Vliesbehang op MDF bed plakken: welke lijm?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

dorientjuh

Vliesbehang op MDF bed plakken: welke lijm?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-21 18:03

Voor ons dochtertje hebben wij het IKEA Kura bed gekocht (https://www.ikea.com/nl/nl/p/kura-keerb ... -80253809/) waarbij we de witte panelen willen behangen met vliesbehang. De vraag is alleen: welke lijm moet ik hiervoor gebruiken? Gezien het kleine oppervlak zou ik liever geen hele emmer behanglijm kopen. Mod podge heb ik geprobeerd, maar plakt totaal niet goed genoeg. Is houtlijm wellicht een optie?

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 18:10

Ik heb met dubbelzijdig tape behang op de panelen geplakt, dat werkte prima.
Edit: foto toegevoegd.
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door zonnebloem18 op 24-06-21 18:12, in het totaal 1 keer bewerkt

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 18:12

Je kan ook gewoon kant en klare lijm kopen voor vliesbehang in kleine verpakking, bijv 2,25 ltr. Kost nog geen tientje

zonnebloem18

Re: Vliesbehang op MDF bed plakken: welke lijm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 18:13

De panelen zijn te glad voor de meeste soorten lijm denk ik. Daarom heb ik dubbelzijdig tape gebruikt.

Spytgnieskje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 18:16

Als je wilt plakken moet je de panelen eerst schuren met korrel 80 oid. Anders zijn ze te glad om er ook maar iets aan te laten hechten..

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-21 20:01

zonnebloem18 schreef:
Ik heb met dubbelzijdig tape behang op de panelen geplakt, dat werkte prima.
Edit: foto toegevoegd.
[ [url=m/ZFIsA7.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ziet er puik uit! Een fijne, praktische oplossing. Hoeveel tape heb je gebruikt? Alleen aan de randen en een streep in het midden bijvoorbeeld, of heb je echt een groot deel van de panelen volgeplakt?

Eva: handig om te weten. En schuren inderdaad, nog niet aan gedacht. Wij zijn niet zo'n klussers. :P

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 22:13

Afbeelding
Ik heb het alleen langs de randen gedaan bij de kleinere panelen, bij de grotere tussendoor nog een verticaal strookje.
Je moet het alleen niet helemaal aan de randen plakken anders passen de panelen niet meer in de groef van het bed.

EedihcrO

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 07:23

https://www.gereedschapcentrum.nl/perfa ... _6EALw_wcB

Ik heb deze gebruikt om behang op de jura te plakken en dat zit er super op. Met gewone behanglijm viel het er zo weer af.
Tip die ik je wel mee kan geven, als je het behang tot de randen plakt, dan krijg je het niet meer in de gleuven van de balk geschoven. Je moet dus de diepte van de balk opmeten en die millimeters van het behangstuk afhalen. Kan ook als het al geplakt is, maar dan zit het dus vast en moet je weer gaan krabben.

Welk behang heb je uitgekozen en laat je het resultaat hier zien?

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-21 09:17

De dubbelzijdig tape is zojuist besteld!
Ik wilde een redelijk neutraal behangetje, zodat ze er langer mee kon doen, maar dochtertje (3,5 jaar) besloot uiteraard anders; het moest en zou Frozen behang worden. 8-)

Dus deze is het geworden:

Afbeelding

Er komt ook nog een gordijntje aan de lange kant, maar die stof heb ik via Aliexpress gekocht dus dat duurt nog even. https://nl.aliexpress.com/item/33047066 ... c850af50cc Die met lichtroze.

Als ik eraan denk zal ik een foto plaatsen. :)

EedihcrO

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 09:19

Super leuk! Als het dan Frozen moet zijn is deze nog heel redelijk. Wij hebben gelukkig wel wat neutraler. Als ze dan een frozenkamer wil ooit, dan hang ik wel posters op :+

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-21 10:02

Ik kom net op Facebook in de caravan pimp groep een bericht tegen van iemand die behanglijm met houtlijm mengt om op gladde oppervlakken te plakken. Er wordt daar ook veelal geadviseerd om behangrandenlijm te gebruiken ipv gewone behanglijm.
Het lijkt mij een mooier resultaat geven dan dubbelzijdige tape, maar die laatste is wellicht makkelijker los te krijgen als er tzt toch iets anders tegen moet :+

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-21 19:36

EedihcrO: ja ik vond ik het redelijkste Frozenbehang dat er tussen zat. Dat is dan weer het voordeel dat ze nog zo klein is, dan kan ze zelf nog niet zoeken haha.

Dorus: ja ik denk dat ze over een paar jaar wel weer wat anders wil dan Frozen.