Woonhacks. Oplossingen voor meer woongenot?!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anne.

Woonhacks. Oplossingen voor meer woongenot?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-21 10:38

Hi Bokkers!

Wij, een gezin van 3, wonen in een bovenwoning. Sinds #3 een jaar geleden toe is gevoegd aan het gezin is ons steeds meer opgevallen dat we gewoon echt niet zo praktisch wonen. We hebben nauwelijks bergruimte, heel veel spullen en gewoon even geen overzicht.

Onze grote droom is om te gaan verhuizen naar een huis met wél bergruimte, een tuin, ruimte en vooral een huis waar we een frisse start kunnen maken. Maar zoals jullie begrijpen leent de woningmarkt zich daar op dit moment echt niet voor, daarom willen we ons huidige huisje gewoon een stukje verder aangenamer maken voor ons drieën.

Ik ben dus opzoek naar allerhande oplossing voor je dagelijkse problemen in huis. Is er iets wat jij gebruikt waar je niet meer mee zonder kan of wat je woongenot dusdanig heeft geoptimaliseerd dat je het niet kan laten om het hier te delen. Iemand die nog superpraktische opbergtips heeft?

We wonen in een huurhuis, dus de oplossingen zitten aan een budget én moeten dus ook niet te permanent zijn...

MarliesV

Re: Woonhacks. Oplossingen voor meer woongenot?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 10:41

Bedden met lades/opbergruimte er onder!

Kan je ook weer meenemen naar een volgend huis.

Verder een keer goed ontspullen, ga ik door alles heen, heb je het al een jaar of half jaar niet gebruikt, op Marktplaats/weggeefhoek/kliko

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 10:44

Verdiep je eens in minimalisme en consuminderen. Te weinig bergruimte kun je ook zien als te veel spullen. Grote kans dat er veel tussen zit dat je eigenlijk weinig gebruikt en niet genoeg plezier geeft, maar wel ruimte inneemt.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 10:46

Een wel permanente oplossing: grote opruiming houden. Stel je voor dat je over 3 weken gaat verhuizen. Doe alles weg wat je bij een verhuizing niet zou inpakken/meenemen.
Selecteer je kleding en schoenen. Doe alles weg wat versleten of uit de mode is of wat je gewoon niet (meer) wil dragen.

En daarna de regel: als er iets nieuws komt, moet er iets ouds weg. Nieuwe jas? Dan afscheid nemen van een andere jas. En dat met alles.
Bijkomend voordeel: dit voorkomt ook onnodige aankopen.

LaPluche

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 10:46

Als je nu gewoon een gaat selecteren wat je al een half jaar niet meer gebruikt, gedragen hebt.
En het speelgoed waar je kind niet meer speelt naar de speelgoedbank doet.
Zo ben ik ook begonnen en ben van2 kledingkasten vol kleding (voor mezelf :') ) naar 1 kledingkast gegaan. Ik heb heel veel meiden blij gemaakt met kleding die ik niet of nauwelijks droeg.
Pas geleden weer met de spijkerbroeken begonnen en heb er van de 20 “nog maar” 10.
Weg gooien is voor mij niet heel makkelijk en ik ben al trots op wat ik gedaan heb.
Prulletjes zijn, op een paar na, allemaal de bak in gegaan.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 10:49

Ik lees even mee, heb een beetje hetzelfde probleem. Bij mij komt er nog bij dat ik autisme heb en spullen weggooien heel moeilijk vind. Ben geen hoarder hoor, maar het is gewoon een beetje rommelig in huis :j hoop binnenkort wat daagjes vrij te hebben om grote opruiming te kunnen houden.

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-21 10:54

Ik ging eerst iedereen apart beantwoorden, maar er komen zoveel antwoorden binnen dat ik het even algemeen doe :P

Ontspullen staat absoluut op de agenda. Mijn vriend heeft binnenkort vakantie en dan gaan we echt even goed alles na wat we niet meer gebruiken. Ik ben vrij makkelijk in dingen weggooien, hij minder.. maar gelukkig zijn we het wel samen eens over het feit dat we te veel meuk in huis hebben voor de opbergmogelijkheden die er zijn.

Maar buiten opbergdingen ben ik ook op zoek naar manieren om je huis er gewoon wat meer 'af' uit te laten zien...? Soms voelt het huis een beetje studentikoos... maar ik heb geen idee waar dat vandaan komt zeg maar.. :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 10:58

Bedenk eens wat je gaat meenemen als je gaat verhuizen. Als je dat in je achterhoofd houdt is opruimen een stuk makkelijker. Want je moet alles door je handen halen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 11:00

Heb je foto's van je inrichting? Dat is wat makkelijker meedenken

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 11:06

Ontspullen helpt heel erg met het studentikoze. Er zijn op internet honderden pagina's te vinden met tips, en met vragen die je jezelf kunt stellen tijdens het opruimen (zoals deze https://www.comeonletsdothis.com/tips-bij-ontspullen/). Als je vriend er moeite mee heeft om dingen weg te doen zou je hem van te voren bijvoorbeeld een boek van Marie Kondo kunnen laten lezen, of op netflix de documentaire van 'the minimalists' kunnen laten kijken, zodat hij de juiste mindset te pakken krijgt.

Als je alles weggedaan hebt wat je niet meer wil hebben, kun je kritisch kijken naar de manier waarop je opbergt. Waarom blijven er dingen slingeren? Als je kledingkast altijd een puinhoop is omdat je stapeltjes overhoop trekt, misschien werkt een hangkast dan veel beter voor je. Als je keukenkastjes een rommeltje worden omdat je alles eruit moet trekken om bij de achterste blikken te komen, misschien kun je dan bakken kopen om alles in te zetten zodat dat niet meer hoeft.

Als je ontspult hebt, en goede systemen hebt om rommel te voorkomen, dan kun je eens rustig op de bank gaan zitten en om je heen kijken wat voor jou het studentikoze gevoel veroorzaakt. Het kan een afgeragde bank zijn, of een kleed wat eigenlijk op is, maar het kan ook zomaar zitten in dat je misschien liever een mooi schilderij ophangt dan die bierreclame (ik noem maar wat).

Probeer je te bedenken hoe je het huis in zou richten als je er nu nieuw kwam wonen.

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-21 11:17

Thanks Vjestagirl!
Het is natuurlijk ook zo dat troep vermenigvuldigt. Als er op een plekje 'rommeltjes' liggen, ben je al gauw geneigd om er iets bij te leggen.. Maar alles heeft gewoon zijn eigen plek nodig en ik weet inderdaad pas wat er is als er goed ontspuld is.
Ik denk dat het studentikoze ook voort komt uit het gemak waarmee we dingen hebben aangepakt. We zijn hier nooit komen wonen om hier lang te zitten, dus dat zie je in alles terug. Dingen die niet netjes weggewerkt zijn, simpele oplossingen voor toch vrij permanente dingen.. Dus daar moeten gewoon nette oplossingen voor komen.. (draden bij het modem, kasten met uit stekende stelwiggen.., plinten.. etc etc)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 11:41

Anne. schreef:
Thanks Vjestagirl!
Het is natuurlijk ook zo dat troep vermenigvuldigt. Als er op een plekje 'rommeltjes' liggen, ben je al gauw geneigd om er iets bij te leggen.. Maar alles heeft gewoon zijn eigen plek nodig en ik weet inderdaad pas wat er is als er goed ontspuld is.

Heel veel dingen komen ook neer op het jezelf aanleren van gewoontes. De gewoonte om je schoenen terug te zetten in de kast als je thuiskomt of om je jas aan de kapstok te hangen, om je kleren in de wasmand te gooien of je bed op te maken.

Wat voor mij werkt is om iedere avond voor ik naar bed ga 10 minuten te besteden aan het opruimen/schoonmaken van mijn huis. Zorgen dat de spullen die op de trap liggen om naar boven te gaan ook echt naar boven gaan bijvoorbeeld. Of toch nog even dat afwasje wassen of die was opvouwen. Ik heb gemerkt dat als ik 's morgens begin met een schoon en opgeruimd huis, het gemakkelijker is om dat vast te houden.

Anne. schreef:
Ik denk dat het studentikoze ook voort komt uit het gemak waarmee we dingen hebben aangepakt. We zijn hier nooit komen wonen om hier lang te zitten, dus dat zie je in alles terug. Dingen die niet netjes weggewerkt zijn, simpele oplossingen voor toch vrij permanente dingen.. Dus daar moeten gewoon nette oplossingen voor komen.. (draden bij het modem, kasten met uit stekende stelwiggen.., plinten.. etc etc)

Maak anders gewoon eens een lijstje voor jezelf. Wat zijn de dingen die je in een 'grote mensen huis' anders aan zou pakken dan hier?

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 12:26

Om alvast een illusie door te prikken: het formaat van je huis maakt niet uit, het ligt imo aan de mindset. Ik ben van een slaapkamer bij mijn ouders + een los atelier naar een gezinswoning met 3 slaapkamers en een tuin met schuur verhuisd en ik heb dat in een jaar tijd vol gekregen :') oeps

Beter ga ik hier ook gewoon geen tips geven want ik heb die hulp zelf net zo hard nodig _O-

Ik heb wel een ding waar ik mij aan erger, ik heb een leuke wasmand (zo'n lage rechthoekige, voor schone was) maar dat is mij toch een lomp groot ding, ik vind hem nergens leuk staan. Een volgende keer zou ik denk ik voor een inklapbare of opvouwbare gaan zodat ik hem makkelijker kan opbergen, want ook al zou ik de boel nu netjes opruimen, dan nog kan ik dat grote lerp nergens echt lekker kwijt.

Dingen die ik wel prettig vind maar wat mij niet altijd even goed lukt is organiseren, dus alles bij elkaar houden wat bij elkaar hoort, zodat alles een eigen plekje heeft. Scheelt zoekwerk, en dat voorkomt weer dat je dingen kwijt raakt en dubbel moet komen enzo.

Een systeem waar ik zelf dingen uit gebruik (dus niet alles, want sommige dingen vind ik gewoon te ver gaan) is de methode van Marie Kondo. Zij is een opruim goeroe, ze heeft boeken met uitleg, er is ook een netflix serie van :) misschien is het leuk om daar wat over te googlen

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 12:34

mijn life-hack voor hete dagen is zo'n reflecterend campingmatje (of zo'n ding voor de voorruit van de auto) aan de buitenkant van het raam hangen. Kost bijna niets, is klein op te vouwen en geeft zonwering aam de buitenkant. {:}

Kaatje_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 12:51

Ik lees mee, want ik ben in mijn huisje in 10 stappen van de voordeur bij de verste muur (en slaap op de vliering). M'n inrichting is ook voornamelijk een ratjetoe aan verkregen meubilair, maar zo langzaamaan komt er steeds meer van mezelf te staan. Dus herken je gevoel heel goed!

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 12:58

Ik heb jaren vrij klein gewoond. De truuk is om niet te veel te bewaren. Past het niet meer in je kasten (of zijn je kasten te vol naar je zin) dan moeten er dingen weg. Met kleding bv hanteer ik de regel; iets erin is iets eruit, nieuwe trui = oude trui weg.

Zorg dat je makkelijk bij dingen kunt. Dan pak je ze sneller maar ruim je ze ook sneller op. Ik werk graag met van die plastic afsluitbare kratjes (van bv de Hema of Xenos). Alle schoenpoets spullen in 1 kratje bv. Je zou evt de kratjes kunnen stapelen maar pas op dat je niet te hoog stapelt, dan pak je de onderste dus niet meer...

Zorg dat je plekken hebt waar je rommeltjes opruimt/verzameld. Ik heb een rommel keukenla maar ook een vaste plek waar we de sleutels neergooien en dingen die we niet moeten vergeten mee te nemen (bv een brief om te posten). Als je een mandje of bakje neerzet voor dat soort spul ligt het bij elkaar en en dat ziet er al veel opgeruimder uit dan als dat spul zich door je hele huis bevindt.

Jacquel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 13:10

Ik heb een groot aantal stapelbare afsluitbare plastic bakken van de Action van 11,3 liter. Per bak één kledingsoort: onderbroeken, beha's, sokken, capri's, T-shirts enz. enz. De bak hoeft niet vol, maar als hij vol is, kan de rest van die kledingsoort weg. Dit werkt erg goed omdat ik alleen woon; ik weet niet of het gaat werken voor een heel gezin. Al lijkt het me wel heel duidelijk voor iedereen. Natuurlijk label je de bakken met naam en kledingsoort.

Hetzelfde kan je doen met speelgoed, keukenkruiden, toiletspullen en je kan natuurlijk de maat van de bakken aanpassen aan de spullen die je opruimt.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 13:22

Ik zweer bij Ikea Expedit kasten met inzetbakken. Ideaal. Je kan er echt heel veel in kwijt en die bakken kun je ook nog in alle kleuren kopen zodat het matcht bij je interieur.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 13:30

Wij zitten al zo'n 20 jaar in dat proces :D
Paar tips:

Een keer de hele boel opnieuw verven. Frist het van op.

Zorg voor meer vloeroppervlak door overbodige kleine priegelmeubeltjes en sierfrutsels weg te halen. Alleen grote, simpele meubelen in je interieur geven meer rust en ruimte.

Heb je veel boeken en tijdschriften? Hou alleen de echte mooie bewaarboeken en doe de rest weg (inbrengwinkel). De lege boekenkast biedt weer meer bergruimte, maar je kunt deze ook vervangen door een dichte opbergkast, dat staat rustiger. Koop een e-reader in plaats van boeken te sparen (moet ik ook nog doen ;) )

Zorg voor opbergers die helemaal doorlopen tot het plafond, kun je meer kwijt.

Spullen die je niet direct nodig hebt maar die je wel graag wilt houden voor als je groter gaat wonen, kun je misschien elders opslaan (schuur/zolder van je ouders, gehuurde opslagruimte).
Laatst bijgewerkt door Askja op 24-06-21 13:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 13:32

Dubbelpost

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-21 13:41

Leef je dan uit die bakken Jaquel? :oo

Telpeva, hahaha. Hier ook zeker geen gebrek aan ruimte hoor. Als we verhuizen dan zitten we qua m2 waarschijblijk ongeveer hetzelfde.. Maar man, ik zou een moord doen voor een trap- of voorraadkast.. of een bijkeuken/washok. Dat hebben we gewoon allemaal niet. :=

Ik denk dat ons eerste project de gang wordt.. Nieuwe kapstok, plankje, schoenenkast..

Askja, de boekenkast is hier heilig :P Maar daar gaat zéker wat aan gesleuteld worden.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 14:03

Als je op zich genoeg m2 hebt maar opbergruimte mist, kijk dan eens naar hoge kasten als roomdivider. Daarmee maak je dan bijv een soort bijkeuken en je hebt gelijk opbergruimte.

Vooral de hoogte in gaan, kasten tot het plafond. Scheelt veel ruimte maar ook schoonmaken bovenop de kast. Wellicht heb je 1 wand die nu 'leeg' is en waarvoor je een kastenwand zou kunnen maken?

Verder eens met anderen mbt weggooien en kleine prullen.

Mooie opbergbakken zijn ook een idee. Als het hetzelfde eruit ziet, is het een stuk rustiger beeld als allemaal verschillende dingen. Weckpotten lenen zich daar bijv ook goed voor.

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 14:17

Ik woon doordeweeks in een studiowoning (student). Dus die ene kamer moet op die van de badkamer na alle functies vervullen. Om de rust en ruimte in die situatie te behouden heb ik de vier hoeken ingericht als woonkamer, werkkamer, slaapkamer en keuken. Alle horizontale oppervlakken (tafel, stoelen en krukje) staan centraal en krijgen de functie van wat ik op dat moment doe. Als ik studeer is het een extra bureau. Als ik kook is het een extra aanrecht. Als ik slaap is het een pleur-maar-neer-hoek. Als ik relax staat er een koud glas frisdrank en een schaaltje met snacks. Als je kamers met meerdere functies op die manier inricht voorkom je dat je kriegel wordt van de functies die door elkaar heen lopen.

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-21 20:10

Ik heb geen m2 over hoor, haha. Was het maar zo'n feest.
Bergruimte is makkelijk te creëren of gewoon aan te pakken met de bestaande mogelijkheden, en onthullen is een kwestie van doen.. maar het gaat meer om het genot. Huis voelt wel als thuis, maar niet altijd gezellig.
- Hoe pak je bijvoorbeeld die ene hoek aan waar alle draden van een modem etc. samenkomen?
- Hoe maak je een huurhuiskeuken een beetje leefbaar?
- Wat doe je met lelijke radiatoren?
- Wat zijn kleine dingen die je aan een huis kan veranderen die veel verschil kunnen maken?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 20:14

Dat is heel lastig te zeggen zonder de situatie precies te zien. Foto's zouden wel helpen.
Misschien scheelt het al heel veel als je de inrichting omgooit en bijvoorbeeld een kast of tafeltje in de hoek zet waar de modem staat, en soms kan een kleurtje op de muur of een paar mooie gordijnen heel veel doen.. Maar soms passen de meubels gewoon niet bij elkaar en dan kun je schuiven tot je een ons weegt, om maar een paar voorbeelden te noemen.