Permacultuur

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pien_2010

Berichten: 43283
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-22 19:10

Je hebt al veel wormen. Top!!

Malenka

Berichten: 7563
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 19:46

Zeker. :D Dat is het voordeel van biologisch beheerde landbouwgrond en vervolgens mulchen en niet meer spitten denk ik.

pien_2010

Berichten: 43283
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-22 20:08

Dat heb ik ook zo begrepen.

pien_2010

Berichten: 43283
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-22 16:17

Een grote wens is zonet klaargekomen, namelijk het aanleggen van een eigen parkeerplaats met riviergrind. Onder het grind ligt geo textiel en dat zal nooit oplossen in de grond en over 100 jaar nog onaangedaan uit de grond komen, dus is niet verontreinigend. Het zou kunnen dat dit inderdaad zo is, want in het andere huis hadden we dit ook en na zeer intensief gebruik van onze parkeerplaats na 11 jaar, ,moest ik bijstorten en toen lag het worteldoek, alleen modderige kleur onbeschadigd nog eronder.
De grote wens had te maken dat we in de zomer niet onder de dennenbomen kunnen parkeren vanwege het hars dat er uit stroomt bij hittegolven. Als het nat is rijden we ons gazon kapot en een plek die zou kunnen is recht voor het huis zodat we niet meer in onze mooie tuin kunnen kijken. Dus ook waardeloos. ëën plek dan staan ze uit het zicht en uit de poepzone van de vogels en uit het hars gedeelte. TEvens hebben we voor grind gekozen zodat al het water gewoon weg kan. Ik hou niet van beton.

Ik ben begonnen om een in mijn ogen super lelijke haag weg te halen

Afbeelding


toen alle troep was opgeruimd kwam er dit tevoorschijn. Een fantastisch mooi authentiek hek iets waar ik op gehoopt had <3 . Vrijwel in ongeschonden staat.

Afbeelding

Gisteren zijn we verder gegaan en de chauffeur was zo lief om het riviergrind op het doek te storten dat veel werk scheelt

Afbeelding

Afbeelding
Ik was gisteren helemaal dood dus vandaag verder en toen kreeg ik hulp van mijn man want de betonnen bakken waar ik de planten in wil doen waren veels te zwaar voor mij. Dus nu is mijn man helemaal dood :knuffel:

Afbeelding

Gaten boren in de betonnen bakken zodat het water weg kan

Afbeelding

Zo ziet het er dan uit

Afbeelding

En toen alles goed geëgaliseerd was konden we de auto's er voorzichtig op zetten. HEt zal paar weken voorzichtig moeten zijn want de kiezels moeten nog inklinken, maar dat komt goed weten we inmiddels. Zo blij met dat de auto's nu een nette plek hebben, de tuin niet meer kapot rijden en uit het zicht staan.

Afbeelding

Als de aarde komt, dan gaan we de bakken vullen met harde vaste planten die gemakkelijk groeien en bloeien en blauwe bloemetjes hebben en zowel schaduw aan kunnen als extreme hitte. Ik kan ze waarschijnlijk krijgen van een restaurant en weet de naam niet.

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 17:19

Cool zeg!
Ik zeg het nog maar een keer: wat een schitterende tuin kwa ligging :D

Ik heb ook een „lijk“ gemaakt, maar niet zo indrukwekkend als dat van jou.
Afbeelding

pien_2010

Berichten: 43283
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-22 17:21

Flink gesnoeid. Is dat witte huis van jou Sizzle?

Het huis met tuin is vreselijk tof!

kristelhans

Berichten: 2868
Geregistreerd: 30-09-08
Woonplaats: Vechtdal

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 17:31

Hi! Al geruime tijd lees ik hier regelmatig mee, heel leerzaam! Wij zitten in de ontwerpfase van een voedselbos mbv een architect. Het bos komt op ons voormalige paardenweide. Er zal een track achtig systeem omheen komen voor mijn paard en toekomstige maatje. Ik heb altijd paarden aan huis gehad maar 2 van de 3 zijn kort na elkaar overleden dus nu het overgebleven paard bij de boerman in een kudde koudbloeden gezet en wij bezig met het bedenken van wat we nou zouden willen in de toekomst, we willen wat duurzamer leven en mijn koudbloeden hoeven niet zoveel gras dus over op een ‘low maintenance’ systeem voor ons en aanvulling met een geweldig eetbaar bos! Het gaat om iets meer dan een hectare.

Ik lees graag verder mee!

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 17:35

Pien, dat is de buur, wij zijn links van de ex-boom.
Dat was een overjarige naaldboom, de stam moet ook nog om en die mag dan ergens gaan liggen verteren.

Prairy
Berichten: 9070
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 18:16

Leuk Kristelhans :D klinkt hetzelfde als wat ik hier thuis gemaakt heb ;) al heb ik er geen paarden in staan.

Als je meer wil weten of een keer langs wil komen stuur je maar een pb :)

pien_2010

Berichten: 43283
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-22 18:19

Welkom kristelhans.

kristelhans

Berichten: 2868
Geregistreerd: 30-09-08
Woonplaats: Vechtdal

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 19:45

Thanks! @prairy, ‘kennen’ wij elkaar niet van heeeel ver terug uit het ‘paarden aan huis’ topic?

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 20:39

Hebben jullie van die prachtige plekken voor paarden, wonen jullie totaaaaal niet in de buurt. Zo jammer weer :')

Pien, hard gewerkt hoor! Ik vind het een nette oplossing zo; plantjes, waterdoorlatend en inderdaad worteldoek vergaat nooit. Ik weet wel dat het zwarte spul wat mijn moeder (tot haar ongenoegen) in de tuin onder de paden had langs de randen rafelt. Ik weet niet of dat komt door gebrek aan afwerking, geen idee ook of alle doek dat doet. De losgerafelde sprietjes kunnen wel in de bodem achterblijven (kwamen we vorig jaar achter bij het weghalen van de pruimenboom) (die wilden we niet weghalen, maar hij was ziek) (ook tot ongenoegen van mijn moeder).

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 21:22

Soms komt worteldoek gewoon vanzelf de grond uitzetten na een tijd. Heel irritant als dat gebeurd, dan moet je het uitgraven, de aarde eronder weer afvlakken en weer toedekken.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 21:30

Heeft iemand nog een goede tip waar ik karton op rol kan vinden voor de laagste prijs? Ik heb lange tijd worteldoek gebruikt, maar echt ideaal vind ik het niet, en er blijven inderdaad toch vaak snippers plastic hier en daar achter. Ik denk dat ik de moestuin toch eens met karton wil gaan vol leggen voordat ik de compost erop gooi.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 21:34

Vraag je supermarkt om de dozen bruin karton zonder opdruk. Scheelt hen kosten stort. en ze krijgen er zat binnen per dag.

pien_2010

Berichten: 43283
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-22 21:34


Prairy
Berichten: 9070
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 21:53

tamary schreef:
Vraag je supermarkt om de dozen bruin karton zonder opdruk. Scheelt hen kosten stort. en ze krijgen er zat binnen per dag.

Fietsenwinkel is schijnbaar ook een goede leverancier.

Kristelhans, zou kunnen :) mijn geheugen is niet even best de laatste maanden :)

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 21:57

Bij het milieupark?
Bij ons staan daar ook karton containers.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 22:26

Iemand die flink kasten of een keuken koopt bij Ikea.

Prairy
Berichten: 9070
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 09:05


8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 09:36

Kartonnen dozen is me wat te veel werk :+ Voor ons stuk van 68m2 zou ik dus al gauw 68 dozen nodig hebben :=
Dat van Vreeken ziet er fijn uit! Jammer van de lange levertijd. Ik kwam nu deze tegen bij Hornbach: https://www.hornbach.nl/shop/Golfkarton ... tikel.html
Met vier rollen heb ik de hele moestuin vol liggen, dan ben ik voor 32 euro klaar.
Ik zie dat ze bij Hornbach ook dat speciale mulchpapier hebben, maar wel wat duurder dan Vreeken helaas.

pien_2010

Berichten: 43283
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-22 10:24

Doen. Is echt wel goedkoop.

Malenka

Berichten: 7563
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 10:44

Even voor een helder beeld: karton is geen noodzaak. Er is zelfs wat voor te zeggen om het niet te gebruiken. Zelf zou ik het niet snel aanschaffen maar vooral gebruiken als het een afvalproduct is. De situatie waarin ik het gebruik me het meeste voor kan stellen is als je gazon wil veranderen naar plantbedden zonder het gras te verwijderen. Dat start je dan wel bij voorkeur in de herfst zodat je regen het voorjaar door het karton heen kunt planten. Toevallig kwam ik laatst een website tegen waarin ze met wetenschap kijken naar de zin en onzin van gebruiken in de tuin. Er stond ook iets op over karton. Als ik het kan vinden zet ik de link hier zo wel bij.

Bij deze: https://puyallup.wsu.edu/lcs/

pien_2010

Berichten: 43283
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-22 14:12

Wij hebben gazon en willen niet spitten. Dus zoals gezien in binnenste buiten, gooien we er dun karton op, daarover 10 cm tuinaarde, daarover mest en dan de houtsnippers. Ons karton is natuurlijk (wordt mee geadverteerd) en zal zo weg zijn en helpen tegen het onkruid totdat we de bodem hebben zoals gewenst.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Permacultuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 14:40

Ik ben de moestuin naar een nieuwe plek aan het verplaatsen, en daar staat inderdaad ook gras en een deel onkruid. Spitten doe ik liever niet, dus ik ga er nu karton op leggen en daar de compost/paardenmest bovenop.
De link ga ik eens doorlezen, altijd interessant!