Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 15:40

Het hangt ook onwijs af van de andere bieders. Als die allen denken 'doe gewoon normaal en we zien wel' tot 'max 10%' .. is dat anders als een wanhopige bieder ertussen die er gestrekt in gaat met 30% extra. Je weet het toch nooit, daarom vooral bij jezelf blijven wat realistisch voor je is én goed voelt.

MirandaMalik

Berichten: 9901
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 15:54

Wij hebben ook in regio Groningen/Drenthe/Friesland gezocht in het buitengebied en wij zijn elke keer fiks overboden, door mensen uit het westen die hoge overwaarde op hun eigen huis hadden, dat ging ook 100k over de vraagprijs.
Als andere mensen denken 'doe normaal' zit er meestal nog wel een bieder bij die hoog overbied.

EmptyWords

Berichten: 10577
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 16:40

Wat een idiote markt.is het toch

Moska

Berichten: 3412
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 16:49

Animal schreef:
Ligt ook heel erg aan de locatie wat normaal is. In de randstad maakten wij met 15,5% ook geen schijn van kans. Dat vonden wij al heel wrang. Maar in het buitengebied wordt er gelukkig minder overboden. Wij hebben voor ons huidige huis in Groningen ongeveer 5% boven de vraagprijs moeten bieden.

Wij hebben dus net een bod zonder voorwaarden met motivatiebrief ontvangen van bijna 34% boven de vraagprijs. Was ook 220... Zou ik zelf echt absoluut nooit doen.


Welk buitengebied in Groningen? Mijn vriend en ik zijn/waren ook op zoek (grofweg tussen Drachten en Groningen in of omgeving Peize/Roden, maar dat is heel duur zijn we achter), maar er wordt zo idioot overgeboden in de omgeving (of je komt niet eens aan de beurt voor een bezichtiging), dat we het voorlopig maar uit ons hoofd gezet hebben. Ondanks dat we twee huizen te verkopen hebben. Ik denk dat ik mijn huis maar in de verhuur ga doen (Leeuwarden), mocht het misgaan, dan heb ik tenminste nog een huis. Met deze prijzen en mijn salaris kan ik anders nooit weer een huis kopen.

Charaz

Berichten: 24346
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 17:09

Is dat geen probleem met de hypotheek om je huis te verhuren ?

Ik dacht altijd dat dat eigenlijk vooral een mogelijkheid is als je huis hypotheek vrij is.

Een huurder kan dan in principe toch ook zo lang blijven zitten als hij wil ?

Moska

Berichten: 3412
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Groningen

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 17:14

Ik moet mijn hypotheek dan wel omzetten idd, nu is het niet toegestaan. Maar als ik het op de wat langere termijn bekijk (vijf jaar) dan kan dat wel uit. En ik wil dan in het begin werken met kortdurende huurcontracten, zodat de huurders geen huurbescherming krijgen. En als ik me goed heb laten voorlichten, moeten huurders ook vertrekken als ik als eigenaar de woning weer nodig heb.

Bonna

Berichten: 1328
Geregistreerd: 03-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 17:17

genja schreef:
Bonna schreef:
Ik klets ook weer mee. Ik ben opzoek naar een huis in de (grote)regio Arnhem. Helaas is er weinig aanbod voor wat ik zoek.


Huis of appartement? Ik weet dat er binnen nu en paar maanden het appartement van mijn collega te koop komt .
Redelijk dicht bij het station


Wat lief dat je aan me dacht. Maar ik ben op zoek naar een huis. We wonen nu in een appartement en ik wil echt heel graag een tuin :).

horsii

Berichten: 7693
Geregistreerd: 06-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-22 17:35

Huis waar we op geboden hebben sloot vanmiddag om 12u en staat op Funda onder bod. Dus helaas weer niet geworden ben ik bang.

xSwanHeart

Berichten: 4428
Geregistreerd: 03-01-08
Woonplaats: Arnhem

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 17:37

Wij hebben ook wel een aant keer gehad dat een woning direct na het sluiten op onder bod werd gezet. Hoeft niet per se te betekenen dat je het niet hebt, het is immers niet verkocht ovb.

MirandaMalik

Berichten: 9901
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 17:58

Meestal bellen ze de volgende paar in de rij, dat ze 2e en 3e zijn geworden.
Tenminste, bij ons wel.
Als je niks hoort zit je meestal niet bij de hoogste bieders.

smurffie

Berichten: 11132
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 18:30

Niet netjes als je niks hoort. Een beetje makelaar stuurt iedereen een mailtje dat hun bod het niet geworden is.
Wij hebben altijd reactie gehad op ons bod.
Maar waar niks op de verdienen valt vinden ze dan niet belangrijk genoeg :n

horsii

Berichten: 7693
Geregistreerd: 06-11-05

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-22 18:32

Dat sturen ze zeer waarschijnlijk maandag denk ik.

Animal

Berichten: 8449
Geregistreerd: 03-03-12
Woonplaats: Westerlee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 18:47

Moska schreef:
Animal schreef:
Ligt ook heel erg aan de locatie wat normaal is. In de randstad maakten wij met 15,5% ook geen schijn van kans. Dat vonden wij al heel wrang. Maar in het buitengebied wordt er gelukkig minder overboden. Wij hebben voor ons huidige huis in Groningen ongeveer 5% boven de vraagprijs moeten bieden.

Wij hebben dus net een bod zonder voorwaarden met motivatiebrief ontvangen van bijna 34% boven de vraagprijs. Was ook 220... Zou ik zelf echt absoluut nooit doen.


Welk buitengebied in Groningen? Mijn vriend en ik zijn/waren ook op zoek (grofweg tussen Drachten en Groningen in of omgeving Peize/Roden, maar dat is heel duur zijn we achter), maar er wordt zo idioot overgeboden in de omgeving (of je komt niet eens aan de beurt voor een bezichtiging), dat we het voorlopig maar uit ons hoofd gezet hebben. Ondanks dat we twee huizen te verkopen hebben. Ik denk dat ik mijn huis maar in de verhuur ga doen (Leeuwarden), mocht het misgaan, dan heb ik tenminste nog een huis. Met deze prijzen en mijn salaris kan ik anders nooit weer een huis kopen.


Wij zitten wat oostelijker, aan de rand van Westerlee. Daar hebben we afgelopen zomer een huis van 150 m2 met 1600 m2 grond (en 2 paardenstallen die we gebruiken voor kleinvee) gekocht voor iets meer dan 3 ton.

Moska

Berichten: 3412
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Groningen

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 19:26

Oh dat is wel heel oostelijk. Sowieso aan de verkeerde kant voor ons. De prijs klinkt wel aantrekkelijk, dat is aan de westkant van Groningen ruimschoots het dubbele.

listiglistje

Berichten: 14409
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 19:54

horsii schreef:
Huis waar we op geboden hebben sloot vanmiddag om 12u en staat op Funda onder bod. Dus helaas weer niet geworden ben ik bang.

Jammer :(:)

Als je het geworden bent nemen ze direct dezelfde middag nog contact op. Vrees ook dat het je niet gegund is :(

Bij de verkoop van mijn moeders huis, was de sluiting van de biedingen op vrijdag.
Maar maandag kregen wij een bod van 40.000 boven de vraagprijs met de eis dat we het huis dan ook direct van de markt afhalen.
Was zonder voorbehoud van financiering en zonder bouwkundige keuring en motivatiebrief met garantie financiële zekerheid.
Van de makelaar moest ik direct bellen om de kopers te feliciteren en het te bevestigen.

Hier vandaag een heel goed/gunstig gesprek gehad met de notaris ivm erfbelasting.
Bied weer extra budget op deze bizarre woningmarkt... ik zal het nodig hebben :')

Anoniem

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 19:57

De maandag na de sluiting?

Suzanne F.

Berichten: 49404
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 19:58

listiglistje schreef:
horsii schreef:
Huis waar we op geboden hebben sloot vanmiddag om 12u en staat op Funda onder bod. Dus helaas weer niet geworden ben ik bang.

Jammer :(:)

Als je het geworden bent nemen ze direct dezelfde middag nog contact op. Vrees ook dat het je niet gegund is :(

Bij de verkoop van mijn moeders huis, was de sluiting van de biedingen op vrijdag.
Maar maandag kregen wij een bod van 40.000 boven de vraagprijs met de eis dat we het huis dan ook direct van de markt afhalen.
Was zonder voorbehoud van financiering en zonder bouwkundige keuring en motivatiebrief met garantie financiële zekerheid.
Van de makelaar moest ik direct bellen om de kopers te feliciteren en het te bevestigen.

Hier vandaag een heel goed/gunstig gesprek gehad met de notaris ivm erfbelasting.
Bied weer extra budget op deze bizarre woningmarkt... ik zal het nodig hebben :')


Maar je bedoelt de maandag na de sluitingsdatum? Mag dat dan nog gewoon?

smurffie

Berichten: 11132
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 20:02

Denk maandag ervoor, voor t zelfde geld had je tot vrijdag een nog beter bod gekregen.

listiglistje

Berichten: 14409
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 20:04

Nee voor de sluitingsdatum

We hadden zaterdag de bezichtigen
Direct biedingen en dus maandag dat bod.
Terwijl anderen nog tot vrijdag konden bieden.
Weet niet of dat mag, maar zo is het wel gegaan op advies van mijn makelaar.

Ik denk niet dat er een beter bod met voorwaarden was gekomen.
Was een huis in het hogere segment
190m maar met maar 556m grond

horsii

Berichten: 7693
Geregistreerd: 06-11-05

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-22 20:27

Uiterlijk maandag zou je wat horen maar mijn gevoel zegt dat de gelukkige al bericht gehad hebben.

Dat mag gewoon hoor, je beslist als koper zelf aan wie en wanneer je verkoopt.

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 20:28

Wat jammer Horsii, ik denk inderdaad dat je het dan niet bent want daar laten ze vast geen weekend overheen gaan


Ik heb contact met een makelaar van een huurwoning, als alles goed gaat vlieg ik donderdag naar Oostenrijk voor een bezichtiging :D
Alvast een voorzichtige hoera hier!
Dan kunnen we vanaf daar rustig verder kijken wat we willen en waar.

horsii

Berichten: 7693
Geregistreerd: 06-11-05

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-22 20:32

Spannend. Zoekt toch makkelijker als jr al in het land bent.

horsii

Berichten: 7693
Geregistreerd: 06-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-22 20:34

Hier stopt zeer waarschijnlijk de zoektocht vanaf april.
Geen tijd meer om dan op de meest ongunstige tijden en dagen naar bezichtigingen ver weg te gaan. Kan niet continue vrij nemen helaas.
Dus hopelijk komt er voor april nog iets. En anders daarna alleen bezichtigen als ik de bezichtigingsdag vrij bent.
En anders stort de markt hopelijk een keer in en kan je zelf weer voorkeur voor dag aangeven haha.

SdaphneS

Berichten: 11423
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Borger

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 20:35

Ik vind het ook zo belachelijk dat makelaars alleen overdag bezichtigen. Alsof je elke keer maar vrij kunt nemen en geen werk hebt. Hoe anders moet ik die hypotheek betalen vriend. Ik werk gewoon fulltime en heb alleen in de avonden en weekenden tijd voor bezichtigingen. Is ook geen enkel begrip voor, want voor jou tien anderen die wel kunnen. Vind dat echt bijzonder, maar tja kan er weinig aan veranderen.

MarjanB

Berichten: 16554
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 20:39

horsii schreef:
Huis waar we op geboden hebben sloot vanmiddag om 12u en staat op Funda onder bod. Dus helaas weer niet geworden ben ik bang.


Was hier ook zo, toch hadden we het huis. Heb zo in de zenuwen gezeten. Bleek dat ze dat altijd deden omdat ze anders nog plat gebeld werden. We hoorden het toen op zaterdag. Heb de makelaar toen gewoon gebeld :')