Jullie gasverbruik

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
verootjoo
Berichten: 35669
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Jullie gasverbruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 17:24

Hmmmm ik heb het anders begrepen van onze verwarmingsmeneer. Ga het eens terugzoeken.

Ann

Berichten: 13331
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 17:27


Gnome
Berichten: 8456
Geregistreerd: 01-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 17:32

Ann schreef:
Op de NOS site staat een interessant artikel hierover
https://nos.nl/artikel/2429171-warmtepo ... -personeel

Bron: NOS


Ik zie daar dezelfde kosten inderdaad terug komen. Om nog niet te spreken over kosten die gemaakt moeten worden om het gemiddelde huis überhaupt geschikt te maken. Leuk idee en goed idee maar financieel echt een groot vraagteken op deze manier voor het gros van Nederland.

8nnemiek

Berichten: 43471
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Jullie gasverbruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 17:44

Is het niet zo dat je naast hybride warmtepompen ook hybride cv ketels hebt zonder warmtepomp, dus die alleen elektrisch met warmte-element en gas stoken? Ik meen die wel eens gezien te hebben, maar heb me er nooit echt in verdiept.

Zelf vind ik voor bij ons thuis de gewoon elektrische cv ketels al ruim voldoende, maar wij wonen dan wel vrij klein en stoken alleen de woonkamer.
Zo'n elektrische cv ketel met boiler heb je al voor iets meer dan €1000. En je hebt geen gedoe meer met jaarlijks onderhoud, herrie, rook, kans op gaslekkages en CO in huis..

Gnome
Berichten: 8456
Geregistreerd: 01-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 18:00

8nnemiek schreef:
Is het niet zo dat je naast hybride warmtepompen ook hybride cv ketels hebt zonder warmtepomp, dus die alleen elektrisch met warmte-element en gas stoken? Ik meen die wel eens gezien te hebben, maar heb me er nooit echt in verdiept.

Zelf vind ik voor bij ons thuis de gewoon elektrische cv ketels al ruim voldoende, maar wij wonen dan wel vrij klein en stoken alleen de woonkamer.
Zo'n elektrische cv ketel met boiler heb je al voor iets meer dan €1000. En je hebt geen gedoe meer met jaarlijks onderhoud, herrie, rook, kans op gaslekkages en CO in huis..


Kan er weinig over vinden.. Las wel ook dat de terugverdientijd vrijstaand 7 tot 10 jaar is en een rijtjeshuis zelfs 10 tot 15 jaar bij een hybride pomp. Dat haal je er dus ook niet zo makkelijk weer uit.

fokfanaat

Berichten: 20219
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Jullie gasverbruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 18:01

denk dat met de huidige gasprijzen dat terugverdienen wel sneller gaat

Gnome
Berichten: 8456
Geregistreerd: 01-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 18:04

fokfanaat schreef:
denk dat met de huidige gasprijzen dat terugverdienen wel sneller gaat


Zeker maar of het genoeg is? Zonnepanelen nemen mensen nu al vaak niet omdat ze de winst er niet snel genoeg uit halen en dan heb je het over gemiddeld 4 jaar terugverdien tijd.

Marcella

Berichten: 36843
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 18:08

Dan nog we hebben in de flat blokverwarming met de reden dat cv per woning niet te doen is. Nu hebben ze vorig jaar de cv vernieuwd + dat de flat te koop staat (overname andere woningbouw) gok ik dat er voorlopig niks gaat gebeuren.

verootjoo
Berichten: 35669
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 18:49

ingedebruijn schreef:
8nnemiek schreef:
Is het niet zo dat je naast hybride warmtepompen ook hybride cv ketels hebt zonder warmtepomp, dus die alleen elektrisch met warmte-element en gas stoken? Ik meen die wel eens gezien te hebben, maar heb me er nooit echt in verdiept.

Zelf vind ik voor bij ons thuis de gewoon elektrische cv ketels al ruim voldoende, maar wij wonen dan wel vrij klein en stoken alleen de woonkamer.
Zo'n elektrische cv ketel met boiler heb je al voor iets meer dan €1000. En je hebt geen gedoe meer met jaarlijks onderhoud, herrie, rook, kans op gaslekkages en CO in huis..


Kan er weinig over vinden.. Las wel ook dat de terugverdientijd vrijstaand 7 tot 10 jaar is en een rijtjeshuis zelfs 10 tot 15 jaar bij een hybride pomp. Dat haal je er dus ook niet zo makkelijk weer uit.


Ik kan het met googlen ook niet meer vinden. Maar toen wij ons huis kochten hadden we zo iemand die advies gaf over verduurzaming van het huis en van het gas afkomen en die kwam met lagere prijzen en heb toen ook niet gehoord over twee apparaten.
Maar goed, wij hebben eerst voor veel geld verbouwd en wel zonnepanelen genomen en toen was het geld op dus verder niet meer gekeken naar de volgende stappen, eerst de rekening weer vullen.

Marcella schreef:
Dan nog we hebben in de flat blokverwarming met de reden dat cv per woning niet te doen is. Nu hebben ze vorig jaar de cv vernieuwd + dat de flat te koop staat (overname andere woningbouw) gok ik dat er voorlopig niks gaat gebeuren.


Als je huurt is het toch niet jouw probleem? Maar die van de huurbazen/vve van die flat.

viphorse

Berichten: 1516
Geregistreerd: 28-07-09
Woonplaats: Oss

Re: Jullie gasverbruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 07:25

Toevallig weekend nog over gehad een warmtepomp bij ons zouden we dan wel de vloer moeten laten isoleren maar man wat is dat ding groot ! Waar ga je hem laten …..behalve de kosten vind ik dat ook wel een dingetje .
Onze cv is nu pas 4 jaar oud maar wat er al gezegd wordt met de huidige prijzen is dit wel interessant om naar te kijken .

manzano

Berichten: 23995
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 08:20

Hybride CV/warmtepomp is duurder dan een standaard CV, maar zeker geen 10k. Ook zijn die units niet zo heel groot.
Over naar volledige warmtepomp zijn meeste huizen totaal niet geschikt voor. Het is laagtemperatuur verwarming. Dus dan moet je van radiatoren over op vloerverwarming en enorm goed isoleren.

Moet eens uitrekenen wat een hybride systeem aan stroom kost. Als 1kuub gas besparing me meerdere kWh stroom kost....de stroomprijs is ook echt enorm gestegen.
Was laatst op een cursus waar het hier ook over ging en toen vond ik het rekensommetje dat werd gemaakt op dit punt niet bepaald rooskleurig.

dems75

Berichten: 3881
Geregistreerd: 07-09-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 09:03

Net even gekeken naar gasverbruik dec T/m Nu. Tweepersoonshuishouden, vrijstaand huisje uit 1900 maar mét pelletkachel. Wij hebben ong 25 tot 30 kuub per maand gebruikt....

manzano

Berichten: 23995
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 09:13

Wij zitten in de winter op heel hoog verbruik. Oude CV. Dus die gaan we nu sowieso laten vervangen. Doen nu alleen de CV en die dan wel hybride-ready oid. Op de hybride warmtepompen zit nu jaar levertijd. Daar wil ik sowieso niet op wachten.

8nnemiek

Berichten: 43471
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Jullie gasverbruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 09:20

Wij zitten 's winters op 15 tot 20 kuub. We stoken bijna volledig met de elektrische sfeerhaard en de airco, dus dat gasverbruik is vooral voor douchen en afwaswater. We hebben wat zonnepanelen, en proberen aan het eind van het jaar altijd rond 0 uit te komen, dus evenveel te verbruiken als dat ze hebben opgeleverd.

CharleyT
Berichten: 4010
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 09:26

verootjoo schreef:
ingedebruijn schreef:
Maar zo'n hybride is goedkoper of net zo duur maar daarnaast moet je dan ook nog een ketel kopen. Dan ben je dus 2x zo duur uit in aanschaf toch?


Nee, hoe kom je daarbij? Je koopt alleen een hybride cv-ketel en die doet wat een normale cv-ketel doet alleen verbruikt veel minder gas en meer elektriciteit dan een gewone.

En dat koop je dan als je oude cv-ketel stuk is, je moet dus sowieso een nieuwe en kan dan een nieuwe kopen mét subsidie én die je maandelijks veel minder kost.


Maar elektriciteit is ook niet bepaald gratis toch? En die moet ook nog opgewekt en vervoerd worden, er zijn al problemen met de net capaciteit, dus niet allemaal in 1 keer elektrisch gaan rijden en verwarmen.

8nnemiek

Berichten: 43471
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 09:41

Elektrisch rijden kan juist helpen bij het balanceren van het net. Je kan een lader kopen die kijkt naar hoeveel er wordt opgewekt, en zeker icm een dynamisch contract kan dat heel gunstig zijn; op momenten dat er te veel stroom wordt opgewekt kun je dan zelfs betaald krijgen om je auto te laden.
Verder zullen we uiteindelijk ook meer met thuisaccu's en wijkaccu's moeten gaan werken, en andere manieren om energie op te slaan. Die overgang gaat inderdaad niet van de een op de andere dag, maar het is wel heel belangrijk dat men blijft innoveren, en om te kunnen innoveren is geld nodig maar ook vraag. Daarom is het ook belangrijk om toekomstgericht te kopen, voor elke thuisaccu en elektrische auto en warmtepomp die bedrijven verkopen komt er weer meer geld binnen om verder te innoveren, om meer richting massaproductie te werken, met dalende prijzen tot gevolg.

DuoPenotti

Berichten: 30012
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Jullie gasverbruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 09:48

Innoveren prima, de burger die al amper rond komt verder de kosten in jagen is wat anders....

viphorse

Berichten: 1516
Geregistreerd: 28-07-09
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 10:42

manzano schreef:
Hybride CV/warmtepomp is duurder dan een standaard CV, maar zeker geen 10k. Ook zijn die units niet zo heel groot.
Over naar volledige warmtepomp zijn meeste huizen totaal niet geschikt voor. Het is laagtemperatuur verwarming. Dus dan moet je van radiatoren over op vloerverwarming en enorm goed isoleren.

Moet eens uitrekenen wat een hybride systeem aan stroom kost. Als 1kuub gas besparing me meerdere kWh stroom kost....de stroomprijs is ook echt enorm gestegen.
Was laatst op een cursus waar het hier ook over ging en toen vond ik het rekensommetje dat werd gemaakt op dit punt niet bepaald rooskleurig.


Wij zouden dan toch over gaan op vloerverwarming en meteen vloer isoleren dus dat is geen probleem . Ik ga toch ook eens kijken wat een hybride systeem is en kost misschien ook interessant . Dak ligt vol met zonnepanelen dus leveren we wel wat stroom aan .

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 10:55

Hier zijn we erg benieuwd hoe dit af gaat lopen: https://onstwedde.info/nieuws/nieuws-de ... wedde.html
Dat zou echt een hoop gaan schelen als het voor het hele dorp zou kunnen werken.
En dan mogelijk voor meer plaatsen in Groningen en Drenthe.

Zelf gebruik ik alleen nog maar gas voor warm water, verwarmen doe ik met een airco.
Maar mijn vader verwarmd bv nog grotendeels op gas en een houtkachel voor erbij.

Roodvos

Berichten: 6713
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 11:09

Interessante ontwikkeling MarijeR!


De Vereniging Eigen Huis is ook kritisch m.b.t. de kosten.
Citaat:
De kosten voor het plaatsen van een hybridesysteem liggen tussen de 4500 en 6000 euro, zegt de Vereniging Eigen Huis. Dat is dan inclusief de installatie, maar daar zit geen cv-ketel bij. "Dat is fors duurder dan alleen een cv-ketel vervangen voor ongeveer 1200 euro", zegt een woordvoerder.
https://nos.nl/artikel/2429171-warmtepo ... -personeel




8nnemiek schreef:
Elektrisch rijden kan juist helpen bij het balanceren van het net. Je kan een lader kopen die kijkt naar hoeveel er wordt opgewekt, en zeker icm een dynamisch contract kan dat heel gunstig zijn; op momenten dat er te veel stroom wordt opgewekt kun je dan zelfs betaald krijgen om je auto te laden.
Ik snap niet hoe dit werkt. Want vooral overdag, omdat dan de zon schijnt {:} , wordt er (te) veel electriciteit opgewekt. Maar ook is overdag iedereen aan het werk, en staan die auto's overal, maar niet thuis aan een lader. En 's avonds, als de opbrengt minder of zelfs 0 is, is iedereen weer thuis en moet de auto weer geladen worden.

Sansevieria
Berichten: 4224
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Re: Jullie gasverbruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 11:22

Dat is ook een van de grootste (toekomstige) problemen roodvos.
Er zou veel meer ingezet moeten worden in grootschalige ontwikkeling voor mogelijkheid tot thuis opslag van de opgewekte stroom.

De (bijvoorbeeld) tesla powerpacks zijn nu nog veel te duur, en hebben niet genoeg capaciteit.

Ik probeer zelf nu zoveel mogelijk de stroom meteen zelf te verbruiken, schijnt de zon, dan gaan hier wasmachine en vaatwasser aan.

8nnemiek

Berichten: 43471
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 11:23

Wat gaaf, MarijeR! Het zou geweldig zijn als dat over een tijdje op veel meer plekken mogelijk blijkt te zijn.

Er zijn ook al bedrijven bezig met het vinden van manieren om warmte onder de grond op te slaan in de zomer, om ‘s winters te kunnen stoken, ook super interessant.

Roodvos, om dat echt goed te laten werken is het natuurlijk het beste als mensen een of meer dagen per week thuis werken. Verder zie je de negatieve energieprijzen vooral in het weekend; als bedrijven gesloten zijn. Dat is een ideale tijd om je auto te laden, een was te draaien en je vaatwasser aan te zetten.
Via google vind ik het volgende: “ Gemiddeld rijdt een Nederlandse auto 13.000 kilometer per jaar, ofwel ongeveer 32 kilometer per dag.”
Met een actieradius van gemiddeld 300km kan de gemiddelde Nederlander dus met gemak de hele week naar het werk rijden en hoeft dan alleen in het weekend te laden, of op die thuiswerk-dag.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37323
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 11:25

Ik ben ook een overdag gebruiker. Goddank heb ik die mogelijkheid. Ik eet nu dan ook meest tussen de middag warm omdat ik alles electrisch heb beneden. Niet mijn voorkeur maar het scheelt best veel. Wassen ook overdag en eventueel afwasmachine gaat ook overdag aan.

Een mooie duurzame warmte bron zou dat zijn. :j

Ik hoop ook dat er gewoon huisaccus komen net als in een camper. Overdag laad je die vol waardoor je er in het donker mee kan werken.

Maris
Berichten: 15925
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 11:28

weten jullie misschien of er ergens een topic is over de keuze tussen een vast contract en een variabel contract ?

verootjoo
Berichten: 35669
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 11:29

karuna schreef:
Ik hoop ook dat er gewoon huisaccus komen net als in een camper. Overdag laad je die vol waardoor je er in het donker mee kan werken.


Die zijn er al, je kan daarmee 40W opslaan :j maar nog erg kostbaar, en niet rendabel omdat je voor terugleveren meer krijgt.
Ik denk dat ze tegen 2030 goedkoper worden en verder doorontwikkeld en dat we er naartoe gaan dat iedereen zo’n ding in huis heeft.