Help, voor het eerst groot tuin bezitter!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Wendy_Komen

Help, voor het eerst groot tuin bezitter!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-02-22 13:41

Hoi iedereen!

Augustus vorig jaar zijn we verhuisd van een rijtje woning in Lelystad, naar een vrijstaand huis met 1.300m2 grond in Drenthe. Ik ben dan ook van geen tuin, naar heel veel tuin gegaan <3
Echter, nu ik toch echt wel moet beginnen met wat onkruid verwijderen en snoeien merk ik dat de tuin mij toch wat overweldigd... :') Waar te beginnen, wat met elke boom/ struik/ plant te doen?
Dus ik vroeg mij af, hebben jullie tips om aan goede informatie te komen of om een goed overzicht van de tuin te krijgen?
Ik vind het wel hartstikke leuk om te doen, en wil dus geen tuinman/ tuinbouw, maar merk dat ik wat kennis en ervaring mis O:)
Dus al jullie tips zijn van harte welkom!!
Alvast bedankt!!
Groetjes Wendy
PS. Om een beetje een idee te krijgen van de tuin, de verkoop foto's van vorig jaar. De tuin loopt dus tot de stoep:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 13:45

Heerlijk zo'n grote tuin! Hier een tuin van.... groot in elk geval :+ Gras maaien, bomen / struiken 1x per jaar terug snoeien voor de blaadjes uitlopen en onkruid zijn plantjes die mensen niet in hun tuin willen. Dus voor iedereen een andere definitie :D

Insta: EBR_samen_sterk/ FB:EBR
Boomslepen, ploegen, horseboarden, horseball

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 13:47

'Rommelig' tuinieren maak je de lokale beestjes het meeste blij mee.

Dus gefaseerd maaien (bv paadjes maaien ipv het gazon altijd strak), blaadjes laten liggen,... win-win; minder werk voor jou en meer bijdrage aan de biodiversiteit :D

zie bv: https://tuinblogger.nl/2019/06/gras/

Afbeelding

Meer pyrografie zien? : https://www.facebook.com/de-Vuurboom-10 ... _todo_tour

"Op jou wachten? Geen sprake van. Ik heb altijd al voor je uit moeten lopen om je de weg te wijzen." - Nachtogen

Knuffeldier

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 13:49

Wat een schitterend lapje grond!

Ik denk dat je eerste vraag kan zijn: wat wil ik?

Wil je (meer) moestuin?
Bloemen voor bijen?
Vind je grasmaaien vervelend of juist niet (als in: hoeveel gazon wil je)?
Je hebt een leuke kas: wil je daar tomaten of kiwi's of druiven in hebben? Of zaadjes de eerste groei geven? Of helemaal niks?

Je kunt eens bedenken welke bloemen je zoals mooi vindt. En ook wanneer in het jaar je bloemen wilt. Dan kun je met een zaaikalender en een snoeikalender kijken wat je wanneer moet zaaien/snoeien/oogsten.

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-02-22 13:52

Santos_05 schreef:
Heerlijk zo'n grote tuin! Hier een tuin van.... groot in elk geval :+ Gras maaien, bomen / struiken 1x per jaar terug snoeien voor de blaadjes uitlopen en onkruid zijn plantjes die mensen niet in hun tuin willen. Dus voor iedereen een andere definitie :D

Hahaha daar heb je gelijk in!

Knuffeldier schreef:

Wil je (meer) moestuin?
Bloemen voor bijen?
Je hebt een leuke kas: wil je daar tomaten of kiwi's of druiven in hebben? Of zaadjes de eerste groei geven? Of helemaal niks?

Je kunt eens bedenken welke bloemen je zoals mooi vindt. En ook wanneer in het jaar je bloemen wilt. Dan kun je met een zaaikalender en een snoeikalender kijken wat je wanneer moet zaaien/snoeien/oogsten.

Bedankt voor je reactie! De kas gaat mijn oudste dochter zich op storten ;)
Het is nu al zo'n "volle" tuin met zoveel verschillende planten/ struiken/ bomen dat ik er niet echt wat bij hoef. Dus het is meer het onderhoud van wat er nu al staat. (Kom er ook achter dat er krokussen, sneeuwklokjes en nog meer aan het opkomen is nu! Te leuk!)

Solleke_Noah schreef:

Dus gefaseerd maaien (bv paadjes maaien ipv het gazon altijd strak), blaadjes laten liggen,... win-win; minder werk voor jou en meer bijdrage aan de biodiversiteit :D

[ Afbeelding ]

Bedankt voor de link! Interessant, maar moet ik wel weer gras zien te krijgen |o Het stuk voor het huis is nu mos ipv gras _-:(

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 14:00

Wendy_Komen schreef:
Santos_05 schreef:

Hahaha daar heb je gelijk in!

Knuffeldier schreef:

Wil je (meer) moestuin?
Bloemen voor bijen?

Bedankt voor je reactie! De kas gaat mijn oudste dochter zich op storten ;)
Het is nu al zo'n "volle" tuin met zoveel verschillende planten/ struiken/ bomen dat ik er niet echt wat bij hoef. Dus het is meer het onderhoud van wat er nu al staat. (Kom er ook achter dat er krokussen, sneeuwklokjes en nog meer aan het opkomen is nu! Te leuk!)

Solleke_Noah schreef:

[ Afbeelding ]

Bedankt voor de link! Interessant, maar moet ik wel weer gras zien te krijgen |o Het stuk voor het huis is nu mos ipv gras _-:(

Eigenlijk hoeft dat niet echt. Ons gazon is ook groot deel mos, lekker zacht aan de voeten. Je zal zien dat in de lente/zomer er toch allemaal grassen en bloemetjes doorheen beginnen groeien!

"Op jou wachten? Geen sprake van. Ik heb altijd al voor je uit moeten lopen om je de weg te wijzen." - Nachtogen

dito

Re: Help, voor het eerst groot tuin bezitter!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 14:02

Wat een leuk stekkie!! Hier ook grote tuin! Vrienden zeggen pffff wat een werk....wij noemen het lummelen. En noemen ons zelf YouTube boeren....zoek alles op.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 14:08

Gefeliciteerd met je nieuwe woning!
Het is vooral een kwestie van proberen. Onkruid wat bijhouden (wij mulchen de borders, gaat onkruid tegen), gras maaien en snoeien.

If you could kick the person in the pants responsible for most of your trouble, you wouldn’t sit for a month.
--
[PP] Edje heeft een nieuw baasje! *Updates vanaf pag 13*

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 14:15

Als het puur gaat om het onderhoud kun je ook een lokale hovenier vragen om een onderhoudsplan voor je op te stellen. Dat kost wel iets, maar daarna is het vrij duidelijk wat je precies moet doen en wanneer.

Als atheïsme een religie is, dan is geen postzegels verzamelen een hobby.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 14:35

Vjestagirl schreef:
Als het puur gaat om het onderhoud kun je ook een lokale hovenier vragen om een onderhoudsplan voor je op te stellen. Dat kost wel iets, maar daarna is het vrij duidelijk wat je precies moet doen en wanneer.

Alternatief: zit er niet een 'groene' MBO in de buurt bij je?
Met een hoveniers-/landschaps-/tuinarchictectuur-opleiding in het pakket? Kijk of je daar een student kunt ronselen die je kan/wil helpen en die je wat kennis kan overbrengen.

Leuker, leerzamer en goedkoper :D

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-02-22 15:26

Dank jullie wel! Ook erg blij met mijn stekje!
Hovenier/ scholier is ook nog wel een idee inderdaad!!

Heb vandaag in ieder geval maar kalk gestrooid (want meneer van YouTube zegt dat dat moet).
En begonnen met mijn gevecht met de rozenstruik.... Voelde echt als vechten/ worstelen :') Ben een eind gekomen, hopelijk morgen een eindoverwinning. Hier in ieder geval de voor foto:
Afbeelding

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 15:30

Hou je er rekening mee dat het gaat vriezen komend weekend? Lang niet elke plant/struik kan er tegen als je nu gaat snoeien. Voordat je straks keurig gesnoeide dode struiken hebt :P

Winter is hier vooral een keer vegen en de bloembollen de grond uitkijken haha. Het echte werk begint pas in het voorjaar. Bereid je maar voor op kalken/mesten/snoeien/maaien/wieden en op de knietjes door de tuin, zalig! Maar wel veel werk in uren.

Life is short....SMILE while you still have teeth!

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 15:39

De rozen zou ik persoonlijk even mee gewacht hebben. Hier beginnen ze ook al uit te lopen, maar er komt nog vorst aan.

In de winter snoei je bomen.
Ergens rond maart/april snoei je alles wat na de langste dag bloeit (vlinderstruiken, rozen, lavendel etc.), en alles wat in het voorjaar bloeit kun je na de bloei snoeien.

Bij rozen is het ook belangrijk om na het snoeien goed te bemesten met rozenmest of bijvoorbeeld paardenmest. Maar daar zou ik nu echt nog even mee wachten.

EDIT: Die hedera op je foto zou ik persoonlijk wel gaan uitroeien. Dat kan je hele tuin overwoekeren.
Laatst bijgewerkt door Matheno op 09-02-22 15:41, in het totaal 2 keer bewerkt

If you could kick the person in the pants responsible for most of your trouble, you wouldn’t sit for a month.
--

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 15:40

Citaat:
Doorgaans zal je jouw rozen een eerste keer in het voorjaar snoeien, meestal in maart. Begin je eerder, dan is de kans op ziektes groter. Snoei enkel wanneer het overdag niet vriest. Doe je dit wel, dan kan de plant beschadigd raken.

ik zou nog even wachten met je rozen snoeien. Zou zonde zijn al het doodgaat.

Wacht verder gewoon even wat er op komt. Zoek de plant op op google en dan krijg je al veel advies.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 16:22

Een jaar niet snoeien is geen ramp voor je planten. Kijk het even een jaar aan, wat komt er op, wat staat waar (identificeren met plantnet bijv), maak eventueel een soort plattegrond. Dan zoek je op wat je wanneer moet snoeien of juist niet.

Als je de kriebels krijgt ga dan inderdaad aan de slag met de klimop. Dat groeit snel en overwoekert ook snel.

Gazon kun je maaien en later eventueel verticuteren, of wat iemand hiervoor ook al zei, leuke paardjes in maaien en de rest lekker laten groeien kan ook heel leuk zijn.

anca

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 16:48

Prairy schreef:
leuke paardjes in maaien

:D

hartelijke groeten,
anca

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 16:53

Ik zou inderdaad de klimop=herdera uitroeien.Dat spul woekert je hele tuin door.

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 16:53

Kijk een keertje alle seizoenen aan, dan merk je vanzelf of je wel/niet ideeën krijgt wat je leuk vindt en wat je te groot vindt worden.
Idee van een plattegrondje maken is leuk. Kan bijvoorbeeld ingeladen worden in een app als intomygarden, daar kun je dan zelf in bijhouden in welke maand je wat wilt doen.

Overigens ben ik ook van team "niet te veel doen". Beter voor de biodiversiteit, en ik ben er achter gekomen dat je daardoor leuke verrassingen kunt vinden. Zoals pinksterbloemen, die groeien alleen in gras (of zacht groen mos :') ) wat niet te vaak gemaaid wordt. Leuke beloning voor luiheid :+ Kalk doe ik daarom ook juist niet aan, want ik wil geen biljartlaken, maar vind het "onkruid" wat in het gras opkomt lekker vrolijk. En de konijnen vinden dat vaak de lekkerste snackjes als ik ze op het gras zet (ik probeer wel alles te identificeren voor het geval het giftig is).

En niet te bang zijn om fouten te maken, google het en gewoon proberen. Zelfs als je iets fout doet komt zo'n plant er wel weer bovenop hoor. Misschien dat je dan wat minder bloemen hebt in zo'n rozenstruik, maar dan heb je iets om je volgend jaar op te verheugen als dat weer beter wordt. En mocht je per ongeluk iets vermoorden, is dat een leuk moment om iets in de tuin te vervangen en het zo steeds meer eigen te maken.

"It is not the strongest of the species that survives, nor the most intelligent. It is the one that is the most adaptable to change."
~Charles Darwin~

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 17:00

Ik had hetzelfde probleem gehad en heb het eerste jaar in de lente en herfst een lokale hovenier benaderd die heeft gesnoeid en mij ondertussen liet zien hoe je dat doet en direct kon uitleggen wanneer je het beste kunt snoeien etc.
Dat scheelde heel veel en daarna was het gelijk een stuk duidelijker!

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 17:54

Gras / mos bemesten is goed. dan gaat je gras harder groeien. Moet je heel vaak maaien, maar wint je gras van het onkruid :D

Insta: EBR_samen_sterk/ FB:EBR
Boomslepen, ploegen, horseboarden, horseball

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 18:03

anca schreef:
Prairy schreef:
leuke paardjes in maaien

:D

:') Damn you autocorrect

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 18:20

Zorg dat je een hovenier inderdaad om tips vraagt en ga goed nadenken over een beregeningssysteem of druppelslangen. Heb je een bron in de tuin? Wij hebben deze toen gelijk laten slaan zodat we met grondwater konden sproeien.

Onze tuin is dan een stuk groter maar als je naast 2 a 3 keer in de week in de zomer aan het maaien bent en daarnaast nog een poos aan het sproeien bent moet het wel echt je passie zijn. Om dan van het onkruid wieden etc nog niet te spreken.

Ik ben in ieder geval erg blij met onze druppelslang die onder de complete haag ligt.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 18:34

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 09:53

Urona447 schreef:
Zorg dat je een hovenier inderdaad om tips vraagt en ga goed nadenken over een beregeningssysteem of druppelslangen. Heb je een bron in de tuin? Wij hebben deze toen gelijk laten slaan zodat we met grondwater konden sproeien.

Onze tuin is dan een stuk groter maar als je naast 2 a 3 keer in de week in de zomer aan het maaien bent en daarnaast nog een poos aan het sproeien bent moet het wel echt je passie zijn. Om dan van het onkruid wieden etc nog niet te spreken.

Ik ben in ieder geval erg blij met onze druppelslang die onder de complete haag ligt.

Mijn man en ik vinden dat juist altijd wel een stukje ontspanning op zo'n zwoele zomeravond. Muziekje aan en lekker sproeien. Grasmaaien vind ik ook wel een leuke klus eigenlijk. Dat ruikt zo heerlijk :-D

--

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 10:00

Misschien nog een leuk artikel (staan vooral wat leuke vb foto's in)

https://www.nrc.nl/nieuws/2022/02/08/le ... 6EpROcoP8g

"In zijn tuin legt Svenning uit hoe die is verwilderd. „Ik ben een bioloog, een botanist. Ik hou van biodiversiteit. Juist de dynamiek boeit me. Toen we hier kwamen was er niks dan gras. In de borders was de grond arm. Er werd veel gemaaid, er werden pesticiden gebruikt. Dat was voor mij juist een opwindend beginpunt. Om te zien hoe zo’n relatief klein stukje land kan veranderen. Sindsdien heb ik meer dan tweehonderd soorten geïntroduceerd.”