Ook hier een grote verbouwing

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

chevax

Ook hier een grote verbouwing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-21 20:09

Jaren geleden dat ik actief was op Bokt :o . Maar ik ben weer begonnen meelezen en zie allerlei leuke verbouwingstopics voorbij komen. En daar voeg ik dat van mij graag aan toe :-).
Voorgeschiedenis: m'n man en ik hebben een groot huis. Het hoofdgebouw is ongeveer 200 jaar oud. In ons huis is ook ons bedrijf gevestigd. Door de jaren heen is het door vorige bewoners verbouwd. En dat werd er niet mooier op. In feite zijn het twee huizen, met een binnenplaatsje en een bijgebouwtje (beter bekend als ons eigen bruine cafeetje). Een aantal jaar geleden hebben we de eerste stap gezet door de voorgevel terug in de oude staat te brengen. We hebben er weer een herenhuis van gemaakt en het huis terug het karakter gegeven dat deels verloren was gegaan door de bijzondere verbouwingen in de loop der jaren. Maar binnen bleef het een onpraktisch pand. Veel inhoud, maar door alle onbegrijpelijke verbouwingen heel hokkerig en veel verloren ruimte. Om een lang verhaal nog iets langer te maken: onze dochter kreeg een paar jaar geleden een vriend. Die bleef hier vaker en vaker slapen en aangezien ik nogal op m'n privacy ben gesteld, vond ik het gedoe in de badkamer niet prettig. We kwamen op het idee om beneden (was een grote, dubbele wc-groep met voorportalen) een extra douche te maken. Ik wilde daar toch even met een architect over praten. Uitgelegd wat de bedoeling was en hij zei "heb je echt zo'n groot kantoor nodig? Want je kunt ook een inpandige studio maken, zodat jullie dochter zelfstandig kan wonen, met jullie dichtbij (de "oude garde" hier kent misschien het verhaal van mijn dochter nog). En met een paar simpele lijntjes tekende hij een prachtig appartement. We waren meteen om. Dus besloten om beneden alles te slopen (behalve de keuken), het kantoor te halveren, de trap (die al jaren een doorn in ons oog was) te vervangen en te verplaatsen en een appartement te bouwen. Daardoor kregen we boven ook meer leefruimte. Dat was het begin van een anderhalf jaar durende verbouwing. Gelukkig is mijn man echt een superklusser, die bijna alles zelf kan en heel netjes werkt. Dus veel last van de verbouwing hebben we niet gehad. Samen met een aannemer, elektricien en loodgieter heeft hij de klus geklaard. Maar wat komt er veel bij kijken zeg! De architect tekende het op een paar minuten, die uitvoering had iets meer hoefjes in de aarde. Maar ik ben ongelooflijk blij met het resultaat: een woonkamer van 18m diep boven, een mooier en kleiner kantoor, een prachtig appartement voor onze dochter (en haar vriend) en een supermooie, handgemaakte trap. In mijn volgende post plaats ik foto's om jullie een beetje een beeld te geven wat we hier in de afgelopen jaren hebben verbouwd. Wat ben ik trots op mijn prachtige huis!

huricane

Re: Ook hier een grote verbouwing

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 20:12

Nou ben ik wel nieuwsgierig naar de foto’s! :j
Ik ga volgen....

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 20:13

Ik ben heel benieuwd!

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-21 20:17

Moet je nog altijd eerst foto's ergens anders uploaden voor je ze hier kunt plaatsen of kan het inmiddels rechtstreeks?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 20:20

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-21 20:27

Hmmm, ik heb problemen met het uploaden van de foto's.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-21 20:34

Ik begin met het eindresultaat van het appartement (omdat ik zo met de foto's aan het sukkelen ben :-))
Het appartement is zo'n 20m diep en heeft achter elkaar een woonkamer, keukentje, badkamer en slaapkamer. De buitendeur van de slaapkamer komt uit op het binnenplaatsje.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-21 20:41

Maar voor dochter en vriend daar konden wonen, moest er het nodige worden gesloopt én weer opgebouwd.
Ongelooflijk dat hier nu een slaapkamer is:
Afbeelding
Afbeelding

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-21 20:47

En toen het appartement gereed was, konden "we" (ik heb twee linkerhanden, dus ik was voornamelijk van de catering) boven aan de slag. Muren uitgebroken, een trappenhuis gemaakt, een lichtstraat in de schuine zijde van het dak van het nieuwe deel van de woonkamer. Dat nieuwe deel was eerst overloop, trap en slaapkamer dochter. Door dat bij de bestaande woonkamer te trekken, hebben we nu een woonkamer van 18m diep en op het breedste punt zo'n 10m breed.
Nieuwe trap:
Afbeelding
Uitbreken van bestaande muren enzo:
Afbeelding
In kleine stapjes opbouwen van het nieuwe gedeelte:
Afbeelding

De foto's van het totale eindresultaat plaats ik morgen, even een paar mooie foto's selecteren.
Laatst bijgewerkt door chevax op 11-07-21 20:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 20:49

Wow die wastafel <3
Leuk dat jullie een appartement hebben gecreëerd voor je dochter en schoonzoon.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-21 20:51

Selina schreef:
Wow die wastafel <3
Leuk dat jullie een appartement hebben gecreëerd voor je dochter en schoonzoon.

Dank je wel :) .
Door omstandigheden kan onze dochter nog niet volledig zelfstandig wonen. Plus in de overspannen huizenmarkt van tegenwoordig kunnen ze ook geen kant op. Dochter is nog aan het oriënteren wat ze wil/kan doen, haar vriend studeert. Dus iets huren of kopen gaat niet. En ook al heeft één van de twee een baan, dan nog kom je er bijna niet tussen. Dus van ons mogen ze hier blijven zolang ze willen. Dat geeft ze ook de mogelijkheid om al een beetje te sparen voor de toekomst en toch fijn samen te wonen.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-21 21:14

De oude voorgevel:
Afbeelding
En de nieuwe voorgevel:
Afbeelding

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 21:37

Mooi hoor! Klinkt als een heel fijn huis !

Sybelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 21:42

Wow, dat is mooi geworden. <3

huricane

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 21:54

WoW, mooi geworden!

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 22:01

Jeetje, prachtig gedaan zeg!

suusantana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 22:05

Prachtig gedaan!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 22:33

Wauw zeg, prachtig geworden! Wat fijn dat je dochter zo de mogelijkheid heeft om toch enigszins zelfstandig te wonen in deze idiote huizenmarkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 22:56

Het ziet er al prachtig uit !! Ik ben heel benieuwd naar de rest :9

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 08:53

Hey Chevax! Long time no see!

En wat is het mooi geworden! Ben dan ook eigenlijk wel nieuwsgierig naar de plattegrond 'voor' en de plattegrond 'na' :o

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-21 09:56

Winged schreef:
Hey Chevax! Long time no see!

En wat is het mooi geworden! Ben dan ook eigenlijk wel nieuwsgierig naar de plattegrond 'voor' en de plattegrond 'na' :o

Ik ben die al aan het zoeken. Heb de tekening van de architect gevonden (het schetsje waarop we de beslissing namen), maar dat is gaandeweg veranderd. Ik al vandaag proberen de info op wat meer chronologische volgorde te posten, zodat het wat duidelijker is.

Alles goed met jou?

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 12:22

Dat ziet er mooi uit.
Voorgevel is ook enorm opgeknapt.

Maar wat een werk.