. Maar ik ben weer begonnen meelezen en zie allerlei leuke verbouwingstopics voorbij komen. En daar voeg ik dat van mij graag aan toe
.Voorgeschiedenis: m'n man en ik hebben een groot huis. Het hoofdgebouw is ongeveer 200 jaar oud. In ons huis is ook ons bedrijf gevestigd. Door de jaren heen is het door vorige bewoners verbouwd. En dat werd er niet mooier op. In feite zijn het twee huizen, met een binnenplaatsje en een bijgebouwtje (beter bekend als ons eigen bruine cafeetje). Een aantal jaar geleden hebben we de eerste stap gezet door de voorgevel terug in de oude staat te brengen. We hebben er weer een herenhuis van gemaakt en het huis terug het karakter gegeven dat deels verloren was gegaan door de bijzondere verbouwingen in de loop der jaren. Maar binnen bleef het een onpraktisch pand. Veel inhoud, maar door alle onbegrijpelijke verbouwingen heel hokkerig en veel verloren ruimte. Om een lang verhaal nog iets langer te maken: onze dochter kreeg een paar jaar geleden een vriend. Die bleef hier vaker en vaker slapen en aangezien ik nogal op m'n privacy ben gesteld, vond ik het gedoe in de badkamer niet prettig. We kwamen op het idee om beneden (was een grote, dubbele wc-groep met voorportalen) een extra douche te maken. Ik wilde daar toch even met een architect over praten. Uitgelegd wat de bedoeling was en hij zei "heb je echt zo'n groot kantoor nodig? Want je kunt ook een inpandige studio maken, zodat jullie dochter zelfstandig kan wonen, met jullie dichtbij (de "oude garde" hier kent misschien het verhaal van mijn dochter nog). En met een paar simpele lijntjes tekende hij een prachtig appartement. We waren meteen om. Dus besloten om beneden alles te slopen (behalve de keuken), het kantoor te halveren, de trap (die al jaren een doorn in ons oog was) te vervangen en te verplaatsen en een appartement te bouwen. Daardoor kregen we boven ook meer leefruimte. Dat was het begin van een anderhalf jaar durende verbouwing. Gelukkig is mijn man echt een superklusser, die bijna alles zelf kan en heel netjes werkt. Dus veel last van de verbouwing hebben we niet gehad. Samen met een aannemer, elektricien en loodgieter heeft hij de klus geklaard. Maar wat komt er veel bij kijken zeg! De architect tekende het op een paar minuten, die uitvoering had iets meer hoefjes in de aarde. Maar ik ben ongelooflijk blij met het resultaat: een woonkamer van 18m diep boven, een mooier en kleiner kantoor, een prachtig appartement voor onze dochter (en haar vriend) en een supermooie, handgemaakte trap. In mijn volgende post plaats ik foto's om jullie een beetje een beeld te geven wat we hier in de afgelopen jaren hebben verbouwd. Wat ben ik trots op mijn prachtige huis!