Electrische cv ketel,

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Electrische cv ketel,

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-21 07:16

Ik las net iets over een electrische cv ketel. Klinkt interessant dan zou ik mijn gasaansluiting kunnen verwijderen.

Maar heeft iemand hier ervaring mee en verwarmt hij goed en hoe zit het met het stroomverbruik?

8nnemiek

Re: Electrische cv ketel,

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 07:25

Ik volg even mee. Ik vind het ook interessant en heb er ook naar zitten kijken.
Je hebt in ieder geval meerdere soorten; van hybride ketels tot combiketels en enkel verwarmingsketels.
Voor kleinere huizen of huizen die de gewone verwarming als bijverwarming gebruiken naast bv een houtkachel of elektrische kachel/airco of warmtepomp schijnt een elektrische cv prima te werken. Voor grote huizen die enkel via de cv flink stoken schijnt een elektrische cv vaak niet krachtig genoeg te zijn.

Zelf stook ik nauwelijks nog via de cv, en zou een elektrische cv met daarnaast een boiler in de keuken en een boiler voor de badkamer de ideale oplossing zijn. Ook vanwege de zonnepanelen die we hebben.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-21 07:29

Ik heb ook zonnepanelen (er is ruimte voor meer ook de omvormer kan het aan) en kook electrisch. Enige minpunt mijn huis is nog niet top geisoleerd. Boven nog enkel glas (komt folie voor, dubbel glas staat in de planning) dak nog niet geisoleerd. Vloerisolatie niet mogelijk, maar mijn siergrind vloer zorgt wel voor wat isolatie gelukkig.

Heb beneden al een boiler nodig voor de badkamer daar. En zou voor douchen en warm water ook eentje boven nodig hebben.

Ik heb op de slaapkamer al een electrische kachel, woonkamer heeft er ook aleen en ik heb klaarstaan een petroleum kacheltje. Ook de douche boven heeft een electrisch kacheltje. Maar kwa temperatuur is 18/18,5 graden voldoende. Helaas geen houtkachel meer -O-

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 08:02

Ik heb me vorig jaar al eens verdiept in verschillende alternatieven voor gas.
Hebben daar ook iemand voor thuis gehad om door te spreken.

Elektrische cv is veruit het minst aantrekkelijk van alle opties.
Je woning moet spouw, vloer en dakisolatie hebben en minimaal HR++ gas.
Elektra is 2.5 keer duurder dan gas en de Elektrische cv verbruikt ook nog eens 2x zoveel.
Dus je kosten zouden verviervoudigen.
Om dat op te vangen heb je alleen voor de cv dan al 50 zonnepanelen nodig...
Daarbij kan zo'n ketel geen water verwarmen en heb je dus een boiler nodig.

Er hangt dus een flink kostenplaatje aan en voor dat bedrag is het vele malen rendabeler om een warmtepomp te laten installeren.
Laatst bijgewerkt door ClaudiaHS op 03-11-21 08:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 08:03

In principe kun je het altijd met de juiste all-electric warm krijgen. Aanname voor berekening de lucht/ water warmtepomp met koudemiddel R 32.
Echter om de investeringen terug te kunnen verdienen zijn er veel aandachtspunten. Om hier geen bladzijdes vol te schrijven zou ik uitgaan van de volgende globale berekeningen die gelden voor de meeste all-electric die in nederland worden verkocht.
Isoleren, zonnepanelen, losse boiler laat ik achterwege in berekening. Hou er rekening mee als je ooit zonnepanelen neemt dat de saldering afgebouwd wordt.
Jouw gasverbruik bijvoorbeeld 1500 m3. 1500 x 10 = 15000. 15000 : scop (let op seizoen rendement dus geen cop nemen) 15000 : 3 = 5000 KW electra extra.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-21 08:16

Nico ik ben toch rekenkundig onderlegd maar je rekensom kan ik niet volgen :n gas x10? Wat is cop?

Warmtepomp kan ik niet betalen, zijn bij kou erg beroerd kwa warm krijgen, ook stroomvreters en ik wil geen permanente herriebron hebben ook. De reden ook onder andere voor geen airco. Ik ben geluidsgevoelig en al die herriekasten buiten slopen mijn nachtrust. Dat is voor mij gewoon een no go. :n

Ketel staat op zolder en hoor ik daar niet.

Stroom is niet meer twee keer zo duur dan gas nu. :n Die verschillen worden steeds kleiner.

Mijn grootste kostenpost is nu gas. Mijn maandbedrag is 3/4 gas 1/4 stroom. Vastrecht kosten van gas waren daarin de grootste post ook weer.

Maar waarin zit bij die cv dan het knelpunt? Water opwarmen voor de cv is lastig?
Laatst bijgewerkt door karuna op 03-11-21 08:19, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 08:17

ClaudiaHS schreef:
Elektra is 2.5 keer duurder dan gas en de Elektrische cv verbruikt ook nog eens 2x zoveel.
Dus je kosten zouden vervierdubbelen.

Dat klopt niet, je telt het op die manier dubbel.
Een elektrische cv schijnt ongeveer het dubbele te kosten van gasgestookt.. behalve als je zonnepanelen hebt natuurlijk.
https://www.inoxcon.nl/faq/ik-wil-mijn- ... mee-houden

Maarrr, dit zijn cijfers van vorig jaar. Inmiddels is de gasprijs gestegen tot €1,10. Dat is al bijna een derde hoger dan waarmee in het voorbeeld wordt gerekend, dus wordt elektrisch stoken steeds voordeliger.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-21 08:20

Ik heb ook een edit toegevoegd. Gas is veel duurder en zal stijgen. Aanschaf van een warmtepomp. Dat geld heb ik niet :n en met kou moet je daarmee ook bijverwarmen en het zijn stroomvreters ook nog

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-21 08:24

Ik heb even jou links aangeklikt. Hun stroomverbruik gemiddelde. Jemig ik zit zonder de panelen op 2000 kw maximaal. Met de opbrengst blijft er een 250 kw over nu nu. Ik kook was enz liefst tijdens opbrengst uren.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 08:50

Ja oké, gas is nu een stuk duurder. Maar alsnog is een elektrische cv (nog) niet rendabel

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 08:54

Ik heb hier ook eens naar gekeken, maar toen werd het aan alle kanten afgeraden. Nadeel is ook dat de zonnepanelen weinig/niks opwekken als je de elektriciteit nodig hebt in de winter/avond. Nu maakt dat niets uit vanwege het salderen, maar als dat eraf gaat zul je behoorlijke ‘batterijen’ moeten aanschaffen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 09:21

Gooi je vraag eens op Tweakers neer. Daar zitten best wel mensen die kennis hebben van deze materie.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 09:31

Ceetje_bokt schreef:
Ik heb hier ook eens naar gekeken, maar toen werd het aan alle kanten afgeraden. Nadeel is ook dat de zonnepanelen weinig/niks opwekken als je de elektriciteit nodig hebt in de winter/avond. Nu maakt dat niets uit vanwege het salderen, maar als dat eraf gaat zul je behoorlijke ‘batterijen’ moeten aanschaffen.

Goed isoleren en overdag stoken als de zon overschot geeft waar je geen geld meer voor krijgt. Door de isolatie blijft het lang genoeg warm om comfortabel te blijven tot je naar bed gaat. Maar het vraagt wel een andere manier van omgaan met je energieverbruik. Al is dat met zo'n slimme thermostaat, etc. ook op te lossen zonder er op te hoeven letten.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 10:08

ClaudiaHS schreef:
Elektra is 2.5 keer duurder dan gas

Dit klopt niet, in elk geval niet in NL: gas is altijd al hoger geweest qua kosten dan electra... Weet niet waar jij woont?

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 10:42

Yv_ schreef:
ClaudiaHS schreef:
Elektra is 2.5 keer duurder dan gas

Dit klopt niet, in elk geval niet in NL: gas is altijd al hoger geweest qua kosten dan electra... Weet niet waar jij woont?

Ik weet het exacte rekensommetje niet(m3 gas omrekenen naar kwh stroom)
Maar als je het verbruik van bv een gaskookplaat omrekend naar het verbruik elektrische kookplaat, dan is dat zeker wel 2.5 keer zo duur, een elektrische kookplaat is wel zuiniger in gebruik!
Maar momenteel zal het niet veel uitmaken aangezien de gasprijzen enorm zijn gestegen.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 12:42

ClaudiaHS schreef:
Yv_ schreef:

Ik weet het exacte rekensommetje niet(m3 gas omrekenen naar kwh stroom)
Maar als je het verbruik van bv een gaskookplaat omrekend naar het verbruik elektrische kookplaat, dan is dat zeker wel 2.5 keer zo duur, een elektrische kookplaat is wel zuiniger in gebruik!
Maar momenteel zal het niet veel uitmaken aangezien de gasprijzen enorm zijn gestegen.

Ah zo! Ik dacht dat je de prijs per KwH bedoelde :).

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 12:48

Wanneer je er nog zonnepanelen bij kunt plaatsen doen en eventueel voor bijverwarming kijken naar stralingspanelen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-21 12:49

Stralingspanelen als in infrarood?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 13:01

Geen idee maar wanneer je redelijk vaste verblijfplekken in je huis hebt bvb bureau met computer er op dan kun je er daar een monteren en gebruiken wanneer je daar zit. Dan kan de thermostaat lager, je moet het echt als bijverwarming zien maar wanneer je stroom zelf opwekt kan het een goede optie zijn.

Ook gewone elektrische bijverwarming is een optie bij voldoende zonnepanelen. bvb https://www.bol.com/nl/nl/p/adax-neo-np ... gLAoPD_BwE

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-21 13:07

In de woonkamer staat een electrische plaat aan de muur naast waar ik het meeste zit. Kantoor oid is niet van toepassing. Boven heb ik wel meer ruimtes waar ik afwisselend meer ben. Maar in de trainingskamer is extra warmte niet echt fijn. Een kamer staat de infrarood sauna dus daar heb ik niks nodig. Mijn toekomstige knutselkamer zou wel wat kunnen gebruiken dan.

Maar het liefst zou ik het laatste beetje gas eruit gooien. De ketel is niet de zuinigste in gebruik zullen we maar zeggen. Over op electrische verwarming. En boilers. Vandaar deze cv de radiatoren worden dan toch nuttig gebruikt. Alle leidingen heb ik goed geisoleerd en alle platen zijn voorzien van radiatorfolie er achter.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 15:20

Wij zitten ook te kijken, Moeten een nieuwe hr, maar lopen nu wel tegen het gas aan.

Wij willen eigenlijk geen warmtepomp.

Ons huis is nog niet volledig geisoleerd, maar per ruimte wel mee bezig en dan voldoet het helemaal.

Niemand raadt de electriche hr ketel aan. Wij willen wel zonnepanelen, maar dat zijn er niet genoeg om dan alles op te vangen en juist in de winter heb je hem nodig.

Je moet een aparte boiler, dus alles bij elkaar opgeteld is het een flinke investering.

We hebben ook gekeken naar de airco's, maar na 8jr luchtverwarming, een hekel gekregen aan verwarming die geblazen wordt.

Dan kom je op een pelletkachel op de cv voor de winterdagen, maar ook weer extra investering.

Ben nu aan het uitrekenen om de radiatoren te vervangen door electrische kachels en dan dus de zonnepanelen. Dan heb je geen hr ketel nodig. Wel de boiler voor warm water.

IR panelen lijken fijn, maar je stapt echt de warmte in en uit, dus dat vind ik were minder fijn in grotere ruimte's zoals de keuken met eetkamer.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 15:21

karuna schreef:
Nico ik ben toch rekenkundig onderlegd maar je rekensom kan ik niet volgen :n gas x10? Wat is cop?

1 m3 aardgas wordt omgerekend ca. 10 kWh.
https://www.ecoburen.nl/site/energietransitie-gas

Dit doe je met behulp van de calorische bovenwaarde (35,17 MJ/Nm3) en elektriciteit is 3,6 MJ/kWh. Je komt dan op 9,8 uit, afgerond dus 10.

COP is de Coefficient of Performance van een warmtepomp
https://www.klimaatexpert.com/warmtepom ... -rendement

Als je gasverbruik 1.500 m3 per jaar is, rekent dat dus om naar 15.000 kWh.

Ook leuk om dat om te rekenen naar zonnepanelen.
16 zonnepanelen leveren ca. 5.000 kWh. Als je niets verandert qua isolatie e.d. dan heb je dus 3x 16 = 48 zonnepanelen nodig om een jaarlijks gasverbruik van 1.500 m3 om te zetten naar (zelf) opgewekte elektriciteit.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 15:40

SP

hier geeft de verwarmingsmonteur aan, als onze ketel kapot gaat, gewoon weer een nieuwe kopen.
Want een andere optie is er niet voor een ouder huis. Of we moeten eerst een ton gaan verbouwen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 15:54

DuoPenotti schreef:
SP

hier geeft de verwarmingsmonteur aan, als onze ketel kapot gaat, gewoon weer een nieuwe kopen.
Want een andere optie is er niet voor een ouder huis. Of we moeten eerst een ton gaan verbouwen.

Ons huis wordt naar huidige standaard goed geisoleerd, dus dan valt de ouderdom een beetje weg.

Gas aansluiting is hier in de straat pas 2jr oud, maar ook wij vinden de prijzen wel enorm stijgen en als dit zo blijft en we rond 2030 van het gas af zouden moeten, willen we ook geen dief van eigen protemonnee zijn.

We verbouwen nu en ga over 8jr niet alles weer anders en nieuw doen. Dat is dubbel.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 16:01

2030 gaat niet gebeuren. Dat zou de extreem linkse lobbie misschien willen maar is echt niet haalbaar.
2050 zeggen ze dat de kraan echt dicht gaat. dan ben ik 75, dan zoekt de volgende eigenaar van dit huis het maar uit :D