Permacultuur

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Prairy
Berichten: 9108
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 10:52

Een berichtje van mijn moeder, hoe ver ze de smeerwortel terug moet snoeien die ze van me gekregen heeft. En daarna bericht dat ze het kattenkruid teruggesnoeid heeft en dat op de grond gelegd heeft.

Toen ik zei dat dat met alles kan wat ze snoeien, eventueel onder de struiken leggen, zei ze dat ze dat ook deden.

Het maakt me toch een beetje trots dat ik ook daar iets kleins in gang gezet heb <3 *\o/*

pien_2010

Berichten: 43455
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-23 11:34

Wat leuk Prairy.
Hier, tot onze grote verbazing, gaan opeens de knoppen open van de Japanse wijnbes. Wij hadden niet op bessen gerekend en er zitten er zoveel aan. Volgens worden ze goed groot. Ik ga eens googelen wanneer ze gegeten kunnen worden en als jullie ons iets meer kunnen vertellen, dan graag!

Prairy
Berichten: 9108
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 13:10

Ze zijn lekker als ze rood zijn (fris zoet) en als ze heel rood zijn (rijp, echt zoet). Je kunt ze ook heel goed invriezen, ik heb het idee dat ze dan nog wat zoeter worden. Goed te gebruiken in smoothies of wellicht gebak.

Invriezen uit elkaar op bakpapier, dan kun je ze daarna in zakjes of bakjes doen in de vriezer.

pien_2010

Berichten: 43455
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-23 14:25

Bedankt. We moeten nog even wachten want ze zijn nu nog wat klein en oranje

Prairy
Berichten: 9108
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 15:55

Wacht niet op formaat framboos want zo groot worden ze niet, als ze rood zijn gewoon proberen en een paar laten hangen om verder te rijpen (als je het kunt :+)

pien_2010

Berichten: 43455
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-23 17:22

Afbeelding
Afbeelding

Dit zijn ze. Mjammie en heel mooi!

Malenka

Berichten: 7579
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 16:49

Prairy, wat leuk dat je toch invloed hebt op die kleine stapjes. Ik merk dat bij mijn moeder ook. Die is fantastisch met tuinieren, heeft echt zicht op ontwerp en heeft een prachtige cottagestijl. Maar toch liet ze bijvoorbeeld nooit snoeimateriaal liggen. Nu doet ze dat wel. :D

Pien, ik ben zo blij dat je dit topic levend houd! Ik lees nog elke keer mee. Maar soms lukt het me gewoon niet om de woorden te vormen om te reageren. Heel veel plezier van de Japanse Wijnbes. Hier staat die ook vol in knop. Nog heel even...

In de tussentijd oogst ik zo'n beetje alle bessen nog. Honingbes, aalbessen, frambozen, kruisbes, tayberry, zwarte bes. Wat een rijkdom!

Met de storm is er hier wel een boom om gegaan. De kweepeer die dit jaar voor het eerst vol vruchten zit. Gelukkig is de scheur verticaal. Dus we gaan proberen hem te spalken en hopen dat hij geneest.

Vandaag ook allemaal bonen in de week gezet om ze in de komende twee dagen te planten. Net een paar weken te laat eigenlijk. Maar ik wil het nog proberen. Hopelijk is het seizoen lang genoeg en krijgen ze genoeg zonuren.

Heeft er hier iemand Aardaker in de tuin staan? Ik heb zaden en ga er mee aan de slag maar kan helaas amper eraringen vinden over standplaats etc.

pien_2010

Berichten: 43455
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-23 23:30

Dank je wel Malenka. Wat zonde van de kweekpeer. Al je bessen klinken goed.

Malenka

Berichten: 7579
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-23 22:33

We hebben de kweepeer gespalkt. Maar zien hoe die het gaat doen.

Afbeelding

Verder ontwikkelen planten echt heel goed. Allemaal wat later dan de bedoeling was. Maar ik geniet enorm.

De geoogste knoflook is van prachtige kwaliteit. De grootste bollen weer groter dan die van vorig jaar. Dus ook nu gaan de grootste tenen de grond weer in. Hopelijk kunnen we zo selecteren op knoflook die zich goed ontwikkelt onder onze omstandigheden en hebben we steeds consistenter grote bollen.

Afbeelding

En ik wist dat blad van mergkool (walking stick) groot zou zijn. Maar dit verbaasd me toch wel een beetje. Komende week maar eens gaan gebruiken. :D Favoriete recepten zijn welkom.

Afbeelding

Symke
Berichten: 804
Geregistreerd: 31-12-15
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 08:04

Malenka schreef:
We hebben de kweepeer gespalkt. Maar zien hoe die het gaat doen.

[ [url=m/3ZDAXN.jpg]Afbeelding[/url] ]

Verder ontwikkelen planten echt heel goed. Allemaal wat later dan de bedoeling was. Maar ik geniet enorm.

De geoogste knoflook is van prachtige kwaliteit. De grootste bollen weer groter dan die van vorig jaar. Dus ook nu gaan de grootste tenen de grond weer in. Hopelijk kunnen we zo selecteren op knoflook die zich goed ontwikkelt onder onze omstandigheden en hebben we steeds consistenter grote bollen.

[ [url=m/aWtJhF.jpg]Afbeelding[/url] ]

En ik wist dat blad van mergkool (walking stick) groot zou zijn. Maar dit verbaasd me toch wel een beetje. Komende week maar eens gaan gebruiken. :D Favoriete recepten zijn welkom.

[ [url=m/5lYHSr.jpg]Afbeelding[/url] ]


Wauw die.kool is echt groot! Nog nooit v gehoord, jij hebt steeds van die leuke bijzondere groentes!
Is dit een vaste plant?

Over de knoflook; super dat die zo mooi en groot is!
Maar het heeft geen zin om de grootste te planten en zo selectie op grootte
Het gaat hier om ongeslachtelijke voortplanting, alle bollen zijn dus genetisch identiek aan de teen die je vorig jaar plantte, en alle tenen van de huidige bol zijn ook identiek aan elkaar
Net als bij aardappelen; ook daar heeft geen zin om grotere te poten dan kleine

Ik heb geprobeerd om aardappelen te laten groeien in oud hooi maar dat is finaal mislukt
Ze werden opgegeten, allemaal kleine gaatjes, slakken???
Paar liepen wel uit maar al snel uitlopers ook weg en dus uiteindelijk helemaal niks
Jammer!

Sizzle

Berichten: 35704
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 08:27

Wouw wat gaaf die kool!

Malenka, het lijkt me ook enorm veel werk om dat allemaal bij te houden. Snap wel dat je dan niet aan bijzaken toe komt.

Ik denk dat mijn grond niet zuur genoeg was voor de kiwibessen helaas. Is probeer het misschien nog 1x met beter voorbereide plekken maar anders moet ik op zoek naar een andere rankplant.

In Nederlaand hebben we een laagstammetje stoofpeer gekocht.

Malenka

Berichten: 7579
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 09:13

Sizzle, mijn kiwibessen hebben het ook moeilijk. Ik vermoed niet dat het met ph te maken heeft maar simpelweg met te weinig luwte in het voorjaar waardoor ze kwetsbaar zijn voor de kou en verder te weinig water. Ik ken meerdere mensen die ze niett op zure grond hebben waar dat prima gaat namelijk.

Symke,
Deze kool is een meerjarige. Hoe oud hij precies kan worden weet ik niet. Maar je kunt hem ook stekken!

Over de knoflook heb je helemaal gelijk dat het ongeslachtelijke voortplanting is. Toch heb ik het idee dat grote tenen planten ook grotere bollen oplevert. Simpelweg door de hoeveelheid voeding die de kiem tot zijn beschikking heeft. In deze batch zitten ook kleine bollen die uit de broedbolletjes van de 'bloem' komen. Die gaan als experiment ook weer de grond in om te kijken hoe die zich verder ontwikkelen.

Balen van je aardappels. Dat kunnen inderdaad best naaktslakken geweest zijn. Die hebben hier zelfs aardperen om zeep geholpen.

Sizzle

Berichten: 35704
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 09:28

De kou kan het bij ons nog niet geweest zijn, droogte op zich wel maar ik heb ze eigenlijk goed bijgehouden. Misschien was het leidingwater zelfs de boosdoener aangezien we heel veel kalk in het water hebben. Ik zag vorige week ook dat de laatste wat gelig werd dus ik hoop dat hij nog staat als we terugkomen en dan probeer ik het in iedergeval nog met een ijzerhoudend mestmiddel.

Symke
Berichten: 804
Geregistreerd: 31-12-15
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 10:32

Malenka schreef:
Symke,
Deze kool is een meerjarige. Hoe oud hij precies kan worden weet ik niet. Maar je kunt hem ook stekken!


Balen van je aardappels. Dat kunnen inderdaad best naaktslakken geweest zijn. Die hebben hier zelfs aardperen om zeep geholpen.



Aardperen om zeep geholpen?? Dan heb je hele knappe naaktslakken daar helaas!
Aardperen doen het hier mega goed. Heb ze meer voor bloemen en voor de paarden om van te snoepen. Vind ze wel.lekker maar kan er niet zo goed tegen.....
Meende dat ik een recept zag dat je er dan minder last van je buik van krijgt?
Maar goed als opvulling in paddock paradise vind ik ze ook geweldig!

loveslimpie

Berichten: 1726
Geregistreerd: 06-04-10
Woonplaats: Eindhoven

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 11:43

Gaaf Malenka! Ik heb hier ook een boerenkool staan die 2 seizoenen al haar best heeft gedaan. Ben benieuwd wat dit derde seizoen gaat opleveren. Inmiddels is de plant ruim 2 meter hoog :o

Verder is het hier vrij rustig in de tuin. Niet alleen de tuin heeft een langzame start gehad dit jaar, ik zelf ook... Heb nog steeds vrij veel last van mn enkelblessure van begin november.

Verder doet de peer het hier super, die hebben we flink teruggesnoeid van het voorjaar nadat de oogst vorig jaar bedroevend was en dat heeft uitstekend geholpen :j

Verder moet ik nog meer mn entkunsten oefenen. Ik heb bij Prairy van het voorjaar het een en ander geent. Ik denk dat ongeveer 30% is aangeslagen, 30% niet aangeslagen, onderstam wel goed en 30% waarbij de onderstam ook niks doet. Geen idee waarom niet, aangezien ik ze allemaal bij elkaar had staan in een bak.
Het is ook niet zo dat het maar een van de soorten is, zowel de appel als de peer als de prunus heb ik dooie onderstammen.
Naja het was in iedergeval een leuk experiment.

Verder begint er vanalles te bloeien. De rozen bloeien al mooi, dahlias beginnen te komen en de Lathyrus bloeit ook nog steeds. Dit jaar ga ik proberen de zaadjes te oogsten en van het najaar te zaaien zodat er hopelijk eerder bloemen aanzitten en wat ik verder zie is dat de bloemstengels ook beter lijken als je ze in het najaar zaait, dus ik ben benieuwd!

pien_2010

Berichten: 43455
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-23 13:52

Gaaf Malenka,en wat een groot blad.

Aardperen zijn de toepinamboeren? Ik eet ze nooit meer, wouw......ik kan er niet tegen en het was "vol gas naar huis en daar twee dagen blijven" _O-

Malenka

Berichten: 7579
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 13:56

Klopt. Sommige mensen zijn er overgevoelig voor, de meeste mensen kunnen er echter goed aan wennen. Het is een kwestie van darmflora lijkt het. Wij eten ze graag maar raden mensen die ze nog nooit hebben gegeten ook wel aan met een klein beetje te beginnen. Het schijnt dat je ze ook kunt fermenteren oid en dat het effect dan bij niemand meer voorkomt (tenzij je niet tegen gefermenteerde producten kunt). Sowieso helpt ze goed garen al een heel eind.

Malenka

Berichten: 7579
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 13:58

En loveslimpie, wat leuk dat die boerenkool het zo geweldig doet. Hier is hij er ook nog wel na twee jaar maar het levert amper oogst op. Wellicht had ik beter bij moeten mesten. Wat geef jij?

Malenka

Berichten: 7579
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 10:32

Het allereerste echte blad van de paw paws. *\o/* Dat heeft 'maar' 7 maanden geduurd. :o
Afbeelding

En de grootste olifantlook van dit jaar! Met deze ga ik weer verder kweken.

Afbeelding

Prairy
Berichten: 9108
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 11:29

Hoe smaakt die olifanten knoflook? Zijn het echt enorme tenen? Zit te twijfelen om die ook ergens te bestellen. Is dat ook planten in het najaar?

Malenka

Berichten: 7579
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 11:52

Je teelt ze net als knoflook. Dus planten rond oktober is ideaal. Ze hebben minder tenen (eerder 5 dan 8 zoals bij knoflook) maar wel echt heel groot. Ze zijn milder van smaak dan knoflook. Meer richting prei. Erg lekker rauw in salades. Bijkomend voordeel is dat ze zelf broedbolletjes maken naast de hoofdbol. Die doen er dan weer twee jaar over om een nieuwe bol te maken.

pien_2010

Berichten: 43455
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-23 11:55

Ziet er goed uit Malenka.

Hier gaat het echt goed. Vanochtend 10 grote en kleine komkommers verwerkt tot zoetzure stukjes om te bewaren in potten.

Malenka

Berichten: 7579
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 12:06

Oh heerlijk als je al echt een voorraadje aan kunt leggen.

pien_2010

Berichten: 43455
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-23 12:27

We hebben zoveel Malenka dat dit echt moet. De eerste tomaten zijn geoogst en ik verwacht dat ik binnen kort weer volop kan beginnen met puree maken, curry en pasta saus en in de piek ga ik ook lekkere soep maken.
Onze eerste 3 meloenen zijn binnen en ik hoop dat die echt goed gaan zodat ik binnenkort chutney kan maken van uien, courgettes, paprika's en meloenen. De knoflook gaat ook goed en ik heb er zoveel en het is hier nu zo droog dat ik ze nog even in de grond laat zitten daar ze vorig jaar toch op een gegeven ogenblik wat gingen rotten. Ik heb geen donkere koele ruimtes hier.
We hebben veel sla (vanavond weer eten met allerlei kruiden uit de keukentuin), oranje reeds geoogste pompoenen (helaas hebben de flespompoen planten het niet gered), bieten, aardappelen al geoogst, tomaten komen er aan, courgettes (geven veel weg en al potten met soep in de diepvries) paprika's en grote pepers die niet scherp zijn en kleine scherpe pepertjes. En de vriezer ligt vol met sperzieboontjes, worteltjes e.a.
Ik word er erg gelukkig van en het scheelt klauwen met geld en is onwijs lekker.

Sizzle

Berichten: 35704
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 13:32

Nu al pompoenen? Dat is snel zeg.
Tomaten en courgettes zijn bij mij nog maar bloempjes.
Het lijkt wel of alles laat is dit jaar.