Jullie gasverbruik

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37323
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Jullie gasverbruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 11:31

Zou je daarmee dan ook kunnen verwarmen? Zo lastig in te schatten steeds hoeveel je verbruikt met een electrische kachel.

verootjoo
Berichten: 35670
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 11:39

karuna schreef:
Zou je daarmee dan ook kunnen verwarmen? Zo lastig in te schatten steeds hoeveel je verbruikt met een electrische kachel.


Ligt eraan hoeveel panelen je hebt en hoeveel zon er is denk ik :=
In de winter moet je ms wat van het stroomnet nemen. Beetje zoals bij een regenton :P

manzano

Berichten: 23996
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 11:45

Maris schreef:
weten jullie misschien of er ergens een topic is over de keuze tussen een vast contract en een variabel contract ?

Geen idee. Maar zover ik weet zijn alle contracten momenteel variabel toch en sluiten ze geen vaste af.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37323
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Jullie gasverbruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 11:48

Ik heb geen keuze helaas wat betreft een vast contract, de keuze is variabel of flexibel. Flexibel verandert iedere maand de kosten van gas en stroom. Variabel theoretisch januari en juni. Al is hij ook in april nu gewijzigd. De variabele is elk moment om te zetten en nu goedkoper (nog steeds erg duur). De flexibele is meteen een jaar en nu peperduur

purny

Berichten: 27559
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 11:53

Het loont echter wel om te vergelijken.
Energieprijzen gaan overigens wel weer naar beneden

8nnemiek

Berichten: 43471
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 12:00

verootjoo schreef:
Die zijn er al, je kan daarmee 40W opslaan :j maar nog erg kostbaar, en niet rendabel omdat je voor terugleveren meer krijgt.
Ik denk dat ze tegen 2030 goedkoper worden en verder doorontwikkeld en dat we er naartoe gaan dat iedereen zo’n ding in huis heeft.

Je bedoelt 40Wh denk ik? Maar dat is erg weinig, daar kun je hooguit en uurtje tv op kijken :))
De meeste thuisaccu's zitten zo tussen de 5 en 10 kWh. Die van Tesla iets hoger volgens mij.
En dat is wat te krap om je huis volledig elektrisch mee te verwarmen (stel je verwarming verbruikt 2000 Watt, dus 2kW, en die verwarming is de helft van de tijd aan), dan verbruik je op 12 uur tijd zo'n 12 kWh, maar als je 's nachts de verwarming terug draait dan hoef je maar minimaal stroom bij te kopen met een thuisaccu.

Terugleveren brengt trouwens nauwelijks geld op helaas. Zelf de stroom opslaan is rendabeler. Maar nu dat de salderingsregeling er nog is, maakt het nog weinig uit.

viphorse

Berichten: 1516
Geregistreerd: 28-07-09
Woonplaats: Oss

Re: Jullie gasverbruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 12:16

Ik vind dat van de vaatwasser overdag aan wel een goeie had daar niet bij stil gestaan eigenlijk . Overdag leveren we nu zat terug maar ik zet de vaatwasser standaard aan half eind avond en net als eten maken kan ook groot gedeelte al overdag gemaakt worden . Wassen doe ik altijd al overdag en zet hem nu ook wat vaker aan.

verootjoo
Berichten: 35670
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 12:40

8nnemiek schreef:
verootjoo schreef:
Die zijn er al, je kan daarmee 40W opslaan :j maar nog erg kostbaar, en niet rendabel omdat je voor terugleveren meer krijgt.
Ik denk dat ze tegen 2030 goedkoper worden en verder doorontwikkeld en dat we er naartoe gaan dat iedereen zo’n ding in huis heeft.

Je bedoelt 40Wh denk ik? Maar dat is erg weinig, daar kun je hooguit en uurtje tv op kijken :))
De meeste thuisaccu's zitten zo tussen de 5 en 10 kWh. Die van Tesla iets hoger volgens mij.
En dat is wat te krap om je huis volledig elektrisch mee te verwarmen (stel je verwarming verbruikt 2000 Watt, dus 2kW, en die verwarming is de helft van de tijd aan), dan verbruik je op 12 uur tijd zo'n 12 kWh, maar als je 's nachts de verwarming terug draait dan hoef je maar minimaal stroom bij te kopen met een thuisaccu.

Terugleveren brengt trouwens nauwelijks geld op helaas. Zelf de stroom opslaan is rendabeler. Maar nu dat de salderingsregeling er nog is, maakt het nog weinig uit.


Ik bedoel 40kWh :+ dat is de grootste die er nu is. Onbetaalbaar nog, maar als er verder doorontwikkeld wordt, komt het vast ook voor het gewone publiek.

8nnemiek

Berichten: 43471
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 13:35

40kWh is dan weer flink veel, dat lijkt me meer iets voor bedrijven misschien? Maar ik verwacht inderdaad ook dat het steeds betaalbaarder wordt, en ik denk ook dat solid state batterijen een groot aandeel gaan krijgen in de thuisbatterijen-markt.

We zijn zelf aan het kijken naar batterijen om op onze boot volledig off-grid te leven, en als je zo'n set zelf samenstelt dan valt dat nog flink mee qua prijs.
Een accubank van 6,7kWh kost ons ongeveer €1500, daar komt dan wel nog de bms en omvormer bij.

verootjoo
Berichten: 35670
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 13:45

8nnemiek schreef:
40kWh is dan weer flink veel, dat lijkt me meer iets voor bedrijven misschien? Maar ik verwacht inderdaad ook dat het steeds betaalbaarder wordt, en ik denk ook dat solid state batterijen een groot aandeel gaan krijgen in de thuisbatterijen-markt.

We zijn zelf aan het kijken naar batterijen om op onze boot volledig off-grid te leven, en als je zo'n set zelf samenstelt dan valt dat nog flink mee qua prijs.
Een accubank van 6,7kWh kost ons ongeveer €1500, daar komt dan wel nog de bms en omvormer bij.


Als je ermee wilt verwarmen in de winter heb je dat we nodig denk ik? Wij gebruiken nu zo’n 10kwh per dag in de winter zonder zonne-energie. Dat red je dan niet zonder grote accu. Of je moet ervoor kiezen om in de winter van het net te nemen.

8nnemiek

Berichten: 43471
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 14:03

In de winter zul je toch deels van het net moeten nemen omdat je zonnepanelen dan nooit zo veel zullen opbrengen. In de winter zullen thuisaccu's vooral handig zijn om het te veel aan stroom van windmolens op te slaan, wat je met een dynamisch contract goedkoop kan inkopen op dagen met veel wind.

Onze panelen hebben in de hele maand Januari 130 kWh opgebracht, dus zo'n 4kWh per dag. We hebben, samen met de buren, 30 panelen.

Maris
Berichten: 15925
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 19:14

manzano schreef:
Maris schreef:
weten jullie misschien of er ergens een topic is over de keuze tussen een vast contract en een variabel contract ?

Geen idee. Maar zover ik weet zijn alle contracten momenteel variabel toch en sluiten ze geen vaste af.


Ik kan bij mijn huidige leverancier kiezen voor een nieuw variabel of vast contract ( voor 1 jaar).mijn huidige jaarcontract is bijna afgelopen. Jullie dus allemaal niet ?

Gnome
Berichten: 8456
Geregistreerd: 01-10-05

Re: Jullie gasverbruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 20:31

Ik kon alleen variabel afsluiten inderdaad maar met de huidige prijzen kan het niet veel slechter dus daarom vond ik het ook wel prima.

Sinds de zonnepanelen erop liggen hebben we ineens een negatief verbruik in totaal.. En ruim ook dus ze schelen ons nu bijna 250 euro per maand. Compenseert mooi voor de koudere maanden straks.

Babsiej

Berichten: 6244
Geregistreerd: 23-09-02
Woonplaats: Aan het eind van de wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 20:44

Wij hebben 23 panelen en in januari hebben die 143kwh opgeleverd.

Deze maand hebben de zonnepanelen al 793 kwh opgeleverd. Dus we leveren ook veel terug.

Wel doen wij idd de auto overdag opladen als ze opleveren, en overdag wassen, overdag de vaatwasser aan etc.

Onze energierekening voor mei tot nu toe is -29,00 euro *\o/*

viphorse

Berichten: 1516
Geregistreerd: 28-07-09
Woonplaats: Oss

Re: Jullie gasverbruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 21:06

Wij hebben 8 zonnepanelen en januari 80 kWh terug deze maand staat de energie op -15 euro
Ons contract loopt helaas af in juli ga eens kijken wat beste optie is maar ik denk blijven en variabel .

Debbie

Berichten: 4293
Geregistreerd: 20-01-09
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 22:54

Ik ben na een aantal offertes vergelijken gister ook akkoord gegaan met een aanbod voor zonnepanelen. Hopelijk liggen ze snel, kan ik nog wat zonnige maanden meepakken!

Wil dan ook een aantal elektrische radiatoren aanschaffen.

Ik lees hier dat veel mensen met airco's verwarmen. Wat voor soort airco moet ik me daar bij voorstellen? :o Hangen die aan de muur? En maken die geen geluid als ze aanstaan? En bij een airco moet je toch ook een soort buis naar buiten hebben of zo'n kast aan de buitenkant van je huis?

ClaudiaHS

Berichten: 8063
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 22:58

Debbie schreef:
Ik lees hier dat veel mensen met airco's verwarmen. Wat voor soort airco moet ik me daar bij voorstellen? :o Hangen die aan de muur? En maken die geen geluid als ze aanstaan? En bij een airco moet je toch ook een soort buis naar buiten hebben of zo'n kast aan de buitenkant van je huis?


Een inverter.
Ja die hangt aan de muur, met een buis naar buiten en daar hangt dan een nog groter bakbeest.
En ja ze maken geluid, wij vinden het niet storend overigens :)
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door ClaudiaHS op 18-05-22 22:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzanne F.

Berichten: 49407
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 22:58

Debbie schreef:
Ik lees hier dat veel mensen met airco's verwarmen. Wat voor soort airco moet ik me daar bij voorstellen? :o Hangen die aan de muur? En maken die geen geluid als ze aanstaan? En bij een airco moet je toch ook een soort buis naar buiten hebben of zo'n kast aan de buitenkant van je huis?


Eeh ja, ja en ja. :j :')

Debbie

Berichten: 4293
Geregistreerd: 20-01-09
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 23:02

Haha top :') Bedankt voor jullie snelle en duidelijke antwoorden!

Ik heb een tussen woning met weinig voor/achter gevel (veel raam) dus dat ie een verbinding naar buiten moet hebben maakt het wat ingewikkelder :+

Fitzroy

Berichten: 25163
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Jullie gasverbruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 23:06

Ik heb een watergekoelde airco aan laten leggen. Dan heb je geen buitenunit nodig.

ClaudiaHS

Berichten: 8063
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 00:11

Fitzroy schreef:
Ik heb een watergekoelde airco aan laten leggen. Dan heb je geen buitenunit nodig.


Maar daar kan je niet mee verwarmen?

8nnemiek

Berichten: 43471
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Jullie gasverbruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 05:20

Wij hebben ook een split airco, dus met buitenunit. Die van ons heeft een stille modus, dan hoor je hem helemaal niet, maar werkt ie ook wat minder hard.

mysa

Berichten: 10542
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Jullie gasverbruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 07:33

Een airco blaast op 1 punt koude of warme lucht naar binnen, toch? Kun je er dus maar een beperkte ruimte mee bedienen, lijkt me?

viphorse

Berichten: 1516
Geregistreerd: 28-07-09
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 07:36

Wij hebben boven een inventum en beneden een haier beide met een unit naar buiten . Die van boven hebben wij alleen voor koelen maar beneden hebben wij ook gebruikt om te verwarmen wat gewoon goed gaat .
Onze airco beneden heeft binnenin 3 waaiers / klepjes en die staan afgesteld dat ze de hele kamer door blazen .

Suzanne F.

Berichten: 49407
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 08:00

mysa schreef:
Een airco blaast op 1 punt koude of warme lucht naar binnen, toch? Kun je er dus maar een beperkte ruimte mee bedienen, lijkt me?


Nou hij hangt bij mij op de slaapkamer boven in de dakkapel maar als ik hem op hard blazen zet en ik zet de deur open dan komt de koele lucht ook naar beneden en dan wordt het beneden ook koeler.

Edit: warmen zal dan moeilijker zijn want warme lucht stijgt op. Dus beneden zal het dan niet warmer worden. Maar daar gebruik ik hem ook niet voor. Mijn slaapkamer verwarm ik nooit, radiatoren staan boven ook allemaal dicht behalve die van de badkamer.