Ik rij nu alweer bijna 2 jaar met mijn scooter. Meestal moet ik maar korte afstandjes rijden in de bebouwde kom, en helpt Google Maps me wel uit de nood, maar onlangs moest ik ergens zijn waarbij de routeplanner serieus de mist in ging.
Het probleem is: een scooter is geen auto, maar ook geen fiets.
De route die ik dinsdag bijvoorbeeld moet nemen, bestaat ofwel uit autobanen waar ik niet op mag (max. 90km/u, verboden voor scooters), ofwel uit fietspaden waar ik eigenlijk ook niet altijd op mag (en dat staat daar dan ter plaatse ook aangegeven). Ik heb die route 1x eerder gereden, en dat was echt een ramp!
Met de scooter val ik er zo'n beetje tussen. Want ik kan kiezen tussen routes voor: auto's, fietsen, voetgangers en het OV. Maar daar valt mijn scooter allemaal niet onder. In de bebouwde kom is dat nooit een probleem, daar mag je toch maar max. 50km/u en dan kies ik standaard de autoroute, maar daarbuiten is het wél een probleem.
Een ritje (hetzelfde ritje dat ik komende dinsdag moet nemen) van 20 minuten loopt dan uit op iets van +- een uur, omdat ik mezelf constant "vast rij" door ofwel op een autobaan (waar men sneller dan 50 km/u mag rijden, en ik dus niet) ofwel op een fietspad uit te komen (waar dan staat aangegeven dat scooters hier niet mogen rijden).
Bestaat er een gps-systeem specifiek voor scooters? Hier in mijn dorp bijvoorbeeld zijn er een heleboel enkele-richtingstraten waar een fietser en een A-klasse in beide richtingen mag rijden. Dan is de auto-route langer dan een A-klasse route, bijvoorbeeld.
Ik zou komende dinsdag een combinatie moeten hebben tussen autobanen in de bebouwde kom, en een fietspad waar ook ik mag rijden als alternatief voor wanneer men sneller dan 50km/u mag op een autobaan. Ik kan de grote baan (max. 90km/u, verboden voor scooters) grotendeels vermijden door een stukje parallel te rijden op bebouwde kom-banen, maar op een bepaald moment moet ik toch over/onder die baan van 90km/u. Helaas brengt de routeplanner me dan vaak naar een fietspad waar ik eigenlijk ook niet welkom ben.
Ik val er dus echt tussen, tussen de aangeboden opties op Google Maps.
Wie o wie heeft er de gouden tip?
Ik bedoel idd navigatie haha, geen tracking systeem.