Het overzicht kwijt. Alle spullen huis uit bij leggen vloer?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Gaby

Het overzicht kwijt. Alle spullen huis uit bij leggen vloer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-21 09:52

Ja ja, dramatische titel, maar ik weet het echt even niet meer.

In mijn sociale huurwoning ligt een kliklaminaatvloer die zijn beste tijd gehad heeft; hij raakt steeds iets meer beschadigd. Ik mag een nieuwe parket- of laminaatvloer leggen als ik maar een isolerende ondervloer aan (rubber of kunststof folie) met een kwaliteitsniveau geluidsisolatie van minimaal 10 dB aanbreng.

Ik moet een nieuwe vloer kiezen, maar ik raak gewoon compleet het overzicht kwijt -O- . Parket? Of laminaat? %) Ik geloof dat ik hier geen tegels mag leggen.

De vloer moet zeer slijtvast zijn. Ik heb eetkamerstoelen met wieltjes waar ik veel aan zit te werken en ik zit het liefst op de zelfde plek (want prachtig uitzicht buiten), maar dan krijgt zo'n vloer veel te voorduren. Er zitten nu deuken in de vloer en ik gebruik zo'n lelijke vloerbeschermer, waar allemaal stof/viezigheid onder komt te liggen (beschermer was geleverd als rol, misschien heeft het daar mee te maken)
Ook moet hij onderhoudsvriendelijk zijn (al kun je technische gezien altijd iemand inhuren om de parketvloer te behandelen natuurlijk). Daarnaast moet hij robotdweilbestendig zijn. (Ik heb de Braava Jet m6)

Prijs is van ondergeschikt belang - ik heb liever iets duurders wat decannia meegaat dan iets wat na 10 jaar weer moet worden vervangen. Ik woon hier geweldig, dus ik zie mezelf hier niet vertrekken.

En wat doe je dan met je spullen? Wat hebben jullie gedaan?
Alle spullen inpakken en elders opslaan? Of schuif je de spullen van kamer tot kamer, wat me lastiger lijkt met een tweepersoonsbed en een Visthus kledingkast van 216 cm hoog en 122 cm breed? Die zullen dan toch uit elkaar moeten?

Ik dacht eraan om een week vrij te nemen voor het verhuizen van spullen. Is een week genoeg voor het leggen van een vloer?

Amber_anne

Re: Het overzicht kwijt. Alle spullen huis uit bij leggen vloer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 10:01

Geen adviezen voor een vloer maar zou je onder de tafel niet een kleed kunnen neerleggen. Mooier dan een plastic mat en je beschadigd je vloer niet

Het ligt er aan hoe groot je huis is maar in de woonkamer kun je bijvoorbeeld de spullen naar een kant verplaatsen en dan leggen en dan de spullen op het gelegde deel zetten. In kleinere kamers zullen ze er uit moeten. Heb je anders een grote zolder of iets waar je spullen kan opslaan?

Met hoeveel mensen ga je laminaat leggen? Wij hebben hier 100m² met 4 mensen in een dag gelegd. Dat was wel zonder het verplaatsen van spullen maar geeft je een idee

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 10:02

Ik heb nu in een derde huis siergrind. Keiharde vloer, dempt geluid vrij goed. Isoleert ook nog een beetje en weinig onderhoud. En is niet glad. Bij vloeistofdicht maken ervan kan er ook geen zooi in kieren verdwijnen.

Maar daarvoor moet de vloer echt volledig leeg voor een paar dagen. Ik weet niet of bv een keuken of bijkeuken ook moet? Anders kun je daar je grote meubels neerzetten.

Laminaat leggen is een dag werk als je je kwaad maakt en op tijd begint. Siergrind is drie dagen dat ze bezig zijn bij ook vloeistof dicht maken. Eerste dag de onderlaag, tweede dag het grind en eventueel een derde dag voor de vloeistoflaag. Zware spullen moeten een paar dagen daarna nog eraf blijven. Lopen op sokken mag wel.

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 10:08

Wat je met de spullen zou moeten doen kan ik je niet echt mee helpen, wij hebben nieuw gebouwd.

Omdat ik nogal onhandig ben (ik test de zwaartekracht graag uit :+ ) en we de looks mooi vonden hebben wij gekozen voor de Nadura vloer van Meister. Dit is een gecombineerd materiaal, hardheid van steen, warmte van hout. Is een vloer die ook in het industriële bereik gebruikt wordt, industrie- en beurshallen waar ze ook met alle mogelijke zware heftrucks erover rijden. Dat houdt het uit.

Het kan verlijmd worden, maar ook los gelegd worden. Prijs was iets van 40-45€/m² maar kan inmiddels wat gestegen zijn ivm alle prijsstijgingen op de grondstoffen.

https://www.meister.com/nl/producten/nadura-vloer.html

Meister heeft ook nog andere type vloeren, vinyl zonder de aardolieproducten, in verschillende looks. Ook met demping enzo. Is het bekijken wel waard!
Laatst bijgewerkt door Ilsiie op 16-11-21 10:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 10:09

Moet de vloer weer verwijderbaar zijn bij oplevering? Als dit niet hoeft is pvc een goede overweging.

Super slijtvast, waterdicht en onderhoudsvriendelijk.

Maar hiervoor wordt de vloer wel van te voren geëgaliseerd. Durf niet te zeggen of dit weer goed te verwijderen is. Wel is het voordeel dat mocht er ooit een plank beschadigen, ze deze makkelijk los kunnen föhnen en kunnen vervangen voorneen nieuwe. We hebben dan ook een extra pak besteld zodat we altijd nog reserve planken hebben.

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 10:11

Wij hebben boven plak/verlijmd pvc laten leggen. Fantastisch materiaal, echt heel blij mee. Mooi, onderhoudsvriendelijk. Het is in 2 dagen gelegd, met een week ertussen. Zo konden we eerst alle spullen in 2 kamers zetten en daarna alles verplaatsen. Aanrader!

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 10:13

Zwevend pvc kan een optie zijn, maar wieltjes zijn voor niet één vloer tof.
Daarnaast is 10 jaar met een vloer doen ook niet gek. Tegels kan, maar verder is er weinig dat echt echt mooi blijft na jaren.
Ik zou kiezen voor iets waterdichte in ieder geval, dat blijft al een stuk beter.

Spullen kan je gewoon van de ene naar de andere ruimte tillen, als het goed ligt alleen de rand waar je gebleven bent goed beschermen.
En van te voren 48 uur laten acclimatiseren in dezelfde ruimte

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-21 10:28

Wow, wat een reacties al meteen. Geweldig.

Er moet 42 m2 aan laminaat worden gelegd, in een appartement. Geen bijkeuken of zolder helaas. Met hoeveel mensen ik laminaat gaan leggen ... geen idee. Niemand in mijn omgevings is hier handig genoeg voor, dus ik wilde een klusjesman inhuren.

10 jaar afschrijvingstijd mag op zich ook. Ik weet gewoon niet zo goed wat een normale prijs is voor een vloer, denk ik.

@ Karuna Hoe eenvoudig is het siergrint weer te verwijderen, i.v.m. de woningbouworganisatie? Op zich kan ik de vloer wel helemaal leeghalen, dus een paar dagen deze met rust laten kan wel. Jij hebt steeds het siergrint laten plaatsen voor je het huis betrok, begrijp ik?

@Ilsiie De zandsteentegel klinkt wel interessant! Ik vrees dat ik wel even met de woningbouworganisatie zal moeten bellen of ik hem mag leggen. Is hij weer makkelijk weg te halen als ik zou vertrekken? Hoe onderhouden jullie hem? Ik lees over Dr. Schutz Laminaatreiniger, gebruiken jullie dat?

@Annem84 Aan PVC had ik nog niet gedacht. Ik lees dat je voor laminaat diverse gebruiksklasses hebt. Zijn er die er ook voor PVC? Waar heb jij het PVC vandaan? Wat is PVC precies?

Op zich zou ik wel mijn eetkamerstoelen met wieltjes willen vervangen door stoelen zonder wieltjes. Dan tel ik dat bedrag maar op bij de prijs van de vloer.
Laatst bijgewerkt door Gaby op 16-11-21 10:40, in het totaal 1 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 10:36

Gaby je zou kunnen overleggen of het is toegestaan. Verwijderen kan door verhitten en dan eraf schrapen schijnt. Alleen zelf nooit gedaan. Het eerste huis met die vloer toen verkocht en daar ligt het nu nog in sinds 2000. Eerste huis was nieuwbouw en daar is het boven en beneden gelegd. Ook deels ivm rolstoelgebruik. Tweede huis bestaand, daar zou het voor verhuizen gedaan worden. Echter ging dat fout. Toen zijn de meubels in de badkamer en garage gegaan.

Hier heb ik een redelijk beroerde betonvloer voor verhuizing laten doen. Vloer is gestabiliseerd, volgende ruimte is over oude bruine plavuizen heen gegaan en de laatste ruimte is van fietsschuurvloer tot slaapkamervloer gegaan. Omdat dat laatste niet gepland was is eea in de gang of buiten onder zeil gegaan.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 10:40

Voor je bureaustoel met wieltjes, je hebt speciaal van die doorzichtige matten hiervoor.
Net zo groot of klein als je het wil, ideaal zijn die.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 10:41

Wij hebben onze vloer gekocht en laten leggen door beboparket, echt super tevreden over. Voor het geld waar hij voor gelegd is ga ik echt niet tobben. De legger wat fooi gegeven om de bank heen en weer te schuiven en het lag in 1 dag :)

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-21 10:48

ruitje schreef:
Wij hebben onze vloer gekocht en laten leggen door beboparket, echt super tevreden over. Voor het geld waar hij voor gelegd is ga ik echt niet tobben. De legger wat fooi gegeven om de bank heen en weer te schuiven en het lag in 1 dag :)

Naar Bebo zat ik al te kijken. Je hebt dus parket laten leggen? Hoe vond jij de klantenservice, dacht men goed mee bij het kiezen? Je hebt t dus niet in de slaapkamer laten leggen?

Sica
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 10:51

Ik zou zeker even navraagen wat er is toegestaan bij de woningbouwvereniging. Toen ik nog huurde was het niet toegestaan om een vaste vloer te leggen zoals siergrind of verlijmd pvc. Lijkt mij ook een bereklus om dat netjes te verwijderen zonder schade.
Ook werden er eisen gesteld aan de ondervloer voor laminaat vanwege de onderburen.

Wij zijn ook langzaam aan het kijken naar een nieuwe vloer, hebben nu zeil liggen wat super beviel maar echt aan vervanging toe is. Wij neigen nu naar klik pvc. Ook Bebo langs zien komen omdat hun goedkope vloeren aanbieden.
Trouwens hier hetzelfde probleem, waar laten we alle meubels als we de nieuwe vloer gaan leggen. En ook stoelen met wieltjes, dus ik lees even mee!

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 10:55

Wij hebben PVC laten leggen in ons kantoor en op de verdiepingen en daar zijn we echt heel blij mee. Als je beetje kwaliteit neemt dan ziet er eruit als hout, maar is het wel super slijtvast. Ik denk dat op termijn geen enkele vloer blij wordt van oneindig gekras met wieltjes, dus zou dan toch een tapijt onder je eettafel overwegen.

Ryder

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 11:07

Als het kan en mag zou ik ook voor PVC gaan, dat is echt fantastisch spul. In elk geval geen parket. Laminaat is ook een goede optie. Voor zowel PVC als laminaat geldt dat als je goede kwaliteit kiest, dit lang mee gaat.

Toen wij onze vloer legden in ons appartement hebben we eerst alle meubels in de slaapkamer gekieperd en toen geschoven. Dat is geen ideale optie maar als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat.

Het leggen zou ik zeker laten doen als ik jou was. Want als je mooi spul koopt, moet het ook mooi gelegd worden. En met de legger kun je dan je praktische zaken afspreken, zoals het schuiven van je meubilair en hoe lang diegene er voor nodig denkt te hebben.

Veel succes!

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-21 11:15

Ik mag alleen parket, laminaat, zeil/marmoleum en tapijt laten leggen -O- ...

De wieltjes gaan dus definitief onder de stoelen vandaan.

Waarom moet ik volgens jou niet voor parket kiezen, Ryder?

Ryder

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 11:20

Omdat je daar snel beschadigingen op krijgt en op blijft zien. Laminaat is veel stootvaster, kan beter tegen dweilen. Parket vergt ook veel meer onderhoud (alles in de olie zetten elk jaar bijvoorbeeld). Er bestaat echt laminaat dat je amper kunt onderscheiden van parket, terwijl het veel onderhoudsarmer en praktischer is :j

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 11:20

Leggen van laminaat gaat bij een beetje handige mensen best snel. 40m2 moet in 2 dagen wel gelukt zijn, en als je het splitst kun je inderdaad ook een deel van de meubels ondertussen verplaatsen. Voor de meubels die niet te verplaatsen zijn (zoals een enorme kledingkast) heb je of de optie om eromheen te gaan met de vloer (makkelijk maar beperkt je natuurlijk wel als je ooit wel iets anders zou willen), maar het kan mogelijk ook door de hele kast een stuk van de vloer te liften en dan te verschuiven naar het deel dat al wel gelegd is.
Een bed kun je over het algemeen op z'n kant zetten, dan neemt het tijdelijk minder plaats in en heb je werkruimte.

Wat je bureaustoel, kijk ook even naar de soort wieltjes die eronder zitten. Je hebt wieltjes van heel hard kunsstof, die vooral bedoeld zijn voor tapijt, en wieltjes van zachter kunsstof die beter zijn voor harde vloeren. Dat zou de beschadigingen aanmerkelijk moeten verminderen. Voor je ze er helemaal onder vandaan haalt zou ik eerst daar naar kijken.

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-21 11:30

Shadow0, "maar het kan mogelijk ook door de hele kast een stuk van de vloer te liften en dan te verschuiven naar het deel dat al wel gelegd is", kun je dit anders uitleggen? Ik geloof dat ik t niet helemaal kan visualiseren.

Helaas zitten er al zachte skatewieltjes onder de eetkamerstoelen, dus de winkel waar ik de stoelen heb besteld gaat kijken/navragen of de poten met wieltjes kunnen worden vervangen door poten zonder wieltjes, of dat ik nieuwe stoelen zal moeten kopen.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 11:46

Ik zou dan voor laminaat van goede kwaliteit gaan, dan gaat het echt wel een poosje mee. 40m2 moet je in een dag wel kunnen leggen als je hulp hebt. Tenzij er veel gekke hoekjes zijn dan duurt het misschien iets langer.

Flower033

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 11:51

Ryder schreef:
Omdat je daar snel beschadigingen op krijgt en op blijft zien. Laminaat is veel stootvaster, kan beter tegen dweilen. Parket vergt ook veel meer onderhoud (alles in de olie zetten elk jaar bijvoorbeeld). Er bestaat echt laminaat dat je amper kunt onderscheiden van parket, terwijl het veel onderhoudsarmer en praktischer is :j

mee eens. Als jouw eis is dat het ZEER slijtvast moet zijn, zou ik niet voor parket kiezen. Inderdaad moet je dat goed onderhouden, zo min mogelijk dweilen. ik zou dat nooit in een keuken leggen. Daar sta je veel op dezelfde plek, morst nog wel eens wat. Je krijgt binnen een jaar lelijke en kale plekken die nauwelijks meer weg te krijgen zijn. En als je wat morst, valt het altijd precies op die kale plek, waar het dan lekker in trekt.
Om parket echt mooi te houden, moet je het max na 5 jaar opnieuw laten opschuren en lakken of in de olie laten zetten.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 11:51

ik heb stoelen met wieltjes, dat ging super met mijn vorige laminaat, daarna nieuw laminaat gekocht en laten leggen maar dit was beduidend minder van kwaliteit dan de oude en toen ik thuis ging werken ging het laminaat erg achteruit. Er ligt nu een kleed op.

Maar een goede PVC vloer zou geen probleem moeten geven met wieltjes. Op het werk hebben we ook PVC in de kantoren liggen waar 24/7 mensen werken. Dat houdt het prima over meerdere jaren. Daarnaast is het onderhoudsvrij in tegenstelling tot linoleum wat relatief veel onderhoud vraagt. (en dat is lastig als er 24/7 mensen werken).

PVC is een soort laminaat, dat zal je ook mogen leggen, mits zwevend (dat is qua verwerking net laminaat, kan dus ook heel makkelijk verwijderd/verplaatst worden). Een goede ondervloer is ook heel belangrijk, met name voor de geluidsdemping en isolatie.
Daar merk ik nu heel veel verschil. Ik had een hele goede ondervloer, zelf gelegd. Nu een vloer laten leggen met hele dunne ondervloer en het verschil merk ik echt, volgende keer weer zelf ondervloer leggen.

De snelheid van leggen hangt ook af van de ruimte, heb je veel hoeken ben je langer bezig dan een kamer die maar 4 hoeken heeft.

Ik zou de ruimte zo leeg mogelijk maken en alleen die dingen laten staan die heel lastig te verplaatsen zijn. Probeer dat zo weinig mogelijk te laten zijn want hoe meer je moet schuiven en hoe minder werkruimte je hebt. Je werkt gewoon sneller in een lege ruimte.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 14:19

Hier komt er absoluut vinyl = zeil in. Goede kwaliteit vinyl slijt nauwelijks, is waterdicht, niet glad, geen randjes waar toch van alles in raakt, warm aan je voeten (t.o.v. laminaat/hout), gemakkelijk te leggen. De enige reden dat het er nu niet in ligt is omdat mijn budget vrijwel 0 was, dus ik ben eerst voor ultragoedkoop tapijt gegaan (4€/m2) en toen dat versleten was is er een stuk tweedehands tapijt in gegaan, er ligt een houten vloer onder, maar dat vond ik echt te koud.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 14:31

PVC heb je ook in klik planken, als dat een optie is, zou ik daar naar kijken.

Ja plak is beter zeggen ze, maar de kwaliteit van het klik pvc van tegenwoordig is echt super netjes en de slijtvastheid kan bijna niets tegenop. Iig geen gewoon laminaat of zo.

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 17:34

Wij hebben zeil, in houtlook en dat is zo makkelijk! Ziet er goed uit en met 8 kinderen heb je wel iets nodig wat onderhoudsvriendelijk is. Ik stofzuig iedere dag en dweil om de dag (heb geen robot omdat een van mijn kinderen daar heel bang van werd) en t blijft mooi