[TUIN] Grond vol onkruid hergebruiken?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mischa

[TUIN] Grond vol onkruid hergebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-21 16:42

Hoihoi!

Ik zit met wat specifieke vragen betreft mijn achtertuin, wat nu zoveel is als een “verwaarloosd” grasveld.

Ik wil graag een soort heuvel maken op het grasveld. En er ligt ergens op het erf een behoorlijke bult aarde (geen idee waarom, iets van de vorige bewoners). Deze bult aarde zou ik graag willen gebruiken om de heuvel te maken, ware het niet dat deze aarde VOL met onkruid(wortels!) zit. Met name zevenblad, echt rampzalig om dat eruit te krijgen.
Dus nu mijn vraag, weten jullie een methode om deze aarde toch te kunnen gebruiken als “opvulling” van de heuvel zonder dat het onkruid kans heeft. Dus bijvoorbeeld een manier om de grond te laten stikken met plastic ofzo? Is zoiets mogelijk? Ik zou er dan een verse laag aarde overheen doen met graszaad.
Ik zou het zonde vinden als ik deze grond moet afvoeren en vervolgens nieuwe moet aanschaffen.

Ook wil ik dit grasveld in het voorjaar volledig opnieuw inzaaien, heeft kalken nu zin als er toch verse grond met graszaad overheen komt?

Hopelijk zijn er wat Bokkers met groene vingers die hierbij kunnen meedenken!
Bedankt voor het lezen in ieder geval :)

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 16:44

Flink mesten en inzaaien. Als je nieuw zou aanvoeren krijg je ook onkruid als je niet snel inzaait
En onkruid er uit blijven maaien. Wordt het vanzelf steeds minder

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 09:39

Zevenblad krijg je niet weg met constant afmaaien of uittrekken. Dan zul je echt de wortels eruit moeten halen. Je kan wel plastic oid over de bult heen leggen zodat al het andere onkruid afsterft, maar zevenblad zal uiteindelijk weer opkomen.

Anderzijds: Zevenblad betekent wel vaak een goede grondkwaliteit. Dus die kun je in ieder geval in je zak steken. ;-)

Kalken zou ik nu niet zomaar doen. Eerst even een bodemtestje doen of het nodig is. Eventueel kun je wel bijvoorbeeld lavagruis strooien als je op kleigrond zit.

Mischa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-21 09:56

Bedankt voor de input! +:)+
Complimenten van het zevenblad dus, want die heeft het zo naar zijn zin dat het alles overwoekerd :')
Ik weet dat het hardnekkig spul is, maar dat het zelfs overleefd onder langdurig plastic had ik niet verwacht. In dat geval ga ik het gewoon niet gebruiken want dan heb ik het straks op het grasveld ook.

Waar de bult aarde met zevenblad vandaan komt weet ik niet, maar het is hier verder zandgrond. Dus ook dat is nieuw voor mij, ik kom zelf uit de polder en kom erachter dat op zandgrond niet hetzelfde geldt als op veen :o

En een bodemtest is niet verkeerd inderdaad. Ik heb dat nog nooit gedaan, krijg je dan ook een soort advies of moet je het doen met de uitkomst van de waardes?

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 10:34

Bodemtest kun je zelf halen bij bijvoorbeeld een tuincentrum. Super eenvoudig :j
Bijv:
https://www.petsplace.nl/dcm-testkit-bo ... 135022-bbs
https://www.welkoop.nl/ecostyle-ph-bode ... uk_1109387

Zandgrond is inderdaad heel anders, vooral als je uit de polder komt haha. Wij zitten hier op vette klei.
Je zou eventueel kleikorrels door de bodem kunnen werken. Dan wordt het water beter vastgehouden en heb je straks in de zomer minder problemen met de droogte.

Wij werken vaak in het najaar ook nog wat wormencompost door de bodem. Super vruchtbaar en de wormen maken de bodem ook mooi los, maar dat is bij zandgrond allicht iets minder noodzakelijk.

Many

Re: [TUIN] Grond vol onkruid hergebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-21 10:44

Mischa

Re: [TUIN] Grond vol onkruid hergebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-21 13:00

Bedankt voor de tips! Dat is wel wat om uit te proberen.
Ik ga gewoon wat experimenteren en dan zie ik wel hoe het er in het voorjaar bijligt en wat ik ermee ga doen.
Ben in ieder geval weer iets wijzer :D