Jullie gasverbruik

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-21 13:48

BarbaraNova schreef:
ik kom even binnen vallen als het mag...

Wij hebben sinds vorige maand een Brutus houtkachel, dit ivm de belachelijke gasprijzen. Maar ik merk heel erg dat ik steeds meer irritatie krijg op mijn luchtwegen er van...

Iemand hier ervaring, tips en tricks mee?

Bouw je stapeltje hout in de kachel van groot onder naar klein boven op en steek het boven in aan. Dan moeten de verbrandingsgassen die uit het hout komen door de warmte door de vlammen heen en krijg je een complete(re) verbranding, dus minder uitstoot.
Heet ook wel de zwitserse stookmethode :
https://www.haveverwarming.nl/kenniscen ... ookmethode

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Jullie gasverbruik in oktober 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-21 14:12

Wilde ik net zeggen, de zwitserse methode :j Zo stoken wij ook. Dat scheelt veel. Zo warmt de kachelpijp snel op zonder dat er in het begin rook ontstaat in de kachel, en dat scheelt ook veel met rook die binnen komt. Zeker in combinatie met goed, droog hout werkt dat super. Zo heeft de buurt er ook veel minder last van. Hier zie/ruik je meestal niet eens dat de kachel aan is als je er buiten vlak bij staat.

DuoPenotti

Berichten: 29488
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Jullie gasverbruik in oktober 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-21 14:20

Op zich hoort de rook niet in je huis te komen.
Goed aanstoken zoals hierboven uitgelegd is met goed droog hout is dan zeker belangrijk.

Maar wat wij ook ervaren hebben is dat je niet moet gaan koken, de afzuigkap aandoen en tegelijkertijd de kachel aanmaken.
Dan krijg je ook een bepaalde trek in huis die de rook naar binnentrekt.
Zet je in de keuken dan een raampje open is er ook geen probleem.
Of als de kachel al goed brand dan de afzuigkap aan is ook geen probleem.
Maar niet tegelijk :)

Marietje35
Berichten: 222
Geregistreerd: 24-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-21 17:50

8nnemiek schreef:
Lijkt me ook aan de hoge kant.. Is het een idee om de verwarming eens 24 uur uit te zetten, eventueel een dag met een elektrisch kacheltje verwarmen, om dan te kijken hoe veel het verbruik zakt? Zo kun je misschien de oorzaak vinden.


Dat is ook wellicht wel een idee. We hadden de kachel eerst op 18 staan en nu sinds een week op 17, maar dat scheelt dus echt niet.
ClaudiaHS schreef:
Hoe oud is de ketel?

Ik heb even gekeken naar ons verbruik van nov.
255m3, vrijstaand huis, bouwjaar '73.
186m2 .
Tot 13u staat de thermostaat op 16° maar de temp zakt hier nooit onder de 18.5°.
Onze ketel is van 2015.
Wij wonen met 5 personen.
Douchen niet elke dag maar wel zeker 5x per week.

De ketel is zo'n 10 jaar oud.

Ik verwacht niet dat het bij ons in het douchen zit, in de zomermaanden toen de kachel niet aan was, verbruikten we zo rond de 25-30 m3 gas per maand, dat was dus alleen douchen en koken aan gas.

Mijn schoonouders verbruiken zo'n 5 m3 per dag, hun kachel staat van 1600 uur tot 2400 uur op 21. de rest op 18.
Ik heb inmiddels bij de buren geinformeerd, zij hebben hetzelfde huis en gaan het nu bijhouden voor me. Vandaag hadden ze zo'n 7m3 verbruikt tot ik haar sprak, dan staat hun kachel standaard op 18 en gaat zodra ze thuis zijn omhoog. Ze zijn met 5 man die vandaag allemaal al hadden gedoucht.

paars

Berichten: 5563
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-21 19:15

colunder schreef:
Ik bezuinig liever op stookkosten zodat ik ook eens wat vaker iets leuks kan doen leuks kan doen, bijv eten bestellen of zo.

Zo kan ieder z’n keus maken. Floortje naar het einde van de wereld een keer gezien met dat gezin op die vastgevroren boot? Met de huidige gasprijzen gaat dat vest bij meer mensen aan denk ik…

Hier (woon alleen, werk gem 2 dgn per week vanuit huis) in november 165m3 gas en 70Kwh stroom (wel met zonnepanelen). Vooralsnog prima. Kachel ‘s nachts op 16,5. Schijnt zuiniger te zijn als het huis niet helemaal afkoelt, vandaar.

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-21 11:05

BarbaraNova schreef:
ik kom even binnen vallen als het mag...

Wij hebben sinds vorige maand een Brutus houtkachel, dit ivm de belachelijke gasprijzen. Maar ik merk heel erg dat ik steeds meer irritatie krijg op mijn luchtwegen er van...

Iemand hier ervaring, tips en tricks mee?

Zijn de buizen/afvoer van de kachel op de juiste manier in elkaar geschoven?

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-21 12:28

colunder schreef:
Kachel op 13, niet elke dag douchen, maar wassen aan de wastafel, ik kook weinig omdat ik mijn eten ergens anders vandaan haal.
Niet voor elk wissewasje de hete kraan aan.
July 2020 tot july 2021 410 m3 gebruikt.


Je kookt niet om gas te besparen???

Heb je enig idee wat je met koken verbruikt?
Hetzelfde geldt voor douchen en warm water verbruik...

Amira_
Berichten: 5199
Geregistreerd: 05-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-21 12:35

Wij wonen sinds september in een tussenwoning. In november hebben we 68m3 gas verbruikt. Hiervoor woonden we in een appartement op de bovenste verdieping en hebben we in 6 maanden tijd nog nieteens 68m3 verbruikt :wow:
Als ik de verwarming hier niet aanzet, is het hier 14 graden. Daarom staat ie overdag altijd op 17 graden, maar dat vind ik eigenlijk nog te koud; loop altijd in 2 truien. Je voelt hier gewoon altijd de kou langs je benen gaan, vreselijk

Marietje35
Berichten: 222
Geregistreerd: 24-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-21 13:03

Herkenbaar Amira, ik heb hem dus nu ook op 17 staan om te kijken wat dat doet met het verbruik, maar nu zag ik net dat ik dinsdag NOG meer gas heb verbruikt dan we al deden :+
Als je het mij vraagt gaat het hier ergens goed mis ....

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-21 13:47

Marietje35 schreef:
Herkenbaar Amira, ik heb hem dus nu ook op 17 staan om te kijken wat dat doet met het verbruik, maar nu zag ik net dat ik dinsdag NOG meer gas heb verbruikt dan we al deden :+
Als je het mij vraagt gaat het hier ergens goed mis ....

Het hangt er natuurlijk sterk vanaf hoe koud het buiten is. Hoe vaak slaat je verwarming aan? Dat kun je ook eens monitoren.

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-21 14:06

Marietje35 schreef:
Herkenbaar Amira, ik heb hem dus nu ook op 17 staan om te kijken wat dat doet met het verbruik, maar nu zag ik net dat ik dinsdag NOG meer gas heb verbruikt dan we al deden :+
Als je het mij vraagt gaat het hier ergens goed mis ....


Je kan niet vergelijken met november nu hè? Het is nu al een tijd overdag steeds onder de 10 graden buiten en dat was in november niet zo.

Daarnaast is het met de buren ook moeilijk vergelijken omdat je dan net andere wind vangt en dat kan dus ook weer verschillen.

Liselot

Berichten: 32191
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Re: Jullie gasverbruik in oktober 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-21 14:11

Net even ons verbruik van november gepakt: 41.47m3 wel met de side note dat we een houtkachel hebben. Stroomverbruik in november is 417.81 kwh
Gezin met 2 kinderen en mijn man en ik werken beide voor het grootste gedeelte thuis.

JewEmm

Berichten: 3140
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-21 14:20

Ik probeer mijn kachel wel lager te zetten, maar als ik de thermostaat op 19.5 zet, heb ik echt gewoon ijskoude vingers tijdens het werk. En ja, ik heb een extra dikke trui aan, warme sloffe, en een warme plaid om mijn benen.


Het 's nachts minder laag zetten van je kachel is trouwens niet altijd een goed idee. Even als voorbeeld mijn eigen gegevens. Zo leuk om per uur te kunnen aflezen!
Thermostaat op 16.5:
Warmhouden: 0.2-0.25 m3/uur
Opwarmen naar 19.5: 1.0 m3 in 1 uur totaal, daarna constant rond 0.4 m3

Thermostaat op 15:
Warmhouden: 0.02-0.1 m3/uur
Opwarmen naar 19.5: 1.2 m3 in 1 uur totaal, daarna constant rond 0.4 m3

Het 's nachts warmer houden kost mij dus echt wel meer, dan het extra beetje opwarmen. Maar dat hangt dus ook af van of je wel of geen vloerverwarming hebt. Ik heb het niet.

Yv_
Berichten: 19118
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Westland

Re: Jullie gasverbruik in oktober 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-21 14:34

Bij slecht geïsoleerde huizen kost het sowieso meer inderdaad, omdat de warmte niet blijft hangen. 's Nachts je verwarming hoger houden, is dus alleen te merken op een negatieve manier in je portemonnee. Voor goed geïsoleerde huizen geldt het uiteraard wel dat temp houden goedkoper is.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Jullie gasverbruik in oktober 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-21 14:38

Ons huis is behoorlijk goed geïsoleerd, én vloerverwarming, en toch was op temperatuur houden een stuk duurder.

mylittlejoy

Berichten: 3291
Geregistreerd: 23-09-05
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Jullie gasverbruik in oktober 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-21 14:50

Vloerverwarming maakt daarbij wel verschil inderdaad. Het kost enorm veel energie om de vloer op te warmen, dus die wil je het liefst niet helemaal af laten koelen. Dus in dat geval wordt geadviseerd om hooguit een nachtverlaging van 2 graden te doen en niet meer.

Wij hebben een oud, niet best geïsoleerd huis en onze kachel (gloedjenieuw) was vorig jaar uren bezig met het opstoken van het huis. Nu hebben we m op continu staan, maar ik denk dat ik m voor de nacht een graadje lager ga zetten. Dan hebben we het beste van alletwee.

BarbaraNova

Berichten: 4205
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: Jullie gasverbruik in oktober 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 13:19

Bedankt voor de reacties, we moeten nog even uitvinden hoe Brutus het beste werkt. Denk idd ook aan het hout wat vriendlief nu er in gooit. Dat is voornamelijk pallethout...geen idee waarom btw. Maar ik ga eens inlezen over de zwitserse manier en goed hout enz...nogmaals dank

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Jullie gasverbruik in oktober 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 15:20

Pallethout verbrandt heel snel en geeft idd veel fijnstof en rook. Dat kan je gebruiken als aanmaakhout, maar niet om de hele kachel mee te stoken.

DuoPenotti

Berichten: 29488
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Jullie gasverbruik in oktober 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 15:44


verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Jullie gasverbruik in oktober 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 15:48

Denk er trouwens om dat als je veel pallethout stookt je ook de pijp echt vaak moet laten vegen, dat geeft enorm veel aanslag.

Hier meestal berkenhout. Mensen die alleen maar pallethout stoken zijn m.i ook de veroorzakers van het dreigende houtstook verbod :o Van berkenhout oid krijg je geen zwarte walmen boven je schoorsteen als je het goed aanmaakt, van pallethout wel.

Liselot

Berichten: 32191
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Re: Jullie gasverbruik in oktober 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 16:15

Vurenhout idd alleen maar gebruiken als aanmaakhoutjes. Wij stoken nagenoeg alleen eiken, goed droog en geeft dan een hele goede en schone verbranding

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Jullie gasverbruik in oktober 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 17:36

Hier alleen maar eikenhout wat de houtkachel in gaat, geeft een hoog rendement en nagenoeg geen aanslag in de pijp, wij stoken minimaal 11 m3 per winter en als ik dan zie wat er uit het potje komt na het vegen van boven naar beneden dat is weinig, zegt de man die komt vegen ook. Hoe harder de houtsoort hoe langer het brand.

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Re: Jullie gasverbruik in oktober 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 20:05

Hier een mix van berk, beuk en eiken. Die laatste gebruik ik meestal pas als het vuur lekker brandt.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Jullie gasverbruik in oktober 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 21:21

Wij hebben vooral hout uit eigen tuin. Momenteel kersenhout, en wat beuken, en een beetje tamme kastanje. Waarschijnlijk moet er volgend jaar of het jaar daarna een eik gekapt worden.

Coconut
Berichten: 14247
Geregistreerd: 15-05-05
Woonplaats: Veluwe

Re: Jullie gasverbruik in oktober 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 22:37

In november 89m3 gas verbruikt.
Tussenwoning, drive-in, twee personen.