Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
karuna schreef:, dan ben ik benieuwd welke bedekkers bij jou het beste werken. Foto's van je bak zijn natuurlijk altijd welkom. Beelden maken het geheel heel erg levendig.Het is even puzzelen welke bedekkers het beste werken waar ik tussen kan gaan zaaien maar een bak begint er al op te lijken
karuna schreef:Volgens mij, zoals ik het begrepen heb, is er geen officiële manier van permacultuur. Het gaat juist niet over een recepten boekje dat je kunt volgen. Het is juist een manier van leven gericht op oplossingen zoeken en op een natuurlijke manier passende bij die tuin, klimaat, mogelijkheden gaan voor verlevendigen van de bodem. Zo heb ik eht begrepen. HEt is juist een levensvisie, die dus verschillend ingevuld kan worden. (Zie 1ste en 2de post van mij). Leuk je reactie.Het is misschien niet de "officiele" manier van permacultuur maar het komt er aardig in de riching.
pien_2010 schreef:Het gemaaid gras vind ik ook een goed idee. Versnipperd snoeihout , afgevallen bladeren gaan wij ook doen. Hopelijk valt het met de molshopen mee bij ons, want we hebben nu een das in de tuin en sinds deze eris zie ik 0,0 mollen bij ons. Ik ben daar stiekem wel blij mee.
Yggdrasil ga ik ook googelen.
Ibbel schreef:Krijg een beetje een gevoel van 'oude wijn in nieuwe zakken'. Vroegâh heette dit gewoon 'organisch tuinieren' volgens mij. Ik zie tenminste geen dingen die anders zijn.
'Organisch tuinieren' betekent rekening houden met de grondsoort, gemengd planten (à la cottage garden, de bloemkool gewoon tussen de margrietjes), geen kunstmest, niet watergeven maar mulchen om de grond vochtig te houden en onkruid tegen te houden, natuurlijke vijanden tegen ongedierte gebruiken, dat soort dingen.
Mis ik nu dingen waardoor 'permacultuur' echt anders zou zijn?
(Permacultuur maakt mijn hoofd overigens direct 'permafrost' van en springt vervolgens naar Siberië - waar groente kweken wel een enorme uitdaging is)
pien_2010 schreef:Dus dan is as van de pelletkachel ook een goede? Ga ik morgen gelijk wat er over heen scheppen.
Matheno helaas is de film op dit moment niet beschikbaar om te zien. Jouw link betreft een interview over de film. Wellicht komt het doordat ik in Frankrijk zit maar googelen helpt me niet op youtube. Het zijn allemaal korte trials.
OK Ibbel.
Ik heb zonet deze vereniging gevonden https://www.permacultuurnederland.org/w ... adwq7rvKM8 en de cursus gedownload en wat voor betaald. Lijkt me erg interessant.