Smalle border aanplanten - tips gezocht

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Urielle

Berichten: 50081
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Smalle border aanplanten - tips gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-21 19:42

Ik heb tussen mijn tuinpad van de stoep naar de voordeur en mijn buren een smal bordertje van plm 80 cm breed en 3 meter lang.

Ik zou graag met een smal opgaande vaste plant in de hoogte wat scheiding aanbrengen tussen mij en de buren, maar voor de optische breedte daar nog wat kleins voor planten (ik denk een mix van groenblijvende vaste planten met sierblad en bloeiende eenjarigen, maar misschien ook wel simpel wat lavendel ofzo).

Het betreft een tuin met zand/klei in halfschaduw.

Heeft iemand tips voor een vaste plant of heestertje, wintergroen, waarmee ik op plm 50-60 cm breedte enigszins hoogte kan creëren (60 tot max 120)?

LadyFiesta
Berichten: 692
Geregistreerd: 07-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 20:20

Afbeelding
Wij hebben een salie in de border naar de buren staan, die kan je ook smaller snoeien.
Ca. 70 cm hoog.
Maar ik weet niet of dat smal opgaand genoeg is haha.
En salie is fijn voor de bijen :)

missfalki
Berichten: 2274
Geregistreerd: 25-10-15
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 20:35

Daancha schreef:
[ [url=m/vMK9m4.jpg]Afbeelding[/url] ]
Wij hebben een salie in de border naar de buren staan, die kan je ook smaller snoeien.
Ca. 70 cm hoog.
Maar ik weet niet of dat smal opgaand genoeg is haha.
En salie is fijn voor de bijen :)


En lekker voor de paardjes :9

https://www.paardennatuurlijk.com/2019/ ... den-salie/

Zie voor meer eetbare planten/struiken in het topic in mijn onderschrift ;)

Groet Karin.

Urielle

Berichten: 50081
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-21 20:47

Daancha schreef:
[ [url=m/vMK9m4.jpg]Afbeelding[/url] ]
Wij hebben een salie in de border naar de buren staan, die kan je ook smaller snoeien.
Ca. 70 cm hoog.
Maar ik weet niet of dat smal opgaand genoeg is haha.
En salie is fijn voor de bijen :)

Bedankt voor de tip! Ik ga het eens bekijken. Ik wil niet teveel snoeiwerk hebben dus even kijken hoe hard hij uitdijt. Wel een mooie plant!

akishino
Berichten: 1882
Geregistreerd: 18-05-10
Woonplaats: brabant

Re: Smalle border aanplanten - tips gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 20:49

Misschien eens kijken naar iets van een leiboom (zoveel keus) en daaronder wat beplanting?

Urielle

Berichten: 50081
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-21 20:54

akishino schreef:
Misschien eens kijken naar iets van een leiboom (zoveel keus) en daaronder wat beplanting?

Ik heb er vanmorgen net voor 800 euro bomen uit laten halen die de bestrating van zijn plek duwden ^)

Zat wel te kijken voor bijvoorbeeld stamrozen met daaronder lavendel en wat eenjarige bloeiers. Maar misschien dat stamrozen er solitair mooier uitkomen ipv in een rijtje?

_Mir
Berichten: 1372
Geregistreerd: 01-01-20

Re: Smalle border aanplanten - tips gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 21:41

Is een laurierkers iets?
Of wellicht zon kant en klaar "hek" met een klimop erin?

Ibbel

Berichten: 49251
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Smalle border aanplanten - tips gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 21:46

Wil je het 's winters ook groen of volstaat een border met hoge vaste planten? Want in dat laatste geval heb je zát mogelijkheden.

Urielle

Berichten: 50081
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-21 22:44

Ibbel schreef:
Wil je het 's winters ook groen of volstaat een border met hoge vaste planten? Want in dat laatste geval heb je zát mogelijkheden.

Wintergroen :j

Urielle

Berichten: 50081
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-21 22:45

_Mir schreef:
Is een laurierkers iets?
Of wellicht zon kant en klaar "hek" met een klimop erin?

Laurierkers wordt helaas te groot voor dit stukje. (heb 'm wel in de achtertuin)

Femke_Tweety

Berichten: 12030
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Smalle border aanplanten - tips gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 22:50

Een niet woekerende bamboesoort achteraan, iets leuk kleurrijks ervoor?

Jes

Berichten: 12155
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Smalle border aanplanten - tips gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 23:13

Hortensia Annabel met hosta ervoor?

Majolen

Berichten: 1061
Geregistreerd: 16-07-11
Woonplaats: In het Stro!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 23:25

Wij hebben eenzelfde border en hebben op 3 meter, 15 glidkruid plantjes neergezet, blijft groen, komen veel bijen en vlinders op af en als de kinders van de buren en aan likken is er niks aan de hand :+

axel_1997

Berichten: 1796
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 01:06

als je een smal opgaande vaste plant wil kom je al gauw bij siergras uit.
Panicum virgatum zal niet woekeren maar kan wel wat over hangen. Wordt 130 cm hoog met bloei tot 170 cm. kan op elke niet arme grond.
de cultivar Panicum virgatum 'Rehbraun' blijft kleiner en vertoont een mooie herfstkleur.
als het nog wat spectaculairder moet kan je kiezen voor Imperata cylindrica 'Red Baron'. die gaat kaarsrecht omhoog, haalt een centimeter of 70 en wordt gedurende het jaar steeds roder (op het hoogtepunt echt brandweerrood). maar je moet hem wel in de hand houden dus pas op in een kleine tuin.

Matheno

Berichten: 7962
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 11:45

Ik heb zoiets langs mijn oprit, maar dan met salie, lavendel en gele kamille. Daarachter dus rozen langs mijn witte tuinhek.
Je kan natuurlijk ook gewoon struikrozen planten als je geen hekje hebt. Die blijven wat compacter.

Afbeelding

Rondom mijn huis heb ik een hortensia haag. Ook hartstikke mooi en heeft in de winter ook sierwaarde.
Wat ook heel mooi is (vind ik dan), een mooie Rhododendron haag (in het voorjaar práchtige bloemen en is wintergroen) en daarvoor bijvoorbeeld citroentijm. Ruikt hartstikke lekker, en geeft leuke bloemetjes. Onderhoudsvrij.

Rondom de vijver heb ik ook een border, maar die is niet geheel onderhoudsvrij. Wel geschikt voor een wat smallere border.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Matheno op 08-06-21 11:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Urielle

Berichten: 50081
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Smalle border aanplanten - tips gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-21 11:53

Schitterend!

Matheno

Berichten: 7962
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 11:56

Urielle schreef:
Schitterend!


Ik heb het borderplan van rondom de vijver wel voor je?
Staan wel ontzettend veel soorten in :')

Het is ook zo gemaakt dat het van beide kanten te bekijken is.

MyWishMax

Berichten: 25513
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Smalle border aanplanten - tips gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 12:04

Oh wauw! Ik was aan het meelezen omdat ik ook het 1 en ander wil aanpakken, maar echt prachtig zeg!

Uk heb een smalle border langs hek waar ik wat nieuws in moet gaan zetten. Staan 3 rozenstruiken, maar door slecht snoeiwerk aantal jaar geleden groeit er 1 bijna niet meer. Terwijl het daarvoor 3 prachtige struiken waren.
Het onkruid neemt de overhand en ik wil ook iets dat groene blijft in de winter en dan liefst in de zomer een beetje fleurig. Dus ik puk de ideeën ook ts ;)

Iris82

Berichten: 39862
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 12:04

Omg. Ik ben bijzonder jaloers. Kom ik aan met mn plan voor siergrassen. Dit wil ik ook.

Matheno

Berichten: 7962
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 12:10

Iris82 schreef:
Omg. Ik ben bijzonder jaloers. Kom ik aan met mn plan voor siergrassen. Dit wil ik ook.


Gewoon doen!
Ik heb hier overal bloemenborders. Wisselen wel elk jaar, want soms komen planten tóch niet helemaal lekker uit op bepaalde plekken. Wijsheid komt met de jaren zeggen ze.

Het is ook heerlijk genieten met de geur van allerlei soorten bloemen en het gefladder van de vlinders en bijtjes.

boeflover

Berichten: 6048
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 12:18

Super mooi Matheno!
Wij hebben tussen ons en de buren zelf bakken van steigerplanken gemaakt, nog. 20cm breed en 5 meter lang met 3 verschillende hoogtes. Daarin staan nu verschillende soorten zomerbloeiers.
Afbeelding

Afbeelding

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37393
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Smalle border aanplanten - tips gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 12:33

Mijn bordertje voor is ongeveer 40 cm. Ik heb er een mid van stamrozen, lage rozen en ertussenin rozen, afgewisseld met laagblijvende grasjes, vetplanten, hei, veel bloembollen en een mix van hoge en lagere bloeiers. Het staat er nu ongeveer een jaar en langzaam heb ik er minder werk aan. Het idee is redelijk onderhoudsarm (dichtgroeien dus minder onkruid) kleurrijk en bij voorkeur met wat geur

Urielle

Berichten: 50081
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Smalle border aanplanten - tips gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-21 18:26

Ik ben gegaan voor het idee van Matheno, met struikrozen Rosa Berleburg Castle, daarvoor vrouwenmantel, lavendel en salvia en omdat de plantjes nog superklein zijn een rij vlijtige liesjes in roze en wit.
Heb nog gekeken naar siergrassen maar ik vond roze Pampagras wel mooi, maar dat is niks voor een klein stukje.

Ik ben heel benieuwd naar het beplantingsplan bij de vijver ook! De rest van de voortuin moet nog, maar daar lagen eerst tegels dus ik moet komende dagen verder met Vivimus mengen met de bodem ( ^) )

Urielle

Berichten: 50081
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-21 18:30

karuna schreef:
Mijn bordertje voor is ongeveer 40 cm. Ik heb er een mid van stamrozen, lage rozen en ertussenin rozen, afgewisseld met laagblijvende grasjes, vetplanten, hei, veel bloembollen en een mix van hoge en lagere bloeiers. Het staat er nu ongeveer een jaar en langzaam heb ik er minder werk aan. Het idee is redelijk onderhoudsarm (dichtgroeien dus minder onkruid) kleurrijk en bij voorkeur met wat geur

Ik ben ook gek op rozen. Mijn zus gaat haar klimrozen delen met me voor achteraan, maar dat moet nog helemaal op de schop dit najaar.

Ik heb ook nog een lang strookje langs de zijkant van mijn huis, waarvoor ik dacht aan bijvoorbeeld vinca minor met bollen voor de verschillende seizoenen, maar ik hik zo aan tegen het elk jaar opgraven en weer terugpoten van de bollen. Ben een lui wijf in de tuin :')

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37393
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Smalle border aanplanten - tips gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 19:46

De bollen gaan er nooit uit. Ook niet in mijn vorige tuin. Deel is verwilderdingsbol deels wordt na een paar jaar minder. En vul ik aan. De dichtbegroeide borders valt ook niet in te scheppen.