Hopelijk weten jullie raad. Het is niet super spannend hoor, maar ik kom net thuis en middenin de tuin op de stenen ligt een dode rat. Gister lag hij er nog niet, dus hij zal er niet heel lang liggen. Hij ziet er nog 'vers' uit.
Ik heb gekeken en zie aan zijn vacht en huis geen wondjes. Dus ik denk niet dat hij door een kat is gegrepen.
Ik heb nog nooit ratten gezien in de tuin. Ik weet wel dat we ooit muisjes hadden in de schuur, maar ratten heb ik nog nooit eerder gezien.
Nu ben ik vooral benieuwd: waarom zou een rat middenin de tuin doodgaan (in plaats van op een verscholen plek), en wat kan ik er het beste mee doen?
Er zitten hier veel kauwen en eksters en ik wilde de rat laten liggen als voedsel. Maar voor hetzelfde geld is de rat vergiftigd (misschien ligt hij daarom zo pontificaal in de tuin).
En kan ik een dode rat in de kliko leggen?
Zoals jullie zien, ik heb enkel ervaring met mijn tamme ratten van vroeger, maar niet met (dode) wilde ratten
Ik dacht inderdaad ook dat hij misschien was laten vallen door een roofvogel. En hier verderop zitten meerdere sloten en watertjes. Voor de zekerheid zal ik nog wel even de schuur checken op ratten