Mijn fiets weigert uit te gaan

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Maureen95

Mijn fiets weigert uit te gaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-21 19:02

Hi!

Laat ik voorop stellen dat ik morgen naar de fietsenwinkel ga maar Bokt geeft ook altijd goede raad. :)

Ik heb een elektrische fiets te leen. Een Sparta R5E. Ik heb nog nooit eerder op een elektrische fiets gefietst maar wil nu niet meer anders _O- Het is een onwijs fijn ding.

Gistermiddag heb ik door hevige regenval naar huis moeten fietsen. Ik was zeiknat en de fiets ook. De fiets staat bij mij buiten ( ik ga een hoes kopen aangezien ik de fiets vaker mag lenen) en werkte verder perfect. Alleen na het ritje door de regen weigert de fiets uit te gaan... Het is niet dat hij vanzelf gaat rijden maar de display blijft aanstaan en het achterlicht ook. Als de fiets na een paar minuten vanzelf uit gaat, flikkert het schermpje en start hij weer opnieuw op. Hetzelfde doet hij als ik hem uitzet via de display. Hij weigert gewoon uit te gaan :+

Ik heb gister de accu eruit gehaald en helemaal droog gemaakt. Ik ben vandaag weer een aantal keer gaan fietsen maar hetzelfde probleem blijft. Op Google vindt ik maar niet iemand die mijn probleem heeft. Ik gok dat er iets van kortsluiting ontstaan is? De fiets werkt verder nog helemaal naar behoren. Alle 5 de standen pakt hij ook gewoon.

Ik heb de accu al gereset. Zowel uit de fiets als in de fiets. Ik ben nu een beetje door mijn oplossingen heen. Heeft iemand een idee wat er met mijn fiets aan de hand is?

Zoals ik in het begin van mijn post al zei, ga ik morgen of overmorgen langs de fietsenmaker. Ik ben zeer benieuwd of een van jullie dit probleem ook met zijn/haar fiets heeft gehad. :)

Ibbel

Re: Mijn fiets weigert uit te gaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 19:08

Display eraf halen? Daar zal wel water tussen zijn gekomen.
(Is trouwens een stuk veiliger qua diefstal ook, display niet laten zitten maar meenemen...)

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-21 19:09

Ibbel schreef:
(Is trouwens een stuk veiliger qua diefstal ook, display niet laten zitten maar meenemen...)

Oh ik wist geen eens dat zoiets kon? Kan dat bij elke elektrische fiets? Ik ben bang dat ik het misschien kapot maak...

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 19:10

Dat kan bij ieder fiets ja. Is niet voor niets zo. Meestal een palletje oid naar beneden drukken of indrukken en dan display uit de houder schuiven.

soloro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 19:11

Ibbel schreef:
Dat kan bij ieder fiets ja. Is niet voor niets zo. Meestal een palletje oid naar beneden drukken of indrukken en dan display uit de houder schuiven.

Is niet bij elke elektrische fiets zo, wij hebben er 1 waarbij het niet kan en 1 waarbij het wel kan.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 19:17

Ibbel schreef:

:n :)

Bij mijn gazelle kan deze er niet af. Is nog geen maand oud :)

Als het wel kan gaat het gemakkelijk met op een knopje drukken, dat merk je wel.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 19:23

Maureen95 schreef:
Ibbel schreef:

Oh ik wist geen eens dat zoiets kon? Kan dat bij elke elektrische fiets? Ik ben bang dat ik het misschien kapot maak...

Dit kan zeker niet bij iedere E-bike, de Sparta van mijn dochter zat die vast, mijn vorige Giant los en mijn nieuwe Giant vast.

Vocht is een drama, zeker bij de Sparta die wij hadden. Hoop problemen met de elektronica gehad.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-21 19:25

Ik ga zo even proberen of hij los kan. Ik heb gelijk een fietshoes besteld. De fiets kan hier helaas niet binnen staan namelijk. :(

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 19:29

Is de fiets verzekerd?
Niets te maken met je probleem, maar dacht er aan door het display.
Als hij er af kan zijn er veel verzekeringen die pas vergoeden bij diefstal als jij 2 sleutels en het display kunt overhandigen.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-21 19:33

Oke ik heb het geprobeerd. Helaas zit de display vast op de fiets. De kabels zitten direct met het scherm verbonden. Ik heb de kabels geïnspecteerd en die zien en waterafstotend af. Zitten ook geen beschadigingen op. Denk niet dat het display dan het probleem is?

@DuoPenotti Nee de fiets is denk ik niet verzekerd. Hij is al een flink aantal jaren oud. Nooit wat mee gebeurd. Net nu ik heb mag lenen wel dus :Y)

Ik heb wel een WA verzekering. Mochten er reparatiekosten aan verbonden zijn, mag ik die dan op mijn WA verzekering verhalen?

soloro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 19:35

Kan ook een storing zijn in de accu zelf. Hebben wij ook wel eens gehad, ze hebben het toen bij de fietsenmaker opgelost.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-21 18:36

Helaas nog geen tijd gehad om langs de fietsenmaker te gaan. Morgen ga ik langs. Mocht iemand nog een idee hebben wat het kan zijn ben ik benieuwd :) Ik merk ook dat als zodra de ondersteuning iets aangaan hij de eerste paar seconden een klein tikkend geluid maakt...

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-21 19:26

Nou, ik ben vandaag langs de fietsenwinkel gegaan.

Er bleek wat vocht te zitten in een stekker waar een sensor in zit. Ze hebben de sensor met lucht uitgespoten en daarna werkt het weer. :D Hij heeft er een extra stuk tape omheen gemaakt zodat het niet snel nog een keer gebeurd.
Door het vocht bij de sensor sprong de fiets elke keer opnieuw aan. Ik was met 5 minuten klaar en kon zo weer op weg *\o/*

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 19:28

+:)+
Fijn dat het is opgelost