bij de overdracht geregeld moeten worden. Briefjes in de bus voor verhuizing zou ik niet doen, wel als je met sloophamers in de weer gaat of heel veel moet boren. Een beetje is niet erg maar flinke overlast wel, en als jij iets in de muur doet hoort vrijwel iedereen dat in het complex over het algemeen.

(Hou ook zoveel mogelijk rekening met tijden - met de officiele regels, soms bv niet na 8 uur 's avonds, of niet op zondag, dat staat vaak in het huishoudelijk reglement - en met onofficiele zoals niet te vroeg, zeker in het weekend, of toch om 8 's avonds stoppen ook als het niet verplicht is.)

Edit: en kennismaking met de buren zou ik doen bij de directe buren (naast en onder/boven), de rest leer je tzt wel kennen. Of niet. Je kunt gewoon aanbellen en je even voorstellen.
Laatst bijgewerkt door Shadow0 op 23-02-22 09:50, in het totaal 1 keer bewerkt

friendly
Berichten: 8415
Geregistreerd: 13-01-06
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 09:50

Pakketjes moeten volgens mij tot de 4e verdieping gebracht worden als je geen lift hebt.

Warboel
Berichten: 14758
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Leiden

Re: Appartement voor dummies

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 14:10

Hier wordt alles gewoon aan de deur gebracht (4 hoog met lift).

Wij hebben geen briefje in de bus gedaan toen we erheen verhuisden. Alleen met directe buren kennis gemaakt eigenlijk haha. We hoefden alleen een paar gaatjes te boren dus dat is de overlast niet geweest.
Kijk inderdaad even naar de huisregels wbt geluidsoverlast, bij ons de flat is het niet echt de bedoeling om op zondag de hele dag enorm te klussen (met geluidsoverlast dus) dus het is best wel een irritatiepunt als dat wel gebeurd want je gaat er toch vanuit dat je op zondag dan gewoon een rustige dag hebt.

VvE wordt geregeld bij de notaris en wij hebben toen een machtiging geschreven volgens mij zodat ze het gewoon maandelijks af schrijven. Wij hebben een online portaal waar je meldingen van schade kan doen en alle stukken e.d kan inzien. Onze VvE is best actief, 2 jaar terug zijn nog alle schuifpuien in de hele flat vervangen en afgelopen jaar alle balkons en buitenboel schoongemaakt.
Hier zit ook stookkosten bij de VvE in, check dat ook even zodat je niet dubbel betaald.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 14:46

Ah, ik bezorg 1x per week pakketjes met de fiets voor een specifieke grote elektronica webwinkel, voor de lol naast mijn gewone baan.

In principe vindt mijn werkgever het heel leuk als we gewoon naar boven gaan. Alles voor de klantwaardering :D Is ook gebruikelijk, moet ik zeggen. Zelden iemand die naar beneden komt.
Als bezorger is het echter wat minder leuk: ik heb 2 minuten om een pakketje af te leveren. Dat gaat prima met een rijtjeshuis, maar in een appartement red je dat niet eens bijna als je nog met de lift of trap moet en een krabbeltje moet zetten etc. Dan moet je dat dus in gaan halen bij andere klanten.

Wat wel oprecht heel vervelend is, dat je dan beneden aanbelt, binnen wordt gelaten. En je dan boven aan moet bellen en ze nog de sleutel etc. moeten gaan zoeken en je nog een minuut staat te wachten terwijl mijn klokje doortikt en dat makkelijk in de tussentijd had kunnen gebeuren .

Anyhow, ik vind het helemaal niet erg om naar een appartement te lopen maar moet die tijd wel ergens anders inhalen wat een route met veel appartementen soms lastig en minder leuk maakt. Mensen die even naar beneden lopen zijn dus echt mijn held en bedank ik daar ook expliciet voor.
Soms vragen mensen ook of ik een pakketje in de lift wil leggen en dan pakken ze hem zelf uit de lift. Dat wordt als pakketbezorger ook enorm gewaardeerd, simpelweg ivm. de tijdsdruk.

However, je hoeft je niet asociaal te voelen als je niet naar beneden komt. Want de meeste mensen doen het dus niet :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 15:05

Onali schreef:
Pakketbezorgers en eetbezorgers komen gewoon boven, 2 hoog zonder lift.
Wel heb ik een luie bezorger van Postnl die het vertikt boven te komen.
Ik woon in een portiekflat dus hij legt het dan op de brievenbus. Met 4 andere bewoners maak ik me niet echt zorgen over diefstal ed.
Over het algemeen ga ik het direct halen.

VVE geen ervaring mee.

Wat dit betreft zou ik het ook niet op luiheid gooien, maar op tijdsdruk. Helemaal met die huidige track en trace methodes heb je niet een heel groot tijdsvak om te leveren, en een buffer van ongeveer een half uur.

De calculaties van de tijdslengtes van routes worden gemaakt op basis van een "doorsnee" huis waar je je fiets of auto voor de deur kunt zetten, meteen kunt aanbellen en afgeven en door kunt rijden. Dat doe je makkelijk in een minuut.

We hebben meestal routes van 30 a 40 pakjes. Kom je dus in een wijk met veel appartementen/flats waar je constant 2 a 3 minuten uitloop hebt omdat je naar boven moet. En je hebt ook nog een paar mensen die niet thuis zijn waardoor je verschillende buren af moet. Of een keer een vaag industrieterrein met een kantoor waar je tien minuten naar moet zoeken. Dan heb je al snel een uur of meer uitloop.
Dan werk je ineens 9 uur in plaats van 8. Baas niet blij, en eveneens boze klanten want de track and trace klopt niet. En je begint te laat aan je middagroute waardoor je daar ook buiten het tijdsvak rijdt.

Als ik van een adres weet dat het ok is om het bij het postvak te leggen doe ik dat, om die reden, dus ook :)

MoniqueT

Berichten: 8869
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Re: Appartement voor dummies

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 15:15

Goed om dit te lezen. Ik loop pakketbezorgers vaak tegemoet, maar ik kan ook door de intercom melden dat ze het in de centrale hal mogen leggen. Doe ik dat voortaan!

Tazzey
Berichten: 9627
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 15:38

- Hoe worden bv. pakketjes bezorgd? Moet je naar beneden komen of komen ze gewoon bij je aan de deur als je open doet?

Ik laat ze bovenkomen. Dat mede te maken met het feit dat ik niet goed loop en dus niet met pakketje en al terug naar boven kan komen. Mijn man helpt de boodschappen bezorgers altijd wel met tillen.

- En Thuisbezorgd :+
Die komen standaard naar boven uit zichzelf.

- Krijgt de VVE vanzelf door dat je er bent komen wonen voor de servicekosten?
Dat ging via de notaris.

Bij ons in het pand is het heel gebruikelijk dat mensen zich even netjes voorstellen als ze nieuw zijn. Een buurvrouw heeft dat nooit gedaan en die ligt ook niet goed in de groep. Ze wordt niet uitgenodigd voor de vaste burenborrels bij verschillende mensen thuis.
Wat herrie maken betreft houden wij hier allemaal wel rekening met de kinderen in het pand een ongeschreven regels is dan ook dat je na 20:00 uur niet meer gaat boren en op die ene buurvrouw na houdt iedereen zich daar altijd wel aan, niet omdat het moet maar omdat het netjes is. Als we gaan boren of andere herrie maken dan gooien we dat altijd even in de app groep.

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 16:06

Ik zet het van tevoren als opmerking, of ik zeg het door de intercom: laat pakketje maar achter in de hal, dank je wel! Scheelt ook weer menselijk contact hè :')

Thuisbezorgd is hier nog nooit goed gegaan, omdat de buitendeur open is (en daar kan niet aangebeld worden) en je pas daarna in de hal kan aanbellen en wij de deur kunnen openen. Die staan altijd beduusd in de straat te kijken, dus geef nu altijd aan 'bel maar als je er bent, dan kom ik naar beneden'.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 34040
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Appartement voor dummies

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 16:56

Als ik met iets bezig ben dan mogen ze gewoon naar boven komen vind ik. Helaas kreeg ik een ziek grote mond van een POSTNL bezorger. Dus daar bestel ik niet meer. Het is aardig van mij als ik naar beneden kom. Zij moeten naar boven volgens de regels. Maar die kerel deed alsof het een godsgeschenk was dat hij naar boven kwam. :+

Silenna

Berichten: 2992
Geregistreerd: 20-09-11
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 17:03

Nouja, ik woon op 3 hoog zonder lift (en het zijn nog best steile trappen ook), maar ik voel me echt asociaal als ik mensen omhoog zou laten komen voor mijn pakketje of eten. :') Ik vind het zelf in ieder geval geen enkele moeite om het even op te halen, al helemaal niet als ik de post van Menino lees, dan doe ik dat meer dan graag even.
Indien je slecht ter been bent of ziek ofzo is het (voor mij) natuurlijk een ander verhaal :j Maar hopelijk woon je in dat geval niet op 3 hoog zonder lift. :D

Edit: vaak staat de postbezorger voor de deur als ik in een meeting zit. Dan tetter ik door de intercom "ja bedankt, zet maar op de trap als je wilt" en dan haal ik 't na mijn meeting even op.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 34040
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Appartement voor dummies

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 18:46

Hier wordt alles gejat door de daklozen/verslaafdenopvang om de hoek als ze het in de gang of hal zetten. Daarbij hebben wij een lift en betaal ik fors voor de bezorging. :D

anjali
Berichten: 15627
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Appartement voor dummies

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 19:36

Ik liet pakjes vroeger wel voor de deur zetten (op de begane grond) maar volgens een bezorger mocht dat niet meer inderdaad wegens mogelijke diefstal.

Stampeltje
Berichten: 398
Geregistreerd: 18-05-15

Re: Appartement voor dummies

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 20:02

Bij ons komt ook alles 12 hoog boven. Bezorgdiensten, appie, thuisbezorgd. Groot complex dus wil niet dat ze beneden iets laten staan en kan eenmaal niet altijd alles halen. Weleens de lift onverwachts stuk gehad en dan kwam thuisbezorgd boven. Zonder te puffen, zo jaloers. Voorstellen gebeurd hier in het complex niet maar een briefje in de lift dat er verhuisd wordt kan ik waarderen omdat de lift daardoor vast kan staan. Weet ik dat ie niet stuk is.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 34040
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 09:12

12 verdiepingen omhoog en dan niet compleet als een astmatische zeehond op de grond liggen? Bezorgt die kerel alles rennend ofzo? :oo