thermostatische radiator kranen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

thermostatische radiator kranen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-21 15:39

Vroeger hadden wij overal thermostatische radiator kranen.

Nu hebben we alweer jaren de klokthermostaten. Van heel simpel, tot instelbaar etc.

In dit huis werkt de thermostaat niet goed, is vervangen, maar er moet een nieuwe ketel komen en de aansluiting naar de thermostaat zal ergens niet meer goed zijn.

Maar in principe wilde ik overal thermostaat kranen. Het is gelijkvloers en we hebben dus diverse ruimte's die op die ene klokthermostaat reageren. Dan moeten we er meerdere plaatsen, maar ik zou het zelf ijner vinden dat ik het echt per ruimte kan regelen. Is dat ouderwets of niet meer energie zuinig? Ik kan me geen reden bedenken, waarom je het weinig ziet.

Nu hebben buren in een grote boerderij ook kranen, omdat ze ook niet alles verwarmen.

Ik dacht zelf bijv; in de badkamer iets hoger zetten voor je gaat douchen of badderen.
Slaapkamer evt iets voorverwarmen en uit. Die hoeft niet mee te gaan met verhogen bijvoorbeeld.

Keuken/eetkamer waar we veel zitten, fijne constante temperatuur en 's avonds evt een uurtje wat warmer. Net als de woon/zit kamer.
En dan de gangen en andere slaapkamer heel laag constant.

Alles is of wordt geisoleerd.

Boven komt 1 zolder kamer en 1 slaapkamer, maar lopen leidingen en is het goed geisoleerd en lekkker warm als de verwarming aan staat.

MarliesV

Re: thermostatische radiator kranen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-21 15:46

Ik denk dat het vooral niet meer in is ivm het gemak van een klokthermostaat.

Als je overal draaiknoppen hebt, moet je dus naar je badkamer een half uur voor het douchen. En dan niet vergeten er na weer uit te zetten. Naar je slaapkamer voor je naar bed gaat en dan als je er in kruipt weer uit enz.
Dat wordt dus hele dagen druk met draaien :P en gemak dient de mens.

Wij hebben alleen vloerverwarming en verschillende sensoren en delen die desgewenst warmer of kouder kunnen. Dus dat is niet te vergelijken.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-21 15:51

MarliesV schreef:
Ik denk dat het vooral niet meer in is ivm het gemak van een klokthermostaat.

Als je overal draaiknoppen hebt, moet je dus naar je badkamer een half uur voor het douchen. En dan niet vergeten er na weer uit te zetten. Naar je slaapkamer voor je naar bed gaat en dan als je er in kruipt weer uit enz.
Dat wordt dus hele dagen druk met draaien :P en gemak dient de mens.

Wij hebben alleen vloerverwarming en verschillende sensoren en delen die desgewenst warmer of kouder kunnen. Dus dat is niet te vergelijken.

Maar je bent toch vaker in ruimte's?

Zoals nu doe ik straks ook het raam in de slaapkamer van geheel open naar ventilatie stand.

Badkamer komt bij ons ook een toilet bijv. We krijgen een aparte natte ruimte, dus mag daar niet meer mn vieze handen wassen, maar ik zou daar ook een slimme thermostaat kunnen doen die in te stellen is.

In de badkamer willen we gewoon een radiator voor handdoeken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-21 15:52

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-21 15:55

DubbelFun schreef:

Ja, dat had ik gelezen.

Maar je spreekt werkelijk bijna niemand die ze heeft en ook geen winkel die ze aanprijst.

Krijgen een nieuwe HR ketel en ik wil geen smart ding. Niet nodig voor ons, maar vinden ze maar raar.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-21 15:58

Wij hebben een evohome systeem, dus slimme thermostaat met de bijbehorende kranen op de radiator.
Kost wat, maar dan heb je ook wat, wij hebben het in twee jaar wel al terugverdiend.

Buiten de kostenbesparing is het vooral gemak en comfort.
Je kunt per ruimte / zone apart de temperatuur instellen.
Makkelijk via een app op je telefoon te bedienen.

O ja, en als er een raam openstaat in betreffende ruimte dan dedecteert de thermostaat knop op die radiator dat, en schakelt het verwarmen automatisch uit, kun je vlgs mij zo instellen.
Voor ons was het zaak om van het idiote gas verbruik af te komen.
https://www.comwo.nl/nl/home/landing/honeywell-evohome/

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-21 16:04

Oke, dat gaan we niet doen. Gaat me niet om de investering, maar doe helemaal niks met mn telefoon. Had een van tevoren in te stellen thermostaat en ging het dan alsnog zelf regelen.

Hier is alles nog gas. Komen wel zonnepanelen, maar de eerst komende jaren blijft alles gas. In deze straat is ook net alles nieuw aangelegd.
In de toekomst als er meer ontwikkelingen zijn, zien we wel weer. We zijn hartstikke zuinig verder qua verbruik.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-21 16:07

superpony schreef:
Oke, dat gaan we niet doen. Gaat me niet om de investering, maar doe helemaal niks met mn telefoon. Had een van tevoren in te stellen thermostaat en ging het dan alsnog zelf regelen.

Hier is alles nog gas. Komen wel zonnepanelen, maar de eerst komende jaren blijft alles gas. In deze straat is ook net alles nieuw aangelegd.
In de toekomst als er meer ontwikkelingen zijn, zien we wel weer. We zijn hartstikke zuinig verder qua verbruik.

Die kun je met je telefoon bedienen, dat moet je niet hoor...
Ik vond het alleen maar gemakkelijk, ben je natgeregend, kom je thuis in een lekker warme ruimte.
Je kunt hem ook handmatig bedienen, zelfs per radiator, of een week programma invoeren, wat je wil.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-21 16:17

Sansevieria schreef:
superpony schreef:

Die kun je met je telefoon bedienen, dat moet je niet hoor...
Ik vond het alleen maar gemakkelijk, ben je natgeregend, kom je thuis in een lekker warme ruimte.
Je kunt hem ook handmatig bedienen, zelfs per radiator, of een week programma invoeren, wat je wil.

Ja, dat hadden we wel in het vorige huis. Kon je de hele week elke dag per tijd instellen. Maar daar kon het dan weer niet per ruimte inderdaad.
Je kan dan alleen de knoppen open of dicht draaien. Daar was luchtverwarming en moest je de roosters stellen waar ik niet eens bij kon.

Maar dat is wel het punt. Ze willen allemaal dat je smart dingen neemt en niet die knoppen en zelf gaat bedienen. Dat was precies mijn punt.
En je hebt ook knoppen die je in kan stellen. Stel dat je de slaapkamer en badkamer apart wil doen.

wyoming

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-21 20:42

Bij mij begint de woningbouw morgen met verbouwen en dan krijg ik vrijdag een nieuwe HR CV-ketel en thermostaat kranen per verblijfsruimte om het energieverbruik te verminderen. Ik ben benieuwd of het werkt.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-21 06:48

Heb je natuurlijk ook voor een deel zelf in de hand.
Wij zijn hier van een verbruik van 3300 kuub naar een verbruik van 2200 kuub gegaan.
En ja, dat is nog veel, maar voor een groot vrijstaand huis uit 1896 een flinke vermindering...

Nieuwe CV ketel, Evohome systeem, maar ook airco (icm zonnepanelen).
Nieuwe kozijnen zaten er al in, wij hebben dan nog twee oude buitendeuren vervangen, dat zal ook nog wel iets gescheeld hebben.

Ik vind het vooral fijn dat ik niet in tijden van thuiswerken die hele kast van een huis hoef te verwarmen, maar overdag enkel mijn werkkamer apart warmer kan zetten.
En op de badkamer heb ik het graag ook heel warm :D

H_W_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-21 06:55

Wij hebben honeywell evohome. Ideaal. Per ruimte in te stellen in een vast patroon zoals je het zelf wil. Tijdelijk verhogen kan ook. Evt kun je het ook een app als extra erbij gebruiken. Onze badkamer gaat bijv. ‘s Ochtend even aan voor een aangenaam temperatuur. Ook de keuken ‘s morgens omdat we daar dan zitten. De rest blijft uit en gaat pas later op de dag aan.

https://getconnected.honeywellhome.com/nl/

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-21 06:58

HW, dat is precies dezelfde wat wij ook hebben, ben er heel tevreden over.
Niet alleen wat je aan verbruik bespaart ermee, maar ook het comfort in je huis.