Jullie gasverbruik

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
wouterpaard

Berichten: 3143
Geregistreerd: 18-02-04
Woonplaats: sappemeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 12:52

Cayenne schreef:
Janine1990 schreef:
Als mijn slimme thermostaat de juiste gegevens geeft en dat verwacht ik wel (helaas geen slimme gasmeter), dan is het warm water wel echt de laatste waar je je zorgen over hoeft te maken.

Ik ben van het elke dag en best wel lange douchen en kom amper aan 18m3 per maand voor warm water...


Ik ben nu wel benieuwd hoe het verbruik van Wouterpaard dan zo hoog komt als ze echt zo weinig stookt en gebruikt voor koken :=


Ow zoals hier werd gezegd mijn huis is 160m2 (ipv m3)

Ik douche 5x echt max 5 min. 2x 10 ivb haar wassen (krullen) ik wijd het verbruik altijd aan mijn grote huis.. woonkamer/ keuken is open. Maar nu ik het hier lees ben ik er ook wel heel benieuwd naar! Ik heb een open haard en heb soms het idee dat hierdoor ook wel warmte verlies ook al zit de klep dicht.

MyWishMax

Berichten: 25348
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 12:58

Janine1990 schreef:
MyWishMax schreef:
Ik gebruik de slimme thermostaat eigenlijk niet. Wisselende tijden thuis en beneden waardoor een vast ritme niet werkt. En ik word wakker als hij aanslaat.

(En om hem op telefoon te bedienen moet ik abonnement afsluiten en dat vind ik weer onzin...)


Oh heb je er zo eentje... :P

Die van mij reageert dus echt op de wisselende tijden en past zich aan als de realiteit niet overeenkomt.
Ik moest het wel eerst op basis van een programma inzetten, maar op basis daarvan gaat hij mijn ritme herkennen en voorspellen en het programma aanpassen.
Maar het lijkt me makkelijker met één persoon dan met meerdere :')


Haha mijne is niet zo slim :+ ook alleen, maar ik kan programma instellen maar hij past zich niet aan. Dan staat die alsnog vaak aan als ik weg ben of niet wanneer ik thuis ben of kom.

Flits__

Berichten: 667
Geregistreerd: 05-12-06
Woonplaats: Veendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 13:00

Wij (2 volwassenen) hebben in oktober ong. 70m3 gebruikt. Wonen in een geschakelde woning (tussen rijtjeshuis en hoekwoning in) uit 1977 van 130m2. Verwarming staat op 17 graden, heel soms als het echt koud is gaat hij naar 18 graden. Koken ook op gas.

zonnebloem18

Berichten: 24844
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Jullie gasverbruik in oktober 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 13:14

Vorig jaar gebruikten we in oktober 65m³, dit jaar wordt het ongeveer de helft. We zijn 7 oktober begonnen met het gebruiken van een elektrisch kacheltje. Dat gaat een hoop geld schelen en we hebben toch zonnepanelen.

Janine1990

Berichten: 43818
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 13:18

zonnebloem18 schreef:
Vorig jaar gebruikten we in oktober 65m³, dit jaar wordt het ongeveer de helft. We zijn 7 oktober begonnen met het gebruiken van een elektrisch kacheltje. Dat gaat een hoop geld schelen en we hebben toch zonnepanelen.


Mijn ouders doen ook zoiets (en een elektrische boiler en nog wat van die dingen)... Heb jij enig idee hoeveel KW het je kost ongeveer? Ik zit er aan te denken omdat ik altijd onder het gemiddelde zit met electricity gebruik....

M_D_H
Berichten: 17479
Geregistreerd: 01-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 13:23

knabbelgirl schreef:
Wauw wat een reacties al! Super bedankt daarvoor!
Dan zitten wij in verbruik best hoog dus, balen! Hopelijk kunnen we snel een tijdschema installeren op die vloerverwarming want nu staat hij 24/7 op 20 graden terwijl dat helemaal niet nodig is.
Voor nu ben ik even heel blij met mijn vaste prijs contract die nog 2 jaar doorloopt :')
Hier ook label C, alleen de benedenverdieping wordt verwarmd, wel wachten we nog op de afzuigkap waardoor er nogal wat kou door het gat in de muur binnen kan komen, gelukkig wordt die donderdag geïnstalleerd


Ik denk niet dat je qua verbruik echt hoog zit hoor :n
Een gemiddelde hoekwoning in Nederland gebruikt in oktober 99m3.
Jij ziet daar 10m3 onder. Dan doe je het nog best goed hoor :j

Qua vloerverwarming, hij dient altijd op een minimale temperatuur van 16,5 graden te staan :j
Dus je zou hem eventueel wat terug kunnen zetten, Aan de andere kant... Het schijnt te zijn dat elke keer opwarmen meer gas verbruikt dan wanneer je de temperatuur op een constante warmte houd.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110733
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 13:29

Janine1990 schreef:
Cayenne schreef:
Wij hebben de slimme thermostaat 's nachts op 17 graden, in de ochtend een paar uurtjes op 18 en daarna weer terug op 17 omdat de serre doorgaans ook voor warmte zorgt waardoor het meestal 19 graden overdag is.
's Avonds doen we de thermostaat nooit omhoog.


Hebben jullie vloerverwarming?


Alleen in de serre, verder niet.
We willen in de toekomst wel de vloerverwarming door de hele benedenverdieping laten leggen.

mystery1980
Berichten: 4239
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 13:50

Wij hadden ongeveer 16m3 verbruik, 2 personen in een tussenwoning, jaren 50.
Kachel niet aangehad nog, douchen beiden niet erg lang, gewoon wat je nodig hebt om in te zepen, scheren en haren wassen enz. Koken ook op gas, maar veel met snelkookpan. Letten ook op deksels op de pan en dergelijke. Hoge gas prijs zorgt er bij ons wel voor dat we oppassen met verbruik.
Laatst bijgewerkt door mystery1980 op 01-11-21 13:53, in het totaal 1 keer bewerkt

JewEmm

Berichten: 3140
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 13:51

Bij mijn energieleverancier kan ik per uur zien hoeveel ik gebruik. Best interessant. Om mijn huis van 15-16 graden op te warmen naar ongeveer 20, heb ik in een uur 1 kuub nodig, en daarna voor elk uur dat ik hem warm wil houden nog eens 0.3-0.5 kuub.

Ik heb geen vloerverwarming, en wil het ook niet. Mijn beide ouders hebben het, en mijn ervaring is dat de ruimte inderdaad heel egaal warm wordt. Aangezien ik een koukleum ben, heb ik liever 1 warmtebron, waar ik naast kan zitten om mezelf op te warmen, zonder dat ik de kachel hoger hoeft te zetten...

SuperSuup

Berichten: 1951
Geregistreerd: 29-12-04
Woonplaats: oud-beijerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 13:53

Wij zaten voor september op 1m3 :'). In een huurappartement. Gebruiken alleen wat gas voor koken, hebben blokverwarming waarvoor we elke maand betalen bij de huur. Boiler is elektrisch :). Verwarming hebben we alleen savonds aan in de woon en slaapkamer als het echt koud is. Maar ik heb vaak kaarsen aan rond deze tijd en deze kunnen de hele woonkamer verwarmen zodat de verwarming ook niet aan hoeft.
Laatst bijgewerkt door SuperSuup op 01-11-21 13:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine1990

Berichten: 43818
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 13:54

JewEmm schreef:
Bij mijn energieleverancier kan ik per uur zien hoeveel ik gebruik. Best interessant. Om mijn huis van 15-16 graden op te warmen naar ongeveer 20, heb ik in een uur 1 kuub nodig, en daarna voor elk uur dat ik hem warm wil houden nog eens 0.3-0.5 kuub.

Ik heb geen vloerverwarming, en wil het ook niet. Mijn beide ouders hebben het, en mijn ervaring is dat de ruimte inderdaad heel egaal warm wordt. Aangezien ik een koukleum ben, heb ik liever 1 warmtebron, waar ik naast kan zitten om mezelf op te warmen, zonder dat ik de kachel hoger hoeft te zetten...


Heb jij een slimme gasmeter?

Ik zou dit inzicht namelijk ook wel willen omdat ik denk dat het wat buitensporig veel is wat ik verbruik, maar we het niet kunnen vinden adhv CV inspectie etc.

Sansevieria
Berichten: 4212
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 13:58

Wij hebben in Oktober dit jaar voor koken en douchen/bad ongeveer 13kuub gebruikt.
De centrale verwarming staat hier voor nu nog even helemaal uit.

Verwarm nu nog even alleen met de airco's icm zonnepanelen.

Vorig jaar, toen we de cv aanhadden in Oktober ongeveer 170 kuub verbruikt, koken, douche en verwarming, groot vrijstaand huis, 2 personen.

@Janine, hier zijn bij de installatie van de nieuwe cv meteen alle leidingen afgeperst en gecontrolleerd, vanwege het idioot hoge verbruik van de vorige eigenaar.

8nnemiek

Berichten: 43418
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 13:59

Wij zaten afgelopen maand op 12m3. Kleine woning, met twee personen. De cv is nog niet aan geweest, maar ik heb voor mijn doen wel wat meer gedoucht afgelopen maand en ook in bad gezeten. Koken doen we niet op gas, dus is echt alleen het douchen en afwassen.

MerelV

Berichten: 1765
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Noord-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 14:03

Ik zat in oktober op 14m3, voor douchen en verwarmen. Koken dus niet op gas. Is een twee onder 1 kap woning (110m2), volledig geïsoleerd met vloerverwarming als hoofdverwarming (geen radiatoren). Ik woon alleen. Mijn thermostaat staat standaard op 20 graden. Er is mij verteld dat je met vloerverwarming beter niet te vaak de verwarming helemaal uit kunt zetten, maar beter constant kunt houden.

Ceetje_bokt
Berichten: 5173
Geregistreerd: 01-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 14:14

Vrijstaand huis uit 1920, 136 m2. Vrij goed geïsoleerd: verwarmen, koken en douchen. 2 personen
44 m3 verbruikt in oktober

Wij hebben vloerverwarming over de hele begane grond, de thermostaat zit boven. Nooit verplaatst bij de verbouwing. Maar dat komt goed uit, want we hebben ook een houtkachel, dus de cv in de badkamer blijft het doen ook al is het beneden warm.

Gianti

Berichten: 10941
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 14:17

Ik durf bijna niet eerlijk te zijn ;( 103m3 voor beneden appartement van 70m2 en 2 personen. Wel heb ik aan geen een kant buren en is mijn bovenbuur er echt nooit en is vloer slecht geïsoleerd.

We zetten alleen s avonds de verwarming aan in woonkamer tot 21 en douchen Max 10 min (ik vaak stuk korter zelfs). Dus hou mijn hart vast voor rest van winter en vind lastig om te vinden hoe ik verder omlaag kan krijgen.

ClaudiaHS

Berichten: 8057
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Jullie gasverbruik in oktober 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 14:36

37 m3 voor een vrijstaand huis van 186m2.
Wij zijn met 5 personen.
Kids 14,11 en 9 jaar.

Vorig jaar 156m3 8)7.
Maar mijn man heeft ook 1.5 jaar thuis moeten werken en is sinds vorige maand weer op kantoor aan het werk.

Dees

Berichten: 18922
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 14:38

ClaudiaHS schreef:
37 m3 voor een vrijstaand huis van 186m2.
Wij zijn met 5 personen.
Kids 14,11 en 9 jaar.

Vorig jaar 156m3 8)7.
Maar mijn man heeft ook 1.5 jaar thuis moeten werken en is sinds vorige maand weer op kantoor aan het werk.



Hihi, dus de kachel gaat bij jullie thuis alleen aan als de man in huis is? :D

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 14:39

dus van 156 naar 37 alleen door niet meer thuis werken?

tinker_sally

Berichten: 1459
Geregistreerd: 11-01-13
Woonplaats: Een durpke vlakbij de zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 14:47

Van dit jaar heb ik het overzicht nog niet gehad. Maar vorig jaar was het in oktober 51 m3 wat ik verbruikt heb.
Hoekhuis van 120 m2.
Verwarming staat altijd op 17 graden en woonkamerdeur dicht, gordijn in trapgat, keukendeur dicht. En Verwarming alleen open staan in woonkamer en op slaapkamer beetje.
Douche om de dag een 10 minuten. Koken doe ik ook op gas.

zonnebloem18

Berichten: 24844
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 14:53

Janine1990 schreef:
zonnebloem18 schreef:
Vorig jaar gebruikten we in oktober 65m³, dit jaar wordt het ongeveer de helft. We zijn 7 oktober begonnen met het gebruiken van een elektrisch kacheltje. Dat gaat een hoop geld schelen en we hebben toch zonnepanelen.


Mijn ouders doen ook zoiets (en een elektrische boiler en nog wat van die dingen)... Heb jij enig idee hoeveel KW het je kost ongeveer? Ik zit er aan te denken omdat ik altijd onder het gemiddelde zit met electricity gebruik....

Dat kan ik nog niet helemaal goed zeggen, maar ik denk dat we hiermee ongeveer 120kwh meer verbruiken dan vorig jaar in oktober. We leveren alleen 1700kwh per jaar terug, dus alles wat we kunnen besparen op het gas is mooi meegenomen.

Alvaron

Berichten: 1766
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: aan de voet van de Posbank

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 14:55

19 m3. 1 persoons huishouden, jaren 50 rijtjeswoning met oude spouwmuurisolatie. Kook elektrisch en heb alleen in de woonkamer de radiatoren open. Werkt thuis momenteel.
Vanaf 21:00 staat de thermostaat op 15 °C. Om 8:00 gaat ie naar 17 °C, om 10:00 naar 18 °C en om 12:00 naar 19 °C een daar blijft ie in principe op staan.
Tegen koude voeten een paar lekkere sloffen, verder een dikke trui en een fleece dekentje over de benen en 't is prima uit te houden.

ClaudiaHS

Berichten: 8057
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 15:06

Dees schreef:
ClaudiaHS schreef:
37 m3 voor een vrijstaand huis van 186m2.
Wij zijn met 5 personen.
Kids 14,11 en 9 jaar.

Vorig jaar 156m3 8)7.
Maar mijn man heeft ook 1.5 jaar thuis moeten werken en is sinds vorige maand weer op kantoor aan het werk.



Hihi, dus de kachel gaat bij jullie thuis alleen aan als de man in huis is? :D


De kachel gaat nu pas om 14u aan haha.
Ik werk zelfs morgens en de kinderen zitten natuurlijk op school.
Mijn thermostaat kan ik alle dagen apart instellen wanneer de cv aan moet gaan.
Mijn man is een koukleum dus toen hij thuis werkte ging de cv om 8u smorgens aan op 20.5/21°.
Nu dus om 14u op 19.5°, de rest van de familie is niet zo kouwelijk :')

fokfanaat schreef:
dus van 156 naar 37 alleen door niet meer thuis werken?


Zie bovenstaand.
Maar ik weet eerlijk gezegd niet meer wat de temperaturen buiten waren vorig jaar oktober.

We hebben trouwens een jaren '70 woning.
Isopearls in de spouw, overal dubbel glas muv de bijkeuken.
Dak is geloof ik ook redelijk goed geïsoleerd.

fransje23

Berichten: 15377
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 15:10

9m3 gebruikt :)

Appartement 75 m2, woon alleen, buren onder en naast. Onderbuurvrouw is altijd thuis en stookt flink.
Huis heeft overal dubbel glas en een goed geïsoleerd dak.

Grote ramen op het westen waardoor het bij zon snel opwarmt.

Verwarming alleen aan als ik de hele avond thuis ben. Dat is niet zo vaak :+

Verwarming, douchen en koken doe ik op gas.

Yv_
Berichten: 19121
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Westland

Re: Jullie gasverbruik in oktober 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 15:17

Scheelt het echt zo veel in verbruik om verwarmingen uit te laten? Ik heb ze allemaal open staan, maar de thermostaat zit in de woonkamer. Zodra het daar op temperatuur is, slaat het dus bij de rest toch ook uit? Slaapkamer en alles wordt iig nooit zo warm als de woonkamer. Daarom laat ik eigenlijk ook alles gewoon altijd open/aan staan, maar als ik zo het verschil in verbruik bij andere 1 (1,5) personen lees, loont het misschien toch om ze lager te zetten?