Kosten verkoopmakelaar

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Fitzroy

Kosten verkoopmakelaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-21 21:17

Ik ben benieuwd wat tegenwoordig de kosten zijn van een verkoopmakelaar voor het verkopen van een huis. Ik had gegoogled en kwam uit op 0,8 tot 1,2 %. Afijn, eerste makelaar kwam met een veel hoger tarief en opstartkosten van € 900,- . Ik kon ook kiezen voor 1,2 % courtage en dan nog eens 15 % van het bedrag boven de vraagprijs. Het leek me heel veel.

Ik laat er nu nog twee komen, maar ik ben benieuwd wat mensen recent betaald hebben. Niet alleen de courtage maar ook kosten van foto’s en video.

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 21:20

Ik werk bij een makelaarskantoor. En onze kosten zijn €500 aanloopkosten/opstartkosten en een courtage van 1,2% oplopend tot 1,6%. Maar dat zal per regio verschillen.

Lieffiefi

Re: Kosten verkoopmakelaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 21:27

Wij hebben de bezichtigingen zelf gedaan.
Wel een makelaar op bezoek gehad, die kwam ons huis bekijken, noemde een prijs, de fotograaf en funda is via hun geregeld.
Wij maakten gebruik van hun portal voor de afspraken en biedingen, funda regelden zij.
Ook bijv de blinde biedingen enzo.
Wij waren een kleine 1400 kwijt voor alles.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-21 21:29

O wow, dat is niet veel. Maar scheelt natuurlijk ook hoeveel je huis waard is.

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 21:30

Huis wat we verkochten ging voor minimaal 225.000.
Huis wat wij kochten was 400.000.

Eigenaar van ons nieuwe huis betaalde hetzelfde. Het is 1 bedrag en dan weet je precies hoe en wat :)

Lolacabana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 21:31

Wij betaalden vorig jaar 645 + 145 euro (voor foto’s, funda et cetera) + 1,82% inclusief btw (1,5% zonder btw)

Waren uiteindelijk 5.529,70 kwijt en huis is verkocht voor 252.000

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 21:37

Onze makelaar hanteert een vast tarief.
En no cure no pay.
De fotograaf kost 480 euro.
De totale kosten van deze makelaar zijn 4250,- incl alles.
Mochten we besluiten het huis uit de verkoop te halen om wat voor een reden dan ook, dan betalen we alleen het bedrag voor de foto's.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 21:50

Net een offerte gehad 1 procent van het verkoopbedrag.

Eigenlijk is het niet zo boeiend wat de makelaar kost.

Het is boeiender voor welke prijs het verkocht gaat worden. Wanneer je huis binnen een week verkocht is heb je iets verkeerd gedaan in de huidige markt.

Iedereen is blij als die boven de vraagprijs weggaat maar met een beetje geduld had de prijs nog hoger kunnen zijn. Een makelaar die er 5000 euro meer voor krijgt heeft zichzelf al dubbel verdiend.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 22:01

Hier was het 1% van de verkoop. Verder geen aanvullende kosten.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 22:09

robert45 schreef:
Wanneer je huis binnen een week verkocht is heb je iets verkeerd gedaan in de huidige markt.

Nope.
Ik zie juist dat huizen die langer te koop staan in vraagprijs gaan zakken (of dat er onder de vraagprijs geboden wordt).
Die staan blijkbaar gewoon te duur in de markt.

Huizen gaan nu snel weg.. mensen mogen op maandag kijken en op woensdag een bod inbrengen.
Evt daarna nog een x bieden als ze niet zijn geworden.
Zie ook al dat huizen op een soort veiling manier worden verkocht en in beide gevallen zijn huizen snel weg en met flinke aankoopbedragen.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 22:29

Geen enkele makelaar met extra courtage met verkoop boven de vraagprijs zal een huis voor te hoog in de markt zetten.

Maar het netwerk en bereik van een makelaar gaat zijn geld in de huidige markt qua overbieden en profileren zeker opleveren.

Het zijn gouden tijden voor de makelaars momenteel.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 22:31

Als je 2 dagen niet op funda kijkt zijn de bezichtigingen al vol en heb je het nakijken. Dit terwijl je wellicht meer had willen betalen.

Een redelijke termijn voor de verkoop zodat iedereen de gelegenheid heeft om te kijken en te bieden. Wanneer mensen 50-100 duizend euro meer bieden op een woning zoals in Groningen op dit moment heel normaal is heb je een makelaar gehad die er de ballen verstand van heeft. Je mag verwachten dat een makelaar precies weet hoe de markt is en waarvoor vergelijkbare woningen zijn verkocht. Dan is het niet logisch dat er zoveel meer betaald word.

Als je te weinig vraagt trek je verkeerde kopers aan. Iemand die 350k te besteden heeft kijkt niet naar een huis van 250k over het algemeen. Omgekeerd kan iemand die 250k te besteden heeft 350k niet betalen dus is het zinloos om die persoon wel te laten kijken bij een vraagprijs van 250k terwijl er een ton overboden gaat worden.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 22:34

robert45 schreef:
Net een offerte gehad 1 procent van het verkoopbedrag.

Eigenlijk is het niet zo boeiend wat de makelaar kost.

Bij een vast percentage is het voor een makelaar niet boeiend wat een huis opbrengt. Tweeduizend euro meer is heel leuk voor de verkoper, voor een makelaar is dat twee tientjes. Ik verwacht niet dat de meeste makelaars daar extra hun best voor doen.

Vandaar dat wij bij de verkoop van het vorige huis een relatief laag percentage hebben afgesproken tot een bepaald bedrag en een fors hoger percentage (iets van 15-20%) voor alles boven dat bedrag. Die was echt wel gemotiveerd om het huis goed te verkopen.

Let ook op de btw, ik weet niet of er tegenwoordig andere verplichtingen zijn, maar toen wij in de markt waren werden er prijzen ex btw genoemd. Als we daar niet vooraf op gelet hadden hadden de kosten 21% hoger uitgevallen dan verwacht.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 22:41

robert45 schreef:
Een redelijke termijn voor de verkoop zodat iedereen de gelegenheid heeft om te kijken en te bieden. .

Wat wil je daarmee? Soms zijn er 200+ mensen die willen komen kijken.. die kun je niet allemaal langs laten komen.
Meestal houdt de lijst bij 30 kijkers op.
Wat je nu ook ziet is dat mensen eerst blind mogen bieden en de hoogste bieders mogen komen kijken en dan alsnog een laatste bod doen.
Citaat:
Je mag verwachten dat een makelaar precies weet hoe de markt is en waarvoor vergelijkbare woningen zijn verkocht. Dan is het niet logisch dat er zoveel meer betaald word.

Helaas is dat een gedachte die niet klopt.
Waar ik eerst woonde zijn 2 gelijke tussenwoningen verkocht nog geen 2 maanden na elkaar en de 2de is voor ruim 25k meer weggegaan dan nr 1 (terwijl 1 netter was afgewerkt, had al zonnepanelen enz).
Dit omdat mensen juist gaan denken in deze markt..hééé huis nr 1 ben ik het niet geworden dus moet ik voor huis nr 2 (nog) meer bieden.

Het is nu moeilijk om de marktwaarde te bepalen.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 23:04

De huizen bieding gekte van nu maakt huizen schaars en moeilijk te krijgen, maar niet dat ze per direct ook alles wat er geboden wordt waard zijn.

En serieuze huizenzoekers worden sowieso geconfronteerd om zich in huizenmarkt te verdiepen. Bieden op of rond vraagprijs doe je niet mee met de gekte. Mooi statement, zeker! Maar ook geen huis.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 23:09

Rex_Rolfo schreef:
Vandaar dat wij bij de verkoop van het vorige huis een relatief laag percentage hebben afgesproken tot een bepaald bedrag en een fors hoger percentage (iets van 15-20%) voor alles boven dat bedrag. Die was echt wel gemotiveerd om het huis goed te verkopen.
.

Wat je dan krijgt is dat het huis express laag in de markt gezet wordt om zoveel mogelijk overwaarde te creëren, waardoor je alsnog veel te veel aan courtage betaald.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-21 23:13

Ja, daarom laat ik ook nog wat andere makelaars komen. Misschien zet deze wel te laag in.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 23:19

Wij hebben in 2017 €2500 betaald. Dat was een vast bedrag, dus niet afhankelijk van waarde huis

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 00:01

Denk dat het er ook vanaf hangt TS wat je verkoopmakelaar allemaal biedt voor de prijs die er gevraagd wordt. Moet de verkoopmakelaar alles regelen (vraagprijs bepalen, styling, foto’s, funda, bezichtigingen, onderhandelingen, voorlopig koopcontract…ben ik nog iets vergeten) of wil je wellicht deels dingen zelf doen? Dat maakt mss ook uit?

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 05:34

Ik heb onlangs mijn moeders huis verkocht (eind November, Eindhoven).
Gewoon een internetmakelaar ingeschakeld, was voor 1675 euro klaar (all in en zonder courtage).
Ik moest alleen zelf de bezichtigen doen en de verkooptekst maken.
De rest regelt de makelaar.

Vrijdag stond het huis op Funda, zaterdag al 8 bezichtigen gedaan. Huis was binnen 1 dag verkocht met 40.000 boven de vraagprijs.
Ging om een huis in de hogere prijsklasse, dus ook in dat segment gekkigheid op de markt.
Eind januari is de overdracht bij de Notaris.

Ik zoek halverwege 2022 zelf een boerderij/landelijk gelegen huis met wat grond. En dan nog mijn eigen huis verkopen. (Ik ga dan voor een nog goedkopere internetmakelaar voor 695 euro all in)
Spannend maar kopen dat ga ik zonder aankoopmakelaar doen. Ik weet inmiddels wel hoe de markt en verkoop werkt in welke regio's.
Ik volg nu iedere dag Funda.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 07:04

Je kunt altijd onderhandelen met een makelaar. Wij hebben er 3 langs gehad en uiteindelijk met de gene waar we het beste gevoel bij hadden de onderhandeling ingezet. Ze begon met 1,2 en zijn op 0,8 uitgekomen inclusief alle kosten. Huis in de verkoop gezet voor 650.000 en verkocht voor 727.500.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 07:38

Wij hebben van te voren een vast bedrag afgesproken, was in 2015 €1000. Weet niet hoe dat nu gaat in de huidige markt, maar het is zeker het overwegen waard om te kijken of een vast bedrag mogelijk is. Je kunt zelf op voorhand al wel een beetje uitrekenen waar je op uit zou komen met variabele verkoopkosten.

Flowery

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 07:42

Wij betaalden een vast bedrag, uit mijn hoofd €3.500 (kregen €500 korting omdat we bij de hypotheekadviseur zaten die bij hun aangesloten zat). Ik had zelf nog nooit gehoord van al die percentages _O-

Edit:
Dit was inclusief alles: fotograaf, styliste, verzekeringsadvies, bijna 24/7 bereikbaar etc

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-21 08:20

O, wow, dit zijn echt veel lagere bedragen dan de makelaar mij opgaf. Ik zou op basis van de verwachte verkoopprijs en met de bonus rond de 10 uitkomen :=

StalDiefdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 08:48

Dat is echt idioot veel!

Ik heb zo'n 4 jaar geleden ook via een internetmakelaar verkocht. Je betaalde dan iets van € 150 voor Funda vermelding en nog wat voor foto's. Zelf tekst maken en noodzakelijke info opleveren (zoals m2 woonoppervlak e.d.) en zelf bezichtigingen doen.
Dit was ingegeven initieel door de lage verkoopprijs die de makelaars opgaven en in 2e instantie ook qua kosten natuurlijk lucratief.
Ik denk dat je in deze markt sowieso je huis wel kwijt raakt.