Opruimen/ontspullen tips & tricks.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kaplaars

Berichten: 1551
Geregistreerd: 07-11-04
Woonplaats: Bommelerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 22:11

Menino: ik houd ongeveer dezelfde volgorde aan als Senna. Maar ik zet bijna niks op Marktplaats en als ik iets erop zet, is het vaak gratis.
Spullen houden omdat ze waarde hebben (gehad) is net zo zonde. Als ik er eenmaal vanaf wil, moet het ook zo snel mogelijk mijn huis uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 22:13

Menino schreef:
hier ook aan het ontspullen.

Nieuw huis.
Teveel rotzooi. Grootste uitdaging is waar laat ik het. En wat moet je met spullen die in principe nog goed zijn, maar niet heel geliefd (bv. jaloezieën in opzich een vrij standaard maar. Maar hoeveel mensen kopen die tweedehands :? )

Allemaal dingen waar ik onwijs graag van af wil. Maar weet gewoon niet hoe. Ik ben zo slecht met marktplaats :o Vind mensen altijd zoo onwijs zeuren (of mensen die achteraf dingen terug komen brengen omdat er een, duidelijk in de advertentie vermeld, mankement in zit 8)7 ).

Doe jullie alles doorverkopen/weggeven?



Ik zet eigenlijk best wel veel dingen op gratis af te halen. Inderdaad dingen die ik niet meer nodig heb, maar wel nog in goede staat zijn en waarvan ik de vuilbak zonde vind.

Werkt eigenlijk prima. :) Of naar de kringloop.

senna21

Berichten: 11870
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-22 22:18

Het wordt met grote ladingen gedumpt De meeste kleding komt op grote vuilnisbelten terecht, wat enorme vervuiling en armoede veroorzaakt.
Maar een heel klein deel van de kleding uit de containers is van voldoende kwaliteit dat het verder verhandeld kan worden. Kleding is ook van steeds slechtere kwaliteit en vooral kunststof.
Het meeste ligt daar op enorme hopen te verrotten, waar dan weer slumbs ontstaan. Echt treurig en schaamtevol -O-

Charaz

Berichten: 24321
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 10:17

Ik wil hier graag wat nieuw leven in blazen, omdat mijn vriend en ik samen gaan wonen moet ik ruimte gaan maken in huis, maar waar begin je?

Op zolder staat alles vol achter de schotten, alle kasten zitten vol, er moet gewoon een hoop weg.

In mijn speurtocht gisteren vond ik zelf nog make up van 20 jaar geleden terug :')

Prairy
Berichten: 9109
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Opruimen/ontspullen tips & tricks.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 10:19

Een kleine container huren en dan kastje voor kastje uitzoeken. 3 dingen weg 1 ding houden?

Optiwolk

Berichten: 4785
Geregistreerd: 22-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 10:25

Charaz schreef:
Ik wil hier graag wat nieuw leven in blazen, omdat mijn vriend en ik samen gaan wonen moet ik ruimte gaan maken in huis, maar waar begin je?

Op zolder staat alles vol achter de schotten, alle kasten zitten vol, er moet gewoon een hoop weg.

In mijn speurtocht gisteren vond ik zelf nog make up van 20 jaar geleden terug :')


Heb ik het afgelopen x tijd nog gebruikt?
Waarbij ben een mooie presentatieschaal x tijd 6m de kan zijn - maar kerstversiering gebruik je natuurlijk maar 1x/jaar.
As je het zonde vind van “goede dingen” weg te gooien, kan je ze doneren. Dat helpt hier wel eens bij mijn man die alles zou bewaren want “dat heeft veel geld gekost”
We zijn 10j samen, sommige kledingstukken heb ik je nooit zien dragen, doe ze weg joh

prompter

Berichten: 11162
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Opruimen/ontspullen tips & tricks.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 10:30

Onbruikbare dingen gelijk in de vuilnisbak, alles wat nog goed is maar je niet meer nodig hebt direct naar een kringloopwinkel brengen. Zo heb ik hier alles ontspuld :).

Anoniem

Re: Opruimen/ontspullen tips & tricks.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 10:44

Kun je eens informeren of de kringloop bij jullie ook afhaalt? Ik vond dat bijvoorbeeld best een grote stap, maar doordat alles wat nog goed bruikbaar was in één keer werd opgehaald werd het een stuk beter doenbaar. Want uitzoeken is één ding, maar wat daarna komt is ook wel een gedoe.

tamary

Berichten: 29199
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Opruimen/ontspullen tips & tricks.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 10:48

Ik kiep het liever in kleine "porties" bij ze af als ik er toch in de buurt moet zijn. Kleine hoeveelheden accepteren ze makkelijker en ik heb sneller meer ruimte.

Charaz

Berichten: 24321
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 10:49

Ik heb gisteren een doos naar de kringloopwinkel gebracht inderdaad, dat voelt toch net iets minder erg als weggooien.

Vjestagirl

Berichten: 26658
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 11:48

Ik denk dat de enige tip is 'eerlijk zijn tegen jezelf'. Dingen die je al tijden niet gezien hebt, waarvan je eerlijk gezegd ook niet meer wist dat je ze had, heb je die ècht nog nodig?

Probeer ook dingen te houden voor de persoon die je bent, niet voor de persoon die je wil zijn. Je kunt wel ladingen knutselspullen houden omdat je daar ooit iets mee wil, maar als je het de afgelopen jaren niet aangeraakt hebt, wat maakt dan dat je denk dat je het de komende tijd wel gaat doen? Oftewel, bepaal goed of je iets hebt voor jou, of voor je fantasy self.

Kaplaars

Berichten: 1551
Geregistreerd: 07-11-04
Woonplaats: Bommelerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 12:48

Charaz schreef:
Ik wil hier graag wat nieuw leven in blazen, omdat mijn vriend en ik samen gaan wonen moet ik ruimte gaan maken in huis, maar waar begin je?

Op zolder staat alles vol achter de schotten, alle kasten zitten vol, er moet gewoon een hoop weg.

In mijn speurtocht gisteren vond ik zelf nog make up van 20 jaar geleden terug :')


Toen ik begon, ben ik eerst per kamer begonnen. Direct naar de milieustraat of kringloop zodat het direct weg is. En daarna nog een keer maar dan op thema, Marie Kondo heeft daar een mooie volgorde voor. Die kan je (gok ik) wel vinden op internet of Pinterest. Probeer het als een uitdaging te zien en wat je niet bewaard hoef je niet schoon te maken of hypotheek of huur voor te betalen!

Een paar opruim/minimaliseren accounts op insta volgen geeft mij altijd wel inspiratie en motivatie.

Ceetje_bokt
Berichten: 5173
Geregistreerd: 01-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 14:18

Charaz schreef:
Ik wil hier graag wat nieuw leven in blazen, omdat mijn vriend en ik samen gaan wonen moet ik ruimte gaan maken in huis, maar waar begin je?

Op zolder staat alles vol achter de schotten, alle kasten zitten vol, er moet gewoon een hoop weg.

In mijn speurtocht gisteren vond ik zelf nog make up van 20 jaar geleden terug :')

Ik zou in één ruimte starten en daarna ruimte voor ruimte afwerken. (Itt Marie Kondo die het per ‘onderwerp’ doet).
Maak drie stapels:
Houden
Weggeven
Weggooien
Van kleinere dingen waar je een mooie herinnering aan hebt kan je een foto maken en vervolgens wegdoen.

En als jij zoveel moeite doet om te ontspullen, zou ik dat ook willen dat mijn vriend kritisch kijkt naar de zooi die hij gaat meebrengen.

marleen_usar

Berichten: 24663
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 14:36

Ik koop pas wat bij de kringloop als ik het ook echt kan gebruiken, en als thuis spullen heb weggegeven aan de kringloop.

Erres

Berichten: 331
Geregistreerd: 23-01-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Opruimen/ontspullen tips & tricks.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 15:02

Ik mag van mijzelf alleen naar de kringloop als ik ook een doos met spullen inlever :) Zo gaat er ook weer eens wat weg

rien10
Berichten: 14733
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Opruimen/ontspullen tips & tricks.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 15:07

Alle gebruiksgoederen die je een jaar niet in je handen hebt gehad kunnen weg.
(kleding, doosjes, bakjes, servies).
Prullaria waar je niet blij van wordt, kan weg.
Heeft het echt waarde? Tupperware bijvoorbeeld verslijt bijna niet, dan kan het naar de kringloop. Heeft het geen waarde? Een kaarsenstandaard van Xenos bijvoorbeeld, dan gaat het de container in.

Kaplaars

Berichten: 1551
Geregistreerd: 07-11-04
Woonplaats: Bommelerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 15:28

senna21 schreef:
Het wordt met grote ladingen gedumpt De meeste kleding komt op grote vuilnisbelten terecht, wat enorme vervuiling en armoede veroorzaakt.
Maar een heel klein deel van de kleding uit de containers is van voldoende kwaliteit dat het verder verhandeld kan worden. Kleding is ook van steeds slechtere kwaliteit en vooral kunststof.
Het meeste ligt daar op enorme hopen te verrotten, waar dan weer slumbs ontstaan. Echt treurig en schaamtevol -O-

Hier zat gisteren een stukje over in de avondshow van Arjen Lubach. Was triest om zo’n grote hoop met afgedankte kleding te zien.

denice

Berichten: 9645
Geregistreerd: 02-09-04

Re: Opruimen/ontspullen tips & tricks.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 16:00

Ohhh ik houd zo van opruimen! Ik ga toch wel richting minimalist en ik word zo gelukkig van een rustig huis.

Ik heb eigenlijk alles weggedaan dat we amper of niet gebruiken, wat ik niet meer mooi vind en wat ik niet kooi genoeg vind. Ik geef bijna alles aan de kringloop, heb geen zin om teveel tijd te besteden aan het verkopen.

En het poetst ook veel sneller, klopt helemaal.

Kijk uit, als je eenmaal begint met opruimen dan kunnen veel niet meer stoppen. :+

Morrie

Berichten: 22318
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 16:37

Ik zou net weer beginnen met een rondje opruimen en schoonmaken, maar toen brak ik vorige week m’n enkel. Nu zit ik 6 weken in de slaapkamer me kapot te ergeren. Ik kan niet naar de huiskamer/keuken, want dat is boven en ik zie de troep hier erger worden en kan er niets aan doen.
Mijn keurige Marie Kondo kasten worden compleet verpest wan mijn man gooit de schone, door mij gevouwen, was zo een kast in waar hij vindt dat er plek is.

anca

Berichten: 1788
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 16:43

Morrie schreef:
Ik zou net weer beginnen met een rondje opruimen en schoonmaken, maar toen brak ik vorige week m’n enkel. Nu zit ik 6 weken in de slaapkamer me kapot te ergeren. Ik kan niet naar de huiskamer/keuken, want dat is boven en ik zie de troep hier erger worden en kan er niets aan doen.
Mijn keurige Marie Kondo kasten worden compleet verpest wan mijn man gooit de schone, door mij gevouwen, was zo een kast in waar hij vindt dat er plek is.


Oei. Beterschap.

Heb je geen doos met papierwerk-- oude aankoopbonnen ed-- of nog oude foto's
Dat kun je zittend doen . En op je kont naar boven ? :+

Morrie

Berichten: 22318
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 16:50

anca schreef:
Oei. Beterschap.

Heb je geen doos met papierwerk-- oude aankoopbonnen ed-- of nog oude foto's
Dat kun je zittend doen . En op je kont naar boven ? :+

Tnx
Papierwerk had ik net een uur voor ik het ongeluk kreeg uitgezocht allemaal.
Op m’n kont naar boven gaat niet. Smalle spiltrap, ruim 4 meter hoog en ik ben “uh” nogal zwaar, log en niet lenig. Ik zit gewoon m’n tijd uit in de slaapkamer

koenlover

Berichten: 2416
Geregistreerd: 24-12-04
Woonplaats: Boekel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 17:06

Vjestagirl schreef:
Ik denk dat de enige tip is 'eerlijk zijn tegen jezelf'. Dingen die je al tijden niet gezien hebt, waarvan je eerlijk gezegd ook niet meer wist dat je ze had, heb je die ècht nog nodig?

Probeer ook dingen te houden voor de persoon die je bent, niet voor de persoon die je wil zijn. Je kunt wel ladingen knutselspullen houden omdat je daar ooit iets mee wil, maar als je het de afgelopen jaren niet aangeraakt hebt, wat maakt dan dat je denk dat je het de komende tijd wel gaat doen? Oftewel, bepaal goed of je iets hebt voor jou, of voor je fantasy self.


Volgens mij heb jij/iemand anders deze tip over je echte zelf en de fantasy zelf eerder geplaatst, dat was echt een eyeopener voor mij toen. Sindsdien afscheid genomen van veel spullen en gek genoeg voel ik ook minder druk van al die 'leuke dingen' die maar bleven liggen.

Charaz

Berichten: 24321
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 17:09

Ceetje_bokt schreef:
En als jij zoveel moeite doet om te ontspullen, zou ik dat ook willen dat mijn vriend kritisch kijkt naar de zooi die hij gaat meebrengen.


Hij is gelukkig heel opgeruimd dus veel zal er niet meekomen

Ceetje_bokt
Berichten: 5173
Geregistreerd: 01-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 17:27

Charaz schreef:
Ceetje_bokt schreef:
En als jij zoveel moeite doet om te ontspullen, zou ik dat ook willen dat mijn vriend kritisch kijkt naar de zooi die hij gaat meebrengen.


Hij is gelukkig heel opgeruimd dus veel zal er niet meekomen

Mazzelaar! :D

Prairy
Berichten: 9109
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 17:57

Wij hebben vandaag nog een rondje garage zolder opruimen gedaan. 7/8 is op de aanhanger voor de stort belandt *\o/*

Van de week nog een kwartier samen met mijn man in onze rommel opslag kamer geprobeerd op te ruimen, ik merk wel dat ik echt een stuk makkelijker ben geworden met opruimen als hij -O- Mocht helaas niet veel weg (komt nog wel, jammer genoeg voor hem :+)