Ik wil de (leuke, maar lastige) situatie waar ik me in bevind echt even van me afschrijven. En misschien vinden jullie het leuk om een beetje mee te sparren?

Mijn vriend en ik wonen samen in twee-onder-een-kap woning in een klein dorp. De locatie is geweldig! Leuke buurt, lieve mensen en je loopt hier zo het bos in. Wat ik stiekem jammer vind is dat onze woning een nieuwbouw huis is, die inmiddels bijna 5 jaar geleden is opgeleverd. Dit heeft zowel voor als nadelen. Het voordeel is uiteraard dat alles nieuw is, het nadeel is dat dit verre van ons droomhuis is. Een project nieuwbouwhuis heeft weinig tot geen karakter.
Dus zijn wij inmiddels al 3 jaar aan het tobben wat we nu precies willen. In eerste instantie hebben we het huis gekocht, wetende dat het niet ons droomhuis is maar wel een geweldig begin in een mooie buurt! Nu zijn we eigenlijk zover dat we volgend jaar echt een mooi budget hebben om onze dromen (proberen) te verwezenlijken.
We blijven wisselen tussen de volgende ideeën:
Situatie 1:
We blijven in ons huidige huis, en we gaan het verbouwen naar onze smaak.
Voordeel: we blijven in deze super leuke buurt met alle voordelen die deze met zich mee brengt.
Nadeel: je blijft altijd concessies doen omdat wat we het liefst willen, niet kan met ons huidige huis.
Situatie 2:
We gaan verhuizen, en knappen een karakteristiek huis op.
Voordeel: kan helemaal naar eigen smaak verbouwd worden. Plus zouden we dan graag naar vrijstaand gaan.
Nadeel: verhitte huizenmarkt op dit moment. Alles word overboden en is snel verkocht.
Situatie 3:
We kopen een kavel, en bouwen daar ons droomhuis op.
Voordeel: Helemaal naar eigen smaak, voorkeur zou dan gaan naar een warm houten huis. Er staan zelfs kavels te koop in onze huidige geliefde wijk.
Nadeel: ook de prijzen van kavels en bouwmaterialen rijzen de pan uit. Plus gaan de kavels in onze wijk op loting.
Uiteraard weegt de mening van mijn vriend natuurlijk ook super zwaar mee