Elektrische auto, hoe en wat?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Elektrische auto, hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 21:48

Ik wil komend jaar een andere auto kopen en omdat ik toch een beetje milieu bewust wil zijn (en omdat ik denk dat het voordeliger is) overweeg ik een elektrische auto, maar ik ken niemand die (buiten een zakelijke lease om) een volledig elektrische auto heeft gekocht dus ik ben op zoek naar ervaringen.
Aan welke dingen moet ik denken?
Ik heb gelezen dat je geen wegenbelasting betaald, tanken hoeft natuurlijk ook niet. Maar hoe zit het met opladen? Moet je ergens een laadpaal bestellen? Moet de meterkast worden aangepast ten behoeve van de laadpaal? En wat is het verbruik dan zo'n beetje qua stroom? Schrik ik enorm van mijn Eneco rekening die met ruim 100 euro per maand omhoog schiet?
Ik ben wel iemand die redelijk vaak de auto gebruikt en zit op gemiddeld zo'n 350 a 400 km per week.

sphinxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 21:58

Wij hebben nu de 2e elektrische auto. Hier thuis een laadpaal aan laten leggen en inmiddels ook zonnepanelen. Die dekken het verbruik van ons huis + opladen auto.

Wat mij tegenvalt is dat je als het koud is een veel lager bereik hebt qua kilometers.

Belangrijkste verandering vind ik dat je moet nadenken wat je gaat doen en hoe vol je accu daarvoor moet zijn, of waar je kunt opladen. Dat is echt prima te doen maar het is niet zo makkelijk als tanken. Zeker met vakantie is het iets om bij stil te staan.

In het verkeer horen bijv. fietsers je regelmatig niet als je ze inhaalt, daar houd ik rekening mee in hun mogelijke (schrik)reactie qua ruimte geven.

Bij vrienden begreep ik dat de gemeente palen aan bood in de wijk als bewoners daarom vroegen (in een verhouding meen ik).

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 21:58

Er is een ouder topic over elektrische auto’s, daar vind je ook wat bokkers die er een hebben.

De prijzen zijn makkelijk uit te rekenen als je het verbruik van de auto weet, want dat verschilt natuurlijk wel per model.
Volgens mij is het gemiddeld verbruik zo’n 15 kWh per 100km en een kWh kost thuis 22 cent.
Per 100km ben je dus zo’n 3 tot 4 euro kwijt aan stroom, als je thuis kan laden. Bij een laadpaal zal dat wat meer zijn.

Heb je een eigen oprit aan huis? Dan zou ik zeker een laadpunt laten installeren.

Urona447

Re: Elektrische auto, hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 16:25

Houdt er rekening mee dat er waarschijnlijk wel wegenbelasting op gaat komen en dat er steeds meer wetenschappers zijn die zeggen dat een elektrische auto op de lange termijn juist niet milieu zuinig is.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 11:04

Wij krijgen in oktober/november onze elektrische auto, wij kiezen voor geen laadpaal.

Wij rijden niet zodanig veel dat er een aparte laadpaal nodig is, maar een gewone stekker voldoet voor ons. Laad uiteraard langzamer op, maar voldoende voor ons.
En als het nodig is, staan er hier in de wijk een aantal universele laadpalen die ik kan gaan gebruiken.

Ik zou eens kijken of dat ook voor jullie zou voldoen.