Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lieszje
Berichten: 7180
Geregistreerd: 13-10-08

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 21:45

De tuin van onze huidige huis ligt op het zuiden. Leuk in de winter, stoken hoeven we bijna niet als het koud is maar de zon schijnt. Maar zomers vind ik het niet zo fijn hoor. Zelfs onder de overkapping vind ik het dan amper vol te houden :')

SdaphneS

Berichten: 11422
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Borger

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 17:16

Ik heb een tuin op het zuiden en vind het echt heerlijk.
In de tuin hebben we een zonnescherm + parasol voor als het echt heet is.
Boven airco, dus altijd koel slapen.

Helderder

Berichten: 10126
Geregistreerd: 13-06-04

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 18:58

Hoe lang heb je de tijd om de hypotheek rond te krijgen als je bod geaccepteerd is? Ik wil ditmaal bieden zonder voorbehoud van financiering, maar hoe lang krijg ik de tijd? Ligt dat aan de opleverdatum? Waarborgsom is geen probleem. Maar vraag me af hoe lang de rest mag duren...

Fitzroy

Berichten: 25109
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 19:19

Dat ligt inderdaad aan je opleverdatum. Op die dag moet het geld bij de notaris zijn. De waarborgsom moet je dan zelf overmaken.

kosseh

Berichten: 2596
Geregistreerd: 17-06-12

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 19:25

Ligt er aan wat je afspreekt met de verkoper. Tijdens de sleuteloverdracht moet het geld bij de notaris zijn (of eigenlijk de dag er voor).

Karlijn_dv

Berichten: 380
Geregistreerd: 23-10-04
Woonplaats: Meppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 10:37

Even een vraagje, ik belde vandaag om een huis te bezichtigen die vanaf woensdagavond op funda stond. Is deze al onder bod :( is dit normaal in deze tijd of is dit wel heel bijzonder snel? Ik dacht dat het niet zo heftig meer was als in 2021 maar wordt nu wel bang :p

Martine

Berichten: 10271
Geregistreerd: 14-03-07

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 10:41

Als het op Funda staat ben je eigenlijk vaak al te laat.
Er gaat zoveel aan vooraf (speciale websites met vroeg aanbod, via FB van makelaars etc).

BigOne
Berichten: 38263
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 10:52

Biks2 schreef:
Ik zou dat juist een voordeel vinden met de steeds warmer wordende zomers :)

Wie heeft er ervaring met (zeer) oude huizen? Bouwjaar 1800. Ik heb wel voldoende budget voor een verbouwing van 30k in bouwdepot maar geen idee of dat genoeg is? Bezichtiging is gepland maar moet nog plaatsvinden. Ik kan op internet alleen tips over oude huizen vinden maar dan wordt er gesproken van 1910/1920.

Zorg dat je de fundering ook laat keuren !

future_vet
Berichten: 2615
Geregistreerd: 01-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 11:06

Karlijn_dv schreef:
Even een vraagje, ik belde vandaag om een huis te bezichtigen die vanaf woensdagavond op funda stond. Is deze al onder bod :( is dit normaal in deze tijd of is dit wel heel bijzonder snel? Ik dacht dat het niet zo heftig meer was als in 2021 maar wordt nu wel bang :p


Speltip 1 zorg via aankoopmakelaar of platform dat je direct nieuwe woningen in je zoekprofiel te zien krijgt. Via Move of Copaan bijvoorbeeld.

mavantos

Berichten: 3597
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 11:09

Martine schreef:
Als het op Funda staat ben je eigenlijk vaak al te laat.
Er gaat zoveel aan vooraf (speciale websites met vroeg aanbod, via FB van makelaars etc).


Dat valt wel mee hoor. Je moet alleen voor bepaalde woningen wel echt direct bellen als het op funda staat.

BigOne schreef:
Biks2 schreef:
Ik zou dat juist een voordeel vinden met de steeds warmer wordende zomers :)

Wie heeft er ervaring met (zeer) oude huizen? Bouwjaar 1800. Ik heb wel voldoende budget voor een verbouwing van 30k in bouwdepot maar geen idee of dat genoeg is? Bezichtiging is gepland maar moet nog plaatsvinden. Ik kan op internet alleen tips over oude huizen vinden maar dan wordt er gesproken van 1910/1920.

Zorg dat je de fundering ook laat keuren !


Als het überhaupt een fundering heeft _O-

Martine

Berichten: 10271
Geregistreerd: 14-03-07

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 11:18

Dat was bij mij niet. Alles wat op Funda stond was eigenlijk al volgeboekt of was al verkocht.

stitchlover

Berichten: 2606
Geregistreerd: 20-06-07
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 12:23

In mijn zoekperiode heb ik me voor een gratis zoekopdracht ingeschreven bij verschillende lokale makelaars. Dan krijg je het aanbod vaak al (net) voordat het op Funda staat en kan je eigenlijk altijd kijken. Een aankoopmakelaar was daarin voor mij toen geen meerwaarde.

Sommige huizen zitten vol zodra ze online gaan ja en moet je echt snel bij zijn.

Helderder

Berichten: 10126
Geregistreerd: 13-06-04

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 14:57

Het ligt heel erg aan de regio waarin je zoekt.

Bjarni
Berichten: 2220
Geregistreerd: 28-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 20:54

Karlijn_dv schreef:
Even een vraagje, ik belde vandaag om een huis te bezichtigen die vanaf woensdagavond op funda stond. Is deze al onder bod :( is dit normaal in deze tijd of is dit wel heel bijzonder snel? Ik dacht dat het niet zo heftig meer was als in 2021 maar wordt nu wel bang :p


Stille meelezer hier. Wij hebben vorig jaar een ander huis gekocht. Hebben ook 1 keer misgegrepen omdat een huis vrijdag online kwam, we het na sluitingstijd zagen en maandag 9 uur was er al geen bezichtiging meer mogelijk. Toen bleek dat de huizen al voor ze op funda komen bij de makelaars in de regio naar mensen met een zoekopdracht gemaild worden.
Ons huis hebben we dus zo gekocht, vrijdagmiddag mail, gelijk gebeld en voor sluitingstijd nog een bezichtiging gepland (we waren de eerste) toen waren we ook nog de eersten die een bod deden en vonden de verkopers het zo leuk dat de eersten die gebeld hadden ook een bod deden dat we in onderhandeling zijn gegaan.
Deze was niet helemaal volgeboekt, maar er waren zeker meer geïnteresseerden en we hebben het echt kunnen kopen omdat de verkopers het ons ook gunden.

Helderder

Berichten: 10126
Geregistreerd: 13-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-24 23:46

Ben vandaag weer overboden. ;( Zelf 8% op de vraagprijs overboden zonder voorbehouden maar hij is verkocht met 10% overbieding, ook zonder enkel voorbehoud. Vraagprijs van de woning was al niet laag. Ik vind het echt niet meer leuk omdat ik hier echt dacht dat ik goed zat. Maar nee, toch weer een stel tegenover me met meer geld. Het is nu de vierde keer dat ik de op een na hoogste bieder ben, ongelofelijk.

Karlijn_dv

Berichten: 380
Geregistreerd: 23-10-04
Woonplaats: Meppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 11:04

Helderder schreef:
Ben vandaag weer overboden. ;( Zelf 8% op de vraagprijs overboden zonder voorbehouden maar hij is verkocht met 10% overbieding, ook zonder enkel voorbehoud. Vraagprijs van de woning was al niet laag. Ik vind het echt niet meer leuk omdat ik hier echt dacht dat ik goed zat. Maar nee, toch weer een stel tegenover me met meer geld. Het is nu de vierde keer dat ik de op een na hoogste bieder ben, ongelofelijk.


Hee joh wat balen zeg.. stom elke keer weer die teleurstelling als je er zo op insteld
Welke regio is dit?
Er komt echt vast een keer een leuk plekje raak volhouden :(:)

Karlijn_dv

Berichten: 380
Geregistreerd: 23-10-04
Woonplaats: Meppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 11:04

Bjarni schreef:
Karlijn_dv schreef:
Even een vraagje, ik belde vandaag om een huis te bezichtigen die vanaf woensdagavond op funda stond. Is deze al onder bod :( is dit normaal in deze tijd of is dit wel heel bijzonder snel? Ik dacht dat het niet zo heftig meer was als in 2021 maar wordt nu wel bang :p


Stille meelezer hier. Wij hebben vorig jaar een ander huis gekocht. Hebben ook 1 keer misgegrepen omdat een huis vrijdag online kwam, we het na sluitingstijd zagen en maandag 9 uur was er al geen bezichtiging meer mogelijk. Toen bleek dat de huizen al voor ze op funda komen bij de makelaars in de regio naar mensen met een zoekopdracht gemaild worden.
Ons huis hebben we dus zo gekocht, vrijdagmiddag mail, gelijk gebeld en voor sluitingstijd nog een bezichtiging gepland (we waren de eerste) toen waren we ook nog de eersten die een bod deden en vonden de verkopers het zo leuk dat de eersten die gebeld hadden ook een bod deden dat we in onderhandeling zijn gegaan.
Deze was niet helemaal volgeboekt, maar er waren zeker meer geïnteresseerden en we hebben het echt kunnen kopen omdat de verkopers het ons ook gunden.



Goede tip!

Biks2
Berichten: 1266
Geregistreerd: 28-08-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 19:04

BigOne schreef:
Biks2 schreef:
Ik zou dat juist een voordeel vinden met de steeds warmer wordende zomers :)

Wie heeft er ervaring met (zeer) oude huizen? Bouwjaar 1800. Ik heb wel voldoende budget voor een verbouwing van 30k in bouwdepot maar geen idee of dat genoeg is? Bezichtiging is gepland maar moet nog plaatsvinden. Ik kan op internet alleen tips over oude huizen vinden maar dan wordt er gesproken van 1910/1920.

Zorg dat je de fundering ook laat keuren !

Thanks!

Ik zit best wel te twijfelen over de voorbehouden. Liefst wil ik geen voorbehouden opnemen om dan meer kans te maken.

Aan de andere kant wil ik ook een niet te groot risico lopen, maar wil het huis gewoon heel graag.

Moeilijk wat nu te doen.

smurffie

Berichten: 11127
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 19:15

Je kan je voorbehoud bouwkundige keuring ook aan een bedrag vast hangen. Zeker met oudere huizen is dat niet vreemd.
Dus bijvoorbeeld voorbehoud voor bouwkundige keuring wanneer er meer dan 20k uit de keuring komt.
Dan geef je best wat ruimte voor de normale dingen, maar koop je geen kat in de zak.

Andere tip die wij ooit kregen was direct bij accepteren bod dag erna bouwkundig laten keuren, heb je de uitslag voor je termijn af loopt. Maar eerlijk gezegd zou ik dat als verkoper niet waarderen.

future_vet
Berichten: 2615
Geregistreerd: 01-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 19:23

smurffie schreef:
Andere tip die wij ooit kregen was direct bij accepteren bod dag erna bouwkundig laten keuren, heb je de uitslag voor je termijn af loopt. Maar eerlijk gezegd zou ik dat als verkoper niet waarderen.



Ik heb dit wel zo gedaan. Volgens de makelaar juist fijn want je hebt altijd dat bedenktermijn. En dan is de bouwkundige keuring dus niet een extra voorwaarde

mavantos

Berichten: 3597
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 19:40

future_vet schreef:
smurffie schreef:
Andere tip die wij ooit kregen was direct bij accepteren bod dag erna bouwkundig laten keuren, heb je de uitslag voor je termijn af loopt. Maar eerlijk gezegd zou ik dat als verkoper niet waarderen.



Ik heb dit wel zo gedaan. Volgens de makelaar juist fijn want je hebt altijd dat bedenktermijn. En dan is de bouwkundige keuring dus niet een extra voorwaarde


Bij zoiets is het wel gebruikelijk het alsnog bij je bod te vermelden. Dat je geen voorwaarden opneemt, maar dat je binnen de bedenktijd een keuring wilt doen. Hetzelfde als dat je in de bedenktijd nogmaals de woning wilt bezichtigen.

Anders heb je namelijk ook grote kans dat je voor een dichte deur staat :+

Helderder

Berichten: 10126
Geregistreerd: 13-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 20:01

Bij een oud klushuis zou ik zeker onder voorbehoud van bouwkundige keuring bieden. Je kan echt tegen nare gebreken aanlopen en daarbij zal je concurrentie veel minder groot zijn dan bij een 'af' energielabel A huis. Eerlijk gezegd denk ik dat je als koper best veel kans maakt.

Helderder

Berichten: 10126
Geregistreerd: 13-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 20:03

Karlijn_dv schreef:
Helderder schreef:
Ben vandaag weer overboden. ;( Zelf 8% op de vraagprijs overboden zonder voorbehouden maar hij is verkocht met 10% overbieding, ook zonder enkel voorbehoud. Vraagprijs van de woning was al niet laag. Ik vind het echt niet meer leuk omdat ik hier echt dacht dat ik goed zat. Maar nee, toch weer een stel tegenover me met meer geld. Het is nu de vierde keer dat ik de op een na hoogste bieder ben, ongelofelijk.


Hee joh wat balen zeg.. stom elke keer weer die teleurstelling als je er zo op insteld
Welke regio is dit?
Er komt echt vast een keer een leuk plekje raak volhouden :(:)


Randje regio Utrecht. Denk toch dat ik ga zwichten en in provincie Gelderland verder ga zoeken.

Achterom
Berichten: 23030
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 20:24

Helderder schreef:
Bij een oud klushuis zou ik zeker onder voorbehoud van bouwkundige keuring bieden. Je kan echt tegen nare gebreken aanlopen en daarbij zal je concurrentie veel minder groot zijn dan bij een 'af' energielabel A huis. Eerlijk gezegd denk ik dat je als koper best veel kans maakt.

Een bouwkundige keuring is daarin helaas bepaald niet zaligmakend :n

Biks2
Berichten: 1266
Geregistreerd: 28-08-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-24 20:46

Achterom schreef:
Helderder schreef:
Bij een oud klushuis zou ik zeker onder voorbehoud van bouwkundige keuring bieden. Je kan echt tegen nare gebreken aanlopen en daarbij zal je concurrentie veel minder groot zijn dan bij een 'af' energielabel A huis. Eerlijk gezegd denk ik dat je als koper best veel kans maakt.

Een bouwkundige keuring is daarin helaas bepaald niet zaligmakend :n

Nee precies dat dacht ik ook. Ze kunnen nooit IN het huis kijken. Maar dan zou ik wel aan mijn onderzoeksplicht hebben voldaan en dat is misschien toch wel verstandig.