Eigen huis bouwen in het buitenland

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Biks2

Eigen huis bouwen in het buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-02-22 11:46

Wij hebben een droom, namelijk rustig en vrijstaand wonen in het buitengebied.
Al in verschillende Tiny Houses geweest, dit zou erg leuk zijn. Het is alleen lastig om een plek te vinden.
Nederland is sowieso erg dichtbevolkt dus dat maakt vrijstaand wonen wel lastig op onze leeftijd zonder vermogen in vorm van een huis (we zijn mid twintig).

Het idee om dan naar het buitenland te gaan speelt al een tijdje. Ik vroeg me af of mensen op bokt zo'n zelfde droom hebben hebben of zelfs al hebben uitgevoerd?

Leuk om in contact te komen!

lizy29

Re: Eigen huis bouwen in het buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 12:26

Weliswaar niet zelf gebouwd maar wel geëmigreerd.
Mijn tip: bepaal vooral voor jezelf naar welk land je zou willen en ga dan kijken wat daar de mogelijkheden zijn. Vergeet vooral ook niet dat je ook te maken krijgt met andere mensen en een andere cultuur en die moet je wel aanspreken anders red je het niet.

opfok en pensioen in Frankrijk. Op dit moment zitten we vol maar je kan je op de wachtlijst laten zetten voor een pensioenplekje.
https://www.bokt.nl/markt/ad/524236/opf ... -frankrijk

[HK] [VOLG] Ons project in Frankrijk

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 12:40

Ruine herbouwen doen er zat. Zit o.a. een groep yt-bers rond castello branco midden portugal. Veel spookdorpen daar, maar zorg dat je goede hulp hebt met kopen, want er zitten wat haken en ogen aan qua mogen wonen en wat je mag qua aanpassen / bijbouwen. Spanje en Italie zijn er ook zat van zulke spookdorpen te vinden. Let wel op wat de problemen zijn (water, regelgeving, geen werk en internet is een dingetje vaak). Als je een baan en dus inkomen hebt die geheel via internet kan, en je bent handig dan kan je zeker die kant op kijken voor een fijn plekje om te wonen. Qua kosten is hoe meer ruine hoe lager de prijs, je droomplaatje zal je dus zelf moeten bouwen, kant en klaar mag je ook daar al snel 150k mee brengen.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 13:05

Ik kijk weleens op rightmove via Google naar huizen om een beetje een idee te krijgen qua prijzen, maar het verschilt natuurlijk ook heel erg qua landen, ben je al eens in landen geweest waarvan je denkt dit zou wat kunnen zijn? Vaak zijn de gebieden met goedkoop land en goedkope huizen niet gunstig qua banen/lonen. Wat voor werk doe je of zou je willen gaan doen? Kun je in the middle of nowhere wonen of ben je heel sociaal?

Ik ben aan het oriënteren naar een plek met wat meer zonuren en wat betere temperaturen, maar ik wil wel graag dieren houden en een moestuin dus het moet ook weer niet tropisch zijn en er moet wel gras kunnen groeien, suggesties hiervoor zijn zeer welkom :') wij kunnen verder heel goed alleen met zijn 2en zijn, wij willen juist kijken naar een plek waar je bij wijze van je buren niet ziet, met veel natuur en niet een volledig plat landschap.

Ik denk om een roadtrip te maken door Spanje, Portugal en Italië(al 3x geweest) om een beetje in die richtingen te kijken, maar dan dus niet te zuidelijk.

Biks2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-02-22 13:20

lizy29 schreef:
Weliswaar niet zelf gebouwd maar wel geëmigreerd.
Mijn tip: bepaal vooral voor jezelf naar welk land je zou willen en ga dan kijken wat daar de mogelijkheden zijn. Vergeet vooral ook niet dat je ook te maken krijgt met andere mensen en een andere cultuur en die moet je wel aanspreken anders red je het niet.

Qua land nog niet over uit. Dit zijn de opties:
Ierland zou kunnen, mooi klimaat voor moestuin
Portugal, lijkt me fijn qua klimaat
Zweden, alleen kan er wel erg donker zijn

Buiten Europa is niet fijn voor familie, omdat je dan toch snel moet vliegen (vliegangst van sommigen).

@ tamary, ja iemand in de arm nemen is sowieso handig! Vaak genoeg dat het drama is bij programma's zoals Ik Vertrek..
150k is wel pittig..
We zijn allebei geen 'digital nomads' helaas dus volledig via internet werken kan helaas niet. We zullen dus iets geheel anders gaan doen daar.

@ moonsparkle, ja het is in sommige plekken natuurlijk niet voor niets goedkoper :D
Qua werk moet ik nog een 'echte' beroepsopleiding doen eigenlijk. Ik ben nu gewoon aan het werk. Ik zat aan de opleiding Fysiotherapie te denken en daarmee dan later ook in een ander land te kunnen gaan werken..
Ik ben zeker wel sociaal maar niet als in de deur platlopen van familie en vrienden. Op mezelf zijn is prima, en het idee is ook om familie dan minder vaak te zien maar wel langer (dus in plaats van een kopje koffie drinken, een weekendje laten over komen :) )

Ja wat jullie zoeken lijkt me ook heerlijk! Het is vooral lastig om een zonnige plek te vinden waar het ook niet te droog is. Vandaar dat we ook keken naar Ierland en Zweden. Al zou ik wel een winterdip krijgen door het gebrek aan zonlicht.

Wij gaan deze zomer roadtrippen in Portugal.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 13:25

Nou hier doorgaans genoeg zon maar toch ook wel water hoor, in Frankrijk. Heb 1 zomer meegemaakt dat de natuurlijke waterbronnen op 1 van mijn (huur)weides bijna helemaal droog stonden. Heb ook 1 winter meegemaakt dat het hele gebied blank stond :+
Voor de moestuin is het hier super, in de zomer eventueel wel water geven, maar vruchtbare grond en heerlijk rustig.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 13:26

Haha ja Scandinavië zou ik niet trekken of ik zou dan nog elke winter een maand weg moeten gaan maar dat is met dieren ook niet wat je wil.

Regen vind ik trouwens dan weer niet erg, vraag me niet waarom maar mijn man wil niet naar Frankrijk, hij is er zelf nog nooit geweest :') daarom willen we in noord Spanje en Portugal gaan kijken. Misschien als we door Frankrijk rijden dat hij zich nog kan bedenken O:)

Elk jaar is er ook een emigratie beurs, helaas ging afgelopen keren niet door je weet wel waarom. Maar ik vond dat wel interessant er kwamen leuke lezingen voorbij toen ik er was. Het is weer in april dit jaar.

Biks2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-02-22 19:24

@ moonsparkle, oh ja de emigratie beurs! Daar zijn wij ook geweest, nog voor corona dus lang geleden al weer. Was er vooral errug druk maar ook interessant. En leuk om te zien dat het toch veel mensen trekt.

Zou je zelf wel graag naar Frankrijk gaan? :)
Wij zijn nu twee keer naar Frankrijk geweest en allebei niet ondersteboven ervan.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 21:23

moonsparkle schreef:
Haha ja Scandinavië zou ik niet trekken of ik zou dan nog elke winter een maand weg moeten gaan maar dat is met dieren ook niet wat je wil.

Regen vind ik trouwens dan weer niet erg, vraag me niet waarom maar mijn man wil niet naar Frankrijk, hij is er zelf nog nooit geweest :') daarom willen we in noord Spanje en Portugal gaan kijken. Misschien als we door Frankrijk rijden dat hij zich nog kan bedenken O:)

Elk jaar is er ook een emigratie beurs, helaas ging afgelopen keren niet door je weet wel waarom. Maar ik vond dat wel interessant er kwamen leuke lezingen voorbij toen ik er was. Het is weer in april dit jaar.

Hé dat klinkt bekend! Maar inmiddels zitten we er al wel een goed half jaar ;)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 21:25

Hét topic daarvoor is die van die bokker die eigenhandig haar strohuis bouwd op haar eigen berg.
Ik moet even zoeken naar de naam.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 21:26

Mijn man kende Frankrijk niet en heeft na een korte vakantie van 2 weken een voorlopig ja gegeven voor verhuizen naar Frankrijk. Inmiddels wonen we er ruim 8 jaar :')

opfok en pensioen in Frankrijk. Op dit moment zitten we vol maar je kan je op de wachtlijst laten zetten voor een pensioenplekje.
https://www.bokt.nl/markt/ad/524236/opf ... -frankrijk

[HK] [VOLG] Ons project in Frankrijk

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 21:28

Haha wat is dat toch met Frankrijk of met mannen :')

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 21:28

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 21:29

moonsparkle schreef:
Haha wat is dat toch met Frankrijk of met mannen :')

Heeft ook te maken met hoe de Fransen gezien worden in NL. Als erg stug etc.
Maar inmiddels is het tegendeel wel bewezen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 21:32

JudithO schreef:
Sizzle schreef:
Hét topic daarvoor is die van die bokker die eigenhandig haar strohuis bouwd op haar eigen berg.
Ik moet even zoeken naar de naam.

[HTT] [VOLG] Ik bouw een huis van stro in de Spaanse Pyreneeen...
Deze?

Ja precies! Dank je :)

Een prachtig topic dat laat zien hoeveel er allemaal mogenlijk is als je denkt in oplossingen ipv beperkingen.

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 12:35

Wij overwegen het.. De plaats waar wij zoeken is namelijk erg duur, en geen hypotheek mogelijk.
Er woont veel familie van mijn man die ook in de bouw werkt, dus dat maakt het iets makkelijker. We houden grond in de gate, maar zelfs dat lijkt onbetaalbaar te worden. Ik wil dichtbij (op loopafstand ) van het strand, dus dat tikt al snel aan..

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie