Hoe doen andere pc-gamers dit?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Hoe doen andere pc-gamers dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 18:35

Waar het een aantal jaar geleden begon met 1 spel is het nu uitgegroeid tot een nieuwe laptop en iets meer spellen. Naarmate mijn interesse begon te groeien gebeurde dit blijkbaar ook met de grootte van de spellen in kwestie. Ik had mijn nieuwe laptop voorzien van best wat opslagruimte (250 GB SSD en 1 TB HDD) dus dat zou wel in orde komen dacht ik. Niet dus :+

Heb mijn spellen al verplaatst van de SSD naar de HDD maar ook die begint aardig vol te lopen. Mijn eerste idee was een externe harde schijf maar las dat dit niet altijd handig is met gamen, als het zou uitvallen enzo. Heb al eens gekeken naar externe SSD schijven waar ik mee vooruit zou kunnen, maar die hebben een speciale aansluiting die mijn laptop niet heeft.

Dus hoe doen jullie dit?
Toch een externe? Wat heb je en heb je al problemen ervaren of loopt dat vlotjes?
Zijn er externe schijven die gewoon op usb passen en stabiel zijn?
Of zijn er nog opties waar ik niet aan denk?

Janneke93

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 18:44

Ik zou in mijn geval een grotere interne SSD kopen en mijn vriend lief aankijken om alles te clonen en installeren haha.
Volgens hem kan je prima gamen met een externe SSD met usb 3.2 en als het kan via usb C, maar zelf dus geen ervaring daarmee. Voorkeur gaat wel uit naar intern natuurlijk.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 18:54

Uit interesse, wat neemt er precies zo veel ruimte in, valt daar wellicht winst te halen? Ik heb al jaren dezelfde setup wat betreft schijfruimte, en ik heb dat probleem eigenlijk niet, vandaar dat ik het mij af vraag. Heb je al eens overwogen om bijvoorbeeld je savegames van spellen die je niet meer speelt, ergens te backuppen, en dan het spel zelf te de-installeren? Heb je veel downloads voor je spellen die wellicht veel ruimte innemen?

Goldwynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 19:02

Ik heb om onder andere die reden recent mijn laptop vervangen door een game pc :o . Door m'n vriend samengesteld en in elkaar gezet. Nu met een 1TB SSD, maar ruimte voor een tweede.

In jouw geval zou ik inderdaad kijken of je de SSD of de HDD (of misschien allebei) kan vervangen door een 1TB SSD.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 19:15

Telpeva schreef:
Heb je al eens overwogen om bijvoorbeeld je savegames van spellen die je niet meer speelt, ergens te backuppen, en dan het spel zelf te de-installeren? Heb je veel downloads voor je spellen die wellicht veel ruimte innemen?

Dat is stap 1 :j Maar daar maak ik zo'n 200 GB mee vrij en aan dit tempo zit dat ook zo weer vol.
De laatste spellen die ik heb zijn inderdaad erg groot, en krijgen ook regelmatig updates en dlc's en worden dus alleen maar groter.

Kan je de harde schijven makkelijk vervangen in een laptop? Dacht dat dit niet echt ging?
Een vaste pc is geen optie, geen plaats voor in de woonkamer en wil niet ergens in een koude kamer gaan zitten (en daar heb ik eigenlijk ook geen plaats, haha).
Ik heb die usb-c niet op mijn laptop. Denk ook geen 3.2, volgens mij 3.0 maar dat zou ik even moeten uitzoeken.

Lunameyza

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 19:17

Ik gebruik vooral steam en daarmee deinstalleer ik wat ik voorlopig niet ga gebruiken. Gebruik je al die games die je geinstalleerd hebt zo vaak dat je ze allemaal geinstalleerd wil houden? Meeste games op steam hebben automatisch een cloud backup, dat kun je checken op de store page, als dat niet zo is dan kan je je save file inderdaad ergens backuppen. Maar heb eerlijk gezegd nog geen problemen gehad met te weinig ruimte op mijn 1TB HDD. Alleen een extra HDD gekocht voor in de case omdat de eerste bad sectors kreeg een paar jaar terug, al draait ie nog helemaal goed dus als het nodig is kan ik die disk nog gebruiken voor games met cloud support.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 19:18

Ik heb het aan mijn vriend gevraagd en die vraagt zich af waar de ruimte aan opgaat. Online spellen nemen meer ruimte in beslag maar die saven de voortgang en kunnen dus verwijderd en opnieuw geïnstalleerd worden. Offline games nemen minder ruimte in beslag..

Hij speelt altijd online en verwijdert dus regelmatig spellen die hij minder speelt. Indien die ze opnieuw interessant vindt download die ze gewoon weer.

8nnemiek

Re: Hoe doen andere pc-gamers dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 19:25

Kijk eens naar de Samsung T7 externe SSD schijven. Die staan erg goed bekend, en er zit een kabel bij voor USB-C en voor USB-A. Zelf gebruik ik die schijf om video's vanaf te editen, en dat gaat moeiteloos. Ik weet niet hoeveel gegevens er heen en weer worden verplaatst bij gamen, maar een USB 3 aansluiting kan best wat aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 19:33

Dank je, zal er eens naar kijken.

Het (tijdelijk) verwijderen is dus ook best gangbaar, dit zat ook in mijn hoofd om mee te beginnen maar daarbij had ik weer schrik voor het downloaden als ik weer eens... Dat gaat hier namelijk ook niet zo snel dus is ook niet mijn favoriete hobby :+

Maar er staan ook nog wel andere dingen op mijn computer (foto's en filmpjes) dus ik ga eerst eens een goede opruiming houden en zien waar we geraken :)

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 19:41

Wij de-installeren alles wat we (tijdelijk) niet spelen. Lang leve de Steam bibliotheek. :)

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 20:01

Op dit moment heb ik het probleem nog niet. :=

1x M2 SSD 1TB
1x SATA SSD 2TB
1x SATA HDD 4TB

Ik heb nog 2 vrije M2 sloten en 1 vrij SATA slot. Alleen zijn die M2 sloten wel het tragere PCIE3. := Maar PCIE3 is nog altijd sneller dan old school SATA. :D Die Samsung 980 Pro is een PCIE4 en zit in het enige PCIE4 slot. Daar draai ik mijn Windows en programma's op.

Plop1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 20:16

Ik ben uiteindelijk over gegaan naar een game pc, hier kun je makkelijker harde schijven aan toevoegen. Deze had ik ook nodig voor andere grafische programma’s zoals adobe en cinema 4d dus dat was een win win.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 21:02

@Bagheera_206: daar kan je wel wat mee ja :))

Een gaming-pc zou natuurlijk ideaal zijn, maar ik heb er hier echt geen plaats voor, en ik zit graag op verschillende plekken te gamen dus het blijft toch bij een laptop. Dan maar keuzes maken :+