Schemerdier schreef:Ik wou antwoorden van niet, maar ik realiseer me net dat we brandblussers hebben in de trappenhal van ons appartementengebouw. Net naast mijn voordeur, dus nog binnen handbereik.
Even ter info: dit is niet binnen handbereik. Bij brand moet je in seconden denken, en vaak is het verstandiger om je uit de voeten te maken dan een bluspoging te ondernemen. Als je nog een deur moet openen om bij de blusser te komen: vergeet het maar. Gewoon wegwezen dan.
Brandjes die wel nog te blussen zijn (pan in brand bvb) zijn ook zonder blusser te doen. Deksel en Natte theedoek erover bvb.
Bedenk dat een autoblusser 2-8 seconden spuit en die in huis mss 30 seconden. Je zult dus moeten weten wat je doet (hoe zet je hem aan?), dichtbij genoeg moeten kunnen komen en gericht kunnen blussen. Hier kun je ook cursussen voor volgen.
Laat je blusser ook jaarlijks controleren en keuren. In huis ben je best met een schuim, bij elektrische installaties kun je een CO2 blusser overwegen. Om er echt wat aan te hebben heb je er minstens 1 per verdiep op de meest risicovolle plek. Zorg dat hij hangt, en altijd vrij is. Er is geen tijd om eerst nog de veegborstel weg te zetten.
Voorkomen en waarschuwen met melders zijn sowieso de eerste stap. Lees je in over gevaren en risico’s (zoals spullen op de trap leggen). Bij brand is rook en hitte ontwikkeling heel snel en gevaarlijk: blijf laag en zorg dat je alle deuren kunt openen zonder dat ze op slot zitten.
Autoblussers vind ik helemaal onzin. Ik heb een auto gehad die uitgebrand is en ik kan je verzekeren: daar was zo’n ding niets waard.