Welkom energie (failliet?)

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nico12
Berichten: 814
Geregistreerd: 15-02-12

Re: Welkom energie (failliet?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 21:21

Helaas als gedupeerde gaat het verder.
Vandaag een mail van Eneco, ik ben verplicht om van hun energie af te nemen. De opzegtermijn is, volgens contract, 30 dagen in november. Daarna is de opzegtermijn vanaf 1 december 9 dagen. Dus ook zonder contract bij Eneco zitten klanten van Welkomenergie vast aan Eneco. Prijs onbekend, voorschot gaan ze eind november inhouden volgens hun tarieven.
Heb ik de kleine lettertjes gemist van Welkomenergie?

corine1981

Berichten: 5300
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 21:33

Wij zijn ook één van de "gelukkige" ex- klanten van WE.

Ik heb gelijk mijn laatste termijn gestorneerd, heb in de zomer nauwelijks gebruikt dus het is wel prima.
Dat een curator dat niet aanraadt is natuurlijk logisch, die denkt in belang van de bank.

Ik vind het wel heel zuur dat dit zomaar kan. Ik lees inmiddels allerlei verhalen over de directeur van WE die al eerder een bedrijf heeft laten klappen...
Moet ik daar als consument allemaal op gaan letten??

Ik las dat Eneco waarschijnlijk hun eigen variabele tarieven gaat gebruiken, die zijn wel wat hoger dan het contract met WE, maar gelukkig niet zo achterlijk als de overige offertes nu...
Die zijn 3x wat ik nu betaal.
Ik denk dat ik toch mijn geldboom eens moet gaan kietelen....
Hoe moeten mensen dit voor elkaar krijgen?

Schrale troost dat er weer gas aan schijnt te komen :')

Evelyne79

Berichten: 4004
Geregistreerd: 13-04-05
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 21:45

corine1981 schreef:
Ik las dat Eneco waarschijnlijk hun eigen variabele tarieven gaat gebruiken, die zijn wel wat hoger dan het contract met WE, maar gelukkig niet zo achterlijk als de overige offertes nu...


Ik ben benieuwd, als je googled kom je nl alleen maar vaste tarieven tegen wat energiebedrijven aanbieden.
Nergens kan ik variabel selecteren.
Bij Eneco staat wel dat je kunt bellen voor een modelcontract voor een aanbod in tarieven.
Ik wacht nu maar even de mail van Eneco af.
dat we gigantisch meer gaan betalen is een ding wat zeker is.

Memories

Berichten: 2632
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 21:46

Hier ook een gedupeerde. Helemaal zuur omdat ik in een huurwoning zit en mijn huurbaas er dus random een contract heeft afgesloten toen we hier kwamen wonen, terwijl ik zelf bij voorbaat al nooit met deze partij in zee had willen gaan. Baal er echt flink van.

mavantos

Berichten: 3607
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Re: Welkom energie (failliet?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 22:18

Hier ook erg zuur. Net ons eerste huisje gekocht nog voordat er bekend werd dat ze in de problemen zaten...

Wij blijven waarschijnlijk totdat de prijzen dalen bij Eneco en daarna weer een jaarcontract bij eventueel een andere leverancier.

Dees

Berichten: 18921
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 22:30

Ben blij dat ik de laatste termijn bij WE heb kunnen terughalen / storneren. Is iets meer dan de helft van het geld dat WE op 1 nov zou uitbetalen aan ons. Maar op die uitbetaling reken ik niet meer, gezien dat ze nu failliet zijn. Dankzij dit topic dacht ik aan storneren. Dank daarvoor!

Moska

Berichten: 3402
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Groningen

Re: Welkom energie (failliet?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 22:43

Ik vind het nu toch ook wel spannend worden. Zit sinds augustus bij Innova , daarvoor bij Welkom Energie. Zit er nu over te denken om mijn vaste contract open te breken en naar een partij te gaan die safe is. Dat kost misschien even wat, maar dat is beter dan dubbel betalen.

mavantos

Berichten: 3607
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 22:44

Dees schreef:
Ben blij dat ik de laatste termijn bij WE heb kunnen terughalen / storneren. Is iets meer dan de helft van het geld dat WE op 1 nov zou uitbetalen aan ons. Maar op die uitbetaling reken ik niet meer, gezien dat ze nu failliet zijn. Dankzij dit topic dacht ik aan storneren. Dank daarvoor!


Dankzij dit topic heb ik dat zojuist ook gedaan. ING gaf aan dat het storneren was gelukt en ik het binnen x periode terug ontvang.

Evelyne79

Berichten: 4004
Geregistreerd: 13-04-05
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 22:46

Moska schreef:
Ik vind het nu toch ook wel spannend worden. Zit sinds augustus bij Innova , daarvoor bij Welkom Energie. Zit er nu over te denken om mijn vaste contract open te breken en naar een partij te gaan die safe is. Dat kost misschien even wat, maar dat is beter dan dubbel betalen.


Nu open breken is sowieso niet handig denk ik, overal betaal je nu de hoofdprijs.
Misschien kun je wel je maandbedrag verlagen?

mvdende

Berichten: 5725
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 22:53

Moska schreef:
Ik vind het nu toch ook wel spannend worden. Zit sinds augustus bij Innova , daarvoor bij Welkom Energie. Zit er nu over te denken om mijn vaste contract open te breken en naar een partij te gaan die safe is. Dat kost misschien even wat, maar dat is beter dan dubbel betalen.


Maandbedrag zo laag mogelijk zetten en als die nu véél te hoog was, 1x een maand alvast terug laten storten. Wat je maandelijks betaald zijn immers voorschotten...

En de komende maanden dus zo veel mogelijk uitsluitend betalen naar wat je verbruikt.

robert45
Berichten: 2870
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-21 23:41

mvdende schreef:
Moska schreef:
Ik vind het nu toch ook wel spannend worden. Zit sinds augustus bij Innova , daarvoor bij Welkom Energie. Zit er nu over te denken om mijn vaste contract open te breken en naar een partij te gaan die safe is. Dat kost misschien even wat, maar dat is beter dan dubbel betalen.


Maandbedrag zo laag mogelijk zetten en als die nu véél te hoog was, 1x een maand alvast terug laten storten. Wat je maandelijks betaald zijn immers voorschotten...

En de komende maanden dus zo veel mogelijk uitsluitend betalen naar wat je verbruikt.


Als je nu je geld gaat terugboeken heb je grote kans dat je als wanbetaler uit het bestand gegooid word en voor de hoofdprijs ergens mag aanmelden. De komende maanden ga je veel meer verbruiken dus de kans is klein dat je dan tegoed hebt…

In de winter is je verbruik vaak veel hoger als het maandbedrag en dat trek je dan in de zomer weer recht.

Moska

Berichten: 3402
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Groningen

Re: Welkom energie (failliet?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-21 08:19

Heb net geprobeerd mijn termijnbedrag te verlagen, maar dat scheelt maar een tientje per maand, lager mag niet blijkbaar. Betaal nu net geen € 100 per maand. Op hoop van zegen dan maar. Ze geven zelf aan dat wat er verkocht is aan energie, dat dit ook reeds ingekocht is en dat ze ‘veilig’ zijn. Ze komen alleen wel voor in die link die hierboven ergens staat. Dus helemaal gerust ben ik er niet op.

Sansevieria
Berichten: 4212
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-21 08:55

mvdende schreef:
Moska schreef:
Ik vind het nu toch ook wel spannend worden. Zit sinds augustus bij Innova , daarvoor bij Welkom Energie. Zit er nu over te denken om mijn vaste contract open te breken en naar een partij te gaan die safe is. Dat kost misschien even wat, maar dat is beter dan dubbel betalen.


Maandbedrag zo laag mogelijk zetten en als die nu véél te hoog was, 1x een maand alvast terug laten storten. Wat je maandelijks betaald zijn immers voorschotten...

En de komende maanden dus zo veel mogelijk uitsluitend betalen naar wat je verbruikt.

Dat zomaar terug storten zou ik mensen dus echt niet aanraden hoor!

Kijk bij een leverancier die uitstel van betaling heeft, dan ja, maar in bovengenoemd voorbeeld echt niet doen hoor, dat gaat je meer kosten en ellende opleveren als nodig.

Proberen het voorschot zo laag mogelijk te zetten is dan de enige optie.
En ja, je kunt je voorschot niet opeens van 150 euro naar 50 euro zetten, dat is bij elke leverancier zo, dat werkt natuurlijk ook naar 2 kanten op, denk dat ik niet wil weten met hoeveel wanbetalers als klant zo een bedrijf te maken heeft.

purny

Berichten: 27514
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Welkom energie (failliet?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-21 09:40

Als je je maandbedrag terug laat storten zul je alsnog de volledige termijn moeten betalen.
Je kunt nooit per gister een lager maandbedrag inzetten. Je kunt het wel per vandaag wijzigen.
Ik heb zelf ook een te hoog maandbedrag maar ik zit bij oxxio nog alleen in november

corine1981

Berichten: 5300
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Re: Welkom energie (failliet?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-21 21:02

Sorry. Maar WE is failliet... De consument is de dupe, zeker wanneer je net de goedkope zomermaanden veel betaald hebt als voorschot op de winter.
Storneren is dan een manier om iets van de buffer te behouden.
Zet het gewoon weg op een rekening en mocht een curator komen (wat ik betwijfel met 90.000 klanten en andere schuldeisers) kun je altijd nog betalen.

Nico12
Berichten: 814
Geregistreerd: 15-02-12

Re: Welkom energie (failliet?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-21 22:50

De gang van zaken vind ik niet bepaal prettig. Zojuist het formulier ingevuld dat mijn slimme meter niet meer op afstand uittelezen is. Duurt 10 dagen.

Exitium

Berichten: 7152
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-21 02:22

Nico12 schreef:
Helaas als gedupeerde gaat het verder.
Vandaag een mail van Eneco, ik ben verplicht om van hun energie af te nemen. De opzegtermijn is, volgens contract, 30 dagen in november. Daarna is de opzegtermijn vanaf 1 december 9 dagen. Dus ook zonder contract bij Eneco zitten klanten van Welkomenergie vast aan Eneco. Prijs onbekend, voorschot gaan ze eind november inhouden volgens hun tarieven.
Heb ik de kleine lettertjes gemist van Welkomenergie?

Welkom Energie heeft niets te maken met Eneco en het feit dat gedupeerden daar nu tijdelijk aan vast zitten. Dat is een beslissing van de ACM. Die hebben (nadat Welkom Energie aangegeven heeft door de hoge prijzen niet te kunnen garanderen aan hun klanten te kunnen leveren) de vergunning ingetrokken en daarbij bepaald dat het klantenbestand overgezet worden naar Eneco. Dat alles zodat mensen niet letterlijk in het donker en de kou komen te zitten.

Sansevieria
Berichten: 4212
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-21 06:53

corine1981 schreef:
Sorry. Maar WE is failliet... De consument is de dupe, zeker wanneer je net de goedkope zomermaanden veel betaald hebt als voorschot op de winter.
Storneren is dan een manier om iets van de buffer te behouden.
Zet het gewoon weg op een rekening en mocht een curator komen (wat ik betwijfel met 90.000 klanten en andere schuldeisers) kun je altijd nog betalen.

Iets met niet goed gelezen?

Bedrijven met uitstel van betaling o.d. zou ik ook aanraden te storneren, maar iemand adviseerde hierboven dat maar lukraak te doen bij een leverancier waar (nog) geen sprake is van problemen.
Gewoon omdat de voorschotten te hoog stonden.
Tja, bij een lopend contract waar vooralsnog niks aan de hand is lijkt me dat de snelste weg om een deurwaarder aan je deur te krijgen.

Ons wilden ze bij het failliesement van energieflex naar innova schuiven, innova had het hele debiteurenbestand "opgekocht". Althans, alle administratieve gegevens, niet de bedragen van de voorschotten uiteraard, de centen waren weg :(
Nou niet met mij, ik heb meteen een hele duidelijke mail naar innova gestuurd dat ik beslist geen klant bij hun wilde zijn, had zelf binnen 24 uur een nieuwe leverancier geregeld, en nooit een cent aan innova betaald.

Heb naar innova, nadat die bij mij geprobeerd hebben te incasseren nog eens netjes per mail aangegeven dat ze van mij geen toestemming voor incasso hadden, en dat ze in het kader van de AVG over de streep waren gegaan, dat ik er op stond dat mijn gegevens bij hun pronto uit het bestand gewist werden.

Dat was een leverancier waar ik gewoon absoluut niet naar toe wilde, de reviews waren niet alleen heel slecht, ik wil graag groene stroom, die keuze was daar niet voorhanden.

Dus ja, dat 30 dagen verhaaltje is een standaard riedeltje waar ze bij het omkiepen van een leverancier mee aan komen. Is niet het eerste en zal ook niet het laatste bedrijf wat omkiept.

Zal ons geen tweede keer gebeuren, wij moesten na de verhuizing terug naar NL snel een leverancier kiezen, dat was meteen duur leergeld.

Als ik dus (zoals wel vaker, ook hier op bokt) lees dat mensen bewust een te hoog voorschot bedrag betalen, als "soort van spaarpotje" krijg ik daar wel eens de kriebels van eerlijk gezegd ;)

Nico12
Berichten: 814
Geregistreerd: 15-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-21 12:03

Exitium schreef:
Nico12 schreef:
Helaas als gedupeerde gaat het verder.
Vandaag een mail van Eneco, ik ben verplicht om van hun energie af te nemen. De opzegtermijn is, volgens contract, 30 dagen in november. Daarna is de opzegtermijn vanaf 1 december 9 dagen. Dus ook zonder contract bij Eneco zitten klanten van Welkomenergie vast aan Eneco. Prijs onbekend, voorschot gaan ze eind november inhouden volgens hun tarieven.
Heb ik de kleine lettertjes gemist van Welkomenergie?

Welkom Energie heeft niets te maken met Eneco en het feit dat gedupeerden daar nu tijdelijk aan vast zitten. Dat is een beslissing van de ACM. Die hebben (nadat Welkom Energie aangegeven heeft door de hoge prijzen niet te kunnen garanderen aan hun klanten te kunnen leveren) de vergunning ingetrokken en daarbij bepaald dat het klantenbestand overgezet worden naar Eneco. Dat alles zodat mensen niet letterlijk in het donker en de kou komen te zitten.


Het blijven voor mij de kleine lettertjes.
Ik wil zelf de keuze maken voor nieuwe leverancier.
Ook geen probleem als ik meer zou moeten betalen dan bij Eneco.
Het stinkt naar fraude.

Spenk
Berichten: 21793
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-21 12:11

Dees schreef:
Ben blij dat ik de laatste termijn bij WE heb kunnen terughalen / storneren. Is iets meer dan de helft van het geld dat WE op 1 nov zou uitbetalen aan ons. Maar op die uitbetaling reken ik niet meer, gezien dat ze nu failliet zijn. Dankzij dit topic dacht ik aan storneren. Dank daarvoor!

Vraag ik me af. Wij zaten ook bij WE zijn 7 oktober naar Vattenfall overgestapt. En ik heb vrijdag gewoon de welkomkorting en afrekening gekregen hoor.

robert45
Berichten: 2870
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-21 12:11

Nee het stinkt niet naar fraude…

Je energiemaatschappij is opgestopt. De ACM zorgt er dan voor dat alle klanten bij andere bedrijven worden onder gebracht om te voorkomen dat mensen zonder energieleverancier komen te zitten met alle gevolgen van dien.

Na een maand ben je vrij om te doen en laten wat je wilt.

tamary

Berichten: 29192
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-21 12:31

Nico12 schreef:
Het blijven voor mij de kleine lettertjes.
Ik wil zelf de keuze maken voor nieuwe leverancier.
Ook geen probleem als ik meer zou moeten betalen dan bij Eneco.
Het stinkt naar fraude.

Nee er is gekozen om die klanten onder te brengen bij een leverancier met genoeg financiele reserves om die extra kosten te kunnen dragen. Niemand gaat er op vooruit als de vervanger ook failliet gaat omdat die eigenlijk geen extra klanten kan veroorloven.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41643
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-21 12:34

Nico12 schreef:
Exitium schreef:

Welkom Energie heeft niets te maken met Eneco en het feit dat gedupeerden daar nu tijdelijk aan vast zitten. Dat is een beslissing van de ACM. Die hebben (nadat Welkom Energie aangegeven heeft door de hoge prijzen niet te kunnen garanderen aan hun klanten te kunnen leveren) de vergunning ingetrokken en daarbij bepaald dat het klantenbestand overgezet worden naar Eneco. Dat alles zodat mensen niet letterlijk in het donker en de kou komen te zitten.


Het blijven voor mij de kleine lettertjes.
Ik wil zelf de keuze maken voor nieuwe leverancier.
Ook geen probleem als ik meer zou moeten betalen dan bij Eneco.
Het stinkt naar fraude.

Hoe is een algemeen gekend beleid fraude? Dat jij niet op de hoogte bent van de afspraken die in NL gelden, maakt iets niet fraude.

Na een maand bij Eneco, ben je vrij een andere leverancier te kiezen.

Nico12
Berichten: 814
Geregistreerd: 15-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-21 12:39

robert45 schreef:
Nee het stinkt niet naar fraude…

Je energiemaatschappij is opgestopt. De ACM zorgt er dan voor dat alle klanten bij andere bedrijven worden onder gebracht om te voorkomen dat mensen zonder energieleverancier komen te zitten met alle gevolgen van dien.

Na een maand ben je vrij om te doen en laten wat je wilt.


Dat snap ik.
Maar ik kan zelf direct een keuze maken voor nieuwe leverancier.
In die verplichte maand loop ik het risico teveel te betalen.
Ivm die 1 maand stinkt het naar fraude.
Ik hoop binnenkort te horen wat mijn jurist ervan vindt.
Koste wat het kost die ene maand wil ik niet zonder mijn toestemming.

Exitium

Berichten: 7152
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-21 12:45

Als je binnenkort van je jurist hoort ben je sowieso al te laat natuurlijk. Je kan moeilijk enkele weken ná het begin van levering aangeven juridische stappen te ondernemen