Data recovery

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Fair

Data recovery

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-21 12:13

Hoi!

Helaas wordt mijn harde schijf niet meer gelezen door mijn macbook. Hij is per ongeluk geforceerd verwijderd en nu wil mijn macbook hem niet meer registreren. Ik kan hem nog wel vinden via schijfhulpprogramma maar mounten en schijf ehbo haalt niets uit. Dit schijnt een bug in het systeem van apple te zijn heb ik me laten informeren.

Op een een of andere manier is de ‘taal’ van de harde schijf veranderd waardoor hij niet meer te lezen valt, (fat32) zegt hij. Wat weer vreemd is aangezien apple en windows dit wel gewoon zou moeten kunnen herkennen.

Andere (windows) laptops registreren de schijf ook niet.

Helaas had ik geen backup van deze schijf. Maar de data die er op staat moet ik echt terug hebben. Nu heb ik al een paar offertes bij data recovery bedrijven opgevraagd maar de prijs ligt gewoon rond de 1000euro. En dat heb ik echt niet als student.

Dus ik vroeg me af: heeft iemand in een soortgelijke situatie gezeten en zijn er nog opties om de data terug te krijgen? Bijvoorbeeld via een bepaald programma, of een handig bedrijf met wat lagere kosten? Heel erg bedankt in ieder geval.

Ja, ik weet hoe stom het is om er geen backup van te hebben. Maar helaas is het gebeurd. Ik hoef hier verder geen reacties over want ik voel me er al rot genoeg over.

En als jullie nog tips hebben voor backups: ik wil graag een 2e cloud backup. Deze zou ik graag via mijn finder gewoon in kunnen zien. Iets als dropbox oid. Ik heb alleen wel rond de 4tb ruimte nodig en er moet een goede beveiliging op zitten. Mag uiteraard geld kosten. :)
Laatst bijgewerkt door Fair op 13-07-21 12:21, in het totaal 1 keer bewerkt

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 12:15

Ik heb zelf zo’n data recovery programma “gedownload”. Kon daarmee wel wat foto’s redden. Moet even mijn harde schijf vinden om te kijken wel programma dat was als je wil. :P

Fair

Re: Data recovery

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-21 12:20

Ja graag Marlinde, thanks!

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 12:28

Ik heb Stellar Data Recovery. Maar ik vraag mij af of dat gaat helpen wanneer de computer de schijf niet kan lezen. Je kan daarmee wel een gewiste schijf herstellen.

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 17:23

Oei, dat klinkt allemaal niet handig...

Is het een externe harddisk?
Geforceerd verwijderen is op zich niet zo'n ramp. Dat kan je een paar bestanden kosten (vooral als er naar de schijf wordt geschreven tijdens het verwijderen) maar dat moet de Mac prima zelf kunnen repareren.

Maar je hebt het er ook over dat de 'indeling' van de schrijf is veranderd. Bij een Mac is een disk normaal in APFS of HFS+ maar dit kan ook Fat32 of ExFat zijn (die laatste twee zijn ook door Windows te lezen/schrijven). Was de schijf in een Mac formaat en is deze geformateerd naar Fat32?

Formateren is niet handig maar dat wist niet je hele disk, moet nog wel mogelijk zijn om iets terug te halen, weet zo uit m'n hoofd niet precies.

Wat heb je nodig van die schijf? Echt alles of een paar specifieke bestanden?

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 17:48

MarlindeRooz schreef:
Ik heb zelf zo’n data recovery programma “gedownload”. Kon daarmee wel wat foto’s redden. Moet even mijn harde schijf vinden om te kijken wel programma dat was als je wil. :P

Ooit in de begintijd van het personal computer gebeuren las ik de volgende uitleg:

Een harde schijf is als een parkeerplaats, onderverdeeld in vakken (de Fat32 oid indeling). Elke auto staat in een vak, grote auto's en vrachtauto's hebben meerdere vakken nodig.
De beheerder heeft een papiertje waarop staat welke auto waar staat. Als je een bestand verwijdert streept de beheerder dat door op zijn papiertje maar de 'auto' blijft meestal gewoon staan. Pas als er nieuwe auto's worden geparkeerd (lees: nieuwe bestanden worden opgeslagen) wordt de oude auto vernietigd.

Wat een data recovery programma doet is als het ware met een pen en papiertje dat parkeerterrein oplopen en de kentekens noteren van alle auto's die er staan. Dus ook de auto's die de beheerder had doorgestreept op zijn papier.

Daarvoor is het nodig dat de hersteller het parkeerterrein op kan, het recovery program moet wel toegang hebben tot de schijf. En daar lijkt hier het probleem te zitten. Daar kan ik helaas niet mee helpen.

Fair

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-21 19:34

BartVB schreef:
Oei, dat klinkt allemaal niet handig...

Is het een externe harddisk?
Geforceerd verwijderen is op zich niet zo'n ramp. Dat kan je een paar bestanden kosten (vooral als er naar de schijf wordt geschreven tijdens het verwijderen) maar dat moet de Mac prima zelf kunnen repareren.

Maar je hebt het er ook over dat de 'indeling' van de schrijf is veranderd. Bij een Mac is een disk normaal in APFS of HFS+ maar dit kan ook Fat32 of ExFat zijn (die laatste twee zijn ook door Windows te lezen/schrijven). Was de schijf in een Mac formaat en is deze geformateerd naar Fat32?

Formateren is niet handig maar dat wist niet je hele disk, moet nog wel mogelijk zijn om iets terug te halen, weet zo uit m'n hoofd niet precies.

Wat heb je nodig van die schijf? Echt alles of een paar specifieke bestanden?

Het is inderdaad een externe harddisk (WD Elements 1tb om precies te zijn). Hij stond eerst geformatteerd als ExFat. Ik had ook verwacht dat het niet een enorm probleem zou zijn als een disk geforceerd verwijderd wordt. (Al probeer ik het uiteraard gewoon altijd netjes te verwijderen) Ik probeer hem te mounten maar ik krijg van mac de foutcode 'com.apple.DiskManagement.disenter-fout -119930868.' Als je hier op zoekt zie je veel informatie over die genoemde bug.

Ik heb inmiddels een byte to byte backup gemaakt via Diskdrill van de wd elements disk op mijn nieuwe disk van LaCie. Mijn nieuwe Disk (LaCie) leest mijn mac gelukkig wel, maar de byte to byte backup in de vorm van een disk image niet helaas.

Ik probeer de backup met DiskDrill te openen, maar dan geeft hij ook aan dat hij hem niet kan openen door het bestandstype (disk image could not be added, hdiutil:attach failed - mountable file systems).

Ik snap er echt helemaal niets van. Ik heb verder niet gesleuteld aan de WD disk dus ik vraag me echt enorm af hoe hij opeens de indeling heeft kunnen veranderen. Het was echt een kwestie van dat ik hem er in deed en hij dus niet meer gelezen werd door mijn mac.

Het rare is ook dat wat er op de WD disk stond, ongeveer 800GB was. Terwijl zowel de WD disk als de byte to byte backup zegt dat er 999,96gb op staat.

Klinkt lekker verwarrend dit, sorry. Maar ik hoop dat je het snapt!

Ik heb nu iig even contact met diskdrill opgenomen om het feit dat diskdrill ook niet de disk image/backup kan openen, terwijl dat volgens het bestandstype wel zou moeten kunnen.

En ik zit er aan te denken om de WD Disk maar gewoon te wissen en opnieuw te formatteren (ik heb nu toch een kopie er van op de LaCie disk). Misschien dat ik, ook al is hij geformatteerd, dan wel bestanden terug kan krijgen omdat hij dan in ieder geval de goede indeling heeft.

@Marlinde, oh daar kwam mijn offerte van 1000,- weg := Ik wist niet dat ze ook een programma hadden, ik zal er even naar kijken!

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 21:27

Dat klinkt redelijk bemoedigend :j
En het is inderdaad ongeveer wat Rex_Rolfo zegt. De data staat nog op je disk (en in de image), alleen zijn een aantal van de 'lijnen' uitgeveegd waardoor b.v. de disk mounter van macOS niet meer goed weet wat hij met de disk aan moet.

Grote kans dat dit goed te repareren is. Ik heb alleen geen goede tips voor software die dat voor je kan regelen, helaas geen (recente) ervaring mee. Iig slim om een bit copy te maken van de disk :j

Wat die 999,96GB betreft; dat is logisch. Je hebt een 1 op 1 kopie gemaakt van de disk, niet van de data. Bij het maken van een image wordt alles op de drive, van de eerste tot de laatste byte gekopieerd. Of er wel of geen data op bepaalde plaatsen staat weet een imaging programma niet omdat deze niet naar de 'lijnen' van b.v. ExFat kijkt.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 21:34

Dus als ze de schijf formatteert kan ze met het programma dat ik noemde de bestanden terug vinden?

Dat lukte mij namelijk al eens met een geformatteerde SD kaart. Kreeg alle bestanden in hoge kwaliteit terug.

Maar is er dan wel garantie dat je na het formatteren wel toegang krijgt?

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 21:52

Nee, formateren helpt juist niet :o

BIj het formateren worden op bepaalde plaatsen op de disk markeringen gezet en er worden tabellen aangemaakt waarin later wordt aangegeven welke bestanden waar staan. 99,9% van die gegevens zijn waarschijnlijk nog intact bij Fair. Als je nu gaat formateren worden die tabellen grotendeels leeggehaald en de markeringen worden opnieuw aangebracht.

Op zich geen enorme ramp als de markeringen exact even groot zijn als bij de eerste keer formateren (de grootte van de parkeervakken waar Rex het over had), maar als alles maar 1 byte is opgeschoven dan maak je met formateren behoorlijk wat stuk. Beter wordt het iig niet...

Recovery programma dus loslaten op de disk zoals hij nu is :j Bij voorkeur in eerste instantie in een 'alleen lezen' modus. Bij het repareren is er namelijk ook een behoorlijke kans om dingen verder stuk ipv beter te maken.

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 22:13

ik heb een externe hardeschijf laten redden door https://www.datarecoverynederland.nl/pr ... overy.html. diagnose is gratis en je krijgt een offerte met de verwachte kosten. Als het inderdaad alleen in de software is misgegaan en niet in de hardware ben je voor 200 euro klaar.

hier werken echt wel tovenaars.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 22:33

BartVB schreef:
Nee, formateren helpt juist niet :o

Eensch. Zoals Bart zegt is formateren het tekenen van nieuwe lijnen om nieuwe parkeervakken aan te geven. Afhankelijk van de methode is dat bijna hetzelfde als het was of juist compleet anders. Maar nooit helemaal identiek.

Fair

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-21 09:48

Ik heb inmiddels 2 programma's er overheen laten lopen en die kunnen helaas geen data vinden. Ik heb nu zo goed als alles geprobeerd. Ik laat een diagnose doen bij datarecoverynederland, dankjewel voor de link Axel!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 16:25

Ik heb iets vergelijjbaars gehad met dezelfde harddisk. Ik kreeg steeds de melding dat de disk beschadigd was en ik moest formateren. Uiteindelijk na veel programma's geprobeerd te hebben vond ik een recovery programma en toen kon ik alle bestanden eraf halen. Zou moeten kijken of ik dat programma nog terug kan vinden

Fair

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-21 16:41

Als je het toevallig terug kan vinden ben ik erg benieuwd welk programma het was!

Fair

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-21 17:51

Mijn schijf is onderzocht en hij heeft mechanische schade. Schrijfkop beschadigd en grote hoeveelheid sectorschade. Kost 990,-. Dat gaat gewoon echt niet lukken.

Ik laat hem dus terugsturen. Maar oliebol is het wel. Er stonden bestanden op die ik ook nodig had om een heel jaar aan studiepunten op te vragen. Dit betekent dus een jaar langer naar school. Maar ook al mijn tekenbestanden kwijt en al mijn (portfolio)werk. Echt enorm balen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 17:55

Wow wat enorm zuur zeg. Heb je tussentijds niet toevallig bestanden naar jezelf of klasgenoten gestuurd die nog in je mailbox staan? Zodat je dan niet helemaal vanaf 0 hoeft te beginnen

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 17:55

maar een jaar school is toch nog duurder?

enorm zuur inderdaad

whoopylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 17:57

Wat vervelend Fair! Ik kan je helaas niet helpen met tips voor data recovery, maar ik kan je wel een cloud service aanbevelen tegen dit soort situaties: sync.com. Een Canadees bedrijf dat goedkoper is dan dropbox en 5 TB aan ruimte geeft ik geloof 96 dollar per jaar. Ik kreeg in mijn eerste jaar zelfs een handgeschreven kaartje uit Canada als bedankje, erg attent vond ik dat. Ik ben erg tevreden en het is ook goed beveiligd.
Succes met de data-recovery!

Fair

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-21 18:03

Mijn school email is al opgeheven door uitschrijving. Maar ik denk dat ik wellicht een paar dingen wel van mijn portfolio af kan halen, dus ik kan vast een paar puntjes mee snoepen hoop ik.

Een schooljaar is duurder ja, maar dat kan ik in termijnen betalen en daar leen ik geld voor. :o

Dankje voor de aanbeveling Whoopy. Ik ga inderdaad opzoek naar een cloud service. Ik wil dit echt never nooit meer meemaken.

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 18:13

Kun je beter het geld voor recovery lenen, scheelt je een jaar :j Wel flink balen zeg!!

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 19:37

maessie schreef:
Kun je beter het geld voor recovery lenen, scheelt je een jaar :j Wel flink balen zeg!!

Dit inderdaad!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 19:42

Jeetje wat verschrikkelijk dat die bestanden weg zijn!!
€1000 moet toch overzien te zijn zou je denken. Kan je dat niet lenen van je ouders of evt ook uit je duo-lening betalen?

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 15:10

Fair schreef:
Mijn schijf is onderzocht en hij heeft mechanische schade. Schrijfkop beschadigd en grote hoeveelheid sectorschade.

Dat is vreemd? Ben jij tijdens het maken van de bit-kopie ook veel problemen tegengekomen?
En heb je ook gekeken wat de disk zelf zegt m.b.v. de SMART data? Kan je b.v. uitlezen met:

https://crystalmark.info/en/software/crystaldiskinfo/

Daarin moet je dan terug kunnen vinden dat er flink wat sectoren op de disk beschadigd zijn. Over het algemeen maakt je disk ook een nogal atypisch geluid bij het uitlezen van de beschadigde delen.

Je kan ook:
https://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk
en
https://www.cgsecurity.org/wiki/PhotoRec

loslaten op de diskimage om te kijken of er zo bestanden (mogelijk van school) te redden zijn.

Fair

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-21 13:21

Nee bij de bit kopie maken heb ik geen problemen gehad, wel bij het proberen te openen van deze bit kopie.

Ik heb daar niet naar gekeken, ik heb gevraagd of ze hem terug willen sturen dus dan kan ik dat even checken. Ik vond het zelf ook wel apart dat er zoveel mis mee was. Vertrouw t ook gewoon niet helemaal. :o

Ik ben nu data recovery software aan het draaien op mijn eigen laptop, (ik zette de bestanden die ik gebruikte op mijn computer er zodra ik er weer klaar mee was zette ik ze op de schijf en verwijderde ze weer van mijn computer). ik hoop dat ik op deze manier wellicht nog wat bestanden tegen kom die ik nodig heb. :)