Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
smurffie

Berichten: 11132
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 03:18

paars schreef:
Ja dat hoorde ik ook van iemand; een soort bewijs wat financiële zekerheid laat zien. Ook mbt hypotheek en overwaarde enzo. Gaat wel ver vind ik maar vanuit oogpunt van verkoper geeft het mss wel wat meer zekerheid.

Wij hebben dit wel gedaan. Een formulier dat de financiering volgens de financieel adviseur geen probleem was, maar het wel als voorwaarde ( niet volledig, voorbehoud voor minder dan de taxatiewaarde).
Helaas was er iemand met een hoger/ beter bod. En dat terwijl wij er ook al 30k op gedaan hadden.

Ginger1991
Berichten: 309
Geregistreerd: 23-02-15

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 06:27

Hier gister een bod gedaan, maar helaas zijn wij het niet geworden.
We hadden 41.000 overboden op een huis van 369.000, geen bouwkundige keuring en een voorbehoud van financiering voor iets meer als de helft van ons bod. En een motivatie erbij gestopt.
Onze makelaar vermoed dat er zelfs 55.000 of meer is overboden.
Wat een prijzen -O-

horsii

Berichten: 7636
Geregistreerd: 06-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-22 08:16

Ah balen zeg Ginger1991.
Nog andere bezichtigingen gepland staan

smurffie

Berichten: 11132
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 11:33

Onze aankoopmakelaar vertelde wel een verandering te zien in de woningmarkt, minder mensen komen kijken en minder mensen doen een bod. Waarschijnlijk door het hoge overbieden.

ir_2021
Berichten: 78
Geregistreerd: 27-07-21

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 11:43

Wij wonen (huren) nu in een appartementengebouw, en er komt af en toe wel iets te koop dus we willen het nu gaan proberen. In ons eigen gebouw dus. Echter van de week met de makelaar gesproken (die ik goed ken gezien ze eerst ook verhurend makelaar waren voor ons appartement) maar die geeft aan dat we moeten uitgaan van tenminste 400.000 tot 450.000. Voor een appartement van 88 vierkante meter in een dorp nota bene. Doe normaaaaal. Gaat helaas veelal om appartementen van een vastgoedbedrijf wanneer zijn verhuurder er uit gaat, dus er zit weinig gunfactor aan. Denk dat het echt heel dom is om dit te doen, zo veel zijn die vier muren écht niet waard.

Achterom
Berichten: 23048
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 11:47

ir_2021 schreef:
Wij wonen (huren) nu in een appartementengebouw, en er komt af en toe wel iets te koop dus we willen het nu gaan proberen. In ons eigen gebouw dus. Echter van de week met de makelaar gesproken (die ik goed ken gezien ze eerst ook verhurend makelaar waren voor ons appartement) maar die geeft aan dat we moeten uitgaan van tenminste 400.000 tot 450.000. Voor een appartement van 88 vierkante meter in een dorp nota bene. Doe normaaaaal. Gaat helaas veelal om appartementen van een vastgoedbedrijf wanneer zijn verhuurder er uit gaat, dus er zit weinig gunfactor aan. Denk dat het echt heel dom is om dit te doen, zo veel zijn die vier muren écht niet waard.

Blijkbaar wel... kwestie van vraag en aanbod.

stitchlover

Berichten: 2610
Geregistreerd: 20-06-07
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 11:55

Vroeger werd mij gezegd dat huren geld weggooien is, maar met die prijzen van tegenwoordig blijf ik toch liever all inclusief in mijn huur appartement dan dat ik 4 ton voor iets vergelijkbaars betaal :')
Hoef ik tenminste het onderhoud aan de woning ook niet zelf te betalen.

Suzanne F.

Berichten: 49299
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 11:55

ir_2021 schreef:
Wij wonen (huren) nu in een appartementengebouw, en er komt af en toe wel iets te koop dus we willen het nu gaan proberen. In ons eigen gebouw dus. Echter van de week met de makelaar gesproken (die ik goed ken gezien ze eerst ook verhurend makelaar waren voor ons appartement) maar die geeft aan dat we moeten uitgaan van tenminste 400.000 tot 450.000. Voor een appartement van 88 vierkante meter in een dorp nota bene. Doe normaaaaal. Gaat helaas veelal om appartementen van een vastgoedbedrijf wanneer zijn verhuurder er uit gaat, dus er zit weinig gunfactor aan. Denk dat het echt heel dom is om dit te doen, zo veel zijn die vier muren écht niet waard.


Dat zou ik inderdaad nooit uitgeven voor een appartement. Laat anderen dat maar doen dan maar ik zou het nooit doen.

Nado
Berichten: 3356
Geregistreerd: 23-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 12:01

Wij vonden bij de verkoop van ons huis de voorwaarden, mn het financieel voorbehoud en de datum van overdragen, belangrijker dan de prijs. Tot op zekere hoogte. Maar we waren bereid een lager bod te accepteren als de voorwaarden gunstiger waren. Nu was toevallig het hoogste bod degene met de beste voorwaarden dus we hadden geluk. En we vonden het fijn dat het naar een leuk, jong stel gegaan is die echt verliefd waren op het huis. Dus ik denk wel dat het uit kan maken als je gunstige voorwaarden hebt en dit goed benoemt. En goed luisteren naar de verkopende makelaar naar wat de verkopers belangrijk vinden.

ir_2021
Berichten: 78
Geregistreerd: 27-07-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 12:37

Suzanne F. schreef:
ir_2021 schreef:
Wij wonen (huren) nu in een appartementengebouw, en er komt af en toe wel iets te koop dus we willen het nu gaan proberen. In ons eigen gebouw dus. Echter van de week met de makelaar gesproken (die ik goed ken gezien ze eerst ook verhurend makelaar waren voor ons appartement) maar die geeft aan dat we moeten uitgaan van tenminste 400.000 tot 450.000. Voor een appartement van 88 vierkante meter in een dorp nota bene. Doe normaaaaal. Gaat helaas veelal om appartementen van een vastgoedbedrijf wanneer zijn verhuurder er uit gaat, dus er zit weinig gunfactor aan. Denk dat het echt heel dom is om dit te doen, zo veel zijn die vier muren écht niet waard.


Dat zou ik inderdaad nooit uitgeven voor een appartement. Laat anderen dat maar doen dan maar ik zou het nooit doen.


Ja precies, dan ga ik die gek niet zijn.. Speelt bij ons ook mee dat we waarschijnlijk niet voor altijd hier/in deze regio willen wonen. Dus dan loop je natuurlijk ook meer risico. Als econoom zie ik een en al bubbel - wat iets waard is is niet alleen maar wat jij het waard víndt. Dat zijn echt verschillende dingen. Ik wil héél graag een huis, maar risico is (vooral groot als je echt gekke prijzen gaat bieden) dat we te veel korte termijn denken en over 5 a 10 jaar niet meer ons huis uit kunnen

magicmist

Berichten: 3337
Geregistreerd: 10-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 12:38

ik kwam vorige week bij iemand thuis die recent een woning hadden gekocht, vlakbij ons.
Ik was daar voor intake gastouder.
Op een gegeven moment kwamen we erop dat ze op de woning waar wij nu wonen ook een bod hadden gedaan. ze baalde dat ze het niet waren geworden.
Ik vertelde hun dat wij die woning hadden gekocht.
Bleek dat we 1550, verschil hadden.
Ik wilde s´morgens hetzelfde bod uitbrengen als hun, maar collega had aangegeven het bod wat afwijkend te maken. Dus net op het nippertje bod gewijzigd nr een raar bedrag.
Ben ik nu blij dat we dat gedaan hebben *\o/*

ir_2021
Berichten: 78
Geregistreerd: 27-07-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 12:40

Nado schreef:
Wij vonden bij de verkoop van ons huis de voorwaarden, mn het financieel voorbehoud en de datum van overdragen, belangrijker dan de prijs. Tot op zekere hoogte. Maar we waren bereid een lager bod te accepteren als de voorwaarden gunstiger waren. Nu was toevallig het hoogste bod degene met de beste voorwaarden dus we hadden geluk. En we vonden het fijn dat het naar een leuk, jong stel gegaan is die echt verliefd waren op het huis. Dus ik denk wel dat het uit kan maken als je gunstige voorwaarden hebt en dit goed benoemt. En goed luisteren naar de verkopende makelaar naar wat de verkopers belangrijk vinden.


Dank voor de tips! Ik had daar zelf nog niet zo bij stil gestaan omdat we zelf huren (dus je laat niet iets achter wat je ook nog verkoopt) en dat de meeste in ons gebouw te koop komen omdat mensen overlijden of fysiek gewoon echt naar het verzorgingstehuis moeten. Beetje mijn te beperkte visie nog zo te zien!

Animal

Berichten: 8448
Geregistreerd: 03-03-12
Woonplaats: Westerlee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 12:47

Bizar.. Heel bizar.. Er zijn nog een aantal biedingen bijgekomen. De 2 hoogste zonder financieringsvoorbehoud en met een leuke motivatie erbij.

Inclusief een aantal (hoe bizar..) van ruim een halve ton boven de vraagprijs. De 2 hoogste bieders zijn ook allebei starters.

Wij zijn erg blij met de biedingen, maar het is toch wel zuur om te zien hoe de markt op dit moment is.

stitchlover

Berichten: 2610
Geregistreerd: 20-06-07
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 12:52

Animal schreef:
Bizar.. Heel bizar.. Er zijn nog een aantal biedingen bijgekomen. De 2 hoogste zonder financieringsvoorbehoud en met een leuke motivatie erbij.

Inclusief een aantal (hoe bizar..) van ruim een halve ton boven de vraagprijs. De 2 hoogste bieders zijn ook allebei starters.

Wij zijn erg blij met de biedingen, maar het is toch wel zuur om te zien hoe de markt op dit moment is.


Inderdaad erg blij voor jou als verkoper, maar voor potentiële kopers echt om te huilen -O-
Succes met de keuze!

Achterom
Berichten: 23048
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 12:54

ir_2021 schreef:
Suzanne F. schreef:
Dat zou ik inderdaad nooit uitgeven voor een appartement. Laat anderen dat maar doen dan maar ik zou het nooit doen.


Ja precies, dan ga ik die gek niet zijn.. Speelt bij ons ook mee dat we waarschijnlijk niet voor altijd hier/in deze regio willen wonen. Dus dan loop je natuurlijk ook meer risico. Als econoom zie ik een en al bubbel - wat iets waard is is niet alleen maar wat jij het waard víndt. Dat zijn echt verschillende dingen. Ik wil héél graag een huis, maar risico is (vooral groot als je echt gekke prijzen gaat bieden) dat we te veel korte termijn denken en over 5 a 10 jaar niet meer ons huis uit kunnen

Je haalt twee dingen door elkaar.
Op dit moment is het het blijkbaar wel degelijk waard, maar op de lange termijn ga je zeer waarschijnlijk te maken krijgen met een prijsdaling. Het is niet waardevast. Alhoewel: daar zijn de geleerden het nog helemaal niet over eens, dat is allemaal erg afhankelijk van politiek, economie, bevolkingsgroei, regelgeving etc.

horsii

Berichten: 7636
Geregistreerd: 06-11-05

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-22 13:53

Animal, war fijn.
Succes met de keuze.

Charlotte446

Berichten: 645
Geregistreerd: 01-04-16
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 14:03

Hier net met een vriend/werknemer bij een huisje wezen kijken.
Wat is een bod verzinnen moeilijk zeg...

Huisje uit 1950, van particuliere woningbouw geweest. Kozijnen zijn netjes, betonnen vloeren, paar ramen nog enkel glas. Oude kleine keuken en badkamer. Verder moeten de plafonds vervangen worden vanwege het materiaal. 70m2 en staat te koop voor €225.000. Vriend wil €255.000 bieden.

Wat ik dus vreemd vond omdat het bij ons een jaar geleden zo werkte bij de verkoop van ons huis. Bij een verkoopprijs boven de vraagprijs vangt een makelaar meer courtage toch? Deze makelaar gaf aan eigenlijk de vraagprijs op €250.000 te willen zetten maar dat wilden de verkopers niet.

smurffie

Berichten: 11132
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 14:07

10 procent overbieden is normaal is ons verteld.
Maar je moet vooral bieden wat comfortabel voelt.
Als je het niet wordt wil je weten dat qat je geboden hebt het maximale voor jou was.
En geen hoofdpijn krijgen als je het wel wordt.
Meestal krijgt makelaar 1% van verkoopprijs. Vooral snel verkopen is belangrijk.
Laatst bijgewerkt door smurffie op 18-02-22 14:08, in het totaal 1 keer bewerkt

horsii

Berichten: 7636
Geregistreerd: 06-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-22 14:07

Dat ligt aan de afspraak welke ze met de makelaar gemaakt hebben.

MirandaMalik

Berichten: 9898
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 14:12

Bij ons kreeg de makelaar 1,5% met een minimum van 4000. Dus als de prijs van het huis zo laag is (bij ons was de vraagprijs 199) haal je dat er niet uit en wordt het sowieso die 4000.
Het lijkt me dat andere makelaars ook een minimum bedrag hebben.

10% is in deze tijd niet normaal, de meeste bieden meer.

genja
Berichten: 3943
Geregistreerd: 12-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 14:15

Bonna schreef:
Ik klets ook weer mee. Ik ben opzoek naar een huis in de (grote)regio Arnhem. Helaas is er weinig aanbod voor wat ik zoek.


Huis of appartement? Ik weet dat er binnen nu en paar maanden het appartement van mijn collega te koop komt .
Redelijk dicht bij het station

Brainless

Berichten: 29751
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 14:16

Charlotte446 schreef:
Bij een verkoopprijs boven de vraagprijs vangt een makelaar meer courtage toch? Deze makelaar gaf aan eigenlijk de vraagprijs op €250.000 te willen zetten maar dat wilden de verkopers niet.

Ja en nee.
Je hebt makelaars die extra courtage vragen over het gedeelte boven de vraagprijs.
Maar de meeste krijgen één percentage over de gehele verkoopprijs.
Dan maakt de vraagprijs niet uit.

Charlotte446

Berichten: 645
Geregistreerd: 01-04-16
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 14:48

Bedankt voor jullie snelle reacties :D

De 10% redt hij dus wel. Hij staat er zelf wel reëel in dat het hem waarschijnlijk niet gaat worden vanwege alle interesse. Je kreeg 15 minuten voor de bezichtiging. Die voor ons was niet op komen dagen dus konden wij langer kijken en vragen stellen.

Ik heb net een leuke tekst voor hem geschreven die hij op het formulier kan invullen. Hopelijk voegt het iets toe voor de verkopende partij :+ De makelaar gaf wel aan dat in te vullen.

Animal

Berichten: 8448
Geregistreerd: 03-03-12
Woonplaats: Westerlee

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 15:35

Ligt ook heel erg aan de locatie wat normaal is. In de randstad maakten wij met 15,5% ook geen schijn van kans. Dat vonden wij al heel wrang. Maar in het buitengebied wordt er gelukkig minder overboden. Wij hebben voor ons huidige huis in Groningen ongeveer 5% boven de vraagprijs moeten bieden.

Wij hebben dus net een bod zonder voorwaarden met motivatiebrief ontvangen van bijna 34% boven de vraagprijs. Was ook 220... Zou ik zelf echt absoluut nooit doen.

horsii

Berichten: 7636
Geregistreerd: 06-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-22 15:39

Animal schreef:
Ligt ook heel erg aan de locatie wat normaal is. In de randstad maakten wij met 15,5% ook geen schijn van kans. Dat vonden wij al heel wrang. Maar in het buitengebied wordt er gelukkig minder overboden. Wij hebben voor ons huidige huis in Groningen ongeveer 5% boven de vraagprijs moeten bieden.

Wij hebben dus net een bod zonder voorwaarden met motivatiebrief ontvangen van bijna 34% boven de vraagprijs. Was ook 220... Zou ik zelf echt absoluut nooit doen.


Die zijn gek geworden