Jullie gasverbruik

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
8nnemiek

Berichten: 43431
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Jullie gasverbruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 08:07

Die van ons hangt boven op de werkkamer. Als we de deur naar de slaapkamer open zetten dan warmt/koelt ie vrij gemakkelijk de hele verdieping, en als we de deur naar beneden open zetten dan zakt koude lucht ‘s zomers ook lekker naar beneden inderdaad.

Maris
Berichten: 15923
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 09:52

ingedebruijn schreef:
Ik kon alleen variabel afsluiten inderdaad maar met de huidige prijzen kan het niet veel slechter dus daarom vond ik het ook wel prima.


Nou, het gekke is dat het aanbod voor het variabele contract maar 10 euro hoger is per maand als het vaste contract nu. Daar snap ik dus niets van.

Storm

Berichten: 20860
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 19:31

Maris schreef:
ingedebruijn schreef:
Ik kon alleen variabel afsluiten inderdaad maar met de huidige prijzen kan het niet veel slechter dus daarom vond ik het ook wel prima.


Nou, het gekke is dat het aanbod voor het variabele contract maar 10 euro hoger is per maand als het vaste contract nu. Daar snap ik dus niets van.


Dan moet je even kijken of je verwacht jaar verbruik (vjv) wel even hoog staat als het standaart jaar verbruik (sjv). Soms lijkt iets niet zo duur, maar je moet niet naar de totaalprijs kijken maar naar de prijs per kwh en/of m3.
Maandtermijnen kun je namelijk op 2 manieren uitrekenen en daar gaat het dus ook regelmatig mis.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37290
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 11:28

Jaarafrekening binnen. Nog heel veel ruimte over kwa electricitietsgebruik. Mijn laatste aanpassing van de cv heeft flink wat winst in gasverbruik opgeleverd. En ik kom nu best een stuk onder de 1200 m3 uit.

Ik krijg 500 euro terug en helaas mijn maandbedrag gaat verdubbelen, maar het is gelukkig wel veel lager dan waar ik bang voor was. Net geen 170 euro per maand -O-

Alleen als je de cijfers zo ziet is het grootste deel van het bedrag niet mijn verbruik maar alles eromheen aan btw, belasting, vaste netkosten enz. Eigenlijk best schokkend om te zien. Aleen daarom al loont het om het gas eruit te gooien. -O-


Afbeelding

Maris
Berichten: 15923
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 14:19

Karuna, heb je geen aanbod van een vast contract gehad ?

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37290
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Jullie gasverbruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 14:21

Nee ik kan kiezen tussen variabel of flex die laatste wisselt iedere maand en is nu duurder dan variabel die ik elk moment kan omzetten

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37290
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 20:05


Suzanne F.

Berichten: 49306
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 20:17

Nee toch….. -O-

Ladygiroc

Berichten: 5091
Geregistreerd: 08-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 21:17


chanicha

Berichten: 12177
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 21:21

karuna schreef:
https://nos.nl/artikel/2430938-energiep ... per-1-juli

Dan gaan er vrees ik nog meer mensen in de problemen komen, niet meer te betalen %)


Inderdaad en heel fijn voor de mensen met lage inkomens dat ze 800 euro tergemoetkoming krijgen maar als je net daarboven zit pis je naast de pot met alles.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37290
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 21:22

Ik had net een helaas nieuw termijn bedrag maar ik vrees dat die per 1 juli dan weer verder gaat stijgen, nu 3 keer wat ik eerder moest betalen. Wat gaat het dan worden, en hoeveel andere prijzen vloegen dan omhoog onder het mom de energieprijzen stijgen. Want ook groene stroom stijgt mee, stroom die door wind water of zon is opgewekt. En de mensen met bv gasvrije huizen gaan meer betalen,

Ik zit er ook net boven. -O- Jammer dan, het bizarre is van vorig jaar heb ik 500 euro teruggekregen ivm teveel betaald hebben en vervolgens verdrievoudigd het maandbedrag, die 500 euro gaan nu gebruikt worden om die verhoging hopelijk een tijd te kunnen opvangen.

chanicha

Berichten: 12177
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 21:24

Contract van ons staan gelukkig nog twee jaar vast tegen 0,83 per M3 en 0,14993 per kWh, ben ik echt blij om :j
Laatst bijgewerkt door chanicha op 31-05-22 21:26, in het totaal 1 keer bewerkt

zonnebloem18

Berichten: 24846
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 21:26

Ik weet niet wat wij anders doen, maar wij zitten sinds januari op het variabele tarief. Omdat we wisten dat dat duurder zou zijn hebben we ons termijnbedrag eerst maar met 20 euro verhoogd. Vooralsnog zegt de app dat we 200 euro terug gaan krijgen en dan hebben we de koudste maanden gehad.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37290
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 21:28

Januari was het nog te doen. Tot april was het tarief van het contract waar ik nu op zit 1,81 voor een kuub dat is nu 2.31 sinds april. Dat scheelt al aardig veel -O-

zonnebloem18

Berichten: 24846
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Jullie gasverbruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 21:40

Tja gas gebruiken we vrijwel niet. Op dit moment gemiddeld 0,3m³ per dag ik verwacht hooguit 12m³ in de maand mei.

Qua stroom verbruiken we ongeveer 2,5kwh per dag en daar krijgen we korting overheen.

tamary

Berichten: 29202
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 21:43

23 euro nog wat bijbetalen, normaal kreeg ik altijd terug. Gelukkig had ik mijn maandbedrag al omhoog gezet, anders was het iets van 135 geweest. Tussen huurhuis en laag verbruik zijn er weinig opties tot besparen over en met de problemen op het stroomnet is iets electrisch ook niet echt aantrekkelijk.

Iloveiswan

Berichten: 3322
Geregistreerd: 17-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 06:03

karuna schreef:
https://nos.nl/artikel/2430938-energiep ... per-1-juli

Dan gaan er vrees ik nog meer mensen in de problemen komen, niet meer te betalen %)



hier vrees ik er ook voor. Wij moeten een nieuw contract per 1 juli. Vriend zegt ooo valt allemaal wel mee. Maar ik ga toch zoveel mogelijk werk aan pakken om spaarrekening wat in te kunnen leggen.

Ben er echt bang voor -O-

purny

Berichten: 27533
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Jullie gasverbruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 10:24

Mijn essent is van slag... Vanmorgen nieuwe standen doorgegeven wat ik elke maand doe. Nu kan de site mijn verbruik niet aangeven, ze zijn volgens de site bezig met mijn jaarrekening aan het opmaken.
Vaste contract loopt tot december

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37290
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 10:36

Ai klinkt niet echt fijn.

Ik kreeg gisteravond ook mail van mijn leverancier. :oo kreeg een hartverzakking. Net verplicht variabel met een hoger tarief en dan mail krijgen. Maar gek genoeg goed nieuws de bedragen zouden naar beneden gaan mogelijk omdat ze goed gebruik hebben gemaakt van collectieve inkoop met een lager tarief. Per 1 juli zou dus iets goedkoper worden. Als dat zo gaat lukken ben ik erg blij.

Wel maakten ze erop attent dat dit nog zonder de btw verlaging is die ook nog zou komen. Maar kennelijk nog steeds niet volledig is goedgekeurd door de politiek. Zouden de flinke verhogers daar wel rekening mee houden. Of gaan ze eerst mensen de stuipen op het lijf jagen wn dan gaat deze forse verhoging niet door. Of eerst verhogen en dan iets verlagen ivm btw en ze dan alsnog fors meer binnenkrijgen?

purny

Berichten: 27533
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Jullie gasverbruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 10:45

Kan ook een foutje in de site zitten... maar ze zijn er gek genoeg voor om het contract te ontbinden en er een variabel contract voor te maken

Marcella

Berichten: 36780
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 11:47

Heb 3 jaar vast en mijn eerste jaar is net klaar. := Gas gebruik ik gelukkig niet veel al kook ik wel op gas. Maar verwarming is apart namelijk blokverwarming.

Zit wel te denken om over te gaan op elektrisch, maar geld kwestie en vind gas ook het fijnst met koken. :o

Esther_

Berichten: 3999
Geregistreerd: 03-09-04
Woonplaats: omgeving Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 19:10

Marcella schreef:
Heb 3 jaar vast en mijn eerste jaar is net klaar. := Gas gebruik ik gelukkig niet veel al kook ik wel op gas. Maar verwarming is apart namelijk blokverwarming.

Zit wel te denken om over te gaan op elektrisch, maar geld kwestie en vind gas ook het fijnst met koken. :o

Op elektrisch gaan koken gaat niet veel winst opleveren. Heb toevallig afgelopen week het verschil tussen gas en inductie uitgerekend. Je gaat veel meer electra verbruiken en een nieuw fornuis is ook niet goedkoop. Bij inductie moet er ook nog een zwaardere aansluiting komen en de pannen moeten dan vervangen worden. Dus we blijven nog even op gas koken.

Met douchen, bad en verwarming kun je meer besparen.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37290
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Jullie gasverbruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 19:23


viphorse

Berichten: 1511
Geregistreerd: 28-07-09
Woonplaats: Oss

Re: Jullie gasverbruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 19:40

Pannen van Ikea kunnen prima op mijn inductie plaat en zijn niet duur

chanicha

Berichten: 12177
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 20:05

Esther_ schreef:
Marcella schreef:
Heb 3 jaar vast en mijn eerste jaar is net klaar. := Gas gebruik ik gelukkig niet veel al kook ik wel op gas. Maar verwarming is apart namelijk blokverwarming.

Zit wel te denken om over te gaan op elektrisch, maar geld kwestie en vind gas ook het fijnst met koken. :o

Op elektrisch gaan koken gaat niet veel winst opleveren. Heb toevallig afgelopen week het verschil tussen gas en inductie uitgerekend. Je gaat veel meer electra verbruiken en een nieuw fornuis is ook niet goedkoop. Bij inductie moet er ook nog een zwaardere aansluiting komen en de pannen moeten dan vervangen worden. Dus we blijven nog even op gas koken.

Met douchen, bad en verwarming kun je meer besparen.


Ik heb gewoon een inductieplaat op gewoon stroom en dat gaat prima en even met magneet onder de pannen kijken want vaak kun je ze nog gebruiken.