Jullie gasverbruik

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Akshay
Berichten: 2081
Geregistreerd: 05-03-12

Re: Jullie gasverbruik in oktober 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 07:18

Wij, 2 persoons huishouden in een vrijstaande boerderij uit de jaren 50 middenin de polder met nog deels enkel glas en de rest on geïsoleerd..

Hebben 17 m3 gas verbruikt in oktober.
We hebben een nieuwe ketel, koken op gas, verwarming ook op gas. Maar, we hebben een houtkachel en zijn veel buiten bezig waardoor er binnen überhaupt niet gestookt hoeft..

Temperatuur binnen is nog niet onder de 16 graden geweest.

roekes

Berichten: 757
Geregistreerd: 05-04-14
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 07:48

6m3 gas in oktober. Ik woon alleen in een rijtjeshuis uit 1976. Kook op gas en douche dagelijks. Mijn buren stoken hun woningen boven de 20 graden. Ik heb nog geen verwarming aangehad want t is 17 graden in mijn huis.warmer vind ik niet prettig.
Muren en vloeren zijn geïsoleerd en heb gewoon dubbelglas

DuoPenotti

Berichten: 29977
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 08:09

Sheran schreef:
Wat een enorme verschillen trouwens! Ik gebruik dus blijkbaar niet veel, maar ik vind het elke maand al zo duur! Ik heb dan wel Greenchoice, niet de goedkoopste, maar duurzaamheid vind ik heel erg belangrijk.

Wij hebben al jaren greenchoice gehad omdat deze wel goedkoop was.

Maar ik schrik ook van het gebruik bij sommige.

Suzanne F.

Berichten: 49396
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 08:18

Het grootste deel van je gasverbruik is de verwarming dus ik denk dat deze vraag interessanter is als je ook vraagt hoe hoog de thermostaat staat. Ik lees hier dat degenen met een laag gasverbruik nog geen verwarming hebben aangehad. Ik heb hem al echt wel een aantal dagen aangehad, bijvoorbeeld in het weekend als ik thuis was. Dan gaat hij naar 20 graden. Standaard staat hij op 18 graden.
Als je hem standaard op 17 hebt en je doet hem nog niet aan dan snap ik dat je bijna geen verbruik hebt gehad in oktober.
De grootste besparingen haal je in het gasverbruik van de verwarming. Graadje lager en dik vest aan.
Ik ken iemand die hem standaard op 23 graden heeft. Tja, die betaalt een godsvermogen natuurlijk.

Mando

Berichten: 15722
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Re: Jullie gasverbruik in oktober 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 08:26

Best leuk om te zien wat je stroom doet als je je elektrische kachel uit zet, 1e daling, en daarna je droger uit zet, 2e daling.

Afbeelding

6 m3 gas per maand. Nou met beide douchen en koken ben je dat al zowat kwijt

MyWishMax

Berichten: 25450
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 09:16

Suzanne F. schreef:
Het grootste deel van je gasverbruik is de verwarming dus ik denk dat deze vraag interessanter is als je ook vraagt hoe hoog de thermostaat staat. Ik lees hier dat degenen met een laag gasverbruik nog geen verwarming hebben aangehad. Ik heb hem al echt wel een aantal dagen aangehad, bijvoorbeeld in het weekend als ik thuis was. Dan gaat hij naar 20 graden. Standaard staat hij op 18 graden.
Als je hem standaard op 17 hebt en je doet hem nog niet aan dan snap ik dat je bijna geen verbruik hebt gehad in oktober.
De grootste besparingen haal je in het gasverbruik van de verwarming. Graadje lager en dik vest aan.
Ik ken iemand die hem standaard op 23 graden heeft. Tja, die betaalt een godsvermogen natuurlijk.


Hier staat hij op 15 graden, dus slaat nog niet aan. En als ik hem aan zet gaat hij naar 19 graden.

Maar vervelend huis, want s zomers wordt het heel heet en koelt het huis niet af, 's winters koelt het juist enorm af en als ik de thermostaat op 10 graden zet wordt het hier ook gewoon tussen de 10 en 15 graden.

janouk
Blogger

Berichten: 17912
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 09:31

Vrijstaand huis in de polder uit 1925, tweepersoons huishouden, verwarmen en douchen op gas. Ik werk thuis Thermostaat overdag op 20 en 's nachts op 16
Oktober verbruik 102 m3.

Stroom gaat via 18 zonnepanelen.

Sanned

Berichten: 1491
Geregistreerd: 20-11-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 10:15

1 m3 :Y)
Maar ik speel vals. Wij koken alleen op gas, hebben stadsverwarming en daar komt ook het warme water voor de douche enzo vandaan.
Maar het gasverbruik zit hem echt niet in het koken dus, wij koken ook echt wel bijna elke dag.

fransje23

Berichten: 15425
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 10:22

In de zomermaanden zit ik op 7m3 en dat is echt warm water en koken. Ketel staat natuurlijk ook wel altijd aan dus zal wel wat verbruiken.

Vroeger thuis ging de CV in de zomer uit maar hadden we een boiler voor warm water.

verootjoo
Berichten: 35666
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 10:25

fransje23 schreef:
In de zomermaanden zit ik op 7m3 en dat is echt warm water en koken. Ketel staat natuurlijk ook wel altijd aan dus zal wel wat verbruiken.

Vroeger thuis ging de CV in de zomer uit maar hadden we een boiler voor warm water.


Maar hoe douche je dan :?

Als bij ons de verwarming uit staat in de zomer hebben we per maand 36m3 gasverbruik met 4 personen.
Woon je alleen? Dan nog vind ik het weinig geloof ik.

Dees

Berichten: 18936
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 10:33

Suzanne F. schreef:
Het grootste deel van je gasverbruik is de verwarming dus ik denk dat deze vraag interessanter is als je ook vraagt hoe hoog de thermostaat staat. Ik lees hier dat degenen met een laag gasverbruik nog geen verwarming hebben aangehad. Ik heb hem al echt wel een aantal dagen aangehad, bijvoorbeeld in het weekend als ik thuis was. Dan gaat hij naar 20 graden. Standaard staat hij op 18 graden.
Als je hem standaard op 17 hebt en je doet hem nog niet aan dan snap ik dat je bijna geen verbruik hebt gehad in oktober.
De grootste besparingen haal je in het gasverbruik van de verwarming. Graadje lager en dik vest aan.
Ik ken iemand die hem standaard op 23 graden heeft. Tja, die betaalt een godsvermogen natuurlijk.


Bij ons staat de thermostaat standaard op 15 graden. Is deze dagen nog voldoende voor 'snachts en overdag. Na zonsondergang gaat de thermostaat naar hooguit 19 graden. Alleen op dagen dat een vieze koude wind door de muren heen komt, kunnen we hem wel eens hoger zetten, maar dat is hooguit 2-3x per jaar het geval.

Warmer is misschien fijner, maar het is ook een beetje een kwestie van jezelf wat 'harden'. Ik kies er bewust voor om de hogere temperaturen niet gewend te raken. En heb het dus prima comfortabel bij 18-19 graden.

Laura82
Berichten: 7467
Geregistreerd: 05-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 10:37

Ik heb even terug zitten kijken naar de zomermaanden, ons gasverbruik zonder verwarming is toch al gauw 25m3. Als ik kijk naar anderen hier moet ik toch eens gaan kijken waar we zoveel gas op verliezen, want lang douchen doen we allemaal niet (en de kinderen ook niet dagelijks) >;)

Hannanas
Berichten: 13030
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 10:42

38m3 verbruikt in afgelopen oktober.

Twee personen, tien jaar oud huurhuis van 130m2. Koken/verwarmen/warm water allemaal op gas.

Zomers, bijv augustus ligt het op 15-20 m3 gas per maand. Maar die koude horror-januari afgelopen jaar zaten we op 120 m3. Gemiddeld gas koude winter is ongv 70-100 m3.

fransje23

Berichten: 15425
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 12:03

verootjoo schreef:
Maar hoe douche je dan :?


Ik woon alleen en douche over het algemeen kort.
Douche ook niet altijd thuis trouwens dat scheelt ook.

En ik heb een waterbesparende douchekop!

Knudd

Berichten: 1563
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Jullie gasverbruik in oktober 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 12:25

Mijn verbruik is 3,5 miljoen euro in oktober :Y) en nee
niet bewerkt 8)7 Afbeelding

zonnebloem18

Berichten: 24862
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Jullie gasverbruik in oktober 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 13:19

Succes met je jaarrekening? Toevallig net een nieuwe meter gekregen? Toen wij een nieuwe meter kregen ging dat ook niet helemaal goed.

Het is dat je stroomverbruik niet zo hoog is anders zou ik denken dat je ergens een plantage hebt.

purny

Berichten: 27558
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Jullie gasverbruik in oktober 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 13:25

Herkenbaar!
Toen ik een slimme meter kreeg en ik bij Essent zat had ik ook zo'n soort bedrag...
Je schrikt je wel het apezuur...

Knudd

Berichten: 1563
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Jullie gasverbruik in oktober 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 17:15

Ja het was niet leuk wakker worden zo op dinsdag. Heb ook direct gebeld, het zou opgepakt worden, vanmiddag al een mail gekregen dat netbeheerder had gereageerd dat ze met werkzaamheden bezig zijn. Hierdoor kan het voorkomen dat bij sommige meterstanden verkeerd worden doorgegeven, wat dus bij mij het geval is. Wordt in de gaten gehouden en als er iets veranderd dan hoor ik het van de energiemaatschappij. Maar ja, goed begin van op mezelf wonen :')

Natasjaa

Berichten: 2763
Geregistreerd: 06-07-04
Woonplaats: Groningen > Crokydoos nr 88

Re: Jullie gasverbruik in oktober 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 21:27

Net m'n overzicht gekregen, 6m3 voor n woning van 83m2, tussenwoning... ik klaag niet

karin1985

Berichten: 1888
Geregistreerd: 17-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 22:38

10m3 tussenwoning 2 personen.
Waarvan 1 deze maand thuis zat.
Douchen, koken en cv-stoken.
De verwarming staat op de doordeweekse avonden op 19 graden.

Stoken is het meest kostbaar (en het bad vullen) dus trek liever een trui aan dan dat ik te snel stook.

Ik gebruik enelogic.nl die halen je verbruik direct bij de netbeheerder op.
De basis versie is leuk werkbaar met 6 maand historie. Voor de echte pluizers kun je uiteraard een abonnement nemen. Ikzelf noteer het maandverbruik in mijn eigen boekhoudexcel om de jaren met elkaar te vergelijk. Inmiddels al van 2012.
Ik ben vriendjes in enelogic met mijn ouders en zus, klein beetje verbruik competitie. Al leg ik die in de zomer wel af tegen hun zonnepanelen :P

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 22:54

Laura82 schreef:
Ik heb even terug zitten kijken naar de zomermaanden, ons gasverbruik zonder verwarming is toch al gauw 25m3. Als ik kijk naar anderen hier moet ik toch eens gaan kijken waar we zoveel gas op verliezen, want lang douchen doen we allemaal niet (en de kinderen ook niet dagelijks) >;)


Hoe oud is je ketel?

Ik woon met 3 kinders in een ruime tussenwoning. Boven nog enkel glas. Wel 12 zonnepanelen, dus stroom lever ik nog terug in de zomermaanden.

Maar gasverbruik is belachelijk hoog met in de zomermaanden 30 a 35 kuub en in oktober alweer 77 kuub. De thermostaat staat op 18,5° en op koudere dagen wil ik 'm nog wel ns naar 19,5° zetten. De kinderen gaan 2x per week in de douche of in bad, ik 3 a 4x per week kort in de douche. Koken doe ik beperkt, want weinig tijd en kritisch publiek, dus we eten gezond, maar gemakkelijk.

De driewegklep van de ketel (01 2009) moet alwéér vervangen. Dus ondank de bescheiden leeftijd, ga ik de ketel vervangen. Gasverbruik is al jaren zo hoog als van een vrijstaand huis. Ik ben er wel klaar mee.

x_spekkie_x

Berichten: 4356
Geregistreerd: 15-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 07:43

Ik moet alles nog doorlezen, maar het gasverbruik hier is echt exorbitant hoog.
Hier is 329m3 verbruikt in de maand oktober %)

Het gaat om een vrijstaand huis, gebouwd in de jaren 60, slecht geïsoleerd, bovenverdieping enkel glas. Beneden 70m2, boven 50m2, zolder ook 50m2 (maar alleen in het midden kun je rechtop staan). Reken met 150m2 (375m3) huisoppervlak. (Alles op gas, verwarmen, douchen, koken). Er wonen twee huishoudens in met in totaal 4 volwassenen. Ik woon zelf op de bovenverdieping. De thermostaat zit in de benedenwoning, dus de buren bepalen het gasverbruik. Zij hebben het graag warm als ze thuis zijn (21 graden).

Ik hou het gasverbruik maandelijks bij sinds 1 december vorig jaar. Er is in dit huis nu al 3121m3 aan gas verstookt :x (11 maanden). De vorige buren waren iets zuiniger.
2018 - 3.293m3
2019 - 2.894m3
2020 - 2.935m3

Een vrijstaand huis verstookt echt zoveel meer gas, omdat de warmte niet zo makkelijk blijft hangen als in een tussenwoning.
Mijn moeder woont ook in een vrijstaand huis uit de jaren 60 (waar geen spouwmuurisolatie mogelijk is). Daar is vloerverwarming. Zij doet ook alles op gas (verwarmen, douchen, koken). Haar verbruik is zo'n 2800m3 in haar eentje op 175m2.

En nu ga ik even teruglezen hoe andere vrijstaande huizen het doen in dit topic O:)

x_spekkie_x

Berichten: 4356
Geregistreerd: 15-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 08:01

x_spekkie_x schreef:
En nu ga ik even teruglezen hoe andere vrijstaande huizen het doen in dit topic O:)


Ik heb niemand gezien boven de 200m3.
Maar als ik naar het verbruik van het totale huis kijk, dan is het nog niet eens zo extreem vergeleken met mijn moeder die echt heel bewust met haar gasverbruik om gaat in een groter vrijstaand huis (maar wel gepensioneerd is en de verwarming gemiddeld op 20 heeft als ze thuis is).

Nu kan ik hier niet zoveel aan veranderen (ik huur een deel van de woning en huur gelukkig all-in), maar ik ben wel verbaasd dat niemand met een vrijstaand huis zo hoog zit. Blijkbaar valt hier nog veel te winnen met isoleren en een nieuwe CV-ketel (18 jaar oud). Maar ja, de huisbaas houdt niet van investeren :')

Suzanne F.

Berichten: 49396
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 08:12

Jee Spekkie, dat is wel heel extreem. Dat verbruiken sommigen hier in een jaar denk ik.
Moet ik wel zeggen dat ik niet snap dat iemand aan een verbruik onder/rond de 10 m3 kan zitten eigenlijk. Maar die van jou is wel heel hoog.

Chubby: ik hoop dat een nieuwe cv wat scheelt voor je. 77m3 verbruik ik in de echte wintermaanden waar ik elke dag de verwarming aan heb.

Ceetje_bokt
Berichten: 5184
Geregistreerd: 01-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 08:20

Ik woon in de polder en vrijstaand: huis uit 1920, na totale renovatie goed geïsoleerd: dak, vloer, muren, glas. Huis is 500m3, 2 personen, ketel is vrij oud (16 jaar), koken op gas. Ons verbruik vorig jaar 22 januari ‘20- ‘21)was 1450 m3. We hebben inmiddels zonnepanelen en een houtkachel, maar die gebruiken we zeker niet dagelijks.

In de zomermaanden is ons gasverbruik ongeveer 8 a 10 kuub. Had met een schuin oog zitten kijken om elektrisch te gaan koken, maar koken op gas zijn de kosten niet en de uitgaven zijn wel hoog, dus dat doen we niet. Vorig jaar zei de onderhoudsmonteur dat het vervangen van de cv ketel niet lonend was. Maar misschien is het met de huidige gasprijs wel interessant.