Jullie gasverbruik

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37323
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Jullie gasverbruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 12:04

Hier joggingbroek,t shirt en vest of trui tot 18 graden, vanaf 19 gaat het vest uit. Meer dan warm genoeg

Marcella

Berichten: 36843
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 12:16

Volledig veloers huispak met losse kol aan en met 20 graden koud hebben. :brr:

Maar denk dat het in mijn geval ook kan komen door B12 wat te laag is. :o

Gisteren liep ik buiten met een trui, losse kol, sjaal en fleece gevoerd softshel jas. :=

mysa

Berichten: 10542
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Jullie gasverbruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 12:17

B12 heeft er vast niets mee te maken. Ik krijg al veertig jaar injecties dus moet hoog genoeg zijn.

viphorse

Berichten: 1516
Geregistreerd: 28-07-09
Woonplaats: Oss

Re: Jullie gasverbruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 12:32

Hier staat nu de airco aan als verwarming hij verwarmt nu tot 20 graden vind er anders niks aan zo kil . Maanden januari en februari was het tussen de 20 en 21 graden in de woonkamer en dan zit ik nog met een dekentje en manlief in t shirt .

simongek

Berichten: 5348
Geregistreerd: 18-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 19:14

viphorse schreef:
Hier staat nu de airco aan als verwarming hij verwarmt nu tot 20 graden vind er anders niks aan zo kil . Maanden januari en februari was het tussen de 20 en 21 graden in de woonkamer en dan zit ik nog met een dekentje en manlief in t shirt .


Mijn vriend heeft dat ook vaak. Kids zitten ook in shirt bij ons. Ik heb lange mouwen shirt en hoody aan.

Vind alles onder de 20.5 ook ongezellig. Als ik op visite ga bij mijn tante die 19 graden heeft doe ik een dik vest over mijn normale kleding of een dikke dons bodywamer.

viphorse

Berichten: 1516
Geregistreerd: 28-07-09
Woonplaats: Oss

Re: Jullie gasverbruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 19:17

Huis voelt dan meteen zo koud aan alhoewel ik boven niks van verwarming aan heb moet er niet aan denken. Zelfs in de winter raam open . Wel eens in de maand de verwarming boven aan om alles keer te gebruiken .

Storm

Berichten: 20873
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 10:32

karuna schreef:
18 graden gaat nog net, warmer alleen als ik me echt beroerd voel.anders loop ik in t shirt te zweten,

Maar ik ben even de weg kwijt. Naast de btw verlaging zou er toch nog een compensatie van 300/350 euro komen voor iedereen? Is die nu compleet van de baan omdat ik alleen nog maar lees over 800 euro voor de minima? Als dat het geval is ben ik alnog de pineut met een hoog maandbedrag. Vandaag loopt mijn vaste contract af, en ik heb nog steeds geen zekerheid. Die komt volgende maand bij de afrekening. -O-


Er zijn 2 verlagingen, de btw verlaging die per 1 juli ingaat, van 21% naar 9% en ook de belastingverlaging die al vanaf 1 januari is ingegaan en ongeveer tussen de 400 en 500 euro scheelt per jaar.
Voor de minima zit er nog een extra verlaging in van 800 euro.

Silvia

Berichten: 3273
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 15:01

mysa schreef:
Ik ook altijd koud. . Zodra ik stil zit. En dat doe ik toch wel een aantal uren per dag om te werken. En bijvoorbeeld nu ook koud, ondanks thermoshirt, lange trui, teddyvest daar overheen, thermolegging onder broek. Oh, en dikke wollen sokken. Krankjorum eigenlijk.


Ik ben ook zo’n koukleum.. :brr:
Ik heb voor onder mijn bureau een opvouwbaar warmtepaneel gekocht waardoor ik in ieder geval geen koude voeten heb. En aangezien het bureaublad vanaf de onderkant ook verwarmd wordt heb ik minder last van koude handen.

https://www.verwarminghandel.nl/verplaa ... anden.html

purny

Berichten: 27559
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 15:02

En dat niet alleen de minima maar ook de mensen die tussen wal en schip vallen zullen in de problemen komen.
En het extraatje gaat vast niet naar de energierekening

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37323
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 10:55

Inmiddels mijn overzicht van april gehad. Het simpelweg 5 graden lager zetten van de cv temperatuur (50 graden was te laag 55 graden werkt wel) en de retourleiding boven de isolatie eraf gehaald en iets meer electrisch verwarmen en mijn gasverbruik is aardig veel lager. Nog steeds wel hoog (zal aan de ketel liggen vrees ik) maar het is weer een flink verschil

En fijn ik heb nog flinke capaciteit over in mijn stroom waardoor ik electrisch verwarmen nog verder kan opschroeven. *\o/*

Dit bericht alleen kwam ik tegen

https://nos.nl/artikel/2429142-warmtepo ... -vervangen

Ik vrees dat dit voor veel mensen een probleem gaat zijn. Een warmtepomp is zoveel duurder dan een cv ketel in aanschaf. En bij een minder goed geisoleerd huis is het stroomverbruik enorm hoog en bij kou buiten niet goed warm te krijgen ook. Nog los van de brom die die krengen geven ook nog. -O- Ik verbaas me dat ze dit mogen eisen van mensen. :?

Gnome
Berichten: 8456
Geregistreerd: 01-10-05

Re: Jullie gasverbruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 10:59

Ik keek er inderdaad ook van op. Ten eerste vanwege de kosten en ten tweede vanwege de grootte van die krengen. Daar is lang niet ieder huis geschikt voor.

Ik wacht het rustig af. Kan me niet voorstellen dat er geen subsidie voor komt namelijk.

Ann

Berichten: 13331
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 11:05

Zelfs met subsidie gaat dit financieel niet haalbaar zijn voor best nog veel mensen, denk ik. En niet alle huizen zijn geschikt voor deze manier van verwarmen. Hier komt er dit jaar nog een nieuwe goede, degelijke HR CV ketel en dan wachten we het wel rustig af wat er verder gaat gebeuren.

Sansevieria
Berichten: 4225
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 11:08

Ann schreef:
Zelfs met subsidie gaat dit financieel niet haalbaar zijn voor best nog veel mensen, denk ik. En niet alle huizen zijn geschikt voor deze manier van verwarmen. Hier komt er dit jaar nog een nieuwe goede, degelijke HR CV ketel en dan wachten we het wel rustig af wat er verder gaat gebeuren.

Precies dat is de reden dat wij de cv ketel nog maar vervangen hadden.
Met de gedachte, dan kunnen we hopelijk de komende 15 jaar nog vooruit, en dan zien we dan wel weer.

Marcella

Berichten: 36843
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 11:40

Ben benieuwd hoe ze dit zouden doen in flats van sociale huurwoningen. :=

DuoPenotti

Berichten: 30016
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 11:42

Ons kabinet is echt gestoord..staan totaal niet in de werkelijkheid...gewoon niet.
En wie er dan nog VVD en D66 stemt..ik weet het niet....

verootjoo
Berichten: 35670
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Jullie gasverbruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 11:52

Een hybride CV-ketel is niet duurder dan een gewone CV-ketel, en met de huidige subsidie sowieso niet. Ik vind het juist een goede maatregel. Vanwaar die weerstand?

Sowieso als het verplicht wordt, gaat de productie als een tierelier, en gaat de prijs denk ik verder naar beneden. Ze worden steeds verder doorontwikkeld en worden al steeds goedkoper. Nu koop je voor dezelfde prijs een hybride en krijg je ook subsidie.

Warmtepomp is nog erg aan de prijs, en is niet elk huis voor geschikt, maar die stellen ze dan ook niet verplicht. Hybride CV-ketel is ook goed. Warmtepomp is met name aan te raden voor nieuwbouw, en volgens mij wordt dat momenteel in alle nieuwbouw geïnstalleerd. Nieuwbouw met gas is er niet meer, iig hier in de buurt niet.

Van het gas af is uiteindelijk voor iedereen een voordeel :)

8nnemiek

Berichten: 43471
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 11:55

Ik vind het een goede stap, we moeten nu eenmaal van het gas af. Ze zouden het van mij wel in stappen mogen invoeren; eerst alle bedrijfspanden en huurpanden verplicht oude ketels vervangen naar gasloos, en daarna de particulieren.
Eigenlijk snap ik niet zo goed dat mensen nog steeds liever voor een ouderwetse cv kiezen. Qua kosten heb je elektrische verwarming er vrij snel uit, en een elektrische cv kost hetzelfde als een cv op gas, en nu de gasprijs zo oploopt, en in de toekomst alleen maar hoger zal worden ben je dief van je eigen portemonnee met een cv op gas.
En als je een woning dan niet op temperatuur krijgt dan kun je beter investeren in isolatie, in plaats van dat geld uitgeven aan onnodig veel gas verstoken.

Als wij niet gehuurd zouden zitten dan was onze gas-gestookte cv al lang vervangen door een elektrische. Of wellicht door een warmtepomp.

Dat warmtepompen zo duur zijn snap ik trouwens niet. Het is gewoon een airco, zelfde principe.

DuoPenotti

Berichten: 30016
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 11:56

wij hebben al een laag gasverbruik waarom moeten wij dan gedwongen worden tot zoiets?
Daarom de weerstand!
Daarnaast slaan de zonnepanelen al op tilt want het net is vol.
En dat is niet zo ineens opgelost.
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 17-05-22 11:59, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Berichten: 43471
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 11:59

Je hoeft je oude cv niet de deur uit te doen he. Het geldt alleen als je ketel aan vervanging toe is. Als je toch een nieuwe moet kopen, waarom dan niet direct eentje die beter is voor het milieu én je portemonnee?
En met een hybride pomp gebruik je nog steeds gas. Ik vind dat ze wat dat betreft veel te mild zijn juist, die zou ik liever ook zien verdwijnen.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 17-05-22 12:01, in het totaal 1 keer bewerkt

verootjoo
Berichten: 35670
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 12:00

8nnemiek schreef:
Dat warmtepompen zo duur zijn snap ik trouwens niet. Het is gewoon een airco, zelfde principe.


Omdat het nog relatief nieuw is en in oudere huizen moet het hele systeem omgezet worden. Als het straks de norm wordt en er komen veel meer producenten gaat de prijs vanzelf omlaag.

Idem met accu's om je zelf opgewekte energie op te slaan. Tegen 2030 is het heel normaal om zo'n ding in je huis te hebben en zelfvoorzienend te zijn in je elektriciteit.

Veel mensen hebben wat moeite met verandering :) Maar deze verandering is idd ook enorm gunstig voor je eigen portemonnee :j
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 17-05-22 12:00, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Berichten: 30016
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 12:00

Ja wanneer die aan vervanging toe is weet geen mens....

maar beide is dat in ons geval niet

Marcella

Berichten: 36843
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Jullie gasverbruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 12:18

Op zich vind ik het ook niet fout, maar gaat de huur dan wel betaalbaar blijven. Met dat ik denk dat deze flat slopen en nieuwbouw makkelijker en goedkoper is.

Gnome
Berichten: 8456
Geregistreerd: 01-10-05

Re: Jullie gasverbruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 17:15

Maar zo'n hybride is goedkoper of net zo duur maar daarnaast moet je dan ook nog een ketel kopen. Dan ben je dus 2x zo duur uit in aanschaf toch?

verootjoo
Berichten: 35670
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 17:18

ingedebruijn schreef:
Maar zo'n hybride is goedkoper of net zo duur maar daarnaast moet je dan ook nog een ketel kopen. Dan ben je dus 2x zo duur uit in aanschaf toch?


Nee, hoe kom je daarbij? Je koopt alleen een hybride cv-ketel en die doet wat een normale cv-ketel doet alleen verbruikt veel minder gas en meer elektriciteit dan een gewone.

En dat koop je dan als je oude cv-ketel stuk is, je moet dus sowieso een nieuwe en kan dan een nieuwe kopen mét subsidie én die je maandelijks veel minder kost.

Gnome
Berichten: 8456
Geregistreerd: 01-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 17:22

verootjoo schreef:
ingedebruijn schreef:
Maar zo'n hybride is goedkoper of net zo duur maar daarnaast moet je dan ook nog een ketel kopen. Dan ben je dus 2x zo duur uit in aanschaf toch?


Nee, hoe kom je daarbij? Je koopt alleen een hybride cv-ketel en die doet wat een normale cv-ketel doet alleen verbruikt veel minder gas en meer elektriciteit dan een gewone.
En aangezien gas veel duurder is dan elektriciteit snap ik niet dat niet iedereen blij is met een hybride cv-ketel


Dat vind ik niet bij een hybride cv? Dit vind ik online:
Een hybride luchtwarmtepomp is de goedkoopste warmtepomp en kost tussen de € 4.500 en € 6.000 inclusief installatie, exclusief cv-ketel. Dit is exclusief de eventueel nodige aanpassingen aan de cv-installatie en meterkast.

Als je cv dus stuk is en je wilt een hybride cv ketel, moet je die kopen plus de hybride warmtepomp. Online kom je dan al op minimaal een leuke 10k ten opzichte van 1500 voor alleen een cv. Of zoek ik verkeerd en heb jij andere info/cijfers?