Hypotheek overzetten, wie heeft dat al gedaan?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Re: Hypotheek overzetten, wie heeft dat al gedaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 17:17

Plus dat wanneer je woning veel overwaarde heeft, de rente vaak lager ligt omdat de bank minder risico heeft dat ze hun geld niet terug krijgen bij eventuele gedwongen verkoop.
Veel mensen weten dit niet, maar bij heel veel hypotheken is dit zo. Je kan zelfs renteverlaging vragen van je huidige hypotheek op basis van de woningwaarde t.o.v je resterende hypotheekschuld.de rente kan dan maar zo "gratis" 0.5% omlaag gaan of zo...

Plukje
Berichten: 1659
Geregistreerd: 22-06-05
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 17:23

janna schreef:
Plus dat wanneer je woning veel overwaarde heeft, de rente vaak lager ligt omdat de bank minder risico heeft dat ze hun geld niet terug krijgen bij eventuele gedwongen verkoop.
Veel mensen weten dit niet, maar bij heel veel hypotheken is dit zo. Je kan zelfs renteverlaging vragen van je huidige hypotheek op basis van de woningwaarde t.o.v je resterende hypotheekschuld.de rente kan dan maar zo "gratis" 0.5% omlaag gaan of zo...

Klopt, dit hebben wij afgelopen maand gedaan! Na een grote verbouwing hebben we ons huis opnieuw laten taxeren. Ons huis is (fors) meer waard geworden, dus het risico voor de bank neemt af en de rente is dus naar beneden gegaan. Ook echt een aanrader! (Buiten dat is het ook leuk om te zien wat flink verbouwen heeft opgeleverd)

Berdien

Berichten: 64566
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 17:23

Oscar schreef:
Heb je geen mogelijkheid tot rentemiddeling?
Ik zou gaan voor een hypotheekverstrekker waarbij je zonder boete rentemiddeling kunt nemen. Wij hebben dit al een aantal keren gedaan en je betaalt dan 150 euro administratie en verder geen boete oid.


Er bestaat geen bank waarbij je een vast rentecontract tussentijds kunt openbreken. Ook niet bij rentemiddeling. Bij rentemiddeling betaal je de boete niet in één keer, maar wordt deze als een opslag op je nieuwe rente geplaatst. Dus waar de marktrente bijvoorbeeld 1% zou zijn als je de boete in één keer betaalt, betaal je na rentemiddeling 1,5% (bijvoorbeeld). Je betaalt de boete dan dus uitgesmeerd, maar betalen zul je :))

Wat je verder noemt qua voorwaarden kan ik wel onderschrijven, ga niet voor een budgetverstrekker die de goedkoopste rente heeft maar laat je écht goed informeren over voorwaarden. Goedkoop is ook in hypothekenland soms duurkoop, en dat wil je met dergelijke bedragen gewoon liever niet.

Wat janna noemt klopt, maar alleen bij hypotheken die zonder NHG (Nationale Hypotheekgarantie) zijn afgesloten. Een hypotheek met NHG zit altijd al in de laagste renteklasse.

Ik heb jaren gewerkt als hypotheekadviseur en werk nu nog in de financiële dienstverlening, dus als je vragen hebt dan hoor ik het wel :)

lizzy1
Berichten: 1270
Geregistreerd: 21-07-06
Woonplaats: Udenhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 17:30

Wij hebben hier in 2018 voor geïnformeerd. Onze boete was € 19.000, dus niet interessant. Maar aangezien ons huis ook geen uitbouwmogelijkheden had én we dus een hoge rente hadden, hebben we gekozen om te verhuizen.

We hebben nu een ton meer hypotheek, lossen nu af (hadden eerst geheel aflossingsvrij) en hebben nog net wat lagere maandlasten dan voorheen.

Ik zou het altijd navragen idd.

Mri

Berichten: 15313
Geregistreerd: 01-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 17:32

Laat je huis dan ook even taxeren, wie weet kom je OOK nog in een (veel) gunstigere rentegroep.

Inmiddels is de waarde van onze woning zo gestegen dat wij het opnieuw laten taxeren binnekort en dan wellicht ook weer opnieuw naarde hypotheek verstrekker ok in een andere tariefgroep te komen.

Lindor92
Berichten: 7007
Geregistreerd: 14-05-07
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 17:37

Hier ook al een tijdje in twijfel om hypotheekadviseur te bellen. Wij hebben alleen een hypotheek van nog maar 3 jaar oud en al een best lage rente. Maarja het kan nu nog lager en dan langer vast.
Daarnaast hebben wij een erg laag hypotheek tegenover de waarde van onze woning die we toen nieuw gebouwd hebben.

boemel

Berichten: 8518
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: Hypotheek overzetten, wie heeft dat al gedaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 18:06

We hebben ons huis ook laten hertaxeren ivm andere risico klasse en daardoor lagere rente.

We moesten dit via onze hypotheekadviseur doen.
We konden extra geld opnemen voor de verbouwing en gingen qua maandlasten omlaag.

Bij goede overwaarde loont het zich dus echt wel, zelfs met taxatiekosten (zijn net hoger geworden) en kosten hypotheekadviseur.

Suzanne F.

Berichten: 49464
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Hypotheek overzetten, wie heeft dat al gedaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 18:14

Ik heb weleens zitten rekenen maar voor mij loont het niet. Ik kan beter elk jaar iets extra aflossen op mijn hypotheek. Dan ben ik goedkoper uit dan als ik hem oversluit met boete.

Marie111
Berichten: 4685
Geregistreerd: 15-07-10

Re: Hypotheek overzetten, wie heeft dat al gedaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 18:22

Wij hebben dit 1,5 jaar geleden laten uitzoeken bij onze hypotheekadviseur. Conclusie was dat de maandlast omhoog zou gaan.
Komt door de boete en de lagere belastingteruggave (hoe meer rente je betaalt, hoe meer je terugkrijgt van de belasting).

Zorry
Berichten: 1386
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 18:23

Wij hebben de hypotheek in januari overgesloten.
We hadden een boete van 5500 euro hypotheek moest nog 7 jaar.
Plus extra geld geleend voor verbouwing.
Ons huis werd wel bijna 100.000 euro hoger getaxeerd dan de hypotheek die we hadden.
We betalen nu 250 euro minder per maand terwijl we 40.000 euro hogere hypotheek hebben.
En de boete is ook mee genomen in de hypotheek net als alle andere kosten wat betreft notaris en taxatie.

Earth

Berichten: 7950
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-21 18:30

janna schreef:
Plus dat wanneer je woning veel overwaarde heeft, de rente vaak lager ligt omdat de bank minder risico heeft dat ze hun geld niet terug krijgen bij eventuele gedwongen verkoop.
Veel mensen weten dit niet, maar bij heel veel hypotheken is dit zo. Je kan zelfs renteverlaging vragen van je huidige hypotheek op basis van de woningwaarde t.o.v je resterende hypotheekschuld.de rente kan dan maar zo "gratis" 0.5% omlaag gaan of zo...


Oh kijk, dat wordt interessant. Ik heb begin dit jaar een taxatie laten doen door een makelaar, die was toen al hoog (€180.000), maar momenteel is dat dus nog aantrekkelijker. Even voor de duidelijkheid, wij hebben ons huis gekocht voor €115.000, hypotheek van €125.000 en momenteel gaan vergelijkbare huizen weg boven de 2 ton := Zal dat genoeg overwaarde zijn voor rentekorting denk je? :')

Weer bedankt voor alle antwoorden, we kunnen er echt wat mee!

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Re: Hypotheek overzetten, wie heeft dat al gedaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 18:58

Ik heb geen verstand van NHG, dus kennelijk zit die al in de laagste klasse. Ik weet wel dat er meer prutsers dan fatsoenlijke hypotheekadviseurs rondlopen. Als ik jou was, zou ik even je huidige hypotheekverstrekker vragen. Zelf zullen ze het niet actief gaan roepen dat je minder rente mag betalen, maar als je er naar informeert en het rapport van toen opstuurt, neem ik aan dat je wel een juist antwoord krijgt. Bij de ING hebben ze hele kleine stapjes, bij 2,5% verschil woningwaarde vs hypotheekwaarde verandert de rente al.


Ik ben uiteindelijk zelf gaan rekenen wat het me aan boeterente kostte, wat ik zou missen aan renteaftrek (die elk jaar verder wordt ingeperkt, dus boeterente zou ik dan zsm pakken en niet pas over 5 jaar) en welk voordeel ik zou hebben. Ik heb echt alles meegenomen, maar ik had zo'n afschuwelijke hypotheekadviseur... die keek alleen maar naar de hoogte van onze boete, en niet naar het totaalplaatje. Hij snapte er ook echt niets van, terwijl hij al heel lang in het vak zat. Ik had hem onder andere gevraagd of we een deel van de hypotheek in 2020 konden aflossen boetevrij, en dan de rest in 2021, en dan het volledige bedrag weer als hypotheek opnemen, inclusief het in 2020 afgeloste deel. Dat wist hij niet....
Daarna wel bij een goede terecht gekomen, en die gaf er nog een hele kleine extra twist aan, zodat het nog gunstiger zou zijn voor ons. Bovendien kon hij ons ook nog even tijdelijk geld lenen, om ons truukje uit te halen. dus dat was helemaal perfect. Deze man zin in Veenendaal overigens, dus als iemand nog een echt goede adviseur zoekt...

Rivendell

Berichten: 6853
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 23:15

Nico12 schreef:
Recentelijk geslaagd. Echter ik had nog aanvullende eisen. Aanvullend, 1.aflossingsvrij. 2 nooit aflossen dus ook niet over 30 jaar. Dit is probleemloos gelukt, betaal wegens mijn eisen wel hoger rentepercentage. Ik betaal 1,75% voor 20 jaar vast. Ik kon kiezen tussen Rabobank en Asr. Het is rabobank geworden omdat ik daar al klant was.


Hoe kan je nou nooit aflossen? Is je huis dan nooit van jou?

Suzanne F.

Berichten: 49464
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Hypotheek overzetten, wie heeft dat al gedaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 23:25

Zou mijn keuze ook nooit zijn. Zit ook veel risico aan. Bijvoorbeeld bij gedwongen verkoop of als de huizenmarkt weer instort. Blijf je met een giga restschuld achter.
Ik ben mijn aflossingsvrije deel elk jaar zelf aan het aflossen. Ik wil er vanaf. Ik wil aan het einde van de looptijd mijn huis vrij hebben.

Evelienepien

Berichten: 3314
Geregistreerd: 18-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 14:02

Interessant dit topic :o
Nico12 schreef:
Recentelijk geslaagd. Echter ik had nog aanvullende eisen. Aanvullend, 1.aflossingsvrij. 2 nooit aflossen dus ook niet over 30 jaar. Dit is probleemloos gelukt, betaal wegens mijn eisen wel hoger rentepercentage. Ik betaal 1,75% voor 20 jaar vast. Ik kon kiezen tussen Rabobank en Asr. Het is rabobank geworden omdat ik daar al klant was.


Maar ik begrijp dat je dus daadwerkelijk een andere hypotheek hebt kunnen nemen?
En las dat er meerdere hadden laten doen?
Zitten daar dan ook geen extra kosten bij (want is andere hypotheek; moet je die dan niet ook laten aanpassen bij notaris (dus notariskosten?))

En als je je huis opnieuw laat taxteren (en het wordt hoger geschat) gaat dan niet de Onroerend Goed belasting omhoog?

Berdien

Berichten: 64566
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Hypotheek overzetten, wie heeft dat al gedaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 14:39

Als je je hypotheek oversluit dan betaal je onder andere:
- advieskosten
- taxatiekosten
- notariskosten
- boete
- NHG borgtocht (optioneel)

Je moet dus goed kijken naar het totale kostenplaatje, om te zien of het rendabel is.

De taxatiewaarde heeft geen invloed op je belasting, dat is de WOZ-waarde. Die wordt (mede) bepaald door de verkoopprijzen van vergelijkbare woningen in de buurt.

BloemBloem

Berichten: 16620
Geregistreerd: 21-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 14:40

Mri schreef:
Laat je huis dan ook even taxeren, wie weet kom je OOK nog in een (veel) gunstigere rentegroep.

Inmiddels is de waarde van onze woning zo gestegen dat wij het opnieuw laten taxeren binnekort en dan wellicht ook weer opnieuw naarde hypotheek verstrekker ok in een andere tariefgroep te komen.


Dit hebben wij ook gedaan :)

Florale
Berichten: 2787
Geregistreerd: 04-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 15:15

Wij hebben verleden jaar overgesloten. We hadden nog een klein boete gedeelte.
Wij zijn van een bankspaarhypotheek naar een annuïteitenhypotheek gegaan. Ook omdat we er over 15 jaar vanaf willen zijn. We hebben nog een klein stukje aflossingsvrij.
Ook hebben we er een bouwdepot bij afgesloten voor de badkamer/toilet/tuin en nieuwe beglazing voor het hele huis.
Wel hebben we bijna een ton overwaarde.
We zijn van 4% naar1.4% rente gegaan.
Over 15jaar gaat mijn man met pensioen en is het grootste gedeelte afgelost.
En met een spaarpolis wordt de rest afgelost.

We betalen nu ook wat minder

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Hypotheek overzetten, wie heeft dat al gedaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 15:30

Ik heb pas overgesloten vanwege woekerpolissen die erin zaten.
Ik had een bizar bedrag aan boeterente... zoveel dat ik het niet eens kan opgeven :')
maar alles is nu wel geregeld, tegen een lager bedrag (want lagere rente), en het voelt wel prettiger.
Het bedrag uit die woekerpolissen gebruik ik voor verbeteringen in mn huis, blijkbaar mag ik daar mee doen wat ik wil... althans, dat is me verteld dus ik hoop dat dat klopt :')

BabiiVeeraa
Berichten: 1005
Geregistreerd: 11-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 16:35

Wij hebben het vorig jaar gedaan. Van rente 4,6% 10 jaar vast naar 1,38% 20 jaar vast. Wel 11.000 boeterente (rentevaste periode was nog 4 jaar), maar ook bouwdepot erin en nu hebben we een vaste trap naar zolder, een dakkapel van 6 meter breed en we betalen alsnog zo’n 100€ per maand minder *\o/*

Evelienepien

Berichten: 3314
Geregistreerd: 18-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 21:15

Berdien schreef:
Als je je hypotheek oversluit dan betaal je onder andere:
- advieskosten
- taxatiekosten
- notariskosten
- boete
- NHG borgtocht (optioneel)

Je moet dus goed kijken naar het totale kostenplaatje, om te zien of het rendabel is.

De taxatiewaarde heeft geen invloed op je belasting, dat is de WOZ-waarde. Die wordt (mede) bepaald door de verkoopprijzen van vergelijkbare woningen in de buurt.


Heel erg bedankt voor je duidelijke antwoorden!
Heb ik toch nog 1 vraag :o !
Gelden die kosten ook bij “intern oversluiten (dus andere hypovorm bij zelfde bank) aan einde v rentevastperiode (dus gezien rentemiddeling iig geen boete) ? Of is dat bij iedere bank verschillend?

Berdien

Berichten: 64566
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Hypotheek overzetten, wie heeft dat al gedaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 21:21

Je noemt nu drie dingen:
- intern oversluiten
- verlengen bij einde rentevaste periode
- rentemiddeling

Als je je rentecontract openbreekt en bij dezelfde bank een nieuwe hypotheek afsluit, dan spreken we over intern oversluiten. Je blijft bij dezelfde bank, maar je krijgt wel een hele nieuwe hypotheek. Dan heb je de hierboven genoemde kosten.

Aan het eind van de rentevaste periode mag je bij elke bank kosteloos je rente opnieuw afsluiten bij die bank. Je hoeft dan niet naar de notaris, het enige dat wijzigt aan je hypotheek is de periode en de hoogte van de rente. Dat is ook het moment dat je zonder boete naar een andere bank kunt. Dát is wel weer een oversluiting, met alle kosten. Alleen dus geen boete :)

Rentemiddeling is niet zonder boete! Zie daarvoor mijn eerdere bericht hierover in dit topic.

Evelienepien

Berichten: 3314
Geregistreerd: 18-03-06

Re: Hypotheek overzetten, wie heeft dat al gedaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 21:49

@berdien: kijk, hier kan ik tenminste wat mee :D
Gewoon duidelijk, kort en bondig +:)+
Zou willen dat de bank ook zo was _/-\o_

Je hebt me iig weer wat verder geholpen (in mijn beginnende zoektocht van de mogelijkheden v hypotheek gedoe)! Thanks :D

Berdien

Berichten: 64566
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Hypotheek overzetten, wie heeft dat al gedaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 23:32

Graag gedaan! Het is mijn werk, vandaar :))

Als je vragen hebt dan weet je me te vinden!

heidiLOVER

Berichten: 9186
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Opperdoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 00:22

Earth schreef:
Nja ik vind onze boete dus echt opvallend laag :') Maar wij hebben ook maar een hypotheek van €125.000 :P Dus dat zal er wel mee te maken hebben.

Hier er ook naar gekeken met een adviseur tijdens een gratis gesprek. Voor nu doen we er nog even niets mee wegens andere redenen. Ik heb dit huis 7 jaar geleden gekocht, mijn hypotheek ligt nog een stuk lager en de overwaarde ligt op meer dan een ton, ik weet niet of dat ook veel verschil geeft, maar die adviseur had het ook over een boete van 2500 of 3000 euro geloof ik. Dus helemaal niet gek!