Advies gevraagd; geen verwarming en warm water huurhuis

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

FlorienM

Advies gevraagd; geen verwarming en warm water huurhuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-22 12:24

Lieve bokkers,

Samen met 9 andere studenten woon ik in een prachtig nauwelijks geisoleerd huis uit 1901. Alles is nogal verouderd en elk jaar moeten wij de verwarming dan ook flink opstoken om het behagelijk te houden. Morgen (maandag 3 jan) zitten wij al 2 weken zonder verwarming en warm water. De huurbaas is nogal nalatig en het heeft dan ook meer dan een week geduurd voordat er iemand kwam om het probleem op te lossen. Helaas is het ook daar misgegaan en is het nog steeds niet opgelost. Inmiddels zijn een aantal van mijn huisgenoten naar hun ouders gevlucht maar dit is natuurlijk niet voor iedereen mogelijk voor langer dan een paar dagen.

Ontbijten in de winterjas en achter je laptop met handschoenen aan is niet helemaal mijn ding... Dus nu is mijn vraag: Heeft iemand iets vergelijkbaars gehad? Wat heb je toen gedaan? (Bijvoorbeeld deel vd huur terugvragen oid)

Alvast bedankt!

8nnemiek

Re: Advies gevraagd; geen verwarming en warm water huurhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 12:29

Kun je nergens een petroleumkachel lenen? Niet ideaal, maar beter dan in de kou zitten.
Verder heb ik helaas geen verstand van je rechten als huurder, maar ik kan me niet voorstellen dat dit mag. Heb je een rechtsbijstandverzekering? Dan zou je daar eens kunnen navragen.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 12:29

Meteen een aangetekende brief sturen, huurcommissie inschakelen. Aangeven dat het binnen nu en drie dagen opgelost moet worden, anders wordt er geen huur meer betaald.

En via de Huurcommissie kan je er ook achter komen of je met terugwerkende kracht huur terug kan vragen.

Heel vervelend, echt hard aanpakken dit soort huisjesmelkers!

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 12:30

FlorienM schreef:
Lieve bokkers,

Samen met 9 andere studenten woon ik in een prachtig nauwelijks geisoleerd huis uit 1901. Alles is nogal verouderd en elk jaar moeten wij de verwarming dan ook flink opstoken om het behagelijk te houden. Morgen (maandag 3 jan) zitten wij al 2 weken zonder verwarming en warm water. De huurbaas is nogal nalatig en het heeft dan ook meer dan een week geduurd voordat er iemand kwam om het probleem op te lossen. Helaas is het ook daar misgegaan en is het nog steeds niet opgelost. Inmiddels zijn een aantal van mijn huisgenoten naar hun ouders gevlucht maar dit is natuurlijk niet voor iedereen mogelijk voor langer dan een paar dagen.

Ontbijten in de winterjas en achter je laptop met handschoenen aan is niet helemaal mijn ding... Dus nu is mijn vraag: Heeft iemand iets vergelijkbaars gehad? Wat heb je toen gedaan? (Bijvoorbeeld deel vd huur terugvragen oid)

Alvast bedankt!

Contact opnemen met juridisch loket.

Heb het ook gehad, hartje winter en kachel stuk.
Ik betaalde netjes mijn huur enz enz enz. Maar na drie maanden bleef dat pokkeding op storing hangen. Iedereen in het appartement maar bellen, mailen, bellen en mailen.

Na drie maanden was ik het zat!
Toen ben ik naar het bedrijf gegaan die verhuurt (particulier bedrijf die meerdere panden verhuurt) en gevraag hoe lang dit nog ging duren.

"Ja, het is moeilijk" bladiebladiebla.

"Ooit zonder kachel gezeten met min vijf? Nee?! Misschien het juridisch loket wel...?"

Binnen een week zat er een andere kachel in.
Helemaal toen mijn buurman het document van het juridisch loket op tafel gooide over het storneren van de huur wegens nalatigheid.

Nooit weer problemen gehad.

Wonen onder sociale huur was nooit een probleem. Die hadden alles echt super voor elkaar.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 12:33

Weet je trouwens bij welk bedrijf je moet zijn? Die kan je ook zelf benaderen, met spoed de storingsdienst. Mededelen aan de huisbaas dat je dat doet en de rekening nadien overhandigen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 12:37

BaileyMix schreef:
Weet je trouwens bij welk bedrijf je moet zijn? Die kan je ook zelf benaderen, met spoed de storingsdienst. Mededelen aan de huisbaas dat je dat doet en de rekening nadien overhandigen.

Dan he b je kans dat hij niet gaat/hoeft te betalen (helaas).
Mijn vriendin had dat gedaan (in de winter cv kapot, geen mogelijkheid tot bellen naar verhuurder), van ellende maar een monteur gebeld.
Zij kreeg geen geld terug want de verhuurder wilt eerst zelf kijken en zij had opdracht gegeven voor de reparatie.

FlorienM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-22 12:44

Brainless schreef:
BaileyMix schreef:

Dan he b je kans dat hij niet gaat/hoeft te betalen (helaas).
Mijn vriendin had dat gedaan (in de winter cv kapot, geen mogelijkheid tot bellen naar verhuurder), van ellende maar een monteur gebeld.
Zij kreeg geen geld terug want de verhuurder wilt eerst zelf kijken en zij had opdracht gegeven voor de reparatie.

Ja hier zijn wij ook bang voor. We weten welk bedrijf het is maar ik ben bang dat er een leuk prijskaartje aan komt te hangen. Helaas is het vastgoedbeheer waar wij onder vallen dicht tot 9 januari in verband met vakantie. Alsof er in de vakantie niks met huizen kan gebeuren ...

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 12:54

Dan moet er toch nog wel een spoednummer ergens beschikbaar zijn.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 13:13

BaileyMix schreef:
Meteen een aangetekende brief sturen, huurcommissie inschakelen. Aangeven dat het binnen nu en drie dagen opgelost moet worden, anders wordt er geen huur meer betaald.

En via de Huurcommissie kan je er ook achter komen of je met terugwerkende kracht huur terug kan vragen.

Heel vervelend, echt hard aanpakken dit soort huisjesmelkers!

Dit. En wel meteen :j.

We hebben geluk dat het een milde winter is, maar dan nog. Heb je een elektrische kachel? Eventueel een gaskachel/petroleumkachel die je kunt lenen?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 13:15

monteur laten komen en het geld van de rekening inhouden op de huur! lijkt me de snelste oplossing.

sterkte!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 13:25

Huurcommissie inschakelen!

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 13:34

In onze huurwoning hadden we bij de achterdeur een soort klompenhokje van hout waar een plank weggerot was. Je keek zo naar buiten, al een aantal keer aan de woningbouw doorgegeven dat we daardoor flink moesten bijstoken maar daar werd niets mee gedaan.
Tot we de huur op een derdenrekening stortten van een deurwaarder. (Die geven dan de huur vrij op het moment dat het gebrek is verholpen.)
Een uur (!) later stond de klusjesman van de woningbouw op de stoep.

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 13:59

Zit de electriciteit bij de huurprijs in? Zo ja zsm electrische kachels aanschaffen, infraroodstralers, electrische dekens etc, zodat je het op je kamer in ieder geval warm hebt!!!
Ja dan heeft de huurbaas wel een hoge energierekening, maar je wil toch niet zo deze dagen met winterjas en wanten zitten afwachten? Waarom geen electrische kachels, straalkachel, infrarood tot het probleem verholpen is? En zeker de adviezen van hier opvolgen en de huurbaas schriftelijk in gebreke stellen!

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 19:15

Oh, ik ken die hel. In ons vorige huurhuis was de ketel kapot. Net in de weken dat het -10 was buiten. En de electriciteit kon maar 1 groot apparaat tegelijk aan, anders vloog de zekering. De huurbaas kwam met electrische kachels aan tot er een nieuwe ketel kon worden gezet, maarja, dat ging dus niet..
Zoveel mogelijk ergens anders gezeten en anders driedubbeldik aangekleed met veel thee. We zaten droog en de kranen deden het nog, dus een korte tijd is wel te overbruggen. Maar man, ik voelde me bevroren tot op het bot.