[volg] verbouwen of verhuizen…

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

ThornForest

[volg] verbouwen of verhuizen…

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-21 16:12

…dat was de vraag die we ons het afgelopen jaar stelden.

Uiteindelijk is het geworden: verbouwen!

En ik heb er reuze in! We hebben besloten 2,5 meter uit te bouwen en een stuk van de bijkeuken bij de leefruimte te betrekken.

De aannemer kan pas in maart 2022 beginnen maar door alle leverproblemen van alles en iedereen zullen we nu langzaamaan al wel keuzes moeten maken in wat we willen. Zo zei de keukenboer dat als we de keuken na de verbouwing op tijd geleverd willen krijgen, we voor oktober de nieuwe keuken al moeten bestellen. Idem bij de vloerenboer.

In dit volgtopic wil ik alle vorderingen plaatsen, voor mijzelf om terug te kijken en bij te houden maar ook voor jullie om te volgen als jullie dat leuk vinden.
Daarnaast zal ik jullie vast en zeker wel om advies vragen.

Ik zal hier de schetsen plaatsen van de huidige situatie en zoals hij wordt na de uitbouw. Ook vind ik het leuk om onze moodboard met jullie te delen en wellicht hebben jullie daarin nog tips en adviezen.

Mijn eerste vraag aan jullie is of jullie ervaring hebben met de combinatie vloerverwarming en pelletkachel.
Op dit moment hebben we een gewone cv en een pelletkachel, en is en blijft onze hoofdverwarmer de pelletkachel. De cv slaat eigenlijk nooit aan en staat op vorststand. Is de vloerverwarming te vergelijken met de cv? Zal de vloerverwarming dan ook bijna altijd uit staan?
Bijkomend voordeel van vloerverwarming is dat de lelijke cv’s de deur uit kunnen maar is het naast dat het mooier lijkt de investering ook waard en zal het naast een pelletkachel ook functioneel genoeg zijn?

Sybelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 13:18

Leuk, weer een verbouw topic. :D
Ik kan je niet helpen met je vragen maar ga wel mee lezen.

Anoniem14

Re: [volg] verbouwen of verhuizen…

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 16:39

Waar staat je pelletkachel? Verwarmt deze je hele huis of wat is de situatie?

Wij hebben iets vergelijkbaars dat het CV water verwarmd en ook het sanitair water wordt door dit systeem verwarmd. Dit is dus geen 'mooie' kachel met een leuk glazen deurtje waardoor je naar de vlammen kunt kijken, maar een serieus bakbeest dat het hout vergast (hoog rendement) en dus zorgt voor warm water voor de verwarming/vloerverwarming en voor sanitair water.

Als jouw cv nu bijna nooit aan staat dan zal de vloerverwarming dus ook bijna nooit warm zijn?

wendely

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 23:29

Vloerverwarming is echt niet te vergelijken met cv. Het duurt namelijk een dag of 2/3 voor heel dat betonblok goed warm wordt. Het is daarom ook verre van economisch om deze helemaal uit te zetten omdat het veel tijd en energie kost om hem weer op te warmen. Je kunt de vloerverwarming prima combineren met een pelletkachel want voelbare warmte heb je niet van vloerverwarming. Als je thuis komt en het is wat fris heb je snel effect en voelbare warmte van een pelletkachel. Echter zou ik de vloerverwarming dan standaard op een iets lagere temperatuur zetten maar echt niet uit, dan kun je het net zo goed niet nemen.

ThornForest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-21 14:29

Sybelle schreef:
Leuk, weer een verbouw topic. :D
Ik kan je niet helpen met je vragen maar ga wel mee lezen.

Leuk dat je volgt. :)

ThornForest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-21 14:46

tanec_meisje schreef:
Waar staat je pelletkachel? Verwarmt deze je hele huis of wat is de situatie?

Wij hebben iets vergelijkbaars dat het CV water verwarmd en ook het sanitair water wordt door dit systeem verwarmd. Dit is dus geen 'mooie' kachel met een leuk glazen deurtje waardoor je naar de vlammen kunt kijken, maar een serieus bakbeest dat het hout vergast (hoog rendement) en dus zorgt voor warm water voor de verwarming/vloerverwarming en voor sanitair water.

Als jouw cv nu bijna nooit aan staat dan zal de vloerverwarming dus ook bijna nooit warm zijn?

De pelletkachel staat centraal in de leefruimte (woonkamer/keuken). We hebben de deur naar boven altijd open zodat de warmte ook naar de slaapkamers kan trekken. Dit is wel een ‘sier’ pelletkachel waarbij je door een raampje de vlammen ziet.

wendely schreef:
Vloerverwarming is echt niet te vergelijken met cv. Het duurt namelijk een dag of 2/3 voor heel dat betonblok goed warm wordt. Het is daarom ook verre van economisch om deze helemaal uit te zetten omdat het veel tijd en energie kost om hem weer op te warmen. Je kunt de vloerverwarming prima combineren met een pelletkachel want voelbare warmte heb je niet van vloerverwarming. Als je thuis komt en het is wat fris heb je snel effect en voelbare warmte van een pelletkachel. Echter zou ik de vloerverwarming dan standaard op een iets lagere temperatuur zetten maar echt niet uit, dan kun je het net zo goed niet nemen.

Dat is nu juist de vraag, doordat de pelletkachel onze hoofdverwarmer is en de warmte goed in huis blijft hangen slaat onze huidig cv bijna nooit aan. De vraag was of dit idem zo zal zijn met vloerverwarming. Gezien jouw antwoord en die van tanec_meisje zou een vloerverwarming in onze situatie dus ook bijna niet gebruikt worden en dus niet functioneel zijn, dan is het alleen voor het zicht zodat de radiatoren weg gehaald kunnen worden. Voor ons nog even dubben of dat de kosten waard zijn of dat we een ombouw om de radiatoren heen plaatsen.
Bedankt voor jullie reacties.

Ik zal morgen de huidige situatie en de nieuwe situatie hier plaatsen.

wendely

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 16:16

Ik zou dan toch voor radiatoren gaan of misschien wel een warmtepomp. Radiatoren zijn binnen een paar uren warm. Als je vloerverwarming hebt en deze staat standaard bijna altijd uit, bij het aanzetten hoef je echt niet dezelfde dag warmte te verwachten. Warmtepomp geef daarentegen zo goed als direct warmte af. Wij hebben een houtkachel en daarnaast een warmtepomp. Boven geen verwarming terwijl wij echt koude winters hebben. Schoorsteen loopt in het midden van het huis omhoog en geeft dus zelfs in de winter genoeg warmte voor de gehele bovenverdieping van 4 slaapkamers, badkamer, 2 opberghokken en een vrij grote overloop. Warmtepomp hangt beneden..

ThornForest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-21 10:46

Een beloofde globale schets van hoe het is en hoe het wordt. Niet op schaal getekend. :o

Huidige situatie
Afbeelding

Nieuwe situatie
Afbeelding

Zoals je ziet betrekken we de bijkeuken bij de woonruimte en laten we nog wel een klein gedeelte gesloten voor de cv ketel en de wasmachine en droger. De keuken zetten we om naar de andere kant zodat, wanneer we op de bank zitten, we zicht hebben op een ‘kale’ muur (deze wordt uiteraard nog wel mooi gedecoreerd). Dat leek ons mooier en ruimer ogen dan zicht op de keuken zoals we nu hebben.

We hebben al een ontwerp laten maken bij de keukenboer en dat zal zo ongeveer worden:

Afbeelding
Het wordt een zwarte keuken, maar dat kreeg hij op 1 of andere manier niet goed opgeslagen. Het grijze is dus zwart.

En verder is dit een soort van moodboard, een beetje de stijl die we willen hanteren. :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

ThornForest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-21 10:48

wendely schreef:
Ik zou dan toch voor radiatoren gaan of misschien wel een warmtepomp. Radiatoren zijn binnen een paar uren warm. Als je vloerverwarming hebt en deze staat standaard bijna altijd uit, bij het aanzetten hoef je echt niet dezelfde dag warmte te verwachten. Warmtepomp geef daarentegen zo goed als direct warmte af. Wij hebben een houtkachel en daarnaast een warmtepomp. Boven geen verwarming terwijl wij echt koude winters hebben. Schoorsteen loopt in het midden van het huis omhoog en geeft dus zelfs in de winter genoeg warmte voor de gehele bovenverdieping van 4 slaapkamers, badkamer, 2 opberghokken en een vrij grote overloop. Warmtepomp hangt beneden..

Een warmtepomp is voor ons niet rendabel. Ik denk inderdaad dat we geen vloerverwarming doen en een mooie ombouw om de radiatoren laten plaatsen. Om nou 3000+ uit te geven en het vervolgens niet te gebruiken, dus alleen voor het zicht, gaat misschien ook wel wat te ver. :Y)

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 11:54

En elektrische vloerverwarming icm zonnepanelen?
Geen idee of ik nu wat geks zeg hoor...wij overwegen elektrische in de badkamer (wij hebben al 24 zonnepanelen)

Edit, ik twijfel nu wat wij hadden in ons vorige huis.
Wij hadden daar ook een pelletkachel aangesloten op de cv.
In de keuken en badkamers had ik vloerverwarming, maar die waren altijd wel warm, ondanks dat de pelletkachel aan stond en de cv niet :o?

ThornForest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-21 16:19

Bij een elektrische vloerverwarming zal hij dan ook niet continu aan staan maar meerendeel uit. Wij zijn er al redelijk over uit en laten een ombouw om de radiator plaatsen. Bedankt voor jullie reacties en meedenken. :D

ThornForest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-21 13:43

Wij zijn afgelopen week weer bij de keukenboer geweest, de keuken wat verlengd en kleine aanpassingen gedaan. Zo gaan we geen kastjes meer doen maar alles in ladevorm. En een plankje naast de afzuiger. De kleur is nu ook beter uit de printer gekomen dus nu krijg je ook een beter beeld.

Afbeelding
Afbeelding

Onderstaande zijn de kleuren waar
We mee willen werken. De kleur achter de keuken wordt de middelste kleur, de keuken wordt eiken met zwart/antraciet, de vloer wordt eiken, kozijnen en raambekleding wordt zwart/antraciet, de plinten worden zwart zwart/antraciet en de rest van de muren wordt de lichte, onderste kleur. We wilden deze muren licht houden. Maar niet helemaal wit omdat het dan een te harde contrast wordt naar onze mening.

Afbeelding

Benieuwd wat jullie van de keuken en onze uitgezochte kleuren vinden.