Permacultuur

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pien_2010

Berichten: 43721
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-23 21:36

Geen flauw idee. Leuke vraag balance. Ik ben benieuwd naar het antwoord!

pmarena

Berichten: 48280
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 06:28

Waarom zou dat een slecht idee zijn...? Gewoon nog even donker wegleggen, een beetje vergeten, en over een poosje weer vinden met spruiten er aan en dan in de grond doen wanneer het je uitkomt. Werkt hier altijd. Ik heb nog nooit pootaardappelen gekocht, zou niet weten waarom.

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18189
Geregistreerd: 24-08-02

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 10:26

Om de schil, dacht ik. Ik weet dat ze gewoon gegeten kunnen -zijn trouwens heel lekker- maar die ‘pokken’ erop zijn niet goed, toch? Dus vraag ik me af of ik die dan wel zou laten spruiten.

Prairy
Berichten: 9170
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 15:07

Ik zou gewoon lekker nieuwe pootaardappelen kopen als je het nu al niet vertrouwd, tenzij ze echt heel erg lekker waren?

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18189
Geregistreerd: 24-08-02

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 18:34

Dat is het hem. Ze zijn echt heel lekker. Komen van iemand uit de buurt die wat groenten verkoopt en ik wil haar sowieso steunen op deze manier.
Maar ja, ik ben niet voor niks in deze groep gekomen. Ik wil toch echt ook zelf leren telen.
Ze wil me daar overigens ook wel een beetje bij helpen, liet ze doorschemeren.
Inmiddels zal het wel duidelijk zijn dat ik behoorlijk uitstel gedrag heb. Lastig maar te overkomen ;).

Prairy
Berichten: 9170
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 19:32

mytgard schreef:
Hey prairy, mooi hoor weer een nieuw bed erbij *\o/*
Is de allesreiniger gelukt? Ben wel benieuwd ernaar ;)

Ik heb nog steeds de knoflook niet in de grond :O steeds was het veel te nat en het bed is nog niet klaar -O- volgens mij moet dit echt voor zaterdag want dan word het weer kouder in de nacht....
Zou het nog lukken??

:wave:


Allesreiniger is redelijk, vind het wel erg irritant dat ik mijn composiet keukenwerkblad heel goed moet na drogen.

De vaatwas tabletten zijn niet echt een succes, maar kan ook zijn dat dat aan onze vaatwasser ligt want de winkel blokjes helpen ook niet echt.

pien_2010

Berichten: 43721
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-24 20:03

Prairy knap dat je het zelf maakt! Mijn ervaring met onze vaatwasser is, dat hij het goed blijft doen met Hakawerk (natuurlijk) maar dat ik dan heel af en toe een tablet moet doen. Dan glimt de machine weer als van te voren. En natuurlijk moet de machine de zeef etc regelmatig goed schoon gemaakt worden.

loveslimpie

Berichten: 1726
Geregistreerd: 06-04-10
Woonplaats: Eindhoven

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 20:08

De laatste oogst voor de vorst heb ik vandaag ook maar binnen gehaald. Nooit gedacht dat groenten nog zo lang buiten konden staan en dat ik nog zo serieus in januari zou kunnen oogsten :j

Afbeelding
Afbeelding

pien_2010

Berichten: 43721
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-24 20:20

Wat leuk. Wat is het allemaal?

loveslimpie

Berichten: 1726
Geregistreerd: 06-04-10
Woonplaats: Eindhoven

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 22:57

In de kom zit een Aziatische baby leaf mix, welke inderdaad iets groter zijn geworden dan baby leaf formaat. Maar fijngesneden als sla werkt t prima. De tweede foto is bleekselderij. Begin december is het hier koud geweest en was bang dat ik m te laat geoogst had, maar in de dagen daarna stonden ze weer overeind dus toen maar laten staan en nu dan voor de vorst geoogst, want met -5 zullen ze het echt niet overleven..

JudithO

Berichten: 7081
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 08:10

Mooie oogst!

Hier gisteren geprobeerd wortels te oogsten in de vrieskou met sneeuw, dat werkt dus niet. Dus maar weer wachten tot de boel ontdooid is voor we weer wortels kunnen oogsten.

Inmiddels heb ik hier al wel weer nieuw zaad binnen voor komend seizoen.

pien_2010

Berichten: 43721
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-24 09:57

Mooi hoor.

pmarena

Berichten: 48280
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 11:26

Hihi ja die babyleaf worden echt enorm als je die laat staan, dan vallen deze nog wel mee :=

mytgard

Berichten: 185
Geregistreerd: 25-05-03
Woonplaats: Lage Vogezen

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 01:23

Tjonge.... de knoflook zit nog steeds niet in de grond...
Ik ben van plan om volgende week (als het weer boven nul is) toch nog de teentjes de grond in te stoppen....
Zou dat nog kunnen? Wat denken jullie als meer ervaren moestuinierders :P
:wave:

Prairy
Berichten: 9170
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 06:19

Ik ben van het gewoon proberen en we zien wel waar het schip strandt. Misschien zijn ze wat kleiner, misschien moet je ze langer laten zitten en in het ergste geval koop je knoflook in de winkel :P

JudithO

Berichten: 7081
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 08:06

Ik ga dit jaar weer voor knoflook die juist in het voorjaar de grond in moet. Puur omdat ik vergeten ben in het najaar knoflook te bestellen ;)

pien_2010

Berichten: 43721
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-24 09:13

Inderdaad gewoon proberen. Hier blijkt ik knoflook vergeten te zijn om er uit te halen. Of heeft in bloei gestaan? Want overal komt knoflook op. Wouw, ben benieuwd. Dus zonder knoflook te planten lijkt het dat ik kan oogsten later.

loveslimpie

Berichten: 1726
Geregistreerd: 06-04-10
Woonplaats: Eindhoven

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 09:26

Vaak kun je knoflook wel tot in februari zetten, hoe eerder hoe beter idd, maar zeker als ze dan goede groei omstandigheden hebben (goede voedingsbodem en voldoende water) dan komt er prima knoflook straks.

Prairy
Berichten: 9170
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 18:25

Ik ben aan het voorbereiden op een goede voorraad aanleggen :D


Afbeelding

Afbeelding

En komende zaterdag (ipv in februari) entcursus van De Voedselboss (Martijn). Erg veel zin in. Heb al gevraagd of hij in ieder geval 10 extra onderstammen voor me mee wil nemen, hij heeft leuke aparte soorten.

Binnenkort ga ik ook enthout knippen van mijn eigen fruitbomen.

Malenka, heb jij nog iets te ruil dit jaar?

Ik heb platte perzik, amandel Robijn, 4 appels Sirius, Rewena, Rozela en Relinda, nashipeer Tama of Niitaka en triomphe de Vienne peer.

loveslimpie

Berichten: 1726
Geregistreerd: 06-04-10
Woonplaats: Eindhoven

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 18:52

Wauw dat ziet er goed uit!

Hebben jullie nog leuke permaculture suggesties voor aardbeien?

Ik heb ze nu op een strookje 1x4m tussen 2 terrassen, maar na een paar jaar bedekt het eigenlijk nog helemaal niet de bodem zoals ik in m’n hoofd had. Dus hoe combineer ik een lekkere aardbeien oogst met significant minder onkruid?

pien_2010

Berichten: 43721
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-24 18:56

Klinkt goed Prairy en het ziet er goed uit je foto.
Loves. Ik kan je niet helpen met je vraag.

JudithO

Berichten: 7081
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 19:06

Wauw Prairy, dat ziet er gaaf uit! Wat een potten :oo

Loveslimpie, ik ben ook nog zoekende en moet de huidige planten nog verplaatsen.

Prairy
Berichten: 9170
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 19:24

loveslimpie schreef:
Wauw dat ziet er goed uit!

Hebben jullie nog leuke permaculture suggesties voor aardbeien?

Ik heb ze nu op een strookje 1x4m tussen 2 terrassen, maar na een paar jaar bedekt het eigenlijk nog helemaal niet de bodem zoals ik in m’n hoofd had. Dus hoe combineer ik een lekkere aardbeien oogst met significant minder onkruid?

In bakken op hoogte, zie aardbeien kwekers. Bijvoorbeeld aan je hek. Als je zorgt dat ze zon > half schaduw > schaduw verdeeld zijn, krijg je ook nog eens na elkaar opbrengst ipv alles tegelijk. Of in rechtopstaande pallets bijvoorbeeld, icm met kruiden.

Eronder kun je dan nog andere dingen kweken.

Malenka

Berichten: 7613
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 20:04

Goed voorbereid Prairy. Ik zou ook wel weer door de collectie van Martijn willen struinen. Ik weet nu veel beter wat ik kan verwachten. Vorige keer was ik niet lekker voorbereid wat dat betreft. En sommige soorten zijn helaas niet aangeslagen (ik wilde heel erg graag de zwarte abrikoos maar die heeft het niet gered).

Ik kan wel enthout knippen van mijn grotere bomen en heb nog steeds een aangeslagen ent van de peerlijsterbes voor je in een pot staan.

Qua enthout kan ik de volgende denk ik knippen (zo uit mijn hoofd):
Appels; Hudson golden gem, rode ijzerappel, ananasreinet, ashmeads kernel, Bramley's seedling, karmijn de sonnaville, Ingrid Marie, Groninger Kroon.
Peer; doyenne de Merode, kruidenierspeer, Bonne Louise 'd avranches, Bon chretien Williams.
Pruim; reine Claude d'oullions, reine Claude verde, hauswetze,
Kers; Udense Spaanse, varikse zwarte
Kweepeer; aromatnaya, Portugal
Abrikoos; kioto
Amandel; robijn, lauranne
Mispel; Westerveld

Marcella

Berichten: 36840
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 20:38

Wat heeft kweepeer nodig voor bestuiving.

Heb al diverse appel, peer, pruim en perzik staan.

Zit nu te twijfelen of ik in aardbeien bed mijn perzik gaat zetten. Maar moet even kijken of deze geschikt is voor buiten. Maar eigenlijk is hij voor het mooie te groot voor de kas.