Permacultuur

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pien_2010

Berichten: 43455
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-23 07:36

Jullie zijn flink bezig Prairy. Herkenbaar jullie bakken wat wij in het hebben gedaan
. Ik zou alvast voor gaan zaaien, het zij in een kas hetzij binnen. Dat is al wat aan de late kant zoals bv ui, prei, bietjes, sla, spinazie , paksoi, egyptische ui etc allemaal niet zo heel moeilijk.
Het ziet er echt goed uit!!!

Prairy
Berichten: 9108
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 09:21

Ja dat is mijn plan ook,voorzaaien in de kas, zodra ik tijd en energie heb haha. Het is namelijk niet het enige project hier :')

loveslimpie

Berichten: 1726
Geregistreerd: 06-04-10
Woonplaats: Eindhoven

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 09:36

Prairy, anders zou je kunnen kijken of je een moestuin-plantjes kwekerij in de buurt hebt. Hier in de buurt (verkeerde kant voor jou) zit een biologische moestuinplantjes kweker, een deel van mn plantjes haal ik daar. Vooral als ik zoals dit jaar geen tijd en energie heb om alle plantjes netjes op te kweken en de vorstgevoelige planten krijg ik hier zonder kas niet netjes opgekweekt, dus die haal ik sowieso daar (Tomaat, peper, paprikas & aubergines)

Prairy
Berichten: 9108
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 10:50

Enig idee hoe ik die moet zoeken? Ik heb net mijn brein een flinke kortsluiting laten geven, enig denkvermogen is totaal pleite. Vind het wel een goede optie.

loveslimpie

Berichten: 1726
Geregistreerd: 06-04-10
Woonplaats: Eindhoven

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-23 13:37


pien_2010

Berichten: 43455
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-23 19:09

Wij hebben op de plaatselijke plantenmarkten ook gekocht en dan met name die planten die met zaaien niet tierig zijn. Dus vandaag alles in de groente tuin gezet en nog een rondje gemaakt door de tuin <3


Afbeelding

Afbeelding

En de tuin in bloei, te beginnen met 10 orchideeën
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

en ons wijfie die zo'n goede moeder is en alsmaar op het nestje zit. Zie links hoog in de hoek het nestje met vogeltje erop, en alles op de keukentrap gebricoleerd door mams merel.

Als jullie goed kijken zie je het kopje met snaveltje en het staartje
Afbeelding

Prairy
Berichten: 9108
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-23 21:37

Prachtige tuin Pien!

Ik heb vandaag voor het eerst in mijn nieuwe bakken gezaaid, erg benieuwd hoeveel er op komt. Ik volg het systeem van schijnbare chaos van Yggdrasil, voor het eerst dat ik een serieuze poging doe voor een moestuin.

Morgen nog eea zaaien in de kas en dan is mijn tijd op want vrijdag ga ik voor bijna 2 weken op fietsvakantie. Mijn man blijft thuis en ik hoop dat er nog iets leeft als ik thuis kom, incl de katten :+

pien_2010

Berichten: 43455
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-23 21:50

Ik ben benieuwd Prairy hoe je bakken en zaaien in de kas gaat doen en hoe het erbij staat als je terug komt. Veel fiets plezier.

pien_2010

Berichten: 43455
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-23 16:59

Hoe gaat het met jullie?

Vandaag veel hoursnippers in de tuin gedaan en ik realiseerde me zonet, dat we zo stevig aanpoten, dat ik bijna vergeet om foto's te maken.
Gisteren de worteltjes uit de tuin gehaald en geblancheerd voor de vriezer.
De bietjes vorige week. En de sla zijn we mee begonnen.
Dus zonet een rondje groente- kruiden- en bloementuin gedaan.
De frambozen gekregen van een bokker vorig jaar gaan veel geven. Zo blij mee.

De upload staakt dus later meer.

JudithO

Berichten: 7063
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 17:05

Het is hier momenteel vreselijk koud dus qua tuin groeit er maar weinig. En alles wat al groeit gaat enorm traag. We hebben al een week een temperatuur rond 10 graden. Weinig zon, veel wind en regen.
Ik heb inmiddels 6 moestuinbedden en heb flink gezaaid overal. Maar het zit allemaal dus nog veilig onder de grond. Mijn wortels die ik eind maart heb gezaaid staan sinds 2 weken wel boven. Verder alles echt nog inimini. De aardappels, uien en knoflook doen het erg goed, de rest is echt nog sneu of begraven.
Veel wat ik heb voorgezaaid is dood, dus dat moet volgend jaar echt anders. Het gros is verbrand in de zon en de tomatenplanten zijn verzopen nadat ze eerst verbrand waren. Ondanks rustig wennen, maar goed zoiets bestaat hier niet echt.

Maaaar, gisteren ontdekte ik een flinke rij bieslook in de tuin! Dat zijn wel echt fijne ontdekkingen.

pien_2010

Berichten: 43455
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-23 18:52

Owi Judith dat is veel werk voor weinig opbrengst!!

Prairy
Berichten: 9108
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 20:01

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En vandaag zijn we weer aan het zagen geweest, de omtrek van 2 bakken ligt klaar om gevuld te worden. Zaterdag nog een vracht 3m3 compost halen voor in de bakken. We willen nog een stuk of 5 bakken erbij maken, ligt er een beetje aan hoe we met hout uitkomen.

In de kas komt ook al eea op, en ik ga nog wat rechtstreeks in de bakken zaaien die ik nog moet vullen.

Mijn enten gaan echt goed, verbaast me nogal, ik had veel meer uitval verwacht. Echt heel leuk.
Laatst bijgewerkt door Prairy op 18-05-23 20:03, in het totaal 1 keer bewerkt

pien_2010

Berichten: 43455
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-23 20:02

Wat veel grote bakken Prairy. Jullie hebben heel hard gewerkt. Ik ga nog eens proberen om foto's op te loaden.

Prairy
Berichten: 9108
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 20:08

Afbeelding

Met de bakken die ik nog moet vullen

Enten
Afbeelding

Afbeelding

En jong grut (6 stuks tot nu toe)

Afbeelding

pien_2010

Berichten: 43455
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-23 08:11

So Prairy wat zijn jullie hart aan het werken. Ziet er echt fantastisch uit en zeer schattig de donsjes.

Foto's nog van gisteren zoals beloofd
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Weet iemand hoe deze orchidee heet. Ik had de naam opgeschreven maar kan het niet meer terugvinden. Hij zou heel erg zeldzaam zijn en ik heb er nu twee in de tuin.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Frambozen van een lieve bokker gekregen. Zo vreselijk blij mee. We gaan er veel van af halen verwacht ik.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Prairy
Berichten: 9108
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 08:47

Had ik die Japanse wijnbes er ook bij gedaan Pien? Die op de onderste foto? Die staat er ook goed bij! De frambozen hier beginnen ook te bloeien, echt vol met insecten en bijen, zo leuk om te zien!

Je tuin is prachtig <3

pien_2010

Berichten: 43455
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-23 08:49

Prairy, wij hebben inderdaad ook een rode struik. Maar die gaat wel heel anders. Wij vroegen ons af wat het was en of er fruit in komt. Ik zal later eens foto's maken.

Prairy
Berichten: 9108
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 08:51

Die op de onderste foto is een Japanse wijnbes, dan zal je die ook van mij gekregen hebben :) Er komen heerlijke besjes aan, ongeveer eind juli/augustus. Zijn ook goed in te vriezen.

Snoeien kan volgend vroeg voorjaar, dan is makkelijk te zien welke je tot de grond toe af niet knippen, namelijk de bruine takken (die hebben dit jaar vrucht gedragen). Ze maken lange uitlopers die je wat korter kunt knippen zodat ze dikker worden en meer vrucht dragen, zeker als je ze opbindt. Gewoon als struik kan ook prima maar dat is wat lastiger plukken door de doorns (maar het wel waard :P)

Als je de takken van de gele frambozen laat staan, dan komen daar volgend voorjaar nog wat kleine vruchten aan.

Marcella

Berichten: 36758
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 08:55

Japanse wijnbes is heerlijk. <3

Sizzle

Berichten: 35704
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 09:35

Hier komt behalve het gras ook alles maar langzaam op gang met de aanhoudende kou.
De padden en slakken daarentegen vinden het geweldig _O-

Afbeelding
Afbeelding

Verder is inmiddels mijn pop van afgelopen herfst uitgekomen

Afbeelding
Afbeelding

pien_2010

Berichten: 43455
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-23 10:38

Mooi Sissle , pop is uitgegroeid tot een prachtige vlinder.

JudithO

Berichten: 7063
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 10:42

Wauw Sizzle, prachtig die vlinder!

Hier inderdaad ook echt een overdaad aan slakken. Ik had ook slakwerende planten gezaaid, die staan ook boven de grond inmiddels. Besloot zo'n wijngaardslak zich daar maar in te gaan nestelen. Slakwerend, vast pas als de plantjes groot zijn. Op deze manier is dat in september ofzo :')

We hopen dit jaar een paar ramen te vervangen, die gaan we dan gebruiken voor koude bakken. Dat zal vast wel iets gaan schelen, hopen we.

Malenka

Berichten: 7579
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 15:01

Wat een heerlijke plaatjes Pien. Prachtige vlinder Sizzle.

En zo gaaf al die enten Prairy. Het lijkt er op dat hier alle drie de peerlijsterbes ook zijn aangeslagen. Dus daarvan kan er uiteindelijk een naar jou toe.

Hier schiet ook alles de grond uit. Het werk is me alleen weer boven het hoofd aan het groeien. Ik loop enorm achter op wat ik eigenlijk zou willen. Maar het is zo. Wel heel erg fijn dat ik in deze wijk woon waar bijna iedereen planten kweekt. Ik heb tien verschillende rassen tomaten kunnen kopen van buurtgenoten.

Allemaal van dit soort stalletjes langs de weg met zaden, jonge plantjes, eieren, gelei, likeur etc. Soms tegen reguliere prijzen maar meestal goedkoper en soms zelfs gratis.

Afbeelding
Afbeelding

pien_2010

Berichten: 43455
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-23 15:08

Klinkt heel goed malenka al die tomaten. Maar waar ben je dan nu met al die kraampjes?

JudithO

Berichten: 7063
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 15:13

Ik ging net even kijken of mijn bloemenmengsels al uitkwamen.
En kijk:
Afbeelding
Afbeelding