Dode rat in de tuin

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Danielleeee_

Dode rat in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-22 13:58

Hi Bokkers,

Hopelijk weten jullie raad. Het is niet super spannend hoor, maar ik kom net thuis en middenin de tuin op de stenen ligt een dode rat. Gister lag hij er nog niet, dus hij zal er niet heel lang liggen. Hij ziet er nog 'vers' uit.

Ik heb gekeken en zie aan zijn vacht en huis geen wondjes. Dus ik denk niet dat hij door een kat is gegrepen.

Ik heb nog nooit ratten gezien in de tuin. Ik weet wel dat we ooit muisjes hadden in de schuur, maar ratten heb ik nog nooit eerder gezien.

Nu ben ik vooral benieuwd: waarom zou een rat middenin de tuin doodgaan (in plaats van op een verscholen plek), en wat kan ik er het beste mee doen?

Er zitten hier veel kauwen en eksters en ik wilde de rat laten liggen als voedsel. Maar voor hetzelfde geld is de rat vergiftigd (misschien ligt hij daarom zo pontificaal in de tuin).

En kan ik een dode rat in de kliko leggen?

Zoals jullie zien, ik heb enkel ervaring met mijn tamme ratten van vroeger, maar niet met (dode) wilde ratten :')

Daantjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 14:02

Gewoon in de groene container gooien. Moet dan wel denken aan de uitspraak van onze ongedierte bestrijder (wij hebben eigen boerderij) toen ik aangaf een rat te horen op zolder bij de paarden. Als je er 1 ziet weet je zeker dat er wel 10 zitten.... oooohhhhh gadver!! :(

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 14:03

Het kan zijn dat een roofvogel hem heeft laten vallen en dat hij daarom midden in je tuin ligt. Hij hoeft daarom ook niet uit je tuin te komen. Grote kans dat hij verderop aan de slootkant ergens leefde.

Een dode rat kan je idd gewoon in je zwarte kliko gooien. Je kunt hem in een zak stoppen als je kliko voorlopig niet word opgehaald en je bang bent voor de stank.

Danielleeee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-22 14:08

Dat is goed om te horen :) Ik dacht inderdaad ook dat hij misschien was laten vallen door een roofvogel. En hier verderop zitten meerdere sloten en watertjes. Voor de zekerheid zal ik nog wel even de schuur checken op ratten :o

En dan zal ik hem zo in de kliko leggen :)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 14:09

Dode rat trekt ook andere ratten aan (kanibalisme). Neem een schep, schep dode rat in vuilniszak, knoop die dicht, doe die in 2e vuilniszak (tegen stuk gaan, lekken, etc. van de eerste), knoop die ook dicht en doe geheel in de grijze kliko.

Ibbel

Re: Dode rat in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 14:23

Als je het netjes wilt doen, breng je 'm naar de kadaverton van de milieustraat van de gemeente, of je vraagt of je 'm in de kadaverton van de DA mag dumpen. Wordt-ie tenminste netjes verwerkt, ipv dat-ie tussen het huisvuil terecht komt.